بخاری های برقی با استفاده از انرژی الکتریکی گرما تولید می کنند، در نتیجه تعمیراتی متفاوت از انواع بخاری های گازی دارند. از طرفی شاید نحوه تعمیر بخاری برقی ساده و آسان به نظر برسد اما بدون دانستن نکات کلیدی و اجزای سازنده حتی نمی توان از پس ساده ترین تعمیرات نیز برآمد.

به همین دلیل در ادامه این مقاله ابتدا با بخش های مختلف و رایج انواع بخاری برقی آشنا خواهیم شد. سپس به عیب یابی و نحوه تعمیر هر یک از این بخش های خواهیم پرداخت. پس با اسپارد مگ همراه باشید!

سرویس بخاری برقی

بخاری برقی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

پیش از اینکه بررسی اجزای سازنده را شروع کنیم، بهتر است نحوه کارکرد بخاری یا هیتر برقی را نیز به صورت مختصر شرح دهیم. مهم ترین قسمت یک بخاری برقی المنت آن است که از یک سیم نازک هادی و مقاومت تشکیل شده است. انرژی برق وارد از طریق سیم منتقل شده و وارد المنت می شود. در نتیجه انرژی برقی به انرژی گرمایی تبدیل می شود.

از آنجایی که نحوه تعمیر بخاری برقی نیازمند آشنایی با اجزای مختلف آن ضروری است در ادامه همه این اجزا از جمله المنت را مورد بررسی قرار می دهیم:

۱- بدنه بخاری برقی

بخاری برقی برای اینکه به خوبی گرما را به محیط منتقل کند و از طرفی در برابر گرمای زیاد المنت ها آسیب نبیند، از جنس فلز ساخته می شود. البته سایر اجزای بدنه همانند دسته هیتر ممکن است از جنس کائوچویی باشد تا در حین جابه جایی باعث سوختگی دست افراد نشود. در هر صورت اگر در برخورد با بخاری برقی دستتان دچار سوختگی شد، حتما مقاله درمان سوختگی دست با سیر را بررسی کنید!

تعمیرات بخاری برقی

۲- قسمت محافظ بخاری برقی

لازم نیست حتما متخصص باشید تا این بخش را تشکیل دهید. شبکه محافظ بخاری برقی همان قسمتی است که روی المنت ها قرار گرفته و مانع از برخورد افراد و یا اشیا با المنت های داغ می شود. علاوه بر این قسمت محافظ امکان گرم کردن غذا یا درست کردن چای را نیز برای افزاد فراهم می کند.

البته باید توجه داشته باشید که اگر کارهای پخت و پز با دقت انجام نشود و قطره هیا آب روی المنت بچکد، ممکن است باعث اکسید شدن المنت خواهد شد. با گذشت زمان این مشکل ممکن است باعث قطع شدن هیتر شود. در نتیجه این جز ساده نیز می تواند باعث شود به آموزش نحوه تعمیر بخاری برقی نیاز داشته باشید.

قسمت محافظ بخاری برقی

۳- صفحه حرارتی هیتر

علاوه بر محافظ که برای ایمنی ضروری است، وجود صفحه هدایت کننده حرارت نیز برای بهره مندی از گرمای بخاری برقی لازم است. این صفحه که در مجاورت المنت ها واقع می شود، انرژی حرارتی را از آن به محیط اطراف پخش می کند. برای زیبایی بیشتر این صفحه معمولا از فلز استیل ساخته می شود.

۴- پایه نگهدارنده المنت بخاری برقی

این پایه ها فاصله المنت را از صفحه بخاری تنظیم می کنند. این پایه های نگهدارنده با عایق های چینی به صفحه حرارتی بخاری برقی محکم شده و احتمال برخورد المنت با صفحه را از بین می برند تا ایمنی برای افراد حاصل شود.

۵- ترمینال بخاری

منظور از ترمینال بخشی است که انرژی برق وارد و توزیع می شود. ترمینال علاوه بر بخاری برقی در سایر لوازم برقی نیز وجود دارد اما علت استفاده از آن چیست؟ از آنجایی که ترمینال بخاری برقی از جنس چینی است و عایق بهتری در مقایسه با کائوچو و پلاستیک محسوب می شود، ایمنی استفاده از بخاری را افزایش می دهد.

علاوه بر این اجزای دیگر با قرار گیری زیر قسمت پیچ ترمینال به خوبی به هم مرتبط شده و از نظر الکتریکی و مکانیکی استحکام مطلوبی خواهند داشت. در نتیجه سلامت ترمینال از جمله بخش های مهمی است که باید در سرویس بخاری برقی در نظر گرفته شود.

