نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)

اگر شما نیز برای نقاشی منزل، دفاتر کاری و یا سایر محیط ها اقدام کنید، با انواع رنگ ها در جنس های مختلف روبرو خواهید شد. از جمله آن ها می توان به رنگ پلاستیک، رنگ آکریلیک، رنگ روغنی و … اشاره کرد. برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشید، باید با ویژگی ها و مزایا و معایب هر یک از رنگ ها آشنا شده و نسبت به کاربرد رنگ ها اطلاعات لازم را بدست بیاورید. با جمع آوری این اطلاعات