نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)

اگر برای نقاشی محیط های مختلف از جمله منزل خود اقدام کنید، با انواع مختلفی از رنگ های ساختمانی روبرو خواهید شد. هر یک از رنگ های ساختمانی دارای ویژگی های مختلفی هستند که آن ها را برای استفاده در محیط های ویژه مناسب می سازند. اگر به طور کلی بخواهیم رنگ های مختلف را دسته بندی کنیم، باید به بررسی دو گروه از رنگ های ضد آب و رنگ هایی که در مقابل آب و رطوبت مقاومت چندانی ندارند بپردازیم.

در ادامه این مقاله هر آنچه در خصوص رنگ های ضد آب باید بدانید، آورده شده است. در ابتدا به سوال رنگ ضد آب چیست؟ پاسخ خواهیم داد. سپس به بررسی انواع آن ها پرداخته و کاربردهای مختلفشان را بررسی کرده و به سوال “آیا رنگ اکریلیک ضد آب است؟” پاسخ خواهیم داد. پس در ادامه این مقاله با اسپارد مگ همراه باشید.

رنگ ضد آب چیست؟

رنگ های ساختمانی یا بر پایه آب هستند و یا بر پایه حلال های دیگر مانند حلال های نفتی. همان طور که مشخص است رنگ های بر پایه آب در مقابل رطوبت و آب هیچ مقاومتی از خود نشان نخواهند داد و در کوتاه مدت در مقابل شستشو با آب از بین خواهند رفت. بر خلاف آن ها، سایر رنگ ها با حلال های مختلف معمولا در مقابل آب و نفوذ رطوبت مقاوم هستند که به آن ها رنگ ضد رطوبت یا ضد آب گفته می شود.

رنگ ضدآب چیست؟

علت این خاصیت و ویژگی، بیشتر در ارتباط با فرمول شیمیایی و ترکیبات رنگ ها است. در بررسی فرمول شیمیایی نمی توان یک ترکیب ویژه را به عنوان ترکیب ضد آب معرفی کرد، زیرا این رنگ ها خود انواع مختلف و متنوعی را شامل می شوند. تنها وجه تشابه همه این رنگ های داشتن سطح آب گریز است که آن ها را ضد آب و قابل شستشو کرده است.

استفاده از رنگ ضد آب چه فایده ای دارد؟

انتخاب نوع رنگ بیشتر به سلیقه و کاربردهای شما بستگی دارد. برای مثال افرادی انواع رنگ ضد آب را برای نقاشی ساختمان استفاده می کنند که شستشو برای آن ها اهمیت بالایی دارد. شما تصور کنید می خواهید برای نقاشی سقف واحد ها رنگ انتخاب کنید. در این صورت قابلیت ضد آب بودن رنگ اهمیت چندانی ندارد، در حالیکه برای نقاشی دیوار شاید این ویژگی حایز اهمیت باشد.

رنگ ضدآب نما ساختمان

علاوه بر علاقه و کاربردی بودن ویژگی های رنگ، نکته مهم دیگر محل نقاشی است. آیا برای نقاشی محیط بیرونی ساختمان به رنگ نیاز دارید یا برای محیط داخلی ساختمان؟ محل نقاشی مانند آشپزخانه در معرض رطوبت و آلودگی قرار دارد یا خیر؟ با پاسخ دادن به این سوالات می توانید بهترین تصمیم را برای انتخاب نوع رنگ و خواص آن بگیرید.

انواع رنگ ضد آب

همان طور که پیش تر اشاره شد، رنگ ضد آب صرفا یک نوع ویژه نیست بلکه خود انواع متفاوتی از رنگ ها را در بر می گیرد. برای مثال هر یک از رنگ های آکریلیک و لاتکس دارای انواع ضد آب هستند. در کنار این نوع رنگ ها که دارای دو نوع ضد آب و حلال در آب هستند، تعدادی رنگ نیز وجود دارد که فقط در یک نوع ضد آب تولید می شود. از جمله آن ها می توان به رنگ بر پایه سیمان و رنگ نانو اشاره کرد.

انواع رنگ ضدآب

این رنگ ها برا استفاده روی سطوح گچی که در اکثر ساختمان ها وجود دارند نیز بسیار مناسب می باشند. بیایید به بررسی هر یک از این رنگ ها و ویژگی های آن ها بپردازیم:

رنگ ضد آب لاتکس

یکی از بهترین رنگ ها با ویژگی ضد آب، رنگ لاتکس است. رنگ لاتکس معمولا در مقابل فشار های مختلف مقاومت بسیار بالایی دارد. همین ویژگی باعث شده بتوان از این رنگ در محیط هایی مانند سالن های ورزشی و باشگاه ها، آشپزخانه و محیط های مشترک ساختمانی مانند راه پله و راهرو ها استفاده کرد. شما می توانید رنگ لاتکس را با خیال راحت بسابید و با آب شستشو دهید، بدون اینکه کوچکترین آسیبی به بافت رنگ برسد.