تعمیر ترمینال بخاری برقی

۶- کلید بخاری برقی

برای کنترل فاز مدار کلید بخاری قرار داده شده است. کلید های ساده دارای دو کنتاکت هستند با این حال در برخی بخاری ها با روشن کردن آن لامپ نیز داخل بخاری برقی روشن می شود که وضعیت کار آن را به خوبی مشخص می کند. برخی اوقات نحوه تعمیر بخاری برقی تنها به تعویض کلید آن و نصب کلید جدید محدود می شود.

۷- سیم های بخاری برقی

همانند تعمیر بسیاری دیگر از لوازم مثل تعمیر لوازم آشپزخانه، باید حتما حین تعمیر از سیم متناسب با بار مورد نیاز مصرف کننده استفاده شود. با توجه به اینکه جریان برقی مصرفی بخاری های برقی تقریبا زیاد است، باید از سیم هایی با مقطع ۲.۵ استفاده شود. در هر صورت استفاده از سیم هایی با نرم پایین تر از ۱.۵ برای تعمیر بخاری برقی پیشنهاد نمی شود.

۸- المنت بخاری برقی یا هیتر

و اما می رسیم به مهم ترین بخش از بخاری برقی یعنی المنت آن. معمولا بیشترین تعداد آموزش نحوه تعمیر بخاری برقی و عیب یابی آن نیز در رابطه با این بخش است. همانطور که پیش تر نیز به صورت مختصر توضیح داده شد، المت از پیچیده شدن مقاومت های سیمی به دور سرامیک یا آجور نسوز تشکیل شده است. منظور از مقاومت سیمی نوعی مقاومت مصنوعی است که از کرم نیکل و یا آلومینیوم ساخته می شود.

در مواردی شاید تنها تعمیرات کارساز نباشد در این صورت باید المنت را تعویض کرد. در تعویض المنت علاوه بر ابعاد و طول آن حتما باید به توان هیتر نیز توجه کرد. معمولا المنت ها با توان نامی حدود ۱۰۰۰ وات و طول ۲۰ تا ۳۰ سانتی متری به فروش می رسند.

تعمیر المنت بخاری برقی

نحوه تعمیر بخاری برقی چگونه است؟

پس از اینکه با اجزای سازنده بخاری برقی آشنا شدید خیلی راحت تر می توانید نسبت به تعمیر آن اقدام کنید. با این حال برای اینکه بهترین نوع تعمیرات را انتخاب کرد به عیب یابی نیاز است. به عبارتی باید تعمیرات برحسب خرابی و یا مشکلی که در بخاری برقی وجود دارد ارائه شود. در ادامه انواع خرابی و مشکلات را بررسی کرده و آموزش تعمیر بخاری برقی برای هر یک را ارائه خواهیم کرد:

مورد اول: بخاری برقی روشن نمی شود!

در صورت مواجه با مشکل روشن نشدن در تمامی لوازم برقی از جمله بخاری برقی لازم است عیب یابی و بررسی ها را از نقطه شروع کار و ابتدایی ترین مرحله شروع کرد. روشن نشدن بخاری ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. این دلایل عبارتند از:

  • مشکل پریز برق که به راحتی می توان آن را با فازمتر تشخیص داد. وصل کردن بخاری برقی به پریز دیگری نیز می تواند کارساز باشد. در غیر این صورت باید مراحل زیر را ادامه دهید.
  • اگر پریز مشکلی نداشت احتمالا مشکل مربوط به سیم رابط یا دو شاخه است. برای تست کردن آن باید ورودی برق را از ترمینال جدا کرده و دو سیم را به هم وصل کنید. از آنجایی که تشخیص این مورد و تعمیر آن تخصصی است می توانید از افراد خبره کمک بگیرید. در نهایت نحوه تعمیر بخاری برقی نشای از این مشکل با تعویض سیم و دو شاخه حل خواهد شد.
  • علت دیگر می تواند به قطع شدن مدار مربوط باشد. برای رفع این مشکل به ترتیب شبکه محافظ و صفحه حرارتی را همراه با المنت از بدنه جدا کنید. اگر سیمی جدا شده بود، آن را به جای خود بازگردانید تا بخاری مجدد کار کند. سایر قطعات را نیز در جای قبلی خود قرار دهید.
  • خرابی کلید نیز ممکن است باعث روشن نشدن بخاری شود. برای عیب یابی کلید رابط های آومتر با به پایه کلید وصل کرده و با قطع و وصل کردن آن از عملکرد عقربه مطمئن شوید. در حین قطع و وصلی کلید عقربه باید به ترتیب روی بی نهایت و صفر بایستد. در غیر این صورت کلید خراب شده وباید تعویض شود.
  • علت نهایی روشن نشدن بخاری برقی می تواند به قطع شدن جریان المنت ها مربوط باشد. توجه داشته باشید که این مشکل در بخاری های بدون لامپ رایج است. این مشکل در المنت ممکن است به علت ریخته شدن مواد غذایی، آب و یا ضربه به بخاری برقی حاصل شود که نیازمند تعویض المنت و تعمیر آن است.

