نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)

تاثیر رنگ ها بر زیباسازی محیط ساختمان بر کسی پوشیده نیست. ترکیب رنگی زیبا و جذاب دیوارها می تواند دکوراسیون منزل را زیباتر جلوه دهد. در نقطه مقابل، نقاشی غیر اصولی دیوارها می تواند زیبایی فضا را بگیرد. رنگ ها البته تنها به خاطر ظاهرشان اهمیت ندارند، بلکه تاثیری که بر روحیه و ذهنیت انسان ها می گذارند نیز بسیار مهم است. رنگ ها هر کدام یک پیام خاص را منتقل می کنند و اگر در انتخاب آنها دقت کافی نشود، روحیه انسان در بلندمدت تحت تاثیر قرار می گیرد.

انتخاب رنگ مناسب برای نقاشی ساختمان اما به همین سادگی ها نیست. رنگ های اصلی و فرعی خود با یکدیگر ترکیب می شوند و رنگ های جدیدی را بوجود می آورند. اینکه کدام یک از این رنگ ها برای خانه یا محل کار شما مناسب ترند، البته تا حد زیادی به سلیقه تان بستگی دارد، اما ترجیحا باید سعی کنید که از رنگ های مکمل در نقاشی ساختمان استفاده کنید. رنگ هایی که در صورت قرارگیری در کنار یکدیگر، همه چیز را زیباتر می کنند. اگر می خواهید در این رابطه بیشتر بدانید تا بتوانید ساختمانتان را به بهترین شکل نقاشی کنید، تا انتهای این مطلب همراهمان باشید.

رنگ های مکمل کدام هستند

رنگ های اصلی یا درجه اول؛ چرخه اول رنگ آمیزی از اینجا شروع می شود

رنگ هایی که در ساخت آنها از رنگ های دیگر استفاده نمی شود و خودشان در اثر ترکیب با یکدیگر رنگ های جدیدتری بوجود می آورند، رنگ های اصلی یا رنگ های درجه اول نامیده می شوند. رنگ های زرد، قرمز و آبی، رنگ های اصلی اند. اگر این رنگ های اصلی، با رنگ های سفید و مشکی ترکیب شوند، سایه های روشن تر و تیره تر خود را ارائه می دهند. مهمترین رنگ هایی که در اثر ترکیب رنگ های اصلی بوجود می آیند عبارتند از:

  • ترکیب رنگ های اصلی زرد و آبی = رنگ سبز
  • ترکیب رنگ های اصلی زرد و قرمز = رنگ نارنجی
  • ترکیب رنگ های اصلی قرمز و آبی = رنگ بنفش

منظور از رنگ های گرم و سرد چیست؟

رنگ‌ ها در یک دسته بندی دیگر به سه گروه گرم، سرد و خنثی تقسیم می‌ شوند. رنگ های گرد هیجان را بالا می برند و در افزایش حس شور و اشتیاق انسان بسیار موثرند. رنگ های قرمز، زرد و نارنجی اصلی ترین رنگ های گرم هستند. در مقابل، رنگ های سرد ایجادکننده حس آرامش هستند. رنگ آبی اصلی ترین رنگ سرد است. رنگ های پر استفاده ای مثل سفید، خاکستری و مشکی نیز در دسته رنگ‌های خنثی قرار می‌ گیرند و بهترین رنگ ها برای نقاشی منزل هستند.

رنگ های مکمل در نقاشی ساختمان کدام هستند؟

حالا که با انواع تقسیم بندی رنگ ها آشنا شدیم، نوبت به بررسی مفهوم رنگ های مکمل می رسد. رنگ های مکمل رنگ ها (یا همان رنگ های درجه دوم)، رنگ های متضادی هستند که با قرار گرفتن در کنار یکدیگر، هارمونی زیبایی ایجاد می کند. در واقع همانطور که از اسم آنها پیدا است، رنگ های مکمل همدیگر را تکمیل می کنند و یک ترکیب رنگی منجسم و زیبا را با هم می سازند. ترکیب رنگی که هم آرامش بخش است و هم اشتیاق را بر می انگیزد. در اکثر مواقع، از ترکیب دو رنگ مکمل، رنگی متمایل به خاکستری تیره بدست می آید. این روش ساده ترین راه برای تشخیص این است که آیا دو رنگ بایکدیگر مکمل هستند یا خیر.

مکمل های رنگی

ساخت رنگ مکمل چگونه است؟

نظرات کاربران نقاشی ساختمان

درخواست نقاش ساختمان

برای ساخت ترکیب رنگی مکمل باید از یک رنگی اصلی و یک رنگ مکمل برای رنگ اصلی استفاده کنید. رنگ مکملِ رنگ اصلی نیز خود به دو رنگ اصلی تقسیم بندی می شود. اگر گیج شده اید نگران نشوید! در ادامه مطلب با یک مثال این مسئله را توضیح داده ایم:

ترکیب رنگی آبی و نارنجی

در اینجا رنگ آبی رنگ اصلی است و رنگ نارنجی، مکمل رنگ آبی است. خود رنگ نارنجی نیز از دو رنگ زرد و قرمز ساخته شده است. در نتیجه رنگ آبی، زرد و قرمز، رنگ های اصلی هستند.

