نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)

اگر از پوشش سنتی دیوارهای ساختمان، یعنی رنگ معمولی و کاغذ دیواری خسته شده اید، بلکا یک انتخاب بسیار مناسب برای شما است. رنگ بلکا که به نوعی جایگزین رنگ های معمولی (روغنی و آکریلیک) و انواع کاغذ دیواری ها به حساب می رود، به دلیل ساختاری که دارد، تقریبا می تواند روی هر سطحی اجرا شود. فرق نمی کند که سطح زیرین از چوب، فلز، گچ و یا سیمان باشد، زیرا بلکا به خوبی روی همه آنها پیاده می شود.

علیرغم تمامی مزایایی که بلکا دارد، این ماده همچنان برای بسیاری ناشناخته باقی مانده است و برخی افراد بهترین رنگ ها برای دیوار را به آن ترجیح می دهند. در همین راستا در این مطلب در پی یافتن پاسخی برای این سوالات هستیم که بلکا چیست؟ از چه موادی تشکیل پیدا کرده است، چه مزایا و معایبی دارد و چطور روی سطوح مختلف اجرا می شود. تا انتها با ما همراه باشید.

انواع رنگ بلکا

رنگ بلکا چیست؟

بلکا نوعی پوشش طبیعی است که مانند کاغذ دیواری برای تزیین دیوار و سقف خانه یا محیط کار استفاده می شود و جنس آن نوعی الیاف است که بر خلاف تصور عموم مردم قابل شست و شو نیز هستند. الیاف طبیعی آن توسط دستگاه خرد شده و بعد از طی مراحلی به بلکا تبدیل می شود. این ماده از لحاظ بهداشتی برای محیط هایی مانند بیمارستان بسیار مناسب بوده و جایگزین بهتری نسبت به کاغذ دیواری و رنگ روغنی است.

بلکا به دلیل مواد خاص مورد استفاده در آن یک پوشش عایق برودتی، حرارتی و صوتی است و یکی از ویژگی‌های مهم آن بدون بو بودن است که باعث می‌شود در محیط‌های مسکونی بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد.

پوشش بلکا چه انواعی دارد؟

انواع رنگ بلکا بسیار گسترده است، اما این محصول به طور کلی در دو نوع مختلف دسته بندی می شود که عبارتند از:

بلکا ابریشمی

این نوع بلکا که معمولا قیمت بالاتری دارد، با تارهای ابریشم تزئین شده و به همین خاطر طرح ها و رنگ های متنوع تری نیز دارد. به دلیل الیاف های به کار رفته در این نوع از پوشش، به بلکای ابریشمی، بلکای الیاف دار نیز گفته می شود.

نظرات کاربران نقاشی ساختمان

درخواست نقاش ساختمان

رنگ ساختمانی بلکا

بلکا سلولوزی

بلکای سلولوزی یا همان بلکای معمولی، تنها از نظر ظاهری با بلکای ابریشمی متفاوت است. این نوع بلکا از لحاظ کارکرد، عایق بودن و آنتی استاتیک دقیقا مشابه با بلکای ابریشمی است و هیچ تفاوتی با آن ندارد.

استفاده از رنگ ساختمانی بلکا چه مزایایی دارد؟

استقبال روزافزون از بلکا بی دلیل نیست و این محصول مزایایی دارد که استفاده از آن را توجیه می کند. برخی از این مزایا عبارتند از:

  1. مقاومت بسیار بالایی دارد و استحکامش از کاغذ دیواری بیشتر است.
  2. تقریبا روی هر سطحی به راحتی پیاده می شود و برعکس رنگ و کاغذ دیواری، به زیرسازی خاصی نیاز ندارد (مگر در مواردی که سطح زیرین واقعا خراب باشد).
  3. بوی خاصی ندارد و به دلیل آنکه در ساخت آن از هیچگونه مواد شیمیایی ای استفاده نشده، حساسیت ایجاد نمی کند.
  4. اشتعال زایی پایینی دارد و معمولا آتش نمی گیرد.
  5. تنوع طرح ها و رنگ های آن زیاد است.
  6. گرد و غبار را به خودش جذب نمی کند و نیاز چندانی به نظافت مداوم ندارد.
  7. ترمیم آن به سادگی صورت می گیرد.

