خدمات قالیشویی

  • تضمین بالاترین کیفیت
  • شستشو و تحویل فوری

فرش به عنوان عضوی جدایی ناپذیر از خانه های ایرانی، بیشتر از هر وسیله دیگری در معرض آلودگی قرار دارد. لکه دار شدن قالی، آلودگی های ناشی از راه رفتن با جوراب یا کفش روی آن و نشستن دوده و گرد و غبار بر تار و پودش همگی از جمله مواردی هستند که ممکن است بعد از مدتی، فرش را کثیف کنند. این آلودگی ها گاهی به قدری شدید هستند که تنها راهکار برای تمیز کردن آنها، کمک گرفتن از شرکت های قالیشویی است. اما اگر مقدار آلودگی کمتر باشد، می توان در خانه، با کمک شامپو فرش، نسبت به شستن قالی ها اقدام کرد. آشنایی با طریقه شستن فرش با شامپو فرش باعث می شود تا نظافت در منزل به بهینه ترین شکل ممکن صورت گرفته و در هزینه ها نیز صرفه جویی شود. در ادامه این مطلب ترفندهایی را در رابطه با طریقه شستن فرش با شامپو فرش بیان کرده ایم؛ با ما همراه باشید.

نحوه شستشوی فرش با شامپو فرش

چه شامپو فرشی برای شستن قالی ها مناسب است؟

شامپو فرش به عنوان یک ماده شیمیایی با خاصی خنثی، در شستشوی انواع فرش دستباف و ماشینی که لکه دار شده و یا مواد چربی به الیاف آن نفوذ کرده است، کاربرد دارد. امروزه در بازار می توان انواع شامپو فرش ها را که توسط برندهای مختلف عرضه شده اند، مشاهده کرد. و خب طبعا این سوال مطرح می شود که کدام یک از این شامپوها برای شستشوی فرش شما مناسب هستند؟ ما در ادامه به این سوال پاسخ داده ایم.

در پاسخ به این سوال باید عنوان کرد که انتخاب شامپو فرش مناسب به به جنس فرش و الیاف آن بستگی دارد. شامپو فرشی برای فرش شما مناسب است که بتواند با نفوذ به الیاف قالی، تمام آلودگی ها را پاک کند (از جمله پاک کردن لکه چای از روی فرش) و در عین حال کمترین آسیب را به تار و پود آن بزند. هرچه غلظت مواد شیمایی در شامپو فرش کمتر باشد و از مواد ملایم تری در ساخت آن استفاده شده باشد، احتمال رنگ دادن فرش کاهش پیدا می کند و در عین حال به تار و پود قالی، که به خصوص در فرش های دستباف و ابریشمی اهمیت بالایی دارند، آسیب کمتری وارد می شود.

ضمنا اگر فرش شما در اثر سوختگی زرد رنگ شده پیشنهاد می کنیم قبل از هر چیز درباره از بین بردن لکه زرد سوختگی روی فرش بخوانید و سپس در این مورد اقدام کنید.

طریقه شستن فرش با شامپو فرش

بعد از آنکه شامپو فرش مناسب را تهیه کردید (و یا در خانه شامپو فرش خانگی درست کردید)، نوبت به نظافت فرش می رسد. تمیز کردن قالی به کمک شامپو فرش کار چندان دشواری نیست، به شرط آنکه مراحل آن به دقت صورت گرفته و در انجام آن ترفندهای لازم پیاده شود. شرح این مراحل و ترفندها در زیر آمده است:

۱- در ابتدا فرش را خوب جارو بزنید

قبل از آنکه فرش را شستشو دهید، باید آن را با جاروبرقی و یا جارودستی تمیز کنید تا هرگونه گرد و غبار از روی آن پاک شود و هیچ ماده و شی‌ء اضافی ای بر روی آن باقی نماند.

نظرات کاربران خدمات قالیشویی

درخواست قالیشویی

تمیز کردن قالی

۲- شامپو فرش را با آب ولرم ترکیب کنید

برای آنکه محلول تمیزکننده فرش به دست بیاید، مقداری از شامپور فرش را درون یک ظرف ریخته و با حجم مشخصی از آب ولرم (رو به سرد) ترکیب کنید. برای اینکه متوجه شوید چه نسبتی از آب و شامپو باید با یکدیگر ترکیب شوند، دستورالعمل نوشته شده روی شامپو را مطالعه کنید. این محلول را سپس تکان دهید تا خوب کف کند.

۳- به کمک پارچه، قالی را با شامپو فرش تمیز کنید

در این مرحله کافی است یک پارچه تمیز یا یک اسفنج را به محلول کف کرده آغشته کنید و سپس به آرامی و در جهت خواب پرزها، روی قالی بکشید. البته توجه داشته باشید که پارچه یا اسفنج مورد استفاده بیش از اندازه به محلول آغشته نشده و کاملا خیس نشوند، زیرا در این صورت خشک شدن فرش در فضای بسته خانه به کندی پیش می رود و علاوه بر آنکه گرد و خاک بیشتری را به خود جذب می کند، حتی امکان دارد بپوسد.

۴- شامپو فرش را بعد از مدتی از سطح فرش تمیز کنید

بعد از آنکه خوب شامپو فرشِ کف کرده را به نقاط آلوده قالی کشیدید، مدتی (حدود ۳۰ دقیقه) صبر کنید تا آلودگی نفوذ کرده به تار و پود قالی به شامپو فرش جذب شود. سپس به کمک یک پارچه زبر (مثلا کتان) شامپو فرش را در جهت عکس پرزهای قالی از سطح فرش جمع کنید. این دستمال را در طول فرایند چند بار تمیز کنید تا خودش منشا آلودگی نشود.

۵- فرش را بار دیگر جارو بزنید

در آخرین مرحله از فرایند طریقه شستن فرش با شامپو فرش، بعد از اینکه به کمک شامپو فرش همه نقاط قالی را تمیز کردید، مدتی روی آن تردد نکنید و بگذارید خوب خشک شود (در غیر این صورت با هر قدمی که روی آن گذاشته می شود، احتمال دارد لکه دار شود). سپس به کمک جاروبرقی سطح آن را بار دیگر جارو بزنید تا تمیزی فرش خود را نشان دهد.

شستن فرش

شامپو فرش خانگی بهتر است یا شیمیایی؟ طرز تهیه شامپو فرش خانگی

شامپو فرش های شیمیایی که در فروشگاه ها به فروش می رسند، معمولا قدرت پاک کنندگی بالاتری داشته و قالی را بهتر تمیز می کنند، با این وجود به علت غلظت مواد شیمایی استفاده شده در آنها، گاهی اوقات موجب وارد آمدن آسیب به الیاف فرش می شوند (به خصوص زمان تمیز کردن تابلو فرش دستباف). از این رو بسیاری افراد ترجیح می دهند که خودشان در خانه به کمک چند ماده در دسترس، شامپو فرش خانگی درست کنند. از جمله به دو صورت زیر می توان این ترکیب را تهیه نمود:

۱- تهیه شامپو فرش خانگی به کمک مایع ظرفشویی

سه قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را به همراه یک قاشق غذاخوری سرکه سفید و چند قطره وایتکس درون یک ظرف بریزید و با اضافه کردن مقداری آب ولرم، آنها را با یکدیگر ترکیب کنید. محلول به دست آمده را بر روی نقاط آلوده اسپری کنید و به کمک یک پارچه تمیز نخی فرش را تمیز کنید.

۲- تهیه شامپو فرش خانگی به کمک سرکه و جوش شیرین

جوش شیرین و سرکه سفید هر دو موادی معجزه آسا در تمیز کردن لکه های موجود روی فرش هستند. برای تهیه شامپو فرشی که با بهره گیری از آنها ساخته می شود، ابتدا مقداری جوش شیرین را روی فرش بریزید و مدتی سپر کنید تا خوب به بافت قالی نفوذ کند. سپس مقداری آب را به اندکی سرکه سفید ترکیب کنید و به یک دستمال آغشته کنید و محل های کثیف را دستمال بکشید تا آلودگی ها همراه با جوش شیرین شسته شوند.

چند نکته شستن قالی به کمک شامپو فرش

  • چه شامپو فرش مورد استفاده شما خانگی باشد و چه شیمیایی، هیچ گاه مستقیما آنها را مستقیما روی فرش نریزید و به کمک یک پارچه روی قالی بکشید.
  • بعد از آنکه شستشو تمام شد و فرش را جارو کشید، به کمک یک برس الیاف فرش را در جهت خواب پرزها صاف کنید تا همه چیز به حالت اول بازگردد.
  • برای اینکه اطمینان پیدا کنید که شامپو فرش به قالیشما آسیب نمی زند، در ابتدا کمی از محلول آب و شامپو فرش را بر روی گوشه ای از فرش امتحان کنید تا یقین حاصل کنید که شامپو، رنگ فرش را از بین نمی برد و یا آنها را بهم نمی ریزد.
  • در هنگام آغاز شستشو حتما از قسمت بالای فرش شروع کنید تا مجبور نباشید روی قسمت‌ هایی که شامپو فرش کشیده‌اید راه بروید و مجددا آن را آلوده کنید.
  • در پاک کردن آلودگی ها از روی فرش، و به خصوص لکه هایی که روی آن به جای می مانند، سرعت عمل به خرج دهید. زیرا هرچه لکه ها سریع تر پاک شوند، اثر کمتری از خود به جای گذاشته و راحت تر تمیز می شوند.
  • تمیز کردن منظم و دوره ای فرش و زدودن گرد و غبار از روی آن به افزایش طول عمر وسیله نیز کمک می کند.

نحوه شستن فرش

حرف آخر اسپارد

طریق شستن فرش با شامپو فرش کار چندان دشواری نبوده و به شرط رعایت چند نکته (که بالاتر آنها را توضیح دادیم) به سادگی صورت می گیرد. با این وجود اما برخی فرش ها آلودگی بسیار زیادی داشته و لکه ها و چربی ها به عمق الیاف آنها نفوذ کرده اند. تمیز کردن چنین قالی هایی در داخل خانه و به کمک شامپو فرش عملا امکان پذیر نبوده و باید از خدمات قالیشویی آنلاین کمک گرفت.

راستی آیا شما تا به حال فرش های خانه خودتان را در خانه شسته اید؟ از شامپو فرش های بیرون استفاده کرده اید یا خودتان به صورت خانگی شامپو فرش تهیه کرده اید؟ می توانید تجربیات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید؛ منتظرتان هستیم:)

خشکشویی فرش در محل

  • بدون نیاز به آبکشی
  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت