تعمیرات آبگرمکن

  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
  • اعزام فوری سرویس‌کار

حتی در چله تابستان هم که باشید داشتن آب گرم برای استحمام و همینطور انجام کارهای منزل ضروری است. همانطور که از نام آبگرمکن نیز پیداست، وظیفه اصلی آن دریافت آب سرد و ارسال آب گرم به لوله کشی ها است. با این حال ممکن است گاهی اوقات انجام این وظیفه با اختلالاتی روبرو شده و آب گرم نشود اما علت گرم نکردن آبگرمکن چیست؟

برای اینکه بتوانیم علت گرم نکردن آبگرمکن دیواری و یا ایستاده را بدانیم لازم است انواع آبگرمکن را به دو دسته اصلی یعنی آبگرمکن های گازی و برقی تقسیم کنیم. به این ترتیب می توان علت گرم نشدن آب در هر دو رابه تنهایی مورد بررسی قرار داد. در ادامه این مقاله علل مختلف گرم نشدن آب در انواع آبگرمکن را بررسی کرده و راه حل هایی را برای شما ارائه خواهیم کرد. پس با اسپارد مگ همراه باشید!

اصلی ترین علت گرم نکردن آبگرمکن چیست؟

فرقی نمی کند آبگرمکن شما دیواری باشد یا ایستاده و حتی گازی و یا برقی، به علت تعدادی از مشکلات ممکن است آب در انواع آبگرمکن گرم نشود. همانطور که می دانید قبل از اینکه آب گرم وارد لوله کشی خانه شما شود لازم است مدتی را در مخزن آبگرمکن بگذرانید. چه آبگرمکن برقی باشد و چه گازی، آبگرمکن همانند کتری آب سرد را دریافت کرده و مدتی آن را گرم می کند. به این ترتیب آب گرم برای کل منزل تهیه می شود.

کاملا بدیهی است که اگر در قسمتی از آبگرمکن نشتی وجود داشته باشد، هرگز مخزن آن با آب سرد پر نمی شود. بنابراین آبگرمکن چیزی برای گرم کردن نخواهد داشت. برای اینکه از این مسئله مطمئن شوید، کافی است دور و اطراف آبگرمکن را بررسی کنید تا ببینید آیا مرطوب است یا خیر. این مشکل بیشتر در آبگرمکن های ایستاده اتفاق می افتد و برای حل آن می توانید به مقاله “تعمیر آبگرمکن ایستاده سوراخ شده” مراجعه کنید.

اصلی ترین علت گرم نکردن آبگرمکن چیست؟

علت گرم نکردن آبگرمکن دیواری گازی چیست؟

حالا که با علت اصلی گرم نکردن آبگرمکن در انواع مختلف آن آشنا شدیم نوبت به بررسی دو گروهی می رسد که پیش تر گفتیم یعنی آبگرمکن های گازی و برقی. علل رایج گرم نشدن آب در آبگرمکن های گازی به ترتیب زیر است:

۱- نشت گاز در آبگرمکن گازی

اگر سوخت آب گرمکن شما نیز از لوله کشی گاز طبیعی تامین می شود و در خط تغذیه یا جایی که گاز وارد مخزن می شود نشتی وجود داشته باشد، انرژی مورد نیاز برای گرم کردن آب را نخواهد داشت. این مشکل که در اثر نشتی گاز اتفاق می افتد نه تنها ناخوشایند است، بلکه می تواند بسیار خطرآفرین نیز باشد.

پس اگر حین بررسی آبگرمکن خود بوی گاز احساس کردید، فوراً با تعمیرات لوله کشی گاز و یا اداره گاز محل خود تماس بگیرید تا پیش از بروز خطرات ثانوی نسبت به رفع مشکل نشت گاز اقدام کنند. پس از انجام تعمیرات و روشن کردن آبگرمکن نیز بهتر است توجه کافی را به مشکل نشت گاز داشته باشید. در صورت بروز مجدد مشکل شاید لازم باشد آبگرمکن را تعویض کرده و یا مجدد از متخصصین کمک بگیرید!

علت گرم نکردن آبگرمکن دیواری گازی

۲- مشکلات مربوط به شمعک آبگرمکن

آبگرمکن زمانی که به گرم کردن آب نیاز باشد، دریچه ای مخصوص را باز کرده و باعث جریان پیدا کردن گاز روی شمعک خود می شود. با جریان یافتن انرژی در نهایت شعله آن روشن شده و گرم کردن آب داخل مخزن از سر گرفته می شود. یکی از دلایل گرم نکردن آبگرمکن گازی نیز خاموش شدن همین شعله است.

برای اطمینان پیدا کردن از روشن بودن شمعک آبگرمکن می توانید از پنجره کوچکی که مقابل آن قرار دارد شعله را مشاهده کنید. اگر شعله ای قابل مشاهده نباشد مشکل اصلی را پیدا کرده اید و می توانید به راحتی شعله را مجدد روشن کنید. علاوه بر این رنگ شعله نیز باید به رنگ آبی باشد. زرد بودن رنگ شعله نشانه وجود گاز خطرناک مونوکسید کربن است. به همین راحتی می توانید علت گرم نکردن آبگرمکن را پیدا کنید!

