سرویس بخاری گازی

  • عیب‌یابی و تعمیر دقیق
  • اعزام فوری سرویس‌کار

بخاری گازی همراه همیشگی ما در فصل زمستان است. همراهی که در یک بازه چند ماهه دائما روشن است و فعالیت می کند. همین مسئله البته ممکن است دردسرساز هم بشود و برخی ایرادات را در بخاری گازی ایجاد کند. به هر حال برخی از قطعات بخاری های گازی مصرفی هستند و برخی دیگر نیز به مرور زمان ممکن است مشکل پیدا کنند. یکی از این قطعات، فندک بخاری گازی است. اگر فندک مشکل پیدا کند، بخاری اصلا روشن نمی شود که بخواهد عملکرد مطلوبی داشته باشد.

فندک یا جرقه زن قطعه ای بسیار پراهمیت در انواع بخاری گازی است که گرمای لازم برای شعله ور شدن بخاری را فراهم می کند. پیشنهاد ما این است که در صورت خرابی این قطعه، از متخصص تعمیرات بخاری گازی کمک بخواهید. اما اگر نمی خواهید هزینه تعمیر بخاری گازی را بپردازید و قصد دارید خودتان این قطعه را تعمیر کنید، با ما همراه باشید. در ادامه توضیحات مفصلی در مورد نحوه تعمیر فندک بخاری گازی داده ایم که حتما در فرایند تعمیر آن به کارتان می آید.

تعمیر فندک بخاری گازی

نحوه عملکرد فندک بخاری گازی چگونه است؟

فندک بخاری گازی درون شیر بخاری پیزو قرار دارد و از آنجا وظیفه خود را انجام می دهد. به این ترتیب که یکی از قسمت‌ های آن الکتریسیته تولید می کند و این الکتریسیته از طریق سیم جرقه زن، به سر دیگر که دارای سر فلزی است منتقل می‌ شود. الکتریسیته منتقل شده در جلوی یکی از شکاف‌ های کلاهک شمعک جرقه ایجاد می کند و شمعک روشن ‌می شود.

این عملکرد البته مربوط به فندک سالم است. اگر فندک بخاری خراب شده باشد و جرقه نزند، یک راه حل ساده و موقت برای روشن کردن بخاری وجود دارد: استفاده از کبریت به جای جرقه زن برای ایجاد جرقه اولیه و روشن کردن شمعک.

خراب شدن فندک چه تاثیری در عملکرد بخاری گازی دارد؟

فندک بخاری گازی یک قطعه اساسی در فرایند روشن کردن بخاری به شمار می رود. از این رو وجود هرگونه عیب در فندک می تواند موجب شود که بخاری گازی روشن نشود. در واقع روشن نشدن بخاری گازی، مهمترین تاثیر فندک خراب بر کل سیستم است. البته این حرفمان به این معنی نیست که هر زمان که بخاری گازی روشن نشد، مشکل لزوما مربوط به فندک آن است. چراکه قاکتورهایی مثل روشن نماندن ترموکوپل و بویین بخاری، مسدود بودن مسیر دودکش و عوامل دیگری از این دست می توانند دلیل اصلی روشن نشدن بخاری باشند.

علت جرقه نزدن فندک بخاری گازی چیست؟

همانطور که گفتیم، مشکل در جرقه زن یا فندک بخاری می تواند عامل اصلی روشن نشدن بخاری باشد، چراکه در این صورت حرارت لازم برای اشتعال دستگاه فراهم نمی شود و بخاری خاموش می ماند. علت اصلی جرقه نزدن بخاری را باید در قطع ناگهانی گاز (یا حتی افت فشار گاز) دانست. این مشکل معمولا موقتی است و وقتی فشار گاز به حالت نرمال برگردد، مسئله برطرف می شود. تا آن زمان می توانید به کمک یک کبریت، بخاری را روشن کنید.

نظرات کاربران سرویس بخاری گازی

درخواست سرویس بخاری گازی

تعمیر فندک بخاری گازی نیک کالا

و اما دومین علت جرقه نزدن فندک بخاری گازی می‌ تواند به تنظیمات آن مربوط باشد. حتما می‌ دانید که فندک بخاری گازی از دو پیچ تنظیم حداقل و حداکثر تشکیل شده است. اگر این دو پیچ به خوبی تنظیم نشده باشند یا محکم نباشند، ممکن است جرقه‌ زن به خوبی کار نکند.

روشن نشدن شمعک بخاری گازی و خرابی فندک

علت روشن نشدن شمعک بخاری معمولا به یکی از موارد زیر مربوط است:

  • مشکل در اتصالات و نرسیدن گاز به بخاری و شمعک
  • افت فشار گاز یا قطعی گاز
  • خرابی فندک
  • خرابی ترموکوپل و بوبین

توجه داشته باشید که خرابی هر یک از این قطعات نه تنها می تواند مانع روشن شدن شمعک بشود، بلکه می تواند باعث شود که بعد از مدتی بخاری به کل خاموش شود. اگر قطعات را بررسی کردید و متوجه شدید که مشکل از فندک است، بهتر است به فکر تعویض آن باشید.

اشکال در پیلوت شمعک و خرابی جرقه زن

پیلوت بخشی از جرقه زن است که دارای یک لوله باریک و تقریبا پنج سانتیمتر است که قسمت بالای آن یک کلاهک دارد. این کلاهک سه شکاف دارد که گاز ورودی به پیلوت را در سه جهت هدایت می‌ کند. یکی از این شعله‌ ها به ترموکوپل می رود، دومی به مشعل اصلی منتقل می شود و دیگری به طرف فندک است.

