سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده

برای اینکه بتوانید انواع تعمیرات و سرویس دوره ای کولر آبی را خودتان به تنهایی انجام دهید، لازم است اول از همه با قطعات کولر آبی آشنا شوید. در نگاه اول شاید آشنا شدن با سیستم و اجزای مختلف کولر آبی سخت به نظر برسد اما کافی است در ادامه مقاله زیر با ما همراه شوید تا یکبار برای همیشه تمامی اجزای کولر آبی و وظایف هر یک در ذهنتان ماندگار شود.

کولر آبی چگونه کار می کند؟

پیش از اینکه قطعات مختلف کولر آبی را مورد بررسی قرار دهیم، لازم است با نحوه کارکرد آن آشنا شویم. همانطور که می دانید کولر آبی از جمله محبوب ترین لوازم سرمایشی در کشور محسوب می شود و کارکرد آن بر اساس سیستم تبخیری طراحی شده است. در واقع این سیستم با استفاده از مکانیزم تبخیر آب جریان هوای سرد را به وجود می آورد اما چگونه؟ در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم.

در حین اینکه پوشال های کولر آبی با جریان آب خیس می شوند، هوا وارد کولر می شود. با نیروی موتور و به گردش درآمدن اجزای مختلف هوا جریان پیدا می کند. با برخورد با واسط تبخیری خیس، خنک شده و از طریق کانال کشی ها وارد محیط داخلی منزل یا محل کار می شود. به این ترتیب کلیه اجزا برقی، مکانیکی و ثابت دست به دست هم می دهند تا هوایی خنک و خوشایند برای شما ایجاد کنند.

در ادامه هر یک از این اجزا را همراه با قطعات مختلف آنها مورد بررسی قرار خواهیم داد.

کولر آبی چگونه کار می کند؟

کولر آبی از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

کولر آبی اجزای مختلفی دارد که هر یک را می توان زیرمجموعه ای از بخش های سه گانه آن دانست. همانطور که پیش تر نیز اشاره شد اگر بخواهیم کولر آبی را از نظر نوع عملکرد به سه بخش تقسیم کنیم، سه گروه ثابت، برقی و مکانیکی را خواهیم داشت. هر یک از این بخش ها از قطعات مختلفی تشکیل شده اند که عبارتند از:

بخش ثابت کولر آبی

منظور از بخش ثابت، اجزایی هستند که بدنه اصلی کولر را تشکیل می دهند بدون اینکه جزئی از سیستم مکانیکی یا برقی باشند. پس می توان نتیجه گرفت که این اجزا خرابی سیستمی ندارند و تنها ممکن است در اثر گذشت زمان فرسوده و خراب شوند. بیایید قطعات کولر آبی ثابت را با یکدیگر بررسی کنیم:

بدنه، دریچه و کانال کولر آبی

بدنه فلزی و مکعبی شکل کولر آبی در شرایط مختلف آب و هوایی از اجزای داخلی و حیاتی کولر محافظت می کند. بر اساس اندازه موتور ممکن است اندازه بدنه نیز متفاوت باشد. دیگر قطعات ثابت که جزئی از بدنه محسوب می شوند، کانال و دریچه ها هستند که وظیفه انتقال هوا بین بخش های مختلف را بر عهده دارند.

بخش ثابت کولر آبی

پوشال های کولر آبی

یکی از ساده ترین و در عین حال مهم ترین قطعات کولر آبی پوشال ها هستند. این بخش مهم ترین نقش را در روند خنک سازی و افزایش میزان بازدهی کولر دارد. امروزه به جای پوشال معمولا از پدهای سلولزی استفاده می شود که در مقایسه با پوشال ها میزان بیشتری از آب را جذب کرده و در خنک کردن هوای کولر موثر تر عمل می کنند.

توپ شناور و شیر شناور کولر آبی

پایین ترین قسمت کولر آبی همانند یک حوض کوچک است که تشتک نامیده می شود. برای کنترل میزان ورود و خروج آب به تشتک و عملکرد بهتری مکانیزم تبخیر، شناور داخل تشتک قرار می گیرد.

در واقع با کاهش میزان آب تشتک، شناور در پایین ترین سطح قرار گرفته و ورود آب به کولر آبی فعال می شود. با افزایش میزان آب و قرار گرفتن شناور در بالاترین سطح نیز ورود آب قطع می شود. میزان ورود و خروج آب به صورت اتوماتیک توسط شیر شناور تنظیم می گردد.

قطعات کولر آبی شامل چه مواردی هستند؟

قطعه توپ شناور کولر آبی

چطور بخش های الکتریکی و برقی کولر آبی را بشناسیم؟

پس از بررسی اجزای ثابت و بدنه کولر آبی نوبت به بررسی قطعات الکتریکی کولر آبی می رسد. همانطور که نامشان نیز پیداست، این قطعات که به سایر بخش های مکانیکی وصل شده اند، با کمک انرژی برق نیروی محرکه آن ها را تامین می کنند.

نظرات کاربران سرویس کولر آبی

درخواست سرویس کولر آبی

قطعات الکتریکی و برقی  را می توان از حساس ترین بخش های کولر آبی دانست. به همین دلیل هزینه تعمیر کولر آبی برای این قطعات برقی نیز بیشتر خواهد شد. در نتیجه لازم است با شناخت این قطعات و کمک گرفتن از سرویسکاران حرفه ای و ماهر از آسیب های اساسی قطعات الکتریکی جلوگیری کرد. در ادامه مطلب بیشتر با این قطعات آشنا می شویم:

جعبه تقسیم برق

شما با خاموش و روشن کردن کولر آبی، دستور قطع و وصل جریان برق را به آن می دهید. این دستور قطع و وصلی برق توسط جعبه تقسیم تنظیم می شود. نکته مهمی که در خصوص این قطعات کولر آبی وجود دارد، محافظت از آنها در برابر آب است. در واقع جعبه تقسیم باید در جایی قرار بگیرد که آب به آن برخورد نکند. در غیر این صورت ممکن است خطرات جدی به دنبال داشته باشد!

