نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)

رنگ آمیزی سقف و دیوار همچنان محبوب ترین گزینه برای تزئین فضای داخلی ساختمان به شمار می رود. در واقع از میان انواع پوشش هایی که می توانند بر روی دیوارها پیاده شوند (مثل رنگ، کاغذ دیواری، بلکا و مواردی از این دست)، رنگ پرفروش ترین گزینه است. سادگی در اجرا، زیبایی قابل توجه، قابلیت انطباق با انواع دکوراسیون ها و قیمت معقول از جمله مهمترین دلایلی هستند که استفاده از رنگ را برای زیباسازی دیوارها تا این حد محبوب کرده اند.

اما هنگامی که بحث انتخاب رنگ به میان می‌ آید، باید به سوالات زیادی پاسخ دهیم تا به رنگ مطلوب نهایی دسترسی پیدا کنیم. اینکه سطوح را چه رنگی کنیم؟ یا اینکه از چه نوع رنگی استفاده کنیم؟، اصلی ترین سوالاتی هستند که در هنگام تهیه رنگ باید به آنها پاسخ داد. در همین راستا تصمیم گرفتیم تا در این مطلب رنگ های بر پایه آب را معرفی کنیم. رنگ هایی که امروزه به یکی از محبوب ترین رنگ ها در صنعت نقاشی ساختمانی تبدیل شده اند. پس اگر به دنبال آن هستید که بفهمید رنگ پایه آب چیست؟ چه مزایایی دارد؟ و در چه مکان هایی قابلیت اجرا دارد؟ تا انتها همراهمان باشید.

کاربرد رنگ پایه آب

حلال رنگ چیست و چه ارتباطی با رنگ پایه آب دارد؟

قبل از آشنایی با رنگ پایه آب باید با مفهومی به نام حلال رنگ آشنا شد. حلال رنگ یک مایع شیمیایی است که به منظور رقیق کردن رنگ استفاده می شود. ضرورت استفاده از حلال به دلیل در غلظت بسیار بالای رنگ ها است، چراکه معمولا رنگ را در حالت بسیار غلیظ ذخیره می کنند. حلال باعث می شود که رنگ‌ ها قبل از استفاده به غلظت مناسبی برسند تا رنگ‌ آمیزی با سهولت بیشتری انجام شود.حلال از چند ماده آلی که به صورت مایع هستند تشکیل شده و با خشک شدن رنگ تبخیر می‌ شود.

نکته دیگر اینکه حلال بسته به نوع رنگی که قرار است استفاده شود، فرق می کند. مثلا حلال رنگ برای رنگ‌ های پایه آب خود آب است. در حالی که برای رنگ‌ های پایه روغن از ماده‌ ای نفتی بنام تینر استفاده می شود.

رنگ پایه آب چیست؟

رنگ ها به دو دسته کلی رنگ پایه آب و رنگ پایه روغنی تقسیم بندی می شوند. همانطور که بالاتر اشاره کردیم، در رنگ های پایه روغنی از تینر به عنوان رقیق کننده استفاده می شود. اما در رنگ های پایه آب، خودِ آب حلال رنگ است. رنگ های پایه آب با نام رنگ لاتکس نیز شناخته می‌ شوند. بسیاری از رنگ‌ های پایه آب با آکریلیک ساخته می‌ شوند. فناوری تولید رنگ های پایه آب بسیار جدید است و به دلیل مزایایی که دارد، خیلی زود به یکی از محبوب ترین انواع رنگ های ساختمانی تبدیل شده است.

رنگ های پایه آب تقریبا همیشه می توانند با آب سرد و تمیز رقیق شوند و بخاطر همین نحوه آماده سازی ساده برای نقاشی است که بیشتر موردپسند نقاشان قرار گرفته افتد. در آخر اینکه محصولات با پایه آب شامل اپوکسی، پلی اورتان، رنگ اکریلیک و لاتکس هستند که هریک برای کاربرد خاصی تولید شده اند.

بیشتر بخوانید: رنگ اکریلیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

رنگ پایه آب

رنگ های پایه آب چه مزایایی دارد؟

نظرات کاربران نقاشی ساختمان

درخواست نقاش ساختمان

اگر می پرسید مهمترین مزایای رنگ پایه آب چیست که اینقدر پرفروش شده است، نگاهی به لیست زیر بیاندازید:

  • در صورت لکه شدن با آب ولرم و یک پارچه سفید تمیز می‌ شود.
  • در صورت آسیب دیدگی به سادگی ترمیم می‌ شود.
  • انعطاف‌ پذیری خیلی بالایی دارد و در اثر تغییرات دما دچار درز و ترک‌ خوردگی نمی‌ شود.
  • در کمترین زمان ممکن خشک می‌ شود. در نتیجه سرعت رنگ آمیزی بسیار بالا می رود.
  • با محیط زیست سازگار است.
  • حلال آن آب است، در نتیجه بوی کمتری نسبت به سایر رنگ ها دارد.
  • تنوع رنگی بسیار مطلوبی دارد و هر سلیقه ای را پوشش می دهد.
  • نحوه محاسبه قیمت نقاشی ساختمان با این رنگ نیز در مقایسه با سایر رنگ ها مناسب تر است.

