حتی ماشین لباسشویی که دائما با آب و مواد شوینده در تماس است به مرور زمان ممکن است آلوده شده و به نظافت نیاز داشته باشد. باتوجه به این نکته باید به علائم نیاز ماشین لباسشویی به ضدعفونی دقت کنید. در ادامه با بررسی دیگر نکات در مورد نحوه ضدعفونی ماشین لباسشویی می توانید همه علائم را از بین برده و از طراوت دوباره ماشین لباسشویی و لباس های خود لذت ببرید.

به همین منظور در این مقاله ابتدا هشدارهای ضدعفونی ماشین لباسشویی را بررسی کرده و در ادامه با شیوه ضدعفونی ماشین لباسشویی آشنا خواهیم شد. پس در ادامه با اسپارد مگ همراه باشید!

نحوه ضدعفونی ماشین لباسشویی

چه زمانی باید ماشین لباسشویی را ضدعفونی کنیم؟

برای اینکه پیش از بروز مشکل مسئله را حل کنید لازم است در بهترین زمان ماشین لباسشویی را ضدعفونی کنید. با بررسی موارد زیر می توانید پی ببرید که باید ماشین لباسشویی را ضدعفونی کنید یا خیر:

لباس های خود را پس از شستشو بررسی کنید.

پس از اینکه فرایند شستشو تمام شد حتما لباس ها را بررسی کنید. اگر لکه های سیاه کوچک و بزرگ روی لباس وجود داشت یعنی زمان ضدعفونی و تمیز کردن ماشین لباسشویی فرا رسیده است. این لکه های می توانند منشا و دلایل مختلفی داشته باشند. یکی از منشاهای اصلی می تواند نفوذ آهک به لوله های ماشین لباسشویی باشد. در موارد جدی تر وجود کپک می تواند باعث بوی بد لباس شده باشد.

برای از بین بردن بوی بد لباس بعد از شستشو می توانید روی لینک آبی کلیک کرده و مقاله را مطالعه کنید.

مخزن ماشین لباسشویی را بررسی کنید.

اگر پس از بیرون آوردن لباس ها بوی نامطبوعی از دیگ ماشین لباسشویی بیاید یعنی وقت ضدعفونی کردن آن است. با رشد باکتری ها در داخل دیگ تاریک و مرطوب ماشین لباسشویی ممکن است بوی بدی از ماشین و لباسها بیاید.

واشر و درب ماشین لباسشویی را بررسی کنید.

به جز بو یکی از دیگر علائم مهم ظاهر ماشین لباسشویی است. حتما پس از شستشو واشر پلاستیکی ماشین لباسشویی را کنترل کنید. این قسمت بهترین جا برای رشد کپک ها است. زیرا آب کثیف حاصل شده از شستشوی لباس ها در این قسمت جمع شده و باعث ایجاد کپک خواهد شد.

به همین دلیل برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است پس از هربار شستشو واشر و قسمت زیرین آن را خشک کنید. به هر حال اگر این قسمت را بررسی کردید و با نقطه های سیاه روبرو شدید، لازم است هرچه زودتر با نحوه ضدعفونی ماشین لباسشویی آشنا شده و سریع تر آن را تمیز کنید.

چه زمانی باید ماشین لباسشویی را ضدعفونی کنیم؟

بهترین مواد ضدعفونی کننده ماشین لباسشویی

حتی اگر یکی از نشانه های بالا را دیدید بهتر است هر چه زودتر بروید سراغ ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی. برای ضدعفونی کردن به مواد ضدعفونی کننده نیاز دارید. از جمله بهترین ترکیبات برای تمیز کردن ماشین لباسشویی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- سرکه و جوش شیرین

یکی از مواد پرکاربرد در نظافت منزل جوش شیرین و سرکه است. برای ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی نیز می توانید بر اساس مراحل زیر از این مواد کمک بگیرید:

  • در قدم اول محلولی از سرکه و آب با ترکیب ۱ به ۳ آماده کنید. سپس این محلول را داخل ماشین لباسشویی ریخته و درب آن ببیندید.
  • ماشین لباسشویی را روشن کرده و در حالت آبکشی قرار دهید. با جریان پیدا کردن آب و چرخش مخزن و محلول سرکه تمام میکروب های داخل ماشین از بین خواهد رفت.
  • در حین از بین رفتن میکروب های داخل ماشین، برای تمیز کردن بدنه ماشین لباسشویی یک محلول از سرکه و جوش شیرین درست کنید.
  • یک دستمال تمیز را به این محلول آغشته کرده و روی بدنه ماشین لباسشویی را با این دستمال تمیز کنید.
  • پس از تمام شدن شستشو یکبار دیگر برنامه آبکشی را فعال کنید. در این مرحله از هیچ ماده شوینده ای استفاده نکنید. اجازه دهید مخزن مشاین لباسشویی تمیز شده و بوی سرکه نیز از بین برود.

