سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده

یکی از پرکاربردترین سیستم‌های سرمایش در کشور ما، کولر آبی است. شاید دلیل اصلی این موضوع هم ساختار ساده و قیمت تمام شده کمتر کولرهای آبی در مقایسه با سایر سیستم‌های سرمایشی باشد. سیم‌کشی برق کولر آبی به عنوان مهم‌ترین بخش از فرآیند نصب آن به شمار می‌رود. اگر با کاربرد هر یک از سیم‌های برق کولر و روش سیم کشی کولر ابی طبق رنگ بندی آشنا باشید، قطعاً می‌توانید نصب کولر آبی در منزل را نیز خودتان به عهده بگیرید. در همین راستا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا شما را با چگونگی رنگ بندی سیم کشی کولر آبی بیشتر آشنا کنیم.

نقشه سیم‌کشی کولر آبی چیست؟

قبل از پرداختن به راهنمای سیم کشی کولر ابی طبق رنگی بندی سیم‌ها، باید به نکته مهمی اشاره کنیم. هر کولر آبی یک نقشه سیم کشی دارد. در این نقشه محتوای کاملی از هر آنچه باید در خصوص سیم کشی دستگاه بدانید، ارائه می‌شود. به همین دلیل هر کسی که قصد اجرای سیم کشی کولر آبی را دارد، باید توانایی خواندن این نقشه که معمولاً روی بدنه کولر نصب می‌شود، داشته باشد. پس همانند نصب سایر بخش های مختلف کولر، برای سیم کشی نیز باید اطاعات کافی داشته باشید. در ادامه بیشتر پیرامون نقشه سیم کشی کولر آبی بحث می‌کنیم.

سیم کشی کولر آبی طبق رنگ بندی سیم‌ها چطور انجام می شود؟

ما در این مطلب روش سیم کشی کولر ابی را در چند بخش مختلف به شما آموزش می دهیم که مهمترین آن سیم کشی موتور کولر ابی طبق رنگ بندی است. توجه داشته باشید که قبل از هر چیز باید به دقت با ساختار سیم کشی کولر آبی آشنا شویم. برای این منظور لازم است که نقشه سیم کشی کولر آبی را تحلیل کنیم. پس پیشنهاد می کنیم قبل از هر اقدامی این راهنما را که براساس اصول برق کشی و سیم کشی ساختمان نوشته شده است به صورت کامل بخوانید.

آشنایی با ساختار سیم کشی کولر آبی

نقشه سیم کشی کولر آبی را می‌توان به دو بخش کلی تقسیم کرد:

  • سیم کشی از جعبه تقسیم ساختمان به کلید کولر
  • سیم کشی از کلید کولر به پمپ و موتور کولر

برای انتقال سیم‌ها حدفاصل جعبه تقسیم، کلید کولر و پمپ و موتور از لوله‌هایی پلاستیکی استفاده می‌شود. به این ترتیب سیم‌ها از آسیب‌های احتمالی در امان می‌مانند. لوله مربوط به سیم‌های کلید تا پمپ و موتور کولر، از کنار کانال کولر انتقال پیدا می‌کند و تا محل نصب آن در روی پشت بام یا تراس ساختمان ادامه پیدا می‌کند. اتصال سیم‌ها نیز با استفاده از فیش‌های مخصوصی صورت می‌گیرد و کار نصب سیم کشی کولر ابی طبق رنگ بندی را به مراتب آسان‌تر می‌کند.

ساختار سیم کشی کولر آبی

آشنایی با انواع سیم‌های کولر آبی

در ادامه لازم است که با انواع سیم‌های کولر آبی آشنا شویم. به طور کلی سیم‌هایی که در فرآیند نصب و راه‌اندازی کولر با آن‌ها سروکار داریم، عبارت‌اند از:

۱. سیم ارت (earth)

نظرات کاربران سرویس کولر آبی

درخواست سرویس کولر آبی

سیم ارت یا سیم اتصال به زمین، سیمی است که برای جلوگیری بروز برق‌گرفتگی، اتصال جریان برق و بروز حادثه استفاده می‌شود. در اصطلاح این سیم باید از کولر خارج شود و به زمین اتصال پیدا کند. البته ممکن است که برخی از کولرهای آبی فاقد این سیم باشند. این سیم در کولرهای مختلف به رنگ زرد است.

۲. سیم فاز

سیم‌های فاز، جریان الکتریکی را از جعبه تقسیم ساختمان تا پمپ و موتور کولر منتقل می‌کنند. سیم فاز معمولاً مشکی رنگ است.

۳. سیم نول

سیم نول نیز وظیفه دارد تا جریان الکتریکی که موتور کولر خارج می‌شود، به مدار برگرداند. سیم نول آبی رنگ است.

۴. سیم دور کند موتور

این سیم از کلید به سمت موتور کولر کشیده می‌شود که برای دور کند کولر در نظر گرفته می‌شود. این سیم با کلمه LO به معنی دور کند شناخته شده و به رنگ قهوه‌ای است.

۵. سیم دور تند موتور

این سیم از کلید به سمت موتور کولر کشیده می‌شود که برای دور تند کولر در نظر گرفته می‌شود. این سیم با کلمه HI به معنی دور تند شناخته شده و به رنگ مشکی است.

نحوه سیم کشی کولر آبی طبق رنگ بندی

به طور کلی دو روش برای سیم کشی کولر آبی طبق رنگ بندی سیم‌ها وجود دارد که عبارت‌اند از:

۱. سیم کشی با وجود سیم ارت

در صورتی که ساختمان سیم ارت داشته باشد، از یک کابل متشکل از ۵ سیم برای اتصال بین جعبه کولر و کلید کولر به همراه یک کابل متشکل از ۳ سیم برای اتصال بین کلید کولر با جعبه تقسیم ساختمان استفاده می‌شود.

۲. سیم کشی بدون وجود سیم ارت

در صورتی که ساختمان سیم ارت نداشته باشد، از یک کابل ۴ سیم برای اتصال بین کلید کولر و کولر و از یک کابل ۲ سیم برای اتصال بین کلید کولر و جعبه تقسیم ساختمان استفاده می‌شود.

آشنایی با انواع سیم‌های کولر آبی

اجرای سیم کشی کولر آبی طبق رنگ بندی

بهتر است در پاسخ به سوال چگونه کولر آبی را سرویس کنیم؟ قسمت اجرای سیم کشی را نیز قرار دهید. بر این اساس باید بدانید که کلید کولر نصب شده در ساختمان، از ۹ ترمینال تشکیل شده است. سیم فاز باید از جعبه تقسیم به ترمینال ۱ و سیم نول نیز به ترمینال ۶ منتقل شود. در ادامه باید به سراغ سیم کشی بین کلید کولر و جعبه تقسیم کولر برویم.

سیم پمپ باید به ترمینال شماره ۲ منتقل شود. سیم نول به ترمینال شماره ۶ باید انتقال پیدا کند. سیم دور کند موتور به ترمینال شماره ۹ و سیم دور تند نیز به ترمینال شماره ۷ متصل می‌شود. در شکل زیر شماتیک آنچه در بالا ذکر کردیم، قابل مشاهده است. در عمل ۹ ترمینال کلید کولر به سه کلید ختم می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • کلید پمپ کولر
  • کلید دور کند موتور کولر
  • کلید دور تند موتور کولر

اجرای سیم کشی کولر آبی

سیم کشی کولر آبی طبق رنگ بندی حتما باید به دست متخصص انجام شود؟

در این مطلب رنگ بندی سیم‌ کولر ابی را برای سیم کشی اصولی بررسی کردیم. همان طور که مشاهده کردید، نصب و راه‌اندازی کولرهای آبی از پیچیدگی خیلی زیادی برخوردار نیست. با این وجود باید حتماً نکات ایمنی در زمان نصب این کولرها را رعایت کنید تا جلوی بروز مشکلات بعدی را بگیرید. ما در اسپارد گروهی از برترین کارشناسان راه‌اندازی،نصب و تعمیر کولر آبی را گرد هم آورده‌ایم.

چنانچه برای نصب، سرویس دوره‌ای و تعمیر کولر آبی نیاز به تعمیرکار متخصص داشتید، کافی است سفارش خود را با متخصصین خبره اسپارد در میان بگذارید.

سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده
درخواست سرویس کولر آبی