آزمایش در منزل

  • انواع آزمایش و نمونه گیری
  • نظارت بر دقت آزمایشات

سلامت ناخن ها تاثیر بسزایی در زیبایی دست دارد. برای حفظ این زیبایی نیز باید اقداماتی مراقبتی انجام داد. در صورت عدم رعایت نکات مراقبتی ممکن است ناخن ها بنابر دلایلی ضعیف شده و بشکنند. البته این دلایل همواره از بی توجهی ناشی نمی شوند، بلکه برخی بیماری ها نیز ممکن است به عنوان علت شکستن ناخن شناخته شوند.

برای طی روند درمان و جلوگیری از آسیب ناخن ها لازم است با علت شکستن ناخن آشنا شد. به همین منظور در ادامه علل شکنندگی ناخن را با یکدیگر بررسی کرده و سپس تعدادی از نکات مراقبتی را مرور خواهیم کرد. پس با اسپارد مگ همراه باشید!

علت شکستن ناخن چیست؟

ناخن نیز همانند پوست در طول روز با عوامل خارجی و محیطی بسیاری در ارتباط است. درنتیجه علاوه بر مسائل مربوط سلامت بدن عوامل بیرونی نیز می توانند تاثیر بسیاری در ترک خوردن و شکستن ناخن ها داشته باشند. در ادامه این راهنما کامل ترین لیست علل شکستن ناخن را از مرجع و رفرنس های معتبر سلامتی و پزشکی برای شما آمده کردیم. بیایید نگاهی به آن بیندازیم:

جویدن ناخن، ساده اما تاثیرگذار!

جویدن ناخن از عادات مخربی است می تواند سلامت عمومی و همینطور زیبایی ناخن ها را تخریب کند. با جویدن ناخن رطوبت زیادی به بافت آن نفوذ کرده و با ادامه دادن این رفتار مخرب ممکن است ناخن بشکند. پس اولین علت شکستن ناخن را خودمان هم می توانیم تحت کنترل داشته باشیم!

شکستن ناخن در اثر رطوبتمرطوب شدن ناخن

در قسمت قبلی اشاره کوتاهی به ضرر رطوبت ناخن بر سلامت آن داشتیم. رطوبت باعث سست شدن بافت ناخن و در نهایت افزایش میزان شکنندگی آن می شود. این عامل می تواند در افرادی که با شغل هایی همانند شناگری، قواصی و مواردی از این دست در ارتباط باشد.

همینطور افرادی که در طول روز دست های خود را به دفعات مکرر با آب و صابون می شویند می توانند تحت تاثیر این عامل دچار شکستگی ناخن شوند.

افزایش سن از علل غیرقابل کنترل شکستن ناخن!

برخی از علل قابل تعدیل و کنترل هستند اما نمی توان از افزایش سن جلوگیری کرد. به مرور با بیشتر شدن سن ناخن ها نازک تر و خشک تر می شوند و با ضربات کوچک ممکن است به آسانی بشکنند. البته برای چنین مواردی با مصرف مکمل های تجویز شده توسط پزشک می تواند استحکام ناخن ها را افزایش داد.

استفاده طولانی مدت از لاک، کاشت ناخن و یا ناخن های مصنوعی

علت شکستن ناخن می تواند به صورت مستقیم در ارتباط با موادی باشد که روی آن قرار می گیرد. برای مثال اگر عادت به استفاده مکرر از لاک ناخن داشته باشید، باید انتظار کاهش استحکام ناخن در اثر مواد شیمیایی را نیز داشته باشید.

علاوه بر این تراش دادن سطح ناخن و یا استفاده از سوهان برقی در خدمات کاشت ناخن و یا استفاده از ناخن مصنوعی می تواند علت ترک خوردن ناخن و در نهایت شکستن آن شود. راستی اگر از ناخن های مصنوعی خود خسته شده اید می توانید از ترفندهای کندن ناخن مصنوعی در خانه نیز کمک بگیرید.

کاشت علت شکستن ناخن ها

عدم استفاده از لاک پاک کن مناسب!

جالب است بدانید که علاوه بر خود لاک، نوع لاک پاک کن نیز در ضعیف شدن و شکستن ناخن ها تاثیرگذار است. استون خالص دشمن سلامت ناخن است. پس بهتر است این بار لاک پاک کن هایی عاری از استون یا حداقل حاوی مواد مغذی مناسب برای ناخن باشید.

عدم استفاده از مکمل های غذایی ضروری و وعده های غذایی مفید

تغذیه نامناسب نیز می تواند راهی به سمت شکنندگی ناخن ها باشد. علاوه بر مصرف مواد مغذی در مواردی لازم است از مکمل های غذایی همانند ویتامین ب استفاده کنید. برای انتخاب بهترین مکمل غذایی می توانید با پزشک خود مشورت کنید. پس همانطور که می بینید این علت شکستن ناخن نیز به راحتی قابل حذف است.

چه بیماری های باعث شکنندگی ناخن می شوند؟

تنها دلایل های بیرونی که پیش تر مورد بحث قرار دادیم، علت شکستن ناخن نیستند بلکه بسیاری دیگر از بیماری ها نیز می توانند زمینه ساز این مشکل باشند. برای مثال می توان به لیست بیماری هایی مانند سندرم رینود که در ادامه معرفی شده اند اشاره کرد:

سندرم رینود

این بیماری رگهای خونی و مسیر جریان یافتن خون در اندام های مختلف را دچار مشکل می کند و از رسیدن میزان خون کافی به انگشتان دست و پا جلوگیری می کند. در اثر کاهش جریان خون سلامت ناخن ها نیز مختل می شود. از علائم اصلی این بیماری می توان به همین شکستن ناخن ها اشاره کرد.

علت شکستن ناخن

بیماری های عفونی

نظرات کاربران آزمایش در منزل

درخواست آزمایش و نمونه گیری

انواع بیماری های عفونی که در اثر میکروارگانیسم هایی مثل قارچ ها، میکروب ها و باکتری ها ایجاد می شوند نیز می توانند در شکنندگی ناخن ها ضعف آن تاثیرگذار باشند. درمان شکنندگی ناخن در اثر این بیماری تنها با درمان خود بیماری انجام پذیر است.

 بیماری کم کاری تیروئید

کاهش میزان فعالیت غده تیروئید می تواند مشکلات سلامتی مختلفی را به بار بیاورد. از جمله این مشکلات می توان به خشکی پوست و ناخن اشاره کرد. خشکی بیش از حد علت شکستن ناخن و سستی آن است. برای درمان این بیماری نیز تنها دارو و درمان های تجویزی و تخصصی پزشکان پیشنهاد می شود.

بیماری های کلیوی

هرگونه عملکرد نامطلوب در کلیه می تواند مشکلات سلامتی جدی در جریان خون و مواد موجود در آن بوجود بیاورد. یکی از تاثیرات نامطلوب که در اثر نارسایی کلیه به وجود می آید، کاهش میزان آلبومین موجود در خون است.

از آنجایی که این ماده به استحکام ناخن و سلامت آن کمک می کند، کمبودش می تواند باعث افزایش شکنندگی ناخن ها گردد. درمان بیماری های کلیوی و آسیب های ناشی از آن تنها توسط پزشکان قابل ارائه است.

بیماری پسوریازیس

این بیماری علائمی همچون شکسته شدن، چند شاخه شدن و کنده شدن ناخن ها را به همراه دارد. درمان پسوریازیس نیز مانند بیماری های عفونی نیازمند مصرف دارو و سایر روشهای درمانی است.

سرطان پوست

یکی از نشانه های سرطان پوست کاهش میزان ضخامت ناخن ها است. البته لازم نیست نگران باشید این نشانه تنها یکی از نشانه های گسترده این بیماری است. کافی است به پزشک مراجعه کنید تا اصلی ترین علت شکستن ناخن هایتان را بیابد.

برای جلوگیری از شکستن ناخن ها چکار کنیم؟

حالا که علت شکنندگی ناخن ها را دانستیم و درمان های هریک را نیز مورد بررسی قرار دادیم، نوبت به نکات پیشگیری کننده می رسد. از آنجایی که پیشگیری همواره بهتر از درمان است، توجه شما را به نکات ساده اما مهم زیر جلب می کنیم:

  • عادت جویدن ناخن را ترک کنید.
  • بهداشت و تمیزی ناخن ها را جدی بگیرید.
  • از لوسیون و مرطوب کننده ها برای لطافت ناخن و دست استفاده کنید.
  • استفاده از لاک پاک کن های حاوی استن خالص را به حداقل برسانید.
  • به ناخن های خود استراحت دهید و مدتی از لاک، کاشت و یا سایر خدمات زیبایی ناخن دوری کنید.
  • از رژیم غذایی حاوی پروتئین و ویتامین غافل نشوید.

جلوگیری از شکستن ناخن ها

آشنایی با بهترین ترکیبات گیاهی برای داشتن ناخن های سالم و زیبا!

پیش تر اشاره کردیم که بهتر است در موارد جدی از مشاوره و راهنمایی پزشکان استفاده کنید. در سایر موارد استفاده از ترکیبات طبیعی و گیاهی نیز می تواند در سلامت ناخن ها و استحکام آن نقش داشته باشید. از جمله این ترکیبات و روغن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ترکیب عسل و روغن زیتون

حتما قبلا هم شنیده اید که عسل یک ماده سرشار از آنتی اکسیدان است و خواص آنتی باکتریال دارد. باتوجه به این ویژگی ها می توان از به تنهایی از عسل برای درمان شکستن ناخن استفاده کرد.

برای افزایش میزان تاثیرگذاری عسل می توانید مقداری روغن زیتون را نیز با آن همراه کنید. برای این منظور ۲ قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کرده و روی ناخن ها بمالید. حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید تا تاثیرات این ترکیب را به چشم ببینید!

روغن مناسب برای جلوگیری از شکستن ناخن

روغن نارگیل

روغن نارگیل نیز همانند عسل به از بین بردن باکتری و میکروب ها کمک می کند. استفاده از آن برای ناخن همانند مو و پوست صورت، می تواند به افزایش طراوت ناخن ها نیز کمک کند.

پیش از استفاده روغن نارگیل را کمی در حرارت غیرمستقیم گرم کنید، سپس مقداری از آن را روی ناخن های خود ریخته و کمی ماساژ دهید. تکرار این کار دو تا سه بار در طول روز برحسب نیاز، می تواند قدم بزرگی در جلوگیری از خشکی ناخن و شکستن آن باشد.

رغن آرگان و آبلیمو

یک ظرف انتخاب کنید و به نسبت های مساوی مقداری از دو ماده روغن آرگان و آبلیمو را داخل آن بریزید. پس از آماده شدن، این ترکیب را روی ناخن ها قرار داده و ۲۰ دقیقه صبر کنید. ترکیب آرگان و آبلیمو نیز می تواند به اندازه روغن زیتون و عسل برای سلامت ناخن های شما مفید باشد.

علت شکستن ناخن

ترکیب تخم کتان، گردو، شیر، روغن بادام و پوست تخم مرغ

آماده کردن این ترکیب به مراتب وقت گیر تر از موارد پیشین است اما به امتحان کردن آن می ارزد. برای آماده کردن این ترکیب طبق قدم های زیر پیش بروید:

  • پوست تخم مرغ را بشویید و آسیاب کنید. سپس به آن شیر اضافه نمایید.
  • این بار یک تخم مرغ، دوتا گردو، یک قاشق غذاخوری تخم کتان و ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون را با هم ترکیب کنید. این ترکیب را در مقداری از مخلوط اول حل کنید و سپس روی ناخن ها قرار دهید تا دیگر به دنبال علت شکستن ناخن نگردید!

شکر قهوه ای و آبلیمو

این ترکیب بیشتر شبیه دستور آماده کردن شربت آبلیمو در یک روز گرم تابستانی است اما باید اشاره کنیم که این دو مواد علاوه بر اینکه طعم خوشایندی کنار هم دارند، برای درمان شکنندگی ناخن نیز مفید و موثر هستند.

برای آماده کردن آن یک قاشق غذاخوری شکر قهوه ای را با همان مقدار از آبلیمو ترش و تازه مخلوط کنید. پس از اینکه شکر به خوبی حل شد، ناخن های خود را به آن آغشته کرده و پس از چند ساعت شستشو دهید.

بهترین راه درمان شکستن ناخن چیست؟

در این مقاله علت شکستن ناخن و سستی آن را دانستیم. درمیان علل مختلف هم دلایل عمومی را بررسی کردیم و هم دلایل اختصاصی مربوط به بیماری های خاص را. در انتها نیز به نکات مهم برای جلوگیری از شکستن ناخن اشاره کردیم. در نهایت نیز با روغن و ترکیبات مفید برای سلامت ناخن آشنا شدیم.

در کنار همه این موارد بهترین و مطمئن ترین راه استفاده از خدمات نمونه گیری و چکاپ در منزل است. با پرداخت هزینه آزمایش در منزل به راحتی می توانید از وضعیت سلامتی خود مطلع شده و بهترین اقدامات را براساس دستورات پزشک در پیش بگیرید!

چکاپ در منزل

  • متخصصین تایید شده
  • پشتیبانی دقیق اسپارد