نصب سرامیک

  • کاشی کاری حرفه‌ای
  • اعزام فوری نصاب ماهر

اگر قصد داشته باشید کاشی جدید برای قسمت های مختلف منزل، محل کار و یا هرجای دیگری نصب کنید، لازم است با تعدادی از مراحل مقدماتی و آماده سازی لوازم مورد نیاز برای شروع نصب آشنا شوید. یکی از این آماده سازی های مهم یادگیری طرز تهیه دوغاب سیمان سفید است.

به همین منظور در این مقاله با دوغاب سرامیک یا همان دوغاب سیمان سفید آشنا شده و مراحل تهیه آن را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. سپس به بررسی سایر نکات مهم همانند ترمیم دوغاب سیمان، کاربرد آن و تعدادی نکات کلیدی دیگر خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید!

دوغاب سرامیک چیست

منظور از دوغاب سفید سیمان یا دوغاب سرامیک چیست؟

حتما بارهای درزهای بین کای و سرامیک ها را دیده اید. از خودتان پرسیده اید این درزها با چه موادی پر می شوند؟ یا چطور باید این مواد را تهیه کرد. در این مقاله نیز می خواهیم به بررسی این دو نکته مهم بپردازیم. مواد داخل درزهای بین سرامیک و کاشی همان دوغاب سیمان سفید است. این ماده در ابتدا همانطور که از نامش پیداست به رنگ سفید است اما به مرور زمان تحت تاثیر رطوبت تغییر رنگ می دهد و به رنگ طوسی مانند یا کرمی مایل می شود. علاوه بر این ممکن است خاصیت چسبندگی و مقاومت خود را نیز در مقابل نفوذ آب از دست دهد.

از طرفی در اثر شکستگی و یا آیب دیدن سرامیک و کاشی دوغاب پر شده لابه لای درزها نیز آسیب خواهد دید. این آسیب و ترک راهی برای نفوذ کپک و قارچ ها است که در نهایت به از بین رفتن ظاهر زیبا و بهداشتی آنها خواهد شد. به همین دلیل لازم است ترمیم دوغاب سیمان را نیز جدی گرفت.

برای ترمیم باید با روش و طرز تهیه دوغاب سفید سیمان و نسبت های صحیح از ترکیب پودر سنگ و دوغاب نیز آشنا شوید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

دوغاب سیمان چه کاربردی دارد؟

برای چسباندن کاشی ها و محکم سازی آنها روش های مختلفی وجود دارد. از جمله آنها می توان به چسباندن کاشی با چسب یا با دوغاب سیمان اشاره کرد. دوغاب موزاییک یا دوغاب سیمان را می توان ترکیبی با غلظت بالا از سیمان و آب دانست. در ادامه این مطلب بیشتر با دوغاب سیمان و کاربرد آن آشنا می شوید.

نظرات کاربران نصب سرامیک

درخواست نصب سرامیک

این ترکیب غلیظ از با دوام ترین و محکم ترین مصالحی است که می توان برای پر کردن درز بین کاشی ها استفاده کرد. این ترکیبات براساس نوع کاربرد ممکن است متفاوت باشد و در طرز تهیه دوغاب سیمان سفید از مقدار مواد متغییری استفاده شود. از جمله این کاربردها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوغاب سیمان در ساخت و سازها
  • برای مرمت کردن و ترمیم دیوارها و سطوح
  • استفاده از دوغاب موزائیک برای ترمیم ساختمان های قدیمی
  • برای جلوگیری از نفوذ رطوبت لابه لای کاشی و سرامیک ها

چرا استفاده از دوغاب ریزی کاشی ضروری است؟

معمولا از نصب کاشی و سرامیک بیشتر در محیط های مرطوب همانند حمام، سرویس بهداشتی و یا آشپزخانه انجام می شود. از آنجایی که کاشی ها پس از چسبانده شدن به دیوار با فاصله از هم قرار می گیرند، لازم است با دوغاب کشی درزهای لابه لای سرامیک ها و کاشی ها را پر کرد. همچنین استفاده از دوغاب دلایل دیگری نیز دارد که در ادامه بیشتر در مورد آنها صحبت می کنیم.

دوغاب ریزی کاشی

اگر این فاصله و درزها با دوغاب سیمان پر نشوند، فضا برای نفوذ رطوبت به داخل کاشی و سرامیک های نو فراهم می شود. نفوذ رطوبت به مرور باعث رشد کپک و قارچ خواهد شد. در صورت بروز چنین اتفاقی باید از دوغاب سرامیک کمک گرفت. برای استفاده از آن لازم است با طرز تهیه دوغاب سیمان سفید آشنا شوید.