اگر رنگ شعله شمعک استاندارد نیست و یا مشکل خاموش شدن شمعک به صورت مکرر اتفاق می افتد بهتر است هر چه زودتر از خدمات تعمیر آبگرمکن و یا متخصصین تعمیر پکیج در محل کمک بگیرید.

علت خاموش شدن شمعک آبگرمکن دیواری

۳- خرابی ترموکوپل و گرم نکردن آبگرمکن گازی

آخرین مشکل رایج در آبگرمکن های گازی که در گرم نشدن آب اختلال ایجاد می کند، ایرادات مرتبط با ترموکوپل آن است اما اصلا وظیفه ترموکوپل چیست و چرا عملکرد صحیح آن در آبگرمکن ضروری است؟ ترموکوپل بر اساس دما عمل می کند و ورودی گاز به آبگرمکن را به صورت اتوماتیک قطع و وصل می کند.

به عبارتی اگر آب سرد شده باشد ترموکوپل با روشن کردن جریان گاز باعث روشن شدن شمعک و درنتیجه گرم شدن آب می شود. در صورتی که این بخش دچار مشکل شده باشد جریان گاز وصل نشده و گرم شدن آب نیز با مشکلاتی روبرو می شود که برای حل آن لازم است حتما از متخصصین با تجربه کمک بگیرید.

علت گرم نکردن آبگرمکن برقی چیست؟

نظرات کاربران تعمیرات آبگرمکن

درخواست تعمیرات آبگرمکن

پیش تر دلایل گرم نشدن آب در آبگرمکن های گازی را مورد بررسی قرار دادیم، حالا نوبت به آبگرمکن های برقی می رسد. از جمله دلایل اصلی گرم نکردن آب در آبگرمکن های برقی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- مشکل لوله کشی آب سرد در آبگرمکن

یکی از مشکلات اولیه و رایج در آبگرمکن های برقی نیز همانند آبگرمکن گازی تامین نشدن آب سرد است. این مشکل می تواند به علت ایرادات لوله کشی و یا نشت آب در آبگرمکن اتفاق بیفتد. پس اگر به دنبال پیدا کردن علت گرم نکردن آبگرمکن بوتان و یا سایر برندهای معروف هستید اول از همه این نکته اولیه را مورد توجه قرار دهید.

علت خوب گرم نکردن آبگرمکن دیواری

۲- کار نکردن بریکر آبگرمکن برقی

در درجه دوم لازم است مشکلات الکتریکی آبگرمکن را مورد بررسی قرار دهید. یکی از قطعات اصلی در آبگرمکن های برقی بریکر یا همان قطع کن است. اگر قطع کننده مدار از کار افتاده باشد و یا فیوز پریده باشد، آبگرمکن توانایی گرم کردن خود را از دست می دهد. برای اطمینان یافتن از این مشکل اول جعبه فیوز را بررسی کنید.

برای رفع این مشکل اول لازم است یک تست انجام دهید. اگر آبگرمکن شما کلیدی برای فعالیت در حالت پیک برق دارد آن را قطع کنید تا ببینید کنتور برق اضافی مصرف می کند یا خیر . اگر برق اضافی مصرف نکرد یعنی مشکل از سیستم برقی خود آبگرمکن است.

توجه داشته باشید که تعمیر این قطعات باید در اسرع وقت و توسط افراد متخصص انجام شود در غیر این صورت با ایجاد اتصال کوتاه در اثر برخورد نشتی آب با مدارهای الکتریکی ممکن است به حوادث خطرناکی منجر شود. اما با تعویض قطع کن و فیوزها می توان این علت گرم نکردن آبگرمکن را نیز حل کرد.

علت گرم نکردن آبگرمکن برقی

۳- خاموش شدن ترموستات

همانند آبگرمکن گازی، در آبگرمک های برقی نیز ترموستات و ترموکوپل وجود دارد با این تفاوت که اینجا این قطعات وظیفه قطع و وصل کردن جریان برق را به عهده دارند. ترموستات معمولا در قسمت زیرین آبگرمکن قرار دارد که با برداشتن پوشش دسترسی به آن می توانید آن را مشاهده کنید. روی شکاف کوچک آن یک دکمه قرمز وجود دارد. اول برق را قطع کرده و با استفاده از پیچ گوشتی آن را فشار دهید. سپس دوباره جریان برق را وصل کنید.

اگر ترموستات مجدد از کار بیفتد ممکن است با دلایلی از جمله رسوب بیش از حد آهک در سیلندر و یا تنظیم نشدن صحیح ترموستات اتفاق افتاده باشد. از طرفی ممکن است حین انجام تعمیرات تنظیمات کلید دما به هم خورده و روی درجات بالا قرار گرفته است که در این صورت تنها کافی است دما را خودتان تنظیم کنید. در غیر این صورت باید ترموستات تعمیر و یا تعویض شود.

