نماکاری ساختمان

  • طراحی و اجرای دقیق
  • مقاوم‌سازی اصولی

حتما شما نیز هنگام ورق زدن صفحه حوادث روزنامه ها با مواردی همانند سقوط سنگ نمای ساختمان روی عابرین و یا خودروی افراد روبرو شده اید. مسئله اصلی در چنین حوادث پیدا کردن مقصر آن است. به نظر شما مقصر سقوط سنگ نمای ساختمان کیست؟

در ادامه این مقاله علل متعدد جدا شدن سنگ نما و سقوط آن را بررسی کرده و مقصر اصلی این حادثه را از دید مراجع قانونی بررسی خواهیم کرد. در انتها نیز نکاتی را برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی مرور خواهیم کرد. پس در ادامه با اسپارد مگ همراه باشید.

چه عواملی بر جدا شدن سنگ نمای ساختمان و سقوط آن تاثیر می گذارند؟

پیش از اینکه به دنبال مقصر سقوط سنگ نمای ساختمان بگردیم، بهتر است با عوامل مختلفی که در بروز این حوادث تاثیر گذاراند آشنا شویم. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آب و هوای منطقه و تاثیر آن بر سقوط سنگ نما

همان‌طور که می دانید آب و هوا تاثیر بسیاری بر سلامت نمای ساختمان دارد. به همین دلیل هنگام استفاده از خدمات نماکاری ساختمان باید نوع نما را براساس شرایط آب و هوایی منطقه مسکونی خود انتخاب کرد. در واقع آب و هوا تاثیر بسزایی در انقباض و انبساط سنگها و سایر انواع نماها دارد.

از طرفی سایر عوامل فیزیکی و شیمیایی نیز ممکن است بر سنگهای نما تاثیر بگذارند. برای مثال با بارش باران ممکن است مقداری از آب به داخل حفره های موجود در سنگها نفوذ کرده و آنها را تخریب کند. همین آب با انبساط احتمال ترک برداشتن نما را نیز افزایش می دهد. بخصوص باران اگر اسیدی باشد تاثیر بسیار بیشتری بر ساختار سنگها خواهد داشت.

در نهایت همه این موارد دست به دست داده و موجب تخریب نما و در بدترین حالت سقوط سنگ نما می شوند. درنتیجه شرایط آب و هوایی را می توان از عمده علل این حادثه دانست اما مقصر سقوط سنگ نمای ساختمان کیست. در ادامه به تفصیل به بررسی آن خواهیم پرداخت.

آب و هوای منطقه و تاثیر آن بر سقوط سنگ نما

حوادث طبیعی و سقوط نمای ساختمان

نظرات کاربران نماکاری ساختمان

درخواست نماکاری ساختمان

علاوه بر عوامل آب و هوایی و جوی منطقه ممکن است بلایای طبیعی نیز در سقوط سنگ نما مقصر باشند. از جمله این حوادث می توان به زلزله ها اشاره کرد که با وارد آوردن فشار زیاد بر ساختمان ممکن است باعث جدا شدن سنگها و در نهایت سقوط آن بر سر عابرین شوند.

خطای انسانی از دیگر علل سقوط سنگ نما

در هنگام نماکاری ساختمان از ابزار و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. با استفاده از این لوازم سنگ نما روی سطح بیرونی ساختمان محکم می شود. اگر این خدمات به دست افراد تازه کار انجام شود امکان بروز چنین حوادثی افزایش می یابد.

علاوه بر نصب صحیح لازم است نسبت به ترمیم نما و شستشوی آن نیز اقدام کرد. مقاومت نما با نماشویی و خدمات ترمیمی به مراتب افزایش می یابد. پس لازم است چنین خدماتی هرچند سال یکبار برای نمای ساختمان انجام شود. بخصوص شستشوی نمای آجری توسط بیشتر متخصصین توصیه می شود.

نوع سنگ نما و میزان مرغوبیت آن

پیش تر گفتیم که انتخاب نوع سنگ نما باید بر اساس آب و هوای هر منطقه ای صورت بگیرد. برای مثال سنگ مرمر در اثر گرما و سرما شدید و یا نم باران به سرعت دچار مشکل می شود و احتمال دارد از بستر سیمانی خود جدا شده و روی عابرین بیافتد. یا سنگها آهکی که در زیر نم باران به سرعت تخریب شده و فرو می افتند.

مقصر سقوط سنگ نمای ساختمانی با این ویژگی ها چیست؟ در ادامه بیشتر به توضیح این مسئله خواهیم پرداخت. در نتیجه لازم است حتما از سنگ نمای مرغوب براساس ویژگی های آب و هوای هر منطقه استفاده شود. پس حتما پیش از انتخاب سنگ و بدون توجه به هزینه نماکاری ساختمان موارد ایمنی را جدی بگیرید.

آیا مقصر سقوط سنگ نمای ساختمان مالک آن است؟

مسئولیت سقوط سنگ نمای ساختمان بر اساس قوانین موجود در هر ساختمان متفاوت است. برای مثال در بیشتر ساختمان های بزرگ و تجاری یک نفر به عنوان مسئول امور حفاظتی و ایمنی ساختمان انتخاب می شود. در صورت بروز چنین حادثه‌ای مقصر سقوط سنگ نمای ساختمان این فرد است. با این حال برای یافتن پاسخ دقیق این سوال پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید و تمام جوانب را مورد بررسی قرار دهید.