برای تهیه دوغاب سرامیک به چه لوازمی نیاز است؟

پیش از اینکه به بررسی مراحل طرز تهیه دوغاب سیمان سفید بپردازیم، بهتر است با لیست مواد و لوازمی که برای دوغاب کاری در منزل لازم است آشنا شویم. می توانید این مواد اولیه را از فروشگاه های مصالح ساختمانی سطح شهر به راحتی تهیه کنید. حالا بیایید با این لوازم آشنا شویم:

  • پودر خاک سنگ
  • سیمان
  • آب
  • سطح محکم
  • کاردک مخصوص یا وسیله نوک تیز
  • الک
  • دستمال پارچه‌ای مرطوب

نحوه درست کردن دوغاب سیمان سفید یا دوغاب موزاییک چگونه است؟

اگر نمی خواهید هزینه نصب کاشی و دوغاب کاری را پرداخت کنید و درنظر دارید در هزینه ها صرفه جویی کنید، باید با نحوه درست کردن دوغاب سیمان سفید آشنا شوید. پس از بررسی آموزش دوغاب کاری خودتان نیز می توانید با تهیه تعدادی از لوازم محدود به راحتی درزهای لابه لای سرامیک و کاشی های منزل خود را بپوشانید. پس بیایید با هم به بررسی مراحل تهیه آن بپردازیم:

در یک سطح مقداری از سیمان پودر سنگ را ترکیب کنید. نسبت سیمان به پودر سنگ در دوغاب یک به یک است. یعنی اگر یک پیمانه سیمان اضافه کرده باشید باید به همان اندازه نیز پودر سنگ به ترکیب خود اضافه کنید.

پس از ترکیب پودر سنگ و سیمان با نسبت یک به یک مقداری آب نیز داخل سطل بریزید. آب را آرام آرام به ترکیب دوغاب اضافه کنید. اضافه کردن آب را تازمانی که مخلوط کمی شل شده و راحت فرم بگیرد، ادامه دهید.

اگر در نظر داشته باشید دوغاب پشت کاشی را خودتان در منزل تهیه کنید، می توانید از دوغاب های آماده نیز استفاده کنید. طرز استفاده از دوغاب سرامیک آماده نیز مشابه دوغابی است که در خانه تهیه می شود.

طرز تهیه دوغاب موزائیک

نحوه دوغاب ریزی موزاییک به چه صورتی است؟

دوغاب ریزی موزاییک تفاوت چندانی با دوغاب ریزی سرامیک و کاشی ندارد. تنها برای انجام بهتر این کار حتما باید چند نکته را رعایت نمایید که مهمترین آنها عبارتند از:

  • برای دوغاب کاری موزاییک حتما باید حداقل ۲۴ ساعت از نصب آن گذشته باشد.
  • جدارهای بین موزاییک را باید به خوبی تمیز کنید تا دوغاب آنها را پر کند.
  • برای تمیزکاری جدار و فضای بین موراییک ها، از یک تکه اسفنج نرم یا حتی یک مسواک بلااستفاده کمک بگیرید.
  • ترکیب دوغابی که تهیه کرده اید را با استفاده از کمچه در درزهای بین موزایک ها بریزید و سپس آن را در قسمت های مختلف درز پخش کنید تا یکنواخت شود.
  • سپس یک ساعت صبر کنید تا دوغاب کاملا سفت شود.
  • در مرحله آخر از فرایند نحوه دوغاب ریزی موراییک، با یک اسفنج نم دار دوغاب ریخته شده بر سطوح موزاییک را پاک کنید تا سطح آن کاملا تمیز شود.

دوغاب سیمان سفید یا سیاه؟

معمولا رنگ دوغاب های تهیه شده در خانه با دوغاب های آماده متفاوت است. به عبارتی دوغاب سیمان خانگی معمولا حین استفاده سفید رنگ است اما دوغاب های آماده در رنگ های مختلف و متنوع تری ارائه می شوند. پس حین خرید دوغاب آماده رنگ کاشی و سرامیک خود را نیز در ذهن داشته باشید. اگر کاشی هایتان رنگ روشنی داشته باشد، بهتر است از فروشنده دوغاب آماده سفید درخواست کنید.

طرز تهیه دوغاب سیمان سفید

شیوه درست کردن دوغاب سیمان سفید برای کف سرویس دستشویی چگونه است؟

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد دوغاب سفید سیمان کاربردهای مختلفی دارد و علاوه بر استفاده از آن نصب کاشی بین کابینت ها یا موازئیک های دیوار حمام می توان در کاشی کاری کف سرویس بهداشتی، حمام و یا آشپزخانه نیز از آن استفاده کرد.اگر به خاطر داشته باشید در طرز تهیه دوغاب سیمان سفید،  نسبت سیمان به پودر سنگ در دوغاب به صورت یک به یک بود. این بار برای دوغاب کاری کف باید مقدار بیشتری پودر سنگ استفاده کنید. درواقع باید نسبت پودر سنگ به سیمان باید سه به یک باشد. در ادامه این مطلب مراحل تهیه دوغاب سیمان سفید را به طور کامل آموزش داده ایم.