بهترین مواد ضدعفونی کننده ماشین لباسشویی

۲- مایع سفید کننده یا وایتکس

اگر حوصله مراحل طولانی استفاده از سرکه و جوش شیرین را ندارید، یک راه حل راحت تر دیگه برای شما داریم. نحوه ضدعفونی ماشین لباسشویی با وایتکس به صورت زیر است:

  • نصف فنجان وایتکس را داخل دیگ ماشین لباسشویی ریخته و درب آن را ببندید.
  • ماشین لباسشویی را روشن کرده و برنامه شستشوی با دمای بالا را فعال کنید.
  • پس از شستشو اجازه دهید تا محلول حدود یک ساعت داخل ماشین لباسشویی بماند.
  • پس از طی این مدت یکبار دیگر برنامه آبکشی را فعال کنید.
  • کمی درب ماشین لباسشویی را باز بگذارید تا کاملا خشک شده و بوی وایتکس از بین برود. به این ترتیب می توانید ضدعفونی ماشین لباسشویی را در مدتی کوتاه انجام دهید.

۳- قرص ضدعفونی کننده ماشین لباسشویی

در نظر داشته باشید که راه حل های خانگی در کنار مزایایی که دارند ممکن است ریسک هایی را نیز به همراه داشته باشند. به همین دلیل نیز می توانید به جای سرکه و جوش شیرین یا مایع سفید کننده از قرص های مخصوص ضدعفونی ماشین لباسشویی استفاده کنید.

این قرص های علاوه بر ضدعفونی و تمیز کردن مخزن ماشین لباسشویی رسوبات دیگ و المنت ماشین لباسشویی را نیز از بین می برند. برای استفاده از این قرص مخزن ماشین لباسشویی را خالی کرده و یک قرص داخل آن قرار دهید. سپس برنامه شستشو با آب گرم را فعال کنید. با کمک آب گرم قرص به آرامی حل شده و ماشین را تمیز خواهد کرد. این روش را می توان آسان ترین نحوه ضدعفونی ماشین لباسشویی دانست.

قرص ضدعفونی کننده ماشین لباسشویی

نحوه ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی چگونه است؟

در قسمت پیشین به بررسی مواد موثر برای ضدعفونی و تمیز کردن محفظه ماشین لباسشویی پرداختیم. با این حال ضدعفونی اصولی ماشین تنها به مخزن آن محدود نمی شود، بلکه باید همه قسمت ها را از نظر وجود کپک و آلودگی ها بررسی کنید. برای این منظور حتما بر اساس مراحل زیر ماشین لباسشویی را بررسی کنید:

۱- محفظه پودری را ضدعفونی کنید.

ممکن است به مرور زمان در قسمت پودر ماشین لباسشویی نیز جرم جمع شود. برای تمیز کردن آن محفظه را بیرون آورده و خالی کنید. پس با مواد شوینده به خوبی بشویید و خشک کنید. حتما به شیارها و گوشه و کنار محفظه پودر و شوینده ماشین لباسشویی توجه داشته باشید.

نحوه ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی

۲- فیلتر ماشین لباسشویی را تمیز کنید.

یکی دیگر از قسمت هایی که خانه میکروب ها محسوب می شود، فیلتر ماشین لباسشویی است. همه پرز و موهای لابه لای لباس ها در قسمت فیلتر جمع می شود. به همین دلیل نیز ممکن است با باز کردن درب فیلتر بوی ناخوشایندی احساس کنید. برای رفع بوی بد ماشین لباسشویی و فیلتر آن باید بر اساس دستورالعمل مخصوص ماشین لباسشویی فیلتر را خارج کرده و با مواد شوینده و یک مسواک به خوبی تمیز کنید.

۳- لاستیک دور درب ماشین لباسشویی را فراموش نکنید.

همانطور که در بررسی نشانه های مخصوص آلوده شدن ماشین لباسشویی نیز اشاره شد حتما باید در نحوه ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی قسمت لاستیک دور درب آن را جدی بگیرید. برای تمیز کردن لاستیک و قسمت داخلی درب ماشین لباسشویی از محلول سرکه استفاده کنید. اجازه دهید یک تا دو ساعت بماند و سپس با دستمال تمیز کرده و به خوبی خشک کنید.

تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی

۴- دیگ ماشین لباسشویی و بدنه آن را تمیز کنید.

برای تمیز کردن مخزن ماشین لباسشویی و بدنه آن می توانید از مواردی که در مواد ضدعفونی کننده برای ماشین لباسشویی اشاره شد استفاده کنید. البته در موارد شدید و جدی ممکن است به خدمات تخصصی برای از بین بردن رسوبات و آلودگی های ماشین لباسشویی نیاز داشته باشید.

تمیز کردن مخزن ماشین لباسشویی

هرگز تمیز کردن ماشین لباسشویی را به تعویق نیندازید!

در این مقاله سه روش اصلی ضدعفونی و تمیز کردن ماشین لباسشویی را بررسی کردیم. توجه داشته باشید که نباید نسبت به ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی بی تفاوت بود. زیرا با گذشت زمان ممکن است آلودگی و رسوبات افزایش پیدا کرده و باعث آسیب دیدن بخش های مختلف ماشین لباسشویی شود. در این صورت باید هزینه بیشتری بابت تعمیرات ماشین لباسشویی پرداخت کنید.

در هر صورت اگر به علت عقب انداختن زمان ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی یا هر دلیل جانبی دیگری ماشین لباسشویی دچار مشکل شد می توانید با ثبت سفارش رایگان در اسپارد، قیمت تعمیر ماشین لباسشویی در منزل را از متخصصین ما در استان تهران و البرز (کرج) دریافت کنید. پس از این مرحله تعمیرات تخصصی موردنیاز ماشین لباسشویی در روز و ساعت تعیین شده توسط شما در محل انجام می شود.