برای خواندن نحوه سیم کشی کولر آبی با خازن روی قسمت آبی کلیک کنید!

دینام کولر

با شنیدن اسم اجزای الکتریکی اولین قطعه ای که به ذهن همه می رسد موتور یا همان دینام کولر است. موتور را می توان قلب تپنده کولر آبی محسوب کرد که نیروی برق را به نیروی مکانیکی تبدیل می کند. این نیرو فولی کوچک یا همان فولی موتور را به گردش درآورده و از طریق تسمه آن را به فولی بزرگ یا همان فولی پروانه منتقل می شود. با به گردش درآمدن پروانه روند تولید باد شروع می شود.

موتور یا دینام حساس ترین جزو از قطعات الکتریکی کولر است به همین دلیل لازم است با رعایت نکاتی از خرابی و آسیب دیدن آن جلوگیری کرد. برای مثال بهتر است کولر را به مدت طولانی در دور تند قرار ندهید و هر چند وقت یکبار آن را خاموش کنید. علاوه بر این لازم است سرویس دوره ای موتور را پیش از شروع تابستان و همینطور در انتهای فصول گرم جدی بگیرید!

پمپ آب کولر آبی

از دیگر قطعات کولر آبی که با نیروی برق کار می کند، می توان به پمپ اشاره کرد. همانطور که از نامش نیز پیداست، وظیفه پمپاژ آب روی پوشال ها را بر عهده دارد. در واقع پمپ، آب را از منبع گرفته و از طریق لوله های کوچک روی پوشال و پدهای سلولزی افشانه می کند.

باید توجه داشته باشید که ممکن است به مرور زمان در مسیر پمپ آب رسوباتی تشکیل شود. به همین دلیل برای بهبود آبرسانی به پوشال ها لازم است در هر بار از سرویس کولر آبی، فیلتر پمپ آب نیز تخلیه و تمیز شود.

پمپ آب کولر آبی

قطعات مکانیکی کولر آبی

پیش تر اشاره کردیم که موتور نیروی برق را به نیروی مکانیکی تبدیل کرده و سایر بخش ها و اجزای کولر آبی را فعال می کند. به این قطعات، بخش های مکانیکی گفته می شود که با حرکت کردن به ایجاد هوای خنک و جریان یافتن آن کمک می کنند.

مهم ترین نکته در سرویس دوره ای این قطعات، روغن کاری آن ها است. با توج به حرکت مکانیکی ممکن است این اجزا به مرور زمان فرسوده شده و صدای ناخوشایند تولید کنند که با روغن کاری می توان از آن جلوگیری کرد. البته در مورادی پوسیدگی و آسیب به گونه ای است که باید قطعات جدیدتری را خریداری و نصب کرد. حالا بیایید با این اجزای مکانیکی آشنا شویم:

فولی های کولر آبی

پیش تر نیز اشاره مختصری به فولی های کولر داشتیم. در کولر آب دو نوع فولی وجود دارد که عبارتند از:

  • فولی موتور یا فولی کوچک که مستقیما به واسطه نیروی موتور به گردش درآمده و از طریق تسمه نیروی خود را به فولی بزرگ منتق می کند.
  • فولی پروانه یا فولی بزرگ که در اثر چرخیدن تسمه به حرکت درآمده و نیروی خود را به پروانه منتق می کند. در نهایت با چرخش پروانه هوا جریان می یابد.

قطعات کولر آبی

تسمه کولر

برای انتقال نیرو بین دو فولی کوچک و بزرگ از تسمه استفاده می شود. در واقع وظیفه نهایی تسمه به گردش درآوردن پروانه و حلزونی کولر است. بهتر است در سرویس کولر آبی تسمه را نیز مورد بررسی قرار دهید. در بهترین حالت قرارگیری، تسمه نباید خیلی سفت یا خیلی شل باشد. پس تنظیم تسمه کولر آبی را نیز جدی بگیرید!

پروانه و شفت

قطعه بزرگی که به گردش درآمده و هوای خنک ایجاد می کند، پروانه است. پروانه از جمله بزرگترین قطعات کولر آبی است. به همین دلیل برای عملکرد مطلوب باید تراز باشد و به درستی نصب گردد. پروانه خود حول محوری به اسم شفت پروانه می چرخد. پس لازم است علاوه بر بررسی پروانه با نحوه تعویض شفت کولر آبی نیز آشنا شوید. برای محکم کردن شفت پس از تعویض نیز از یاتاقان ها استفاده می شود.

بهترین راه سرویس قطعات کولر آبی چیست؟

در این مقاله با قطعات کولر آبی آشنا شدیم و نحوه کارکرد و وظیفه هر یک را به صورت مختصر بررسی کردیم. و اما در صورت خرابی هر یک از این قطعات باید چکار کرد؟ بهترین گزینه برای سرویس کولر آبی و تعمیر آن چیست؟ بهتر است برای جلوگیری از آسیب رسیدن به سایر قطعات در صورت نداشتن مهارت کافی، از متخصصین خبره در حوزه تعمیرات کولر آبی کمک گرفت. اگر شما نیز به دنبال تعمیر کاری ماهر برای سرویس کولر آبی هستید، می توانید همین حالا سفارش خود را با بهترین قیمت در اسپارد ثبت کنید!

سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده
درخواست سرویس کولر آبی