این نوع رنگ در محیط های مرطوب مانند آشپرخانه، حمام و استخرهای نیز قابل استفاده است. ایستادگی بالا در مقابل رطوبت باعث می شود، رنگ در مقابل رشد کپک و تخریب مقاوم باشد. از لاتکس می توان برای نقاشی سطح مختلفی همانند چوب، گچ، بتن و … استفاده کرد. فقط توجه داشته باشید که بهتر است برای نقاشی سطوح متخلخل از سایر این رنگ ها مثل رنگ های آکریلیک استفاده کنید.

رنگ آکریلیک ضد آب

شاید از خودتان بپرسید “آیا رنگ اکریلیک ضد آب است؟” در پاسخ به آن باید بگوییم بله اما مزایای آن تنها به ضد آب بودن محدود نمی شود. علاوه بر این تمام انواع رنگ های آکریلیک مقاومت و پوشش بسیار بالایی دارند. برای مثال اگر بخواهید نسبت به نقاشی دیواری بدون زیر سازی چندان مناسب و با خط و خش بسیار اقدام کنید، بهترین گزینه رنگ آکریلیک است.

رنگ آکریلیک با داشتن ترکیبات شیمیایی ویژه به خوبی ایرادات محیط را پوشش می دهد. این ویژگی برای نقاشی اتاق کودک که معمولا پر از خطوط و آسیب است نیز مناسب می باشد.

نظرات کاربران نقاشی ساختمان

درخواست نقاش ساختمان

انواع ضد آب رنگ آکریلیک را می توان به راحتی شستشو داده و تمیز کرد، بدون اینکه سطح رنگ کیفیت اولیه خود را از دست بدهد. علاوه بر این رنگ آکریلیک را می توان حتی برای سطوح متخلخل نیز مورد استفاده قرار داد. رنگ آکریلیک معمولا در رنگ سفید ارائه می شود. برای دستیابی به رنگ دلخواه معمولا از خمیر های رنگی استفاده می شود. می توانید همه این مراحل را به خدمات نقاشی ساختمان معتبر بسپارید.

رنگ ضد آب آکریلیک

رنگ آکرولین الاستیک

گزینه دیگری که می توانید به عنوان رنگ نمای ساختمان ضد آب استفاده کنید، آکرولین است. این رنگ ارتجاعی به خوبی روی سطوح بتنی را پوشانده و از رشد هرگونه باکتری و کپک در اثر رطوبت جلوگیری می کند. البته باتوجه به سمیت بالای این رنگ بهتر است آن را با رنگ اکریلیک ترکیب کرد تا به بهترین نتیجه دست یافت!

رنگ بر پایه سیمان

یکی از ویژگی های اصلی رنگ های بر پایه سیمان، ترکیبات شیمیایی ویژه آن ها است. برای ساخت این نوع از رنگ های ضد آب از سیمان، کلرید کلسیم، رنگ دانه ها و سایر مواد با مقاومت بالا استفاده می شود. پس از نقاشی سطوح با رنگ بر پایه سیمان، لایه رنگی ضخیمی روی سطوح ایجاد می شود. این لایه از نفوذ رطوبت و آب جلوگیری کرده و همین طور در مقابل مواد قلیلی نیز مقاومت بالایی دارد.

کاربرد رنگ ضد آب سیمان بیشتر در محیط های بیرونی ساختمان و یا در زیر شیروانی و زیر زمین ها است. درواقع یکی از بهترین گزینه برای محیط هایی که بیشتر در معرض انواع آسیب و رطوبت قرار دارند، رنگ بر پایه سیمان محسوب می شود. پس اگر به دنبال رنگ نمای ساختمان ضد آب هستید، بد نیست از رنگهای سیمانی استفاده کنید!

رنگ نمای ساختمان ضد آب

رنگ اپوکسی، رنگ ضد آب برای فلز!