توجه داشته باشید که در ترکیب رنگ های مکمل، یکی از رنگ ها رنگ گرم و دیگری رنگ سرد است. این مسئله علاوه بر آنکه فضایی طبیعی به ساختمان می بخشد، جلوه رنگ ها را نیز چند برابر می کند. به این خاطر که رنگ های متضاد در کنار یکدیگر زیبایی مضاعفی دارند و روشن تر به نظر می رسند. البته می توانید کار ساخت و انتخاب رنگ های مکمل را به یک دیزاینر ماهر نیز بسپارید. این کار هرچند هزینه طراحی دکوراسیون را به دنبال دارد، اما در بلندمدت به صرفه است و به دلیل آنکه نتیجه کار معمولا بسیار مطلوب است، تا مدت ها حس خوبی را به شما منتقل می کند.

مکمل رنگی نارنجی

بهترین رنگ های مکمل در نقاشی ساختمان

در ادامه چند ترکیب رنگی مناسب را که در ایجاد آنها از رنگ های مکمل در نقاشی ساختمان استفاده شده است، آورده ایم:

۱- خاکستری، سیاه و سبز

رنگ های خنثی مثل خاکستری معمولا حالت مکمل دارند و هیچ گاه تنها به کار نمی روند. ترکیب خاکستری (به عنوان یک رنگ خنثی) با سیاه و سبز بسیار جذاب است. سیاه و خاکستری به خوبی در کنار یکدیگر می نشینند و رنگ سبز نیز حس طراوت و شادابی را به آن تزریق می کند.

مکمل رنگی خاکستری و سبز

۲- سبز و قرمز

سبز و قرمز در کنار یکدیگر واقعا جذاب به نظر می رسند. قرمز رنگی گرم است و حس انرژی و هیجان را به محیط خانه وارد می کند. از آن طرف رنگ سبز قرار دارد که تم رنگی سرد دارد و کاملا آرامش بخش است. ترکیب این دو رنگ علاوه بر آنکه بسیار زیبا است، از لحاظ روحی و روانی نیز تاثیرات مثبت زیادی دارد.

سبز و قرمز

۳- زرد و خاکستری (یا شیری)

دیوار خیلی از خانه ها شیری رنگ است. رنگ شیری و یا خاکستری کاملا خنثی هستند و از این رو بعد از مدتی خسته کننده می شوند. البته در این صورت لازم نیست کل دیوارها را از نو رنگ کنید، بلکه تنها کافی است رنگ زرد برای نقاشی قسمتی از دیوار استفاده کنید. زرد یک رنگ گرم و انرژی بخش است و نور طبیعت را به فضای داخل منزل می آورد. ترکیب زرد و خاکستری (یا شیری) واقعا دیدنی است.

زرد و شیری

۴- آبی و کرم

رنگ کرم که تقریبا به همه دکوراسیون ها و رنگ ها می آید. اما استفاده از این رنگ به صورت مطلق در فضای منزل چندان جالب نیست. بهتر است که کرم را با یک رنگ جذاب تر ترکیب کنید تا نتیجه کار عالی شود. رنگ آبی یک انتخاب بسیار مناسب برای انجام این کار است. آب استرس را کاهش می دهد و در عین حال با تاباندن نور در محیط، خانه را بزرگتر نشان می دهد. قرار گرفتن و آبی و کرم در کنار هم کاملا معقول است.

آبی و کرم

۵- سیاه و سفید

خیلی از افراد در برابر این ترکیب رنگی مقاومت می کنند، اما حقیقت این است که سیاه و سفید در کنار یکدیگر فضای بسیار جذاب و شیکی را ایجاد می کنند. سفید که به هر ترکیب رنگی و دیزاینی می آید. از آن طرف مشکی جذاب و کلاسیک است، اما نمی توان آن را به تنهایی به کار برد. ترکیب این دو رنگ مخصوصا برای آشپزخانه های مدرن کاملا مناسب است.

سیاه و سفید

۶- صورتی و سبز

صورتی فضایی کاملا صمیمی و دوستانه ایجاد می کند. ترکیب رنگی صورتی ملایم با سبز یک انتخاب بسیار جذاب است که هم کسل کنندگی صورتی را در دراز مدت کم می کند، و هم انرژی مثبت را در محیط به جریان می اندازد.

صورتی و سبز

چطور بهترین ترکیب رنگی را برای منزلمان انتخاب کنیم؟

در قسمت بالا چند ترکیب رنگی بسیار جذاب را معرفی کردیم که وقتی کنار هم قرار می گیرند، نتیجه ای بسیار جذاب خواهند داشت. با این حال شکی وجود ندارد که اگر می خواهید به بهترین شکل از رنگ های مکمل در نقاشی ساختمان استفاده کنید، باید از یک متخصص طراحی و دیزاین منزل کمک بگیرید. طراحان اطلاعات بسیار کامل تری در مورد ترکیب های رنگی گوناگون دارند و با توجه به پارامترهای مختلفی که در نظر می گیرند، می توانند بهترین پیشنهادها را برای نقاشی ساختمان ارائه دهند. در همین راستا ما در مجموعه اسپارد این امکان را فراهم کرده ایم که بتوانید به بهترین خدمات طراحی دکوراسیون منزل دسترسی داشته باشید. کافی است درخواستتان را ثبت کنید تا ما بقیه کارها را برایتان انجام دهیم!

نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)
درخواست نقاش ساختمان