خشکشویی آنلاین

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • تحویل رایگان و سریع

بعید است اهل کار خانه باشید و حتی یک‌بار هم بعد از خاموش شدن ماشین لباس‌شویی و هنگام پهن کردن لباس‌ها روی بند رخت، متوجه آب رفتن لباس نشده باشید. تصور کنید این اتفاق برای لباس مورد علاقه‌تان رخ بدهد، تا مدت‌ها ذهنتان دست از یادآوری آن صحنه دلخراش برنمی‌دارد. به هر صورت، امروز این‌جاییم تا در مورد کارهایی بگوییم که نباید موقع خشکشویی و شستشوی لباس انجام دهید تا پارچه لباس، هنگام شستشو دچار آب‌رفت نشود. اگر می خواهید مهمترین نکات برای جلوگیری از آبرفت پارچه را بشناسید این راهنما را از دست ندهید.

جلوگیری از آبرفت پارچه نخی

علت آب رفتن پارچه چیست؟

لباس ها ساختار مختلفی دارند و هر یک از فیبر مخصوص به خود (مصنوعی یا طبیعی) درست شده اند. زمانی هم که این فیبرهای طبیعی و یا مصنوعی به داخل ماشین لباسشویی می روند، با آب سرد یا گرم و مواد شیمایی مخصوص شسته شده و فرایندهای شیمیایی گوناگونی روی آنها صورت می گیرد. در نتیجه این فرایندها و واکنش های شیمیایی است که لباس ها کمی تغییر سایز داده (مخصوصا لباس هایی با فیبر طبیعی) و اصطلاحا آب می روند. به واقع این واکنش های شیمایی را می توان اصلی ترین علت آب رفتن پارچه دانست.

برای جلوگیری از آبرفت پارچه، لباس را با آب گرم بشوییم یا آب سرد؟

بدون مقدمه باید بدانید هر چه دمای آب بیش‌تر باشد، احتمال آب‌رفتن پارچه نیز افزایش می‌یابد. شستشوی لباس با آب داغ و یا خشک شدن لباس‌ها در هوای گرم و خشک باعث کوتاه شدن و آب رفتن لباس می‌شود. علاوه بر این، آب سرد در جلوگیری از رنگ پس دادن لباس ها نیز موثر است. البته برای جلوگیری از آبرفت پارچه لباس نکات مهمتری هم باید رعایت شود که در ادامه تمام این نکات را به شما آموزش خواهیم داد.

حل مشکل آب رفتن لباس

الیاف کوتاه پلیمری که در تهیه لباس استفاده شده‌اند، هنگام دوخت کشیده می‌شوند و سپس در بافت پارچه قرار می‌گیرند. قرار گرفتن الیاف پارچه در برابر هوای گرم یا آب داغ، مجددا این الیاف را به حالت قبل (و یا حتی کوتاه‌تر از آن) باز می‌گرداند.

برای جلوگیری از آبرفت پارچه باید قوانین سختی را رعایت کرد؟

به هر حال، خبر خوب این است که جلوگیری از آبرفت پارچه نخی، پشمی و پنبه ای همانطور که در ادامه این مطلب می خوانید، آسان‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. کافی است نکات مربوط به اینکه لباس نخی را چگونه بشوییم که اب نرود را رعایت کنید. به همین منظور قبل از شستشوی لباس، حتما به جنس و علائم شستشوی آن دقت کنید. چرا که گاهی لازم است شستشوی لباس فقط توسط خدمات خشکشویی‌های معتبر و ممتاز انجام شود.

نظرات کاربران خشکشویی آنلاین

درخواست خشکشویی

نکته مهم دیگر توجه به راهنمای شستشوی روی لباس است. در علائم شستشو مشخص شده است که هنگام شستشو باید به چه نکاتی توجه کنید. مثلا علامت دایره به این معناست که لباس را تحت هیچ شرایطی نباید در خانه بشویید و باید از روش‌های خشکشویی برای شستشوی آن استفاده شود.

جلوگیری از آبرفت پارچه

خطر آب رفتن کدام پارچه ها بیشتر است؟

در مورد جنس پارچه به‌خاطر داشته باشید که پارچه‌های پشمی و پنبه‌ای آب بیش‌تری را هنگام شستشو به خود جذب می‌کنند، بنابراین این دست لباس‌ها را با آب سرد بشویید. در مورد لباس‌هایی با الیاف مصنوعی مانند نایلون و پلی‌استر، از آن‌جایی که آب کمتری جذب می‌کنند بنابراین در برابر دمای بالای آب نیز مقاومت بیش‌تری دارند.

البته با پیشرفت صنعت نساجی و پوشاک، احتمال آب رفتن لباس‌ها نیز بسیار کمتر از قبل شده است. با این وجود همیشه نسبت به لباس‌های نخی، حساس باشید و با فروشنده هنگام خرید صحبت کنید. اگر احتمال آب رفتن لباس وجود دارد، شاید بهتر باشد یک سایز بزرگ‌تر خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: اسپری ضد الکتریسیته لباس چیست و چه کاربردی دارد؟

مراحل جلوگیری از آب رفتن پارچه انواع لباس

همان‌طور که بررسی شد، احتمال آب رفتن پارچه برخی لباس ها از جمله جنس های پنبه‌ای، نخی، پشم و جین بیشتر از دیگر انواع است و برای آنکه بدانید که چکار کنیم پارچه نخی آب نره، باید با مراحل و نحوه شستشوی اصولی این لباس ها آشنا شوید:

جلوگیری از آب رفتن پارچه نخی

شستشوی لباس و جلوگیری از آبرفتن پارچه نخی

برای جلوگیری از آبرفتن پارچه نخی، ابتدا برچسب مراقبتی لباس را مطالعه کرده و علایم ضروری شستشو درج شده روی آن را مطالعه کنید. در این قسمت حتما نکاتی در رابطه با اینکه لباس نخی را چگونه بشوییم که اب نرود، وجود خواهد شد. اگر ممنوعیت خاصی نوشته نشده بود، طبق مراحل زیر شستشو را شروع کنید. اگر می خواهید با دست بشویید، حتما از آب سرد استفاده کنید.

بهترین ماشین لباسشویی برای شستشوی لباس نخی همراه با جلوگیری از آبرفت پارچه آن، لباسشویی غلتکی است نه همزن دار. اگر این نوع از لباسشویی را در منزل ندارید بهتر است از خدمات خشکشویی استفاده کرده و یا با دست لباس را بشویید. توجه کنید که بهتر است دور ماشین را بالا نبرید تا لباس به آهستگی شسته شود. برای خشک کردن لباس نخی از خشک کن استفاده نکنید. پس از شستشو لباس را روی بند خشک کنید.

علت آب رفتن پارچه

مراحل جلوگیری از آب رفتن پارچه پنبه‌ای

آب رفتن پارچه پنبه از رایج ترین اتفاقات است اما جای نگرانی نیست زیرا به راحتی می توان لباس پنبه ای را به حالت اول برگرداند. البته در نظر داشته باشید که بیشتر لباس های پنبه ای متعلق به کودکان و نوزادان هستند درنتیجه علاوه بر رعایت این نکات در مورد آب رفتگی باید دیگر نکات درخصوص شستشوی لباس نوزاد را در ذهن خود داشته باشید.

