نظافت منزل

  • نظافت در تهران و کرج
  • اعزام فوری نیروی ماهر

از جمله پرکاربردترین محصولات بهداشتی در هر خانه ای، صابون است. ما روزانه در دستشویی و حمام بارها و بارها از انواع صابون ها استفاده می کنیم و آن را در ارتباط مستقیم با پوستمان قرار می دهیم. دقیقا به همین خاطر است که صابون محصولی حیاتی در حفظ سلامتی پوست و بدن ما است. طبیعتا تهیه این محصول پرکاربرد نیز ساده بوده و اغلب از بازار می گذرد! به طوری که همیشه وقتی که صابون منزلمان تمام می شود، به نزدیک ترین مارکت محل سری می زنیم و صابون مدنظرمان را می خریم. اما نظرتان در رابطه با صابون خانگی چیست؟ موافقید که خودمان دست به کار شده و صابون خانگی خودمان را تهیه کنیم؟

خوشبختانه طرز تهیه صابون خانگی هم ساده است و هم بسیار متنوع. یعنی هم می توانید به آسانی صابونی مطلوب تولید کنید که یکی از بهترین شوینده های طبیعی باشد، و هم می توانید این کار را از طریق روش های بسیار متنوع و مختلفی انجام دهید. در همین راستا در ادامه این مطلب، برخی از بهترین روش های طرز تهیه صابون خانگی در منزل را توضیح داده ایم. پس اگر می خواهید برای یک بار هم که شده از صابون مطمئن و بهداشتی خودتان استفاده کنید، تا انتها همراهمان باشید.

ساخت صابون خانگی

چرا استفاده از صابون های خانگی توصیه می شود؟

حتما شنیده اید که بسیاری متخصصان توصیه می کنند که در صورت امکان، به جای استفاده از صابون های شیمایی، از صابون های دست ساز و خانگی استفاده کنید. این حرف بی دلیل نیست. در واقع مزایای عمده صابون خانگی باعث شده که این روزها خیلی از افراد به ساخت انواع صابو خانگی روی بیاورند. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • امکان ساخت صابون با رایحه ای خوش که دقیقا مطابق با سلیقه شما باشد.
  • صرفه اقتصادی بسیار بالا که حدودا معادل نصف قیمت صابون های شیمایی خواهد بود.
  • عاری بودن از مواد شیمایی مضر (مثل بنزیل استات، اتانول و سولفات سدیم) که سلامت پوست، عضله ها و کل بدن را تضمین می کند. مخصوصا اگر وسواس شستشو دارید، باید به این فاکتور توجه زیادی داشته باشید.

مزایای صابون خانگی البته به همین موارد بالا ختم نمی شود و می توانیم یک مقاله جداگانه را به آن اختصاص دهیم! اما چون می دانیم که برای آشنایی با طرز تهیه صابون خانگی عجله دارید، به ذکر همین موارد بسنده می کنیم به سراغ آموزش ساخت آن می رویم.

طرز تهیه صابون خانگی چگونه است؟

ساخت صابون در منزل به سه روش اصلی صورت می گیرد که عبارتند از:

۱- ساخت صابون در خانه با روش ذوب‌ کردن

بهترین روش تهیه صابون در منزل، همین روش است. در این روش نیازی به موارد اضافی مثل قلیاب صابون پزی و مواد اولیه مخصوص ندارید و کافی است در مرحله اول صابون آماده را در مایکروویو یا دیگ ذوب کنید. در مرحله دوم نیز به صابون رنگ و رایحه مدنظرتان را اضافه کنید و در قالب‌ ها بریزید. به این ترتیب صابون سفت شده و آماده استفاده می شود.

۲- تهیه صابون در منزل با روش سرد

نظرات کاربران نظافت منزل

درخواست نیروی نظافت

این روش کمی زمان برتر است، اما معمولا به خوبی جواب می دهد. در انجام این فرایند باید ابتدا قلیاب صابون پزی را با آب مخلوط کنید و همزمان روغن مدنظرتان را در یک قابلمه قرار دهید تا خوب گرم شود. پس از گرم‌شدن روغن، مخلوط آب و قلیاب صابون‌ پزی را به آن اضافه کنید و آنها را مخلوط کنید تا غلظت مناسبی پیدا کنند. در مرحله آخر نیز موادی مثل عطر و رنگ به آن اضافه کنید و محصول را در قالب بریزید. بعد از ۲۴ ساعت صابون سفت می شود، اما حتما توجه کنید که بعد از این فرایند باید حدودا ۵ هفته صبر کنید تا صابون قابل استفاده شود.

تهیه صابون خانگی

۳- تهیه صابون خانگی با روش گرم

طرز تهیه صابون به روش گرم نیز مشابه با روش سرد است، با این تفاوت که در اینجا به‌ جای آنکه مواد را گرم کنید و باهم مخلوط کنید، باید همزمان مخلوط را روی حرارت بپزید. این روش نسبت به روش قبل بهتر است، زیرا صابون بلافاصله بعد از سفت شدن قابل استفاده است. البته گفته می شود که قدرت پاک کنندگی آن مقداری کمتر از صابونی است که به روش سرد تهیه شده است.

چند ایده کاربردی برای ساخت صابون خانگی

اگر می خواهید صابون هایی خوش عطر و با کیفیت داشته باشید، به دلخواه خودتان یکی ایده های زیر را عملی کنید؛ مطمئن باشید نتیجه می دهد!