در این صورت دوغاب سیمان سفید کمی غلیظ تر خواهد شد. غلظت بیشتر در طرز تهیه سیمان سفید باعث خواهد شد دوغاب کاری با استحکام بیشتری انجام شود. این استحکام زیاد به علت تماس زیاد کف سطوح با آب باعث افزایش طول عمر دوغاب کاری نیز می شود.

حالا بیایید قدم های آن را به صورت یک به یک بررسی کنیم:

  • ابتدا مقداری پودر سنگ و سیمان را برحسب نسبت ۳ به یک ترکیب کنید.
  • حالا این ترکیب را از الک عبور دهید تا دانه های درشت آن حذف شود.
  • سپس کم کم آب اضافه کنید تا دوغاب سرامیک قوام خمیری شکل و قابل انعطافی به خود بگیرد.
  • دوغاب آماده را به کمک کاردک در لابه لای درزها ریخته و به مدت سه تا چهار دقیقه صبر کنید.
  • کمی صبر کنید تا دوغاب خشک شود. سپس با دستمال مرطوب دوغاب های اضافی ریخته شده روی کاشی و سرامیک را تمیز کنید.

مدت زمان خشک شدن دوغاب چقدر است؟

در مرحله آخر از پاراگراف پیشین به خشک شدن دوغاب نیز اشاره کردیم. یکی از نکاتی که لازم است توجه داشته باشید، خشک شدن دوغاب سیمان است. بدون در نظر گرفتن این کار تمام زحمات شما به باد خواهد رفت. در همین راستا حتما باید مدت زمان خشک شدن دوغاب سیمان سفید را در نظر داشته باشید، زیرا اگر در این کار عجله به خرج دهید، نتیجه کار آنطور که باید و شاید نخواهد بود.

توجه داشته باشید که مدت بیشتر به نوع دوغاب کاری و همچنین مواد به کار رفته در تهیه دوغاب بستگی دارد. به طوری معمولا مدت زمان خشک شدن دوغاب سیمان سفید را حدودا یک روز در نظر می گیرند، در حالی که برای خشک شدن دوغاب سیمان سیاه نصف روز نیز کفایت می کند.

مدت زمان خشک شدن دوغاب

 مراحل ترمیم دوغاب قدیمی

در قسمت های پیشین بیشتر به نصب کاشی و سرامیک جدید و استفاده از دوغاب برای اولین بار صحبت کردیم. حالا می خواهیم در ادامه طرز تهیه دوغاب سیمان سفید، به بررسی نحوه ترمیم دوغاب قدیمی کاشی و سرامیک بپردازیم. برای این منظور قدم های زیر را دنبال کنید:

  1. در قدم اول دوغاب کاری سرامیک قدیمی را جدا کنید. در این مرحله چالش برانگیز کمی صبر و حوصله به خرج دهید تا هیچ گونه خراشی روی سرامیک ها ایجاد نشود. برای این منظور ابزار تیز یا کاردک را تنها در مسیر درزها هدایت کنید.
  2. پس از خالی شدن درزها از دوغاب کاری قدیمی گرد و خاک حاصله را با استفاده از دستمال مرطوب تمیز کنید و یا روی آن جارو بکشید. البته توجه داشته باشید که تمیز کردن درزها با آب پرفشار به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
  3. حالا می توانید دوغابی که در مراحل پیشین تهیه کرده اید لابه لای درزها بریزید.

نصب صحیح کاشی و سرامیک چه تاثیری دوغاب ریزی آنها دارد؟

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم، تهیه دوغاب سیمان سفید و استفاده از آن به منظور پر کردن فضای بین موزاییک و سرامیک کاربرد دارد. اما باید توجه داشته باشید که اگر فرایند نصب کاشی، سرامیک و موزاییک از همان ابتدا به درستی صورت بگیرد، نیاز به پر کردن درزها در آینده به طور چشمگیری کاهش می یابد. از این رو توصیه می کنیم که با کمک گرفتن از متخصصین خدمات نصب کاشی و سرامیک اسپارد، فرایند نصب این کفپوش ها و دیوارپوش ها را به نحوی اصولی انجام دهید. این کار هم زیبایی بیشتری را برای فضای داخلی ساختمانتان به ارمغان می آورد، و هم با کاهش نیاز به دوغاب ریزی بین موزاییک و سرامیک ها، باعث صرفه جویی در بلند می شود.

بنایی ساختمان

  • مناسب‌ترین قیمت
  • اتمام سریع کار