در صورت مسدود شدن لوله یا هرکدام از شکاف‌ ها و یا عدم قرارگیری درست پیلوت در جای خود، شمعک روشن نمی‌ شود. در نتیجه جرقه زن عملکرد درستی از خود نشان نمی دهد و حتی بخاری هم روشن نمی شود. در این شرایط است که بعد از بررسی دستگاه و تخمین میزان خرابی جرقه زن، باید نسبت به تعمیر یا تعویض این قطعه تصمیم بگیرید.

 تعمیر فندک بخاری گازی پلار

نحوه تعمیر فندک بخاری گازی

بالاتر بیان کردیم که مشکل در فندک بخاری گازی به دو مسئله مربوط می شود: اول قطع جریان گاز و دوم تنظیم نبودن پیچ های حداقل و حداکثر. برای برطرف کردن تعمیر فندک بخاری گازی نیک کالا، پلار و سایر برندها، به ترتیب کارهای زیر را انجام دهید:

  1. در صورتی که دیدید فندک کار نمی کند، ده دقیقه صبر کنید و دوباره امتحان کنید. طی این مدت می توانید جریان گاز شهری را با دیگر وسایل خانه (مثل اجاق گاز) چک کنید تا مطمئن شوید مشکل بخاطر افت فشار است یا خیر.
  2. اگر فشار گاز طبیعی بود و باز هم فندک مشکل داشت، پیچ های آن را بررسی کنید. جرقه زن دارای دو پیج تنظیم کننده است: یکی از آنها بزرگ بوده، برای حداکثر گاز ورودی به بخاری است، و پیچ دیگر کوچک بوده، برای تنظیم حداقل گاز ورودی به بخاری است. این دو پیچ را در جای خود محکم کنید.
  3. اگر مشکل در هیچ یک از این دو صورت برطرف نشد، بهتر است برای تعمیر فندک بخاری، ماجرا را با یک متخصص در میان بگذارید یا فندک و جرقه زن را تعویض کنید.

اگر شعله فندک کم بود چکار کنیم؟

خیلی اوقات فندک جرقه می زند، اما شعله آن بسیار کم است. این مسئله در اکثر موارد به افت فشار گاز بستگی دارد. در روزهای سرد زمستانی که مصرف شهری بالا می رود، فشار گاز افت پیدا می کند و شعله بخاری هم کاهش پیدا می کند. در این گونه مواقع چاره ای ندارید جز اینکه صبر کنید تا فشار گاز به حالت عادی برگردد. اما اگر متوجه شدید که فشار گاز افت پیدا نکرده است و با این حال شعله فندک کم نشان می دهد، مشکل از فیلترهای کثیف است. رفع این ایراد ساده است و خودتان به راحتی می توانید دستبه کار شوید: کافی است که کاور شیر کنترل را بردارید و فیلتر آن را تعویض کنید یا آن را برعکس در جای خود قرار دهید.

تعویض یا تعمیر فندک؟ کدام گزینه بهتر است؟

خرابی قطعاتی مثل فندک یک مشکل کاملا رایج در بخاری های گازی است. به همین خاطر خیلی افراد ترجیح می دهند که به محض خاموش شدن بخاری گازی یا روشن نشدن آن، در ابتدا فندک را عوض کنند تا مشکل برطرف شود. اما آیا این کار همیشه جواب می دهد؟ پاسخ ما مطمئنا منفی است.

همانطور که بیان کردیم، روشن نشدن بخاری گازی می تواند دلایل زیادی داشته باشد که تنها یکی از آنها وجود عیب در جرقه زن یا فندک است. به همین خاطر بهتر است که اول مشکل را ریشه یابی کنید تا علت دقیق مشخص شود. اگر مطمئن شدید که اشکال از فندک است، توصیه می کنیم برای تعمیر فندک بخاری گازی پلار و سایر برندها، در ابتدا دو راهکار بالا را تست کنید (یعنی اول مطمئن شوید که جریان گاز شهری به خوبی به فندک می رسد، و دوم مطمئن شوید که فندک به طرز صحیحی تنظیم شده باشد). اگر مشکل باز هم برطرف نشد، بهتر است به فکر تعویض فندک باشید.

سیم جرقه زن بخاری گازی

اگر با وجود تعویض یا تعمیر فندک بخاری مشکل برطرف نشد

دیدن فیلم های آموزشی در اینترنت یا خواندن مطالبی که نحوه تعمیر فندک بخاری و همچنین عیب یابی آن را نشان می دهند، قطعا به شما در سرویس بخاری گازی تان کمک خواهد کرد، اما برای اینکه خودتان بخاری را رفع اشکال کنید، اصلا کافی نیستند. مخصوصا اینکه بخاری گازی وسیله ای بسیار پر اهمیت برای سلامت جان انسان است. متاسفانه همه سال عده ای از هموطنان به علت سهل انگاری در نصب یا سرویس بخاری گازی، دچار گازگرفتگی می شوند. دقیقا به همین خاطر است که توصیه می کنیم برای برطرف کردن هرگونه مشکل که به بخاری گازی مربوط می شود، حتما از متخصصین باتجربه کمک بگیرید.

کارشناسان نصب و سرویس بخاری گازی مجموعه اسپارد در همین راستا آماده اند تا به محض دریافت سفارش شما، در محل حاضر شده و همانجا کار عیب یابی بخاری و تعمیرات آن را انجام دهند. در صورتی که قطعه ای نیاز به تعویض داشته باشد، توسط متخصصین ما انجام می شود. برای بهره مندی از این خدمات تنها کافی است درخواستتان را به صورت آنلاین در اسپارد ثبت کنید و با خیالی راحت بقیه کار را به ما بسپارید.

سرویس بخاری گازی

  • عیب‌یابی و تعمیر دقیق
  • اعزام فوری سرویس‌کار
درخواست سرویس بخاری گازی