این رنگها با دوام بالایی که دارند معمولا به عنوان پوشش گاراژ، پارکینگ و یا زیرزمین مورد استفاده می شوند. در واقع اپوکسی نوعی از رزین پلاستکی است که با اضافه شدن به رنگ سطحی مقاوم و پایدار ایجاد کرده و به عنوان سدی در برابر آب و رطوبت عمل می کند. به همین دلیل می توان آن را بهترین رنگ ضد آب برای فلز و سطوح سخت دیگری همانند بتن دانست.

رنگ سیلیکونی

این رنگ از مواردی است که کاربرد گسترده ای در نقاشی ساختمانی و همین طور نقاشی محیط های صنعتی دارد. علت این گستردگی در محیط های مختلف را می توان به خاصیت ضد زنگ رنگ های سیلیکونی نسبت داد. برای مثال در صنایع از این رنگ بیشتر برای نقاشی سطح لوله ها و تاسیسات فلزی استفاده می شود. علاوه بر این از رنگ سیلیکونی می توان برای نقاشی نمای ساختمان نیز استفاده کرد.

رنگ ضد آب برای فلزات

غیر از این خواص، این رنگ دارای خاصیت پوشانندگی بالا نیز است. هر گونه آسیب موجود در زیرسازی محیط های مختلف، پس از نقاشی با این رنگ محو شده و از بین می رود. از جمله معایب این رنگ می توان به قیمت بالای آن نسبت به سایر رنگ ها اشاره کرد.

رنگ سیلیکاتی

از دیگر رنگ های مقاوم در برابر رطوبت، نفوذ آب و زنگ زدگی می توان به رنگ های سیلیکاتی اشاره کرد. این گروه از رنگ ها با داشتن ترکیباتی از روغن معدنی، به خوبی برای سطوحی که به شستشو نیاز دارند مناسب هستند. توجه داشته باشید که هنگام استفاده از این رنگ ها حتما باید دستکش داشته باشید زیرا ترکیبات قلیایی آن ممکن است به پوست دست آسسیب برساند.

از جمله معایب این رنگ های می توان به عدم قالیت اجرای مجدد روی سطوح اشاره کرد. برای مثال شما فقس می توانید یک لایه از این رنگ را برای نقاشی استفاده کنید. معمولا برای اجرا در لایه های دوم کشش مناسبی ندارند.

رنگ ضد رطوبت

رنگ نانو ضد آب

یکی از جدیدترین تکنولوژی هایی که امروزه در کارخانه های تولید رنگ نیز مورد استفاده می شود، تکنولوژی نانو است. رنگ های نانو برای سطوح حفره ای و متخلخل گزینه بسیار مناسبی هستند. در واقع ذرات نانو در حفره های سطوح جمع شده و سطح یکدست و صیقلی را ایجاد می کنند.

از دیگر مزایای این نوع از رنگ های می توان به عدم نفوذ گرد و غبار و سایر آلودگی ها اشاره کرد. به همین دلیل به این دسته از رنگ ها، رنگ های خود تمیز شونده نیز می گویند. جالب است بدانید علاوه بر رنگ رنگهای سیمانی، نانو نیز می تواند به عنوان رنگ نمای ساختمان ضد آب مورد استفاده قرار بگیرد.

رنگ های ضد آب چه کاربردهایی دارند؟

رنگ های ضد آب با داشتن قابلیت شستشو و مقاومت بالا در محیط های مختلفی قابل استفاده هستند. از جمله آن ها می توان به نمای بیرونی ساختمان و دیگر محیط های در معرض رطوبت داخلی اشاره کرد. در انتخاب رنگ برای محیط خارجی ساختمان مهم ترین ویژگی همین خاصیت ضد آب بودن رنگ ها است.

در محیط های داخلی نیز در آشپزخانه، حمام، سرویس های بهداشتی و سایر اتاق هایی که شستشو و نظافت آن ها مهم است می توانید از رنگ های ضد آب استفاده کنید.

کاربرد رنگ ضدآب

چرا بررسی ویژگی هریک از انواع رنگهای ضد آب ضروری است؟

در نهایت می توان نتیجه گرفت که از پر کاربردترین انواع رنگ، رنگ های ضد آب هستند که بیشترین کارایی را در نقاشی نمای ساختمان، استخر و سایر محیط های در معرض رطوبت دارند. این رنگ ها خود به گروه های متفاوتی از جمله رنگ های آکریلیک، رنگ نانو ضد آب، رنگ های بر پایه سیمان تقسیم می شوند.

همچنین هر یک از این موارد ویژگی های به خصوص خود را دارند. بنابراین پیش از به کارگیری اصول نقاشی ساختمان بهتر است نسبت به مطالعه ویژگی های هر یک از آن های اقدام کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)
درخواست نقاش ساختمان