یکی از مباحث داغ از زمان پاندمی کرونا تا به امروز بحث ضدعفونی کردن محیط، لوازم و دست ها با الکل بوده است. یکی از سوال هایی که همیشه پیش می آید این است که ضدعفونی با الکل صنعتی درست است یا خیر؟ برای پاسخ دادن به این سوال لازم است اول از همه با تفاوت های الکل طبی مخصوص ضدعفونی و الکل صنعتی آشنا شویم.

پس در ادامه این مقاله با اسپارد مگ همراه باشید!

الکل صنعتی برای ضدعفونی

الکل صنعتی چیست و چه تفاوتی با الکل طبی دارد؟

یکی از هشدارهای اصلی سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا دارو، استفاده از الکل صنعتی یا همان متانول برای ضدعفونی دست ها در دوران کووید بود. الکل صنعتی همانطور که از نام آن نیز پیداست بیشتر در صنایعی مثل تولید حلال، سوخت، ضد یخ و بسیاری موارد مشابه به کار می روند. این الکل که معمولا با اتانول اشتباه گرفته می شود در پزشکی کاربردی ندارد.

در نتیجه الکل صنعتی یا متانول را تنها می توان برای ضدعفونی کردن سطوح به کار برد. هر چند بهتر است از دیگر ضدعفونی کننده های مخصوص سطوح استفاده کنید. در صورت برخورد الکل صنعتی یا متانول با دست لازم است بلافاصله پوست خود را بشویید تا دچارمسمویت با این الکل نشوید.

و اما علاوه بر کاربرد الکل صنعتی از نظر ظاهری با الکل طبی دارد؟ همانطور که اشاره شد الکل طبی یا اتانول در پزشکی کاربرد دارد. ظاهر این الکل سفید و بی رنگ است. در حالیکه الکل صنعتی رنگ مایل به زرد دارد. هر چند امروزه بسیاری از افراد سودجو الکل زرد رنگ صنعتی را با وایتکس ترکیب کرده و به اسم متانول می فروشند. به همین دلیل نیز لازم است الکل طبی را از محل معتبر خریداری کنید تا از مسمومیت ها در امان باشید.

الکل صنعتی چه تفاوتی با الکل طبی دارد؟

چطور الکل صنعتی را از الکل طبی تشخیص دهیم؟

برای اینکه دیگر سراغ ضدعفونی با الکل صنعتی نروید و دچار علائم خطرناک مسمومیت با این الکل نشوید، لازم است با نحوه تشخیص این دو الکل آشنایی داشته باشید. همانطور که پیش تر نیز اشاره شد الکل صنعتی به جای اتانول نیز به فروش می رسد. در نتیجه بهتر است پیش از استفاده خودتان از طبی بودن الکل مطمئن شوید.

برای آزمایش و تشخیص الکل صنعتی از طبی، ابتدا مقداری از الکل را در یک قاشق بریزید. سپس الکل را با استفاده از فندک و با احتیاط کافی مشتعل کنید. اگر شعله آبی باشد، می توانید با خیال راحت برای ضدعفونی از این الکل اتانول استفاده کنید. اما اگر شعله به رنگ نارنجی متمایل شد، یعنی الکل صنعتی یا متانول است و نباید از آن برای ضدعفونی دست و یا در تزریقات استفاده کنید.

چطور الکل صنعتی را از الکل طبی تشخیص دهیم؟

مسمومیت با الکل صنعتی (متانول) چه علائمی دارد؟

ممکن است بدون اینکه با نکات بالا آشنا باشید از هر الکلی که دم دست بوده برای ضدعفونی کردن استفاده کنید. در صورت ضدعفونی با الکل صنعتی تعدادی از علائم ظاهر می شوند که با دیدن این علائم بهتر است هرچه زودتر به مراکز درمانی مراجعه کنید.

به طور کلی علائم مسمویت با متانول به چند دسته شامل علائم ظاهری و علائم غیر اختصاصی تقسیم می شوند. از جمله علائم ظاهری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صورت مسمویت با الکل سنعتی مردمک فرد گشاد شده و بخش سفید چشم یا صلبیه قرمز می شود.
  • فرد مسموم شده بینایی خود را مثل دید در بوران و برف توصیف می کند. در موارد شدید ممکن است شبکیه نیز آسیب دیده و باعث از بین رفتن بینایی کامل فرد شود.
  • از دیگر علائم اصلی می توان به تند تند نفس زدن، کاهش ضربان قلب، افت فشار خون و حتی تشنج نیز اشاره کرد.

علاوه بر مواردی که اشاره شد مسمومیت با الکل صنعتی معمولا با علائم غیر اختصاصی دیگر مثل خواب آلودگی، درد معده و تهوع نیز همراه است.

مسمومیت با الکل صنعتی چه علائمی دارد؟

نکات مهم در مورد ضدعفونی با الکل صنعتی

برای جمع بندی مطالبی که پیش تر ارائه شد لازم است بار دیگر نکات زیر را در خصوص ضدعفونی با متانول یا همان الکل صنعتی در خاطر خود داشته باشید. از جمله این نکات مهم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • الکل صنعتی (متانول) سمیت بالایی دارد و بیشتر در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. در صورت تماس پوستی و یا مصراف خوراکی با بروز مسمومیت، کوری و در موارد شدید با مرگ همراه است.
  • الکل صنعتی علاوه بر خطراتی که دارد، در مقایسه با اتانول یا الکل طبی اثرات ضد میکروبی کمتری نیز دارد. پس بهتر است حتی برای ضدعفونی کردن سطوح نیز بهتر است سراغ الکل صنعتی نروید.
  • الکل صنعتی به پوست های آسیب دیده سریع تر جذب شده و آسیب می رساند. از طرفی علائم مسمومیت جدی تری را ایجاد می کند. در خدمات ضدعفونی منزل نیز از الکل صنعتی و خطرناک استفاده نمی شود.
  • برای ضد عفونی کردن سطوح حتی نیاز نیست از الکل طبی استفاده کنید، پدهای ضدعفونی می توان اقتصادی ترین و کم ضرر ترین روش برای شما باشد. علاوه بر این می توانید از بهترین شوینده های طبیعی و ضدعفونی کننده های خانگی نیز برای سطوح استفاده کنید.
  • علاوه بر خطراتی که ضدعفونی کردن با الکل صنعتی دارد، غرغره کردن و مصرف خوراکی الکل طبی یا اتانول نیز می توانید مسمومیت های الکلی را به همراه داشته باشد. به عبارتی مصرف خوراکی این الکل نیز هیچ تاثیری در از بین بردن بیماری های عفونی و مقابله با ویروس ها ندارد.
  • به هیچ عنوان از الکل متانول یا صنعتی برای ضدعفونی دست ها استفاده نکنید. اگر می خواهید برای ضدعفونی دست از الکل استفاده کنید حتما از محلول های آبی اتانول و یا دیگر مصول های حاوی اتانول با غلظظت پایین استفاده کنید. محلول های حاوی درصد کمتر برای پوست های حساس مناسب تر هستند.
  • اگر می خواهید برای ضدعفونی کردن سطوح مختلف یا دست ها از الکل استفاده کنید، الکل ۷۰ درصد بهترین کارایی را برای این مصارف دارد. در خدمات آزمایش در محل نیز از الکل طبی استفاده می شود.

نکات مهم در مورد ضدعفونی با الکل صنعتی

بهترین ضدعفونی کننده در نظافت منزل کدام است؟

هر بار که می خواهید منزل خود را تمیز کنید، بهتر است با در نظر داشتن موارد بالا برای ضد عفونی و نظافت اقدام کنید. نکته ای مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که ضدعفونی با الکل صنعتی را به طور کلی از روند نظافتی خود خارج کنید. اما بهترین شوینده و ضدعفونی کننده برای نظافت منزل چیست؟

از جمله بهترین ها برای نظافت منزل می توانید به سرکه اشاره کرد. می توانید از سرکه سفید برای تمیز کردن سرویس بهداشتی و آشپزخانه خود استفاده کنید. با این حال شوینده های شیمیایی نیز می توانند برای از بین بردن لکه های سخت مناسب باشند. برای استفاده از بهترین شوینده ها برای تمیز کردن منزل می توانید سفارش خدمات نظافت منزل حرفه ای را همراه با درخواست شوینده از بهترین متخصصین در استان تهران و البرز درخواست کنید.

برای دریافت قیمت نظافت منزل روی لینک آبی کلیک کرده و همین حالا با دریافت هزینه آنلاین سفارش خود را برای روز و ساعت موردنظر رزرو کنید.