بهتر است بدانید که اگر در ساختمان چنین مسئولی وجود نداشته باشد، خسارت حاصله بر عهده همه افراد و ساکنین ساختمان است. میزان دقیق خسارت بر اساس مساحت واحد مسکونی هر یک از افراد محاسبه می گردد. اگر این ساختمان قدیمی باشد براساس قوانین شهرسازی ساکنین باید نسبت به اجرای رولپلاک اقدام کنند در غیر این صورت خسارت مشمول همه افراد می شود.

مقصر سقوط سنگ نمای ساختمان

مقصر سقوط سنگ نما در ساختمان های در حال ساخت کیست؟

اگر مراحل ساختمان به پایان نرسیده باشد و چنین حادثه‌‌ای رخ دهد مقصر سقوط سنگ نمای ساختمان سازنده است. در سایر ساختمان ها براساس ماده ۳۳۳ قانون مدنی اگر این حادثه در اثر عدم توجه و مراقبت مالک بر مواردی باشد که وی بر آنها واقف بوده، خسارت ایجاد شده بر عهده مالک ساختمان است. زیرا هنگام ایجاد هرگونه تغییرات ثانوی خود مالک مسئول حفظ ایمنی است. به همین دلیل لازم است با شناسنامه فنی گارانتی ساختمان که در ادامه مطلب شما را با آن آشنا کرده ایم توجه داشته باشید.

اگر این حادثه در اثر بی توجهی مالک یا سایر عوامل و بلایای طبیعی همانند زلزله اتفاق بیفتد، شخصی غیر از خود مالک مقصر سقوط سنگ نمای ساختمان است. در قوانین جدید نظام مهندسی کشور سازنده در مقابل بروز هرگونه آسیب در ساختمان به مدت ۵ تا ۱۰ سال متعد می شود. به نوعی شناسنامه فنی گارانتی ساختمان محسوب می شود که کلیه خسارت را در طول این مدت به عهده سازنده می گذارد.

سه نظریه پیرامون مسئولیت ناشی از سقوط سنگ نما

به طور کلی سه نظریه در مورد جبران خسارت سقوط سنگ سنگ نما وجود دارد. این موارد عبارت‌اند از:

نظر کمیسیون نشست قضایی

سازنده ساختمان باید اصول مهندسی و ایمنی را هنگام ساخت رعایت کنید و بروز هر حادثه‌ای حین ساخت بر عهده وی است. پس از ساخت این مسئولیت به مالکین منتقل می شود و آنها ملزم به نگهداری نمای ساختمان هستند.

البته ممکن است سازنده در خصوص نواقص پنهانی هیچ گونه اطلاعاتی به ساکنین نداده باشد که در این صورت مقصر سقوط سنگ نمای ساختمان سازنده آن خواهد بود.

نظر اکثریت

متخصصین نماکاری اصلی‌ترین مقصر این حادثه هستند و باید طبق قانون مورد مجازات قرار بگیرند. البته مهندس ناظر نیز به علت بی توجهی به انجام صحیح و ایمن کار باید در کمیسیون نظام مهندسی مورد بازخواست قرار بگیرد.

نظر اقلیت

مهندس ناظر باید متخصصین نماکاری را از اصول ایمنی نصب نما آگاه کند. از طرفی سازنده تا زمان تحویل مقصر سقوط سنگ نمای ساختمان است و پس از تحویل و گذشت چندین سال خسارت برعهده ساکنین خواهد بود.

سه نظریه پیرامون مسئولیت ناشی از سقوط سنگ نما

 چگونه از سقوط سنگ نمای ساختمان جلوگیری کنیم؟

با انجام چند راهکار ساده مانند نماشویی ساختمان می توانید از بروز این حادثه و درنتیجه گشتن به دنبال مقصر سقوط سنگ نمای ساختمان بی نیاز شوید. در ادامه مطلب، این راهکارهای مهم و کاربردی را بررسی خواهیم کرد:

  1. نماشویی ساختمان با استفاده از مواد نانو برای ضد آب کردن نما می توانید از سقوط سنگها نما جلوگیری کند.
  2. بندکشی بین سنگ نما برای جلوگیری از نفوذ آب و درنهایت پیشگیری از بروز حوادث می تواند موثر باشد.
  3. هنگام نصب نما با اجرای رولپلاک و پیچ می توان از سقوط سنگ نما و رسیدن هرگونه آسیب به جان و مال افراد جلوگیری کرد. استفاده از چسب برای نماکاری توصیه نمی شود زیرا عمر کوتاهی در حدود سه سال دارد.

 چگونه از سقوط سنگ نمای ساختمان جلوگیری کنیم؟

سخن پایانی اسپارد!

ممکن است در اثر عوامل آب و هوایی، بلایای طبیعی و یا خطاهای انسانی حوادثی از جمله سقوط نما اتفاق بیفتد. سوال اصلی این است که مقصر سقوط سنگ نمای ساختمان کیست؟ در مطلب بالا تبصره و قوانین مختلف پیرامون این حادثه را شرح داده و نکاتی را برای جلوگیری از چنین حوادثی بیان کردیم. به نظر شما می توان از چه اقداماتی برای جلوگیری از سقوط سنگ نمای ساختمان استفاده کرد؟

نماشویی ساختمان

  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
  • تجهیزات استاندارد و ایمن