آیا استفاده از رنگ بلکا معایبی هم دارد؟

طبیعی است که بلکا نیز مانند سایر محصولات، در کنار مزایای پرشمار خود، عیب و ایراداتی نیز داشته باشد. برخی از این معایبت به شرح زیر هستند:

  1. شستشوی آن به راحتی امکان پذیر نیست و برخی لکه ها به سختی از روی بلکا پاک می شوند.
  2. احتمال جمع شدن برخی از حشرات در پشت پوشش بلکا وجود دارد.
  3. کندن بلکا از روی دیوار به سادگی میسر نبوده و در صورتی که بخواهید بلکا را با رنگ یا کاغذ دیواری جایگزین کنید، زیرسازی سختی در انتظار شما خواهد بود.

بلکا چیست

روش آماده سازی و اجرای پوشش بلکا

شکل اولیه بلکا به صورت پودر است و برای آنکه بر روی دیوار اجرا شود، قبل از هر چیز باید تبدیل به خمیر شود. جهت آماده کردن خمیر بلکا، ابتدا برای هر ۳ متر مربع دیوار، یک کیلو از پودر بلکا را در یک تشت با اندازه متوسط بریزید. سپس حدود ۴ لیتر آب به آن اضافه کرده و پودر و آب را خوب با هم ترکیب کنید. در نهایت بعد از حدود نیم ساعت که پودر بلکا و آب ولرم را به حال خود گذاشته بودید، آنها را دوباره بهم بزنید و با ماله مخصوص روی دیوار بکشید. ضخامت استاندارد خمیری که روی دیوار کشیده می شود، حدود ۲ تا ۲.۵ میلی متر است.

بلکا چگونه از روی دیوار کنده می شود؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، جدا کردن رنگ ساختمانی بلکا از روی دیوار کار نسبتا دشواری است و مثلا به سادگی کندن کاغذ دیواری از روی دیوار نیست. با این وجود اما اگر از ظاهر بلکا خسته شده اید و اصرار دارید که حتما آن را از روی دیوار پاک بردارید، طبق دستورالعملی که در ادامه مطلب نوشته ایم پیش بروید. ابتدا خوب تمامی قسمت های بلکا را به کمک آب ولرم نم دار کنید. بعد از آنکه چند دقیقه از خیس شدن بلکا گذشت، به کمک یک شی نوک تیز (مثل کاردک) به آرامی بلکا را از روی دیوار بخراشید تا دیوار تمیز شود. البته این فرایند به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد. در غیر این صورت به سطح دیوار آسیب وارد می شود و بلکا به طور کاملا از آن کنده نمی شود.

چند نکته در رابطه با پوشش بلکا

  • بلکا به هیچ عنوان رنگ پس نمی دهد؛ از این رو با خیال راحت می توانید آن را بر روی دیوار پیاده کنید.
  • یکی از بهترین تمیزکننده ها برای بلکا، شامپو فرش است.
  • بارش مداوم باران و تابش مستقیم نور آفتاب باعث فرسودگی بلکا در طول زمان می شوند.
  • علی رغم تصور بسیاری از افراد، بلکا هیچ گونه حساسیتی را ایجاد نمی کند.
  • بلکا به راحتی قابل تعمیر است. فقط کافی است قسمتی را که می خواهید ترمیم شود به وسیله آب پاش خیس کنید و با ماله مخصوص محل زخمی شده را از تمام جهت ها ترمیم کنید.

پوشش بلکا منزل

حرف آخر اسپارد

پوشش بلکا در سال های اخیر به جایگزینی مطمئن برای رنگ روغنی، آکریلیک و کاغذ دیواری تبدیل شده است. مزایای بسیار زیاد این محصول باعث شده تا بسیاری افراد به خصوص در شرکت ها و اتاق های منازل از رنگ بلکا به عنوان پوشش دیوار استفاده کنند. اگر شما نیز علاقه مندید تا بلکای موردنظرتان به صورتی کاملا حرفه ای و تمیز بر روی دیوار منزل و یا محل کارتان پیاده شود، کافی است کار را به متخصصین خدمات نقاشی ساختمان بسپارید و از نتیجه کار لذت ببرید.

نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)
درخواست نقاش ساختمان