۱- صابون شکلاتی

اگر اهل شکلات و کاکائو هستید، این یک انتخاب جذاب برای شما است! زیرا صابون شکلاتی عطر و رایحه کاکائو دارد. برای تهیه این صابون از روش ذوب کردن استفاده کنید. ضمن اینکه حتما از مقداری وانیل بهره بگیرید تا رنگ آن تثبیت شود.

۲- صابون چای

صابون چای رایحه ای عالی دارد و خواص درمانی آن برای پوست بر کسی پوشیده نیست. برای تهیه این صابون برگ‌ های چای سبز به همراه روغن علف لیمو را به مخلوط صابون پایه اضافه کنید.

۳- صابون آلوئه ورا

روغن آلوئه ورا از جمله بهترین روغن های گیاهی برای پوست است و به همین خاطر صابون آن نیز طرفداران زیادی دارد. برای تهیه این صابون، ژل گیاه آلوئه ورا را خارج کنید و در دستگاه غذاساز بریزید تا مثل سفیده تخم مرغ پف کرده و آماده شود. سپس به روش سرد، این ژل را با روغن‌ صابون مخلوط کنید و بگذارید تا سفت شود. بعد از چند هفته می توانید از این صابون استفاده کنید.

صابون خانی آلوئه ورا

۴- صابون جو دو سر

عصاره جو دو سر برای پوست هایی که حساس بوده و مدام به خارش می افتد، بسیار مناسب است. به همین خاطر صابون آن نیز بسیار محبوب است. برای ساخت صابون خانگی جو دو سر می توانید از پایه صابون شیری استفاده کنید و مقداری رایحه گوناگون، مثل بادام و عسل به آن اضافه کنید.

۵- صابون لیمو

لیمو رایحه ای بی نظیر دارد و از این جهت در ساخت انواع صابون های شیمایی و خانگی بسیار کاربردی است. برای تهیه صابون دست ساز لیمو، کافی است کمی رنگ افزودنی دلخواه را به پایه صابون اضافه کنید و به آن حرارت بدهید تا ذوب شود. سپس مقداری اسانس لیمو را به آن اضافه کنید و در قالب بریزید تا سفت شده و آماده استفاده شود.

۶- صابون پاستیلی

این نوع صابون برای والدینی که کودک در منزل دارند بسیار مناسب است. مخصوصا اگر بچه ها رغبتی به شستن دست هایشان ندارند، ساخت این صابون یک ترفند عالی برای تشویق آنها است. برای تهیه صابون پاستیلی کافی است ژلاتین بدون‌ طعم را در صابون پایه بریزید و مقداری اکلیل یا افزودنی‌ های براق و رنگ‌ های مخصوص صابون را به آن اضافه کنید. اگر هم می خواهید صابون اصلا لرزان نباشد، ژلاتین بیشتری به آن اضافه کنید.

صابون خانگی پاستیلی

۷- صابون مرکبات

یکی دیگر از صابون های خیلی محبوب، صابون مرکبات، بخصوص صابون پرتقال است. برای درست کردن این صابون باید پایه شیری را ذوب کنید و در قالب بریزید. همچنین برای معطرکردن صابون مرکبات، از اسانس مرکبات و برش‌ های خشک‌ شده مرکباتی مثل پرتقال استفاده کنید. این برش‌ ها معمولا سنگین هستند، به همین خاطر آنها را زمانی درون پایه صابون بریزید که صابون سرد شده باشد.

چند نکته در مورد روش ساخت صابون در منزل

  • در هنگام درست‌ کردن صابون حتما نکات ایمنی را رعایت کنید. مخصوصا حواستان به قلیاب صابون‌ پزی باشد که اگر روی پوست بریزد، آن را می‌ سوزاند.
  • بعضی از صابون های خانگی ظاهر بسیار خوشمزه ای دارند. اگر کودک در منزل دارید، حتما به این مورد دقت داشته باشید.
  • اگر مواد صابون بیش از حد داغ باشد، صابون برای آن که گرمای اضافه را خارج کند، ترک می خورد. دلیل اصلی ترک های موجود روی صابون های خانگی، همین مورد است.
  • پیشنهاد می شود که در صورت امکان، برای تهیه پایه صابون از گلیسیرین و یا شیر بز استفاده کنید.

چطور از بهم ریختگی خانه در زمان ساخت صابون خانگی جلوگیری کنیم؟

در این مطلب سعی کردیم که شما را با طرز تهیه صابون خانگی آشنا کرده و چند ایده جذاب و خوشبو برای درست کردن آنها معرفی کنیم. با این وجود همه می دانیم که بهم ریختگی خانه بعد از ساخت صابون خانگی اجتناب ناپذیر است. پیشنهاد ما برای سر و سامان دادن به بهم ریختگی های خانه استفاده از خدمات نظافت حرفه ای است که توسط متخصصین کاربلد و باتجربه انجام می شود. می توانید تنها با چند کلیک ساده از خدمات نظافت اسپارد بهره ببرید.

راستی آیا شما هم تجربه ای در رابطه با استفاده از صابون های خانگی داشته اید؟ خوشحال می شویم که نظرات خود را در بخش کامنت های همین پست با ما در میان بگذارید.

نظافت منزل

  • نظافت در تهران و کرج
  • اعزام فوری نیروی ماهر
درخواست نیروی نظافت