مشکل روشن نشدن بخاری برقی

مورد دوم: از بخاری سوختگی به مشام می رسد.

اگر سیم بندی بخاری به تازگی عوض شده باشد این مشکل در روزهای اول طبیعی است و پس از گذر مدتی از بین خواهد رفت. در غیر این صورت این بوی سوختگی به بوی سوختن لاستیک شباهت دارد می تواند به دلیل سوختن عایق هادی ها باشد.

اگر بخاری برقی مدت زمانی طولانی سرویس نشود عایق هادی ها محافظ خود یا وارنیش ها را از دست داده و بوی سوختگی ایجاد می شود. در این صورت نحوه تعمیر بخاری برقی ساده نیست زیرا باید ابتدا هادی ها تعویض شده و سپس سیم بندی مدار از درون عایق ها عبور داده شود.

بوی سوختگی بخاری برقی

مورد سوم: بخاری برقی اتصال بدنه دارد.

اتصال هیتر برق می تواند دو علت داشته باشد که عبارتند از:

  • اولین علت در ارتباط با بدنه و سیم ها است. اگر سیم ها به بدنه بچسبند علاوه بر ایجاد بوی سوختگی مشکل اتصال نیز به وجود خواهد آمد. در صورت بروز این مشکل باید وارنیش ها تعویض شده و سیم بندی مجدد انجام شود.
  • اگر در اثر ضربه و یا حرارت بیش از جد پایه های محافظ چینی بشکنند، پیچ المنت ها با صفحه منتقل کننده حرارت تماس پیدا می کنند. حتی در مواردی ممکن است اتصال کوتاه نیز رخ دهد. برای تعمیر این مشکل ابتدا باید هادی ها از المنت باز شده و سپس پایه ها و صفحه بررسی شوند.

مورد چهارم: المنت ها روشن می شوند ولی لامپ خاموش است.

از آنجایی که انتظار نمی رود هر سه لامپ کلید به صورت همزمان سوخته باشند، خرابی در ارتباط با کلیدها نیست. تنها دلیلی که می توان برای این مشکل یافت، قطع نول کلید است که باید سریعا توسط متخصصین حل شود.

نحوه تعمیر بخاری برقی

مهم ترین نکته در تعمیر بخاری برقی چیست؟

پیش تر هر یک از اجزای بخاری برقی را بررسی کرده و به بررسی عیب یابی مشکلات آن پرداختیم. نحوه تعمیر بخاری برقی هر چقدر هم که ساده به نظر برسد بدون داشتن دانش تخصصی امکان پذیر نیست. بخصوص برای تعمیر مشکلاتی که با مدار و سیم بندی آن در ارتباط است. به همین دلیل مهم ترین نکته در تعمیر بخاری برقی را می توان تخصص فرد دانست.

به عبارتی اگر تخصص کافی در این زمینه نداشته باشید نه تنها به تنهایی قادر به حل مشکل نخواهید بود، بلکه ممکن است سایر بخش ها را نیز دچار مشکل کنید. با توجه به این نکته در صورت نیاز می توانید سفارش خود را در اپلیکیشن و یا وبسایت اسپارد ثبت کرده و از تجربه متخصصین اسپارد در استان تهران و البرز (کرج) بهره مند شوید!

اگر نگران هزینه این خدمات هستید، می توانید تنها با یک کلیک و ثبت سفارش رایگان در اسپارد دقیق ترین قیمت سرویس بخاری و خدمات تعمیراتی آن را از بهترین متخصصین ما دریافت کنید. با پرداخت مقرون به صرفه ترین هزینه تعمیرات و سرویس بخاری برقی زمستانی گرم و ایمن منتظر شماست!