نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)

اگر شما نیز قصد رنگ آمیزی منزل یا محیط کار خود را داشته باشید، بی شک با انواع مختلفی از رنگ ها روبرو خواهید شد. از جمله آن ها می توان به رنگ پلاستیکی، رنگ آکریلیک، رنگ روغنی و … اشاره کرد. همان قدر که تنوع بالا خوب است، همان قدر نیز ممکن است شما را در انتخاب نوع رنگ با مشکل مواجه کند. برای اینکه بدانید یک نوع رنگ برای محیط و متراژ مد نظر شما مناسب است یا خیر، باید با ویژگی های مختلف آن آشنا شوید.

در این مقاله به بررسی یکی از پرکاربرد ترین انواع رنگ ها، رنگ پلاستیکی، خواهیم پرداخت. ابتدا به پرسش “رنگ پلاستیک چیست؟” پاسخ داده و سپس مزایا و معایب آن را بررسی خواهیم کرد. علاوه باید با کاربرد های مختلف رنگ پلاستیکی نیز آشنا شوید تا دست به درست ترین انتخاب بزنید. پس در ادامه این مطلب با اسپارد مگ همراه باشید.

رنگ پلاستیک چیست؟

قدمت رنگ های پلاستیک حدودا به زمان غارنشینان مصری می رسد. بله کاملا درست متوجه شده اید! علت قدمت زیاد آن، ترکیب شیمیایی آن می باشد. به رنگ های پلاستیکی اصطلاحا رنگ های بر پایه آب گفته می شود، به همین دلیل از سال های بسیار دور استفاده از آن برای نقاشی دیوار ها، لوازم و … رایج بوده است.

پس از گذشت سال ها از پیدایش این رنگ و ایجاد کارخانه های مختلف تولید رنگ، فرمولاسیون شیمیایی این رنگ ها نیز پیچیده تر شدند. چنان که امروزه شاهد انواع مختلفی از رنگ های پلاستیکی با ویژگی ها و خصوصیات مختلف در بازار هستیم. رنگ پلاستیکی با ترکیات پلی وینیل استات در سال ۱۳۳۸ برای نخستین بار در ایران تولید شد.

پس از آن با پیشرفت های حاصله در دنیای شیمی و صنعت، رفته رفته انواع متنوع دیگری از رنگ های پلاستیکی در بازار عرضه شد. در ادامه به بررسی انواع آن خواهیم پرداخت.

انواع رنگ پلاستیک

همان طور که بررسی کردیم، رنگ های پلاستیکی از انواع بر پایه آب هستند. امروزه این فرمول کمی دستخوش تغییر شده است. در واقع درون رنگ پلاستیک ساختمان تعداد بسیاری از ذرات میکروسکوپی چسب به همراه رنگدانه ها در آب حل شده اند؛ به همین علت آن ها را محلول در آب می نامند. جالب است بدانید که رنگ های پلاستیکی پس از خشک شدن این ماهیت خود را از دست داده و کاملا ضد آب می شوند.

اکنون که بیشتر با ترکیبات رنگ پلاستیکی آشنا شدیم، بهتر است به بررسی انواع رنگ پلاستیک بپردازیم:

انواع رنگ پلاستیک

رنگ نیمه پلاستیک چیست؟

این رنگ نسبت به انواع تمام پلاستیکی کاربرد های بیشتری دارد. یکی از علل آن را می توان به فراوانی آن در بازار و قیمت مناسب تر نسبت به رنگ تمام پلاستیک دانست. از معایب رنگ نیمه پلاستیک می توان به مقاومت کم آن اشاره کرد. این نوع رنگ ممکن است در مقابل رطوبت دوام چندانی نیاورد و پس از مدتی ترک خورده و پوسته پوسته شود؛ بنابراین باید هر چند وقت یکبار ترمیم شود.

