خدمات برقکاری

  • متخصصین آموزش دیده
  • تضمین قیمت منصفانه

یکی از مهمترین مراحل در فرایند آموزش نصب و راه اندازی کولر آبی، یادگیری طریقه نصب کلید کولر آبی است. از آنجایی که انواع و اقسام کلید کولر آبی در بازار وجود دارد، شیوه نصب آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. نقشه سیم کشی هر یک از این کلیدها نیز کاملا اختصاصی است و از این رو علاوه بر نحوه نصب کلید کولر، باید با سیم کشی این دستگاه نیز آشنایی داشته باشید.

اهمیت نصب اصولی و صحیح کلید کولر به علت ارتباط این قطعه با سایر اجزای کولر آبی است. زیرا گاهی اوقات هرگونه عیب و ایرادی که در دستگاه وجود دارد، از کلید کولر نشات می گیرد. به خصوص آنکه کلید کولر آمپر بالایی را نیز تحمل می کند و اگر به موقع به آن رسیدگی نشود، ممکن است به موتور و سایر قطعات کولر آبی آسیب وارد شود. از این رو اگر می خواهید که با کلید کولر و شیوه نصب اصولی آن آشنا شوید، تا انتها همراهمان باشید.

راهنمای کلید کولر آبی

چرا سیم کشی صحیح برای نصب کلید کولر آبی ضروری است؟

برای آنکه بتوانید کلید کولرتان را به درستی نصب کنید، باید راهنمای کلید کولر آبی را مطالعه کرده و با سیم کشی دستگاه آشنا باشید. در همین راستا باید بدانید که برای راه‌ اندازی کولر آبی و نصب کلید، در قسمت پشت کلید کولر به سه رشته سیم نیاز دارید. این رشته سیم ها را باید از کنتور برق، جعبه فیوز و یا ترمینال تامین کنید (البته سیم کشی به صورت مجزا و از طریق جعبه فیوز بهتر است). در ادامه وسایل مورد نیاز برای سیم کشی کولر گازی و روش سیم کشی را به شما آموزش می دهیم.

بیشتر بخوانید: بهترین برند کولر آبی 

نظرات کاربران خدمات برقکاری

درخواست برقکار

برای نصب کلید کولر آبی، به سه رشته سیم با قطر ۲.۵ میلی‌ متر نیاز دارید. یک رشته سیم برای فاز، یک رشته سیم برای نول و یک رشته سیم برای ارت مورد نیاز است. همچنین برای انتقال جریان برق از جعبه تقسیم به کلید و موتور کولر، به یک کابل ۱.۵ تا ۲.۵ متری که ۵ رشته سیم داشته باشد، نیاز دارید. این ۵ سیم مفتولی برای هر یک از بخش‌ های نول، دور تند، دور کند، پمپ کولر و ارت، به یک رشته سیم می باشد.

سیم کشی کولر آبی طبق رنگ بندی چطور انجام می شود؟

طبق یک قرارداد از پیش تعیین شده، شرکت های تولید کولر آبی و کلیدهای آن، رنگ سیم ها را با هدف خاصی مشخص کرده اند. به این معنا که رنگ زرد حتما یک کارایی را دارد و رنگ قرمز یک کارایی و رنگ سبز هم یک کارایی. این طور نیست که رنگ سیم ها به صورت دلبخواهی صورت بگیرد، بلکه هر رنگ یک معنای ویژه دارد و در سراسر دنیا همین گونه است. این کار برای راحتی بیشتر تکنسین ها در نظر گرفته شده و به آنها کمک می کند که در حین نصب کلید، راهنمای کلید کولر را به شکل نانوشته ای به همراه داشته باشند.