۴- رسوب گرفتن المنت آبگرمکن

به علت املاح موجود در آب و بر اساس سختی آب رسوباتی در مخزن آبگرمکن شکل می گیرد. این رسوبات ممکن است روی المنت نیز قرار بگیرند. به همین دلیل لازم است با دیدن نشانه هایی از جمله کند شدن جریان آب و یا گرم نکردن آبگرمکن نسبت به رسوب زدایی و تخلیه آن اقدام کنید.

بخصوص در مناطقی که سختی آب زیادی دارند احتمال شکل گیری رسوبات حتی در دماهای متوسط نیز بالاست و لازم است رسوب زدایی جدی گرفته شود. برای بررسی این مشکلات کمک گرفتن از متخصصین برای انجام سرویس آبگرمکن به صورت دوره ای ضروری است.

رسوب گرفتن المنت آبگرمکن

۵- خرابی المنت

پیش از اینکه به بررسی مشکل آبگرمکن برقی در اثر خرابی المنت بپردازیم لازم است با وظیفه آن آشنا شویم. در قسمت های پیشین نیز به این قطعه اشاره کردیم اما کار آن چیست؟ المنت قطعه ای است که در داخل مخزن آبگرمکن قرار گرفته و در اثر جریان پیدا کردن انرژی برق آب را گرم می کند. در نتیجه می توان آن را یکی از مظنون های اصلی علت گرم نشدن آبگرمکن ها دانست.

اگر همه موارد را بررسی کرده و صحت عملکرد آنها مطمئن شده اید به احتمال زیاد مشکل از المنت آبگرمکن است. برای بررسی سلامت المنت ابتدا کانکتور های آن را جدا کرده و ۲ پروپ کنتور را روی ۲ پایانه المنت قرار می دهند تا تداوم جریان را بررسی کنند. در صورت خراب شدن المنت می توان المنت را تعویض کرد اما بیشتر در آبگرمکن های جدید ارزش دارد و می توان گفت پس از تعویض آبگرمکن دوباره شروع به کار خواهد کرد.

علت گرم نکردن آب آبگرمکن دیواری بوتان چیست؟

آبگرمکن های دیواری بوتان از محبوب ترین گزینه هایی است که در حین خرید به شما پیشنهاد می شود. با این حال حتی بهترین آبگرمکن ها نیز به مرور زمان و بنابر دلایل مختلف ممکن است با مشکلاتی روبرو شود. پیش تر به صورت جداگانه علت گرم نکردن آبگرمکن های مختلف را بررسی کردیم اما علاوه بر موارد بالا از دیگر علت خوب گرم نکردن آبگرمکن دیواری بوتان را می توان موارد زیر دانست:

  • نصب غیر اصولی دودکش آبگرمکن دیواری بوتان
  • رسوب گرفتن مبدل های گرمایی
  • خاموش شدن خود به خودی شمعک آبگرمکن به دلیل تناوب فشار گاز محل سکونت
  • خاموش شدن شمعک و روشن نشدن مجدد آن به علت خرابی ترموکوپل و ترموستات
  • گرفتگی مجرای نازل و صافی شمعک
  • بسته بودن شیر پروانه شمعک آبگرمکن
  • روشن نشدن مشعل آبگرمکن به علت مشکلات واشر دیافراگم و شیر احتراق
  • لوله کشی غیر استاندارد ساختمان و ورودی های آبگرمکن

علت گرم نکردن آب آبگرمکن دیواری بوتان

چطور مشکل گرم نشدن آبگرمکن را حل کنیم؟

پیش تر در خصوص علل مختلف گرم نکردن آبگرمکن های مختلف صحبت کردیم. همینطور نحوه عیب یابی را نیز مورد بررسی قرار دادیم. با این حال حتی با دانستن این اطلاعات نیز شاید تعمیر کردن آبگرمکن برای همه افراد آسان نباشد. به عبارتی ممکن است به تنهایی فقط بتوانید عیب یابی را انجام داده و منبع مشکل را پیدا کنید اما از آنجایی که انجام تعمیرات کاری تخصصی است بدون داشتن تجربه کافی انجام آن امکان پذیر نیست.

اگر شما نیز نگران تعمیرات آبگرمکن هستید، می توانید با ثبت سفارش رایگان در اسپارد از دانش متخصصین ما در استان تهران و البرز (کرج) بهره مند شوید. تنها کافی است در صورت روبرو شدن با مشکل گرم نکردن آبگرمکن و یا سایر مشکلات و خرابی های رایج دیگر ثبت سفارش را به صورت اینترنتی از طریق آپلیکیشن ویا وبسایت انجام داده و مقرون به صرفه ترین هزینه سرویس آبگرمکن را همراه با بهترین خدمات تخصصی در منزل خود دریافت کنید!

تعمیرات آبگرمکن

  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
  • اعزام فوری سرویس‌کار
درخواست تعمیرات آبگرمکن