رنگ های پایه آب چه معایبی دارند؟

علی رغم مزایای بسیار زیاد رنگ های پایه آب، اما این رنگ ها معایب نسبتا کوچکی نیز دارند. از جمله مهمترین این عیوب می توان به عدم قابلیت شستشوی صددرصدی آنها اشاره کرد. به این معنا که رنگ های پایه آب را نمی توان با آب و سایر شوینده های معمولی تمیز کرد. به همین جهت برای پاک کردن این رنگ ها از انواع آلودگی ها (مثل لکه های گرد و غبار) توصیه می شود که با آب ولرم و یک پارچه تمیز و به آرامی سطح رنگ شده را تمیز کنید.

همچنین از دیگر عیب های این نوع رنگ می توان به تغییر رنگ آنها اشاره کرد. به این معنا که رنگ پایه آب پس از استفاده و بکاربردن روی انواع سطوح، ممکن است تغییر رنگ بدهد و تیره تر و کدرتر شود.

کاربرد رنگ پایه آب در چه مکان هایی است؟

گستره استفاده از رنگ های پایه آب بسیار وسیع است. همین کاربردهای متنوع است که باعث شده فروش آنها تا این اندازه بالا باشد. از جمله اصلی ترین کاربردهای این رنگ ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  نقاشی کردن روی بوم
  • نقاشی کشیدن روی شیشه
  • نقاشی کردن روی پارچه
  • نقاشی کردن روی سفال
  • رنگ آمیزی خودرو
  • خط کشی خیابان ها و رنگ آمیزی بلوارها
  • و …

نقاشی با رنگ پایه آب اکریلیک

رنگ پایه آب چه تفاوت هایی با رنگ روغنی دارد؟

از جمله مهمترین تفاوت های رنگ پایه آب با رنگ های پایه روغنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگ های پایه آب بسیار سریع تر نسبت به رنگ های روغنی خشک می شوند.
  • رنگ های روغنی پس از مدتی امکان دارد سرب تولید کنند. مسئله ای که برای محیط زیست بسیار آسیب زا است. اما رنگ های پایه آب کاملا سازگار با محیط زیست هستند و هیچگونه مواد خطرناکی ندارند.
  • تنوع رنگی رنگ های پایه آب نسبت به رنگ های پایه روغن بیشتر است.

شرایط نگهداری از رنگ های پایه آب چیست؟

در مورد نگهداری از رنگ های پایه آب توصیه می شود که این رنگ ها را در محیط های خشک و در درمایی بین ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید، تا در برابر تغییر قطرات یا جهش شدید دمایی محافظت شوند. در عین حال در نظر داشته باشید که همه محصولات دارای حداقل درجه حرارت برای استفاده هستند. رنگ های پایه آب معمولا در حدود ۸ تا ۱۰ درجه سانتی گراد با حداکثر رطوبت هوا ۸۰ درصد هستند. در همه موارد، دمای بستر باید حداقل ۵ درجه سانتی گراد بالاتر از نقطه شبنم باشد. اگر این پارامترها در رنگ آمیزی رعایت نشوند، ممکن است رنگ های پایه آب خاصیت خود را از دست دهند.

رنگ آمیزی با رنگ پایه آب

رنگ پایه آب را چطور می توان اجرا کرد؟

اجرا کردن رنگ پایه آب روی انواع سطوح تقریبا مشابه با رنگ آمیزی به وسلیه بقیه رنگ ها است و فرق چندانی با آنها ندارد. این نوع رنگ را می توان با غلطک، قلمو، اسپری و حتی پیستوله اجرا کرد. تنها نکته ای که در این رابطه باید در نظر داشته باشید، مهارت نقاش در اجرا کردن رنگ های پایه آب است.

این رنگ ها زودتر از بقیه انواع رنگ خشک می شوند. در نتیجه اگر نقاش در کار خود مهارت نداشته باشد، روی سطح رنگ شده لکه می افتد. به همین منظور توصیه می کنیم که اگر قصد دارید از رنگ پایه آب برای رنگ آمیزی استفاده کنید، حتما از یک نقاش ماهر و با تجربه کمک بگیرید تا نتیجه دلخواه بدست آید. آنها به خوبی می دانند که رنگ پایه آب چیست و چطور روی سطوح اجرا می شود. متخصصین نقاشی ساختمان در تهران مجموعه اسپارد در همین راستا آماده خدمت رسانی به شما هستند. تنها کافی است درخواستتان را به صورت آنلاین ثبت کنید، تا نزدیکترین نقاش در محل شما حاضر شود و فرایند کاری خود را آغاز نماید.

نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)
درخواست نقاش ساختمان