در نصب انواع کلید کولر آبی به دو دسته سیم نیاز داریم: یک دسته سه رشته‌ ای برای انتقال جریان الکتریکی از کنتور یا جعبه فیوز به کلید، و همچنین یک دسته پنج رشته‌ ای برای انتقال جریان الکتریکی از کلید به کولر آبی. در همین راستا در نظر داشته باشید که در سیم کشی کولر آبی طبق رنگ‌ بندی از پیش تعیین شده، رنگ زرد یا سبز را به عنوان ارت در نظر می‌ گیرند که در ادامه نحوه کاربرد آن را با نقشه به شما نشان داده ایم (البته در بعضی موارد رنگ سیم ارت متفاوت بوده و تنها نواری زرد یا سبز رنگ دارد).

نصب کلید هوشمند کولر آبی

آشنایی با نقشه نصب کلید کولر

هر پریز کولر آبی سه کلید مشخص دارد که با نوشته یا علائم بصری مشخص شده که هر کدام چه کاربردی دارند. این نوشته ها و تصاویر هم برای نصاب کولر دارای اهمیت است (زیرا سیم کشی را باید با توجه به آنها انجام دهد) و هم برای کاربر عادی (که به کمک آنها کلید دلخواه را روشن کند). ترتیب این سه کلید معمولا به صورت قراردادی و از قبل تعیین شده است. کلید اول از سمت راست مربوط به واتر پمپ کولر، کلید دوم برای روشن و خاموش کردن موتور کولر و کلید سوم مربوط به سرعت دور تند و کند کولر است.

راهنمای کلید کولر و نحوه نصب کلید کولر آبی

برای آنکه طریقه نصب کلید کولر آبی را به طور کامل متوجه شوید و بتوانید آن را بر روی انواع کولرهای آبی اجرا کنید، باید با انواع کلیدها از قبل از آشنایی داشته باشید و تفاوت ها در سیم کشی آنها را شناخته باشید:

۱- کلید سوکتی

کلید‌های سوکتی قدیمی هستند و در کولرهای مدرن کاربرد چندانی ندارند. کلید سوکتی هشت سوکت دارد که تنها سوکت‌ های شماره ۱، ۲، ۷ و ۹ مورد استفاده قرار می گیرند. برای این منظور باید سیم را از هر سوکت به سر سیم های مخصوص اتصال دهید و بصورت خشابی سیم را جا بزنید. توجه داشته باشید که در کلید سوکتی سیم نول وارد هیچ کدام از کلیدها نمی‌ شود و مستقیم به جعبه تقسیم داخلی کولر می‌ رود.

۲- کلید توکار سه پل

کلید سه پل برای کولرهای آبی بسیار رایج است و شاید محبوب ترین نوع کلید به شمار برود. این کلید تنها ۴ ورودی دارد که به سیم‌ ها متصل می‌ شوند. در آموزش نصب کلید سه پل، ورودی F به دور تند، S به دور کند، P به پمپ آب و M به فاز مورد وصل می شوند. در این نوع کلید نیز سیم نول وارد کلید نمی‌ شود و مستقیما به جعبه تقسیم کولر می رود. در این نوع کلید، سیم‌ ها از طریق پیج به کلید متصل می‌ شوند و نیازی به استفاده از سرسیم وجود ندارد.

۳- کلید توکار چهار پل

یکی از جدیدترین انواع کلید کولر همین نوع است که از لحاظ نصب نیز تقریبا مشابه کلید سه پل است و فقط یک کلید اضافه در نقشه آن وجود دارد. این کلید اضافه برای قطع کردن نول در زمانی که کولر کار نمی‌ کند تعبیه شده است و برای عملکرد کولر در بلندمدت بسیار مفید است. زیرا احتمال اتصال کوتاه در بدنه را کاهش می‌ دهد و از ایمنی دستگاه را در مقابل خطرات احتمالی مثل برق گرفتگی بسیار افزایش می دهد.