خب حالا بیایید نگاهی به قدم های جلوگیری از آب رفتن پارچه پنبه‌ای بیندازیم:

  • یک تشت را از آب سرد پر کرده و لباس را داخل آن قرار دهید.
  • حدود ۲ قاشق شامپو بچه و یا نرم کننده داخل تشت بریزید.
  • ۳۰ دقیقه صبر کنید تا لباس خیس بخورد. سپس لباس را با دست بشویید.
  • برای خشک کردن لباس آن را روی یک حوله قرار داده و آب اضافی آن را بگیرید. در این مرحله می توانید حوله را دور لباس رول کنید تا آب اضافی آن کاملا گرفته شود.
  • لباس را از روی حوله برداشته و روی سطحی صاف پهن کنید. در این مرحله کمی لباس را بکشید.
  • در همین حالت کشیده دو جسم سنگین در دو طرف لباس قرار دهید تا حین خشک شدن لباس مجدد کوچک نشود. به همین راحتی!

چکار کنیم پارچه نخی آب نره

جلوگیری از آب رفتن پارچه لباس جین یا دنیم

لباس های جین معمولا کمتر از سه مورد پیشین آبرفت دارند مگر اینکه با سایر لباس ها همزمان شسته شوند. پس لازم است تدبیراتی را برای جلوگیری از آب رفتن لباس جین انجام دهید. برای این منظور دو راه حل پیش رو دارید.

  1. از روشی که در لباس های پارچه ای بررسی شد استفاده کنید و لباس را با دست بکشید تا باز شود.
  2. در این روش کافی است وان را از آب پر کنید و لباس جین را به تن کنید. به مدت یک ربع در داخل آب راه بروید و پاهای خود را در آب سرد قرار دهید. گاهی بنشینید و گاهی حرکت کنید تا لباس به شکل سابق خود باز گردد.

جلوگیری از آب رفتن پارچه لباس جین

نحوه شستشو لباس های پشمی بدون آبرفتگی

لباس های پشمی یا همان الیاف و بافت کشمیر از دیگر پارچه های در معرض خطر آب رفتگی هستند. برای جلوگیری از آب رفتن این پارچه مراحلی مشابه شستشوی پارچه پنبه‌ای دارد. بیایید این مراحل را با یکدیگر بررسی کنیم:

  • لباس را در تشت آب سرد قرار داده و به ازای هر لیتر آب به اندازه ۲ قاشق سرکه سفید اضافه کنید.
  • لباس را به مدت نیم ساعت در این محلول قرار داده و به صورت مداوم آن را بچرخانید.
  • پس از این مرحله لباس را برداشته و به آرامی آب اضافی آن را بگیرید.
  • حالا می توانید مشابه مراحل جلوگیری از آب رفتن پارچه پنبه‌ای لباس را در حوله پیچانده و سپس از اجسام سنگین برای خشک شدن آن استفاده کنید. (البته توجه داشته باشید که کشیده شدن پارچه از هر دو طرف باید به میزان یکسان باشید در غیر این صورت پارچه کشمیر دچار مشکل خواهد شد.)

نحوه شستشو لباس های پشمی بدون آبرفتگی

سخن پایانی اسپارد!

در این مقاله بررسی کردیم که برای ابرفت پارچه نخی چه باید کرد. همچنین نکاتی را در رابطه با جلوگیری از آبرفتگی پارچه های پشمی و جین و پنبه ای نیز مطرح کردیم. البته بعضی لباس‌ها مانند لباس‌های مهمانی که هم برایمان اهمیت دارند و هم مطمئن نیستیم حین شستشو و در تماس با آب، آسیب خواهند دید یا نه.

بهتر است این لباس ها را باید بدون شک و تردید به خشکشویی‌ها سپرد تا با روش‌های مخصوص و بدون استفاده از آب شسته شوند. شما از چه روش ها و نکاتی برای شستشوی این پارچه ها استفاده می کنید؟ نظرات خود را درخصوص جلوگیری از آب رفتن پارچه لباس با ما در میان بگذارید!

در پایان یادآور شویم که می توانید قیمت خشکشویی را از طریق اسپارد به صورت آنلاین استعلام بگیرید و سپس نسبت به ثبت سفارش اقدام کنید.

خشکشویی آنلاین

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • تحویل رایگان و سریع
درخواست خشکشویی