رنگ تمام پلاستیک چیست؟

اگر به دنبال رنگی با کیفیت و مقاوم هستید، بهتر است رنگ تمام پلاستیک را انتخاب کنید. این نوع رنگ از لحاظ کیفیت نزدیک ترین نمونه به رنگ های آکریلیک می باشد. از مزایای دیگر این رنگ می توان به مقاومت بالاتر در مقابل رطوبت و خاصیت ضد آب بی نقص آن اشاره کرد. این مزایا باعث شده این رنگ با نام رنگ پلاستیکی قابل شستشو نیز در بازار شناخته شود. تنها عیب این نوع قیمت بالا و تعداد کم آن در بازار است.

مزایای رنگ پلاستیک

اکنون که به سوال “رنگ پلاستیک چیست ؟” پاسخ دادیم و با انواع آن شامل رنگ نیمه پلاستیک و رنگ تمام پلاستیک آشنا شدیم، نوبت به بررسی مزایای استفاده از این نوع رنگ ها می رسد. در واقع مزایای متعدد هستند که باعث محبوبیت این رنگ در میان مصرف کنندگان شده است. بیایید نگاهی به مهم ترین مزایای رنگ پلاستیک بیندازیم:

مزایای رنگ پلاستیک

صرفه جویی در وقت و اجرای سریع رنگ پلاستیک

این مورد از مهم ترین مزایای رنگ پلاستیک می باشد. همه ما دوست داریم پس از نقاشی منزل سریعا لوازم را جمع و جور کرده و خانه را به حالت اولیه آن برگردانیم. پس اگر زمان کافی برای خشک شدن رنگ ها ندارید، رنگ پلاستیکی بهترین گزینه برای شما است. علاوه بر اجرای سریع، رنگ های پلاستیکی به سرعت نیز خشک می شوند؛ بنابراین برای نقاشی در فصول سرد نیز مناسب می باشد.

بیشتر بخوانید: همه معایب و مزایای رنگ آکریلیک برای نقاشی ساختمان

قیمت مقرون به صرف و اقتصادی

اگر به دنبال رنگی ارزان و در عین حال با کیفیت هستید، بی شک باید سراغ رنگ های پلاستیکی بروید. برای نقاشی یک متراژ معین با رنگ پلاستیکی، به اندازه نصف نقاشی با رنگ آکریلیک یا رنگ روغنی بودجه نیاز دارید. پس اگر دوست دارید زود به زود نقاشی منزل خود را تغییر دهید، رنگ پلاستیکی می تواند گزینه مناسبی باشد.

پوشش دهی بالا

نظرات کاربران نقاشی ساختمان

درخواست نقاش ساختمان

رنگ پلاستیکی دیوار

بر خلاف سایر انواع رنگ ها، رنگ پلاستیکی پوشش دهی بسیار خوبی دارد. برای مثال ممکن است برای پوشش یک دیوار با سایر رنگ ها به دو سطل رنگ و لایه های بیشتر رنگی نیاز داشته، در حالیکه با استفاده از رنگ پلاستیکی ممکن است تنها یک سطل رنگ مصرف شود. این موورد از عواملی است که مستقیما بر هزینه نقاشی با رنگ پلاستیک اثر می گذارد.

رنگ پلاستیکی دوستدار محیط زیست

یکی از موارد مضر برای طبیعت فرآورده های نفتی هستند. با توجه به اینکه رنگ پلاستیکی بر پایه آب ساخته شده است، برای استفاده از آن به حلال های نفتی نیاز نخواهید داشت.

بوی کم رنگ پلاستیکی

نمی توان گفت این نوع رنگ ها به طور کامل بدون بو هستند اما در مقایسه با انواع دیگر رنگ ها بوی بسیار کمی دارند و در مدت کوتاهی بوی آن ها از بین می رود. در واقع عدم نیاز به حلال های نفتی است که باعث کاهش بوی بد این نوع از رنگ ها شده است.

صاف و صیقلی شدن سطوح با رنگ های پلاستیکی

برای استفاده از رنگ های پلاستیک نیاز به گچ کاری و بتونه کاری بسیار مرتب و دقیق ندارید، زیرا این رنگ ها به خوبی ایرادات مربوط به گچ کاری را نیز پوشش می دهند. این رنگ ها با داشتن ظاهری مات، برخلاف رنگ های روغنی ایرادات را به وضوح نشان نمی دهند.

معایب رنگ پلاستیک

همانند سایر انواع رنگ ها، رنگ پلاستیکی نیز در کنار تعداد بسیاری از مزایا، معایبی را نیز به همراه دارد. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

معایب رنگ پلاستیک

قابل شستشو نبودن برخی از انواع رنگ های پلاستیکی

اگر به خاطر داشته باشید در توضیحات مربوط به رنگ های نیمه پلاستیک گفتیم که این رنگ ها مقاومت چندانی در مقابل رطوبت ندارند؛ بنابراین این نوع از رنگ های پلاستیکی را نمی توان شستشو داد. از این رنگ می توانید برای مکان هایی که نیاز به شستشو ندارند استفاده کنید، برای مثال می توان به استفاده از رنگ پلاستیک برای سقف اشاره کرد.

علاوه بر این رنگ های پلاستیکی به سرعت نیز کثیف می شوند و چرک و آلودگی ها را به به خود جذب می کنند. بنابراین برای تمیز کردن این رنگ ها باید از روش های دیگری غیر از شستشو با آب استفاده کنید. برای این کار بهتر است از خدمات نظافت منزل معتبر استفاده کنید.

مقاومت پایین رنگ های پلاستیکی در مقابل تابش مستقیم نور خورشید

رنگ پلاستیکی دیوار هایی که مستقیما در مقابل نور قرار دارند، ممکن است پس از مدتی از بین رفته و یا دچار تغییر رنگ شوند. پس نباید برای محیط های پرنور که مستقیما آفتاب روی آن ها تابیده می شود از رنگ پلاستیکی استفاده کرد.

از رنگ های پلاستیکی نمی توان برای نقاشی سطوح مختلف استفاده کرد

اگر غیر از دیوار ها و سقف، نقاشی سطوح فلزی یا چوبی را نیز در نظر دارید، باید از انواع دیگر رنگ ها مانند رنگ های روغنی استفاده کنید. در واقع یکی از ضعف های اصلی رنگ های پلاستیکی عدم قابلیت اجرای آن روی سطوح با جنس های مختلف است.

کاربرد رنگ پلاستیک

کاربرد رنگ پلاستیک

پس از پرداختن به مزایا و معایب رنگ پلاستیک، بهتر است با کاربرد های مختلف این نوع از رنگ نیز آشنا شویم. با توجه به اینکه گفتیم همه رنگ های پلاستیکی قابل شستشو نیستند، می بایست از آن ها برای نقاشی محیط هایی که کمتر در معرض رطوبت و آلودگی قرار دارند استفاده کرد. برای مثال استفاده از رنگ نیمه پلاستیک برای آشپزخانه گزینه چندان مناسبی نیست اما از رنگ پلاستیک برای سقف محیط های مختلف می توان استفاده کرد.

از دیگر کاربرد های رنگ پلاستیکی می توان به استفاده از آن برای مواقعی که سرعت بسیار حایز اهمست است اشاره کرد. برای مثال تصور کنید شما یک دفتر کاری جدید خریداری کرده اید و تا چند روز دیگر باید جلسه مهمی در دفتر برگزار کنید. برای چنین مواقعی رنگ پلاستیکی بسیار کاربردی و نجات بخش است.

سخن پایانی!

رنگ های پلاستیکی با داشتن فرمول شیمیایی حلال در آب مزایا و معایب خاص خود را دارند. پیش از انتخاب رنگ پلاستیکی برای نقاشی محیط های داخلی ساختمان بهتر است با ویژگی های این رنگ و خواص آن به طور کامل آشنا شوید. در وحله دوم باید به بررسی انواع رنگ های پلاستیکی نیز بپردازید تا بهترین تصمیم را برای نقاشی و تغییر دکوراسیون منزل خود بگیرید.

نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)
درخواست نقاش ساختمان