نصب کلید کولر آبی

در پشت کلید چهار پل، شش پیچ وجود دارد و برای نصب آن، باید مطابق با توضیحات زیر عمل کنید:

  • سیم دور تند به ورودی SP
  • سیم دور کند به ورودی SL
  • سیم پمپ آب به ورودی P
  • سیم فاز به ورودی L
  • سیم نول ورودی به ورودی N پایین
  • سیم نول خروجی به N بالا

۴- کلید تمام قطب

کلید تمام قطب نیز به دلایل مختلف خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد، اما از آنجایی که لازم است که آموزش نصب کلید کولر آبی را با هر نوع کلیدی فرا بگیرید، در رابطه با آن نیز توضیحاتی می دهیم.

طریق نصب کلید تمام قطب عینا مشابه با کلید تو کار سه پل و چهار پل است. و تنها تفاوت آن بدین صورت است که در هنگام استفاده از آن بتوانید اتصالات فاز و نول را به‌طور همزمان با کولر قطع کنید.

راهنمای کلید کولر

۵- کلید هوشمند

کلید هوشمند احتمالا بهترین و البته گران ترین کلید کولر آبی به حساب می رود. این کلید مجهز به ترموستات (دماپا) است و همانطور که از اسمش پیدا است، روشن و خاموش شدن کولر را به صورت خودکار تنظیم می کند. یعنی در حالی که کلیدهای قبلی فقط زمانی روشن و خاموش می شدند که ما آنها فرمان می دادیم، اما این کلید به نحوی برنامه ریزی شده که بعد از رساندن محیط به دمایی خاص، کولر را خاموش یا روشن نماید. طریقه نصب کلید کولر آبی هوشمند مطابق با دستورالعمل زیر است:

در ابتدا سیم فاز را آزاد کنید و به ترمینال فاز کلید هوشمند وصل کنید. سپس یک سیم جدا را از دسته نول بگیرید و به ترمینال نول کلید هوشمند وصل کنید. در آخر نیز برای تکمیل نقشه سیم کشی کولر آبی با کلید هوشمند، سیم‌ های پمپ، تند و کند را باز کنید و به ترمینال‌ های کلید هوشمند وصل نمایید.

چند نکته در رابطه با راهنمای کلید کولر آبی

  • کلید کولر را ترجیحا در ارتفاع ۱۱۰ تا ۱۴۰ سانتی متری از سطح زمین نصب کنید تا دسترسی به آن ساده باشید.
  • به هیچ عنوان کلید را در فضای مرطوب (مثل حمام و دستشویی) نصب نکنید.
  • اگر جای سیم ها را اشتباه وصل کنید (مثلا سیم های دور تند و پمپ را جابجا وصل کنید)، کلیدها کار نمی کنند. برای رفع این مشکل باید جای فیش ها را در پشت کلید تغییر دهید.
  • برخی از سرویسکاران و نصاب های کولر سیم های کلید را به صورت سر به سر وصل می کنند. این کار به صورت موقف باعث راه اندازی دستگاه می شود، اما ایمنی و کیفیت بالایی نداشته و بعد از مدتی با مشکل مواجه می شوید.
  • متاسفانه مرگ و میر ناشی از کار با کولر آبی بسیار بالا است. به همین خاطر اگر تجربه کافی را در این زمینه ندارید، حتما از متخصصین نصب و تعمیرات کولر کمک بگیرید.

کلید سوکتی کولر آبی

بهترین روش برای نصب کلید کولر آبی چیست؟

در این مطلب سعی کردیم که شما را با انواع کلیدهای کولر آبی و چگونگی نصب آنها آشنا کنیم. جدای از آن نیز معمولا راهنمای بسیار خوب و جامعی از طریقه نصب بر بدنه کلیدها وجود دارد که خودش بهترین طریق نصب کلید کولر آبی را شرح می دهد. با این حال به این توضیحات اکتفا نکرده و ترجیحا از خدمات تعمیر و سرویس کولر آبی تا بهترین نتیجه به دست آمده و مشکلات ایمنی شما را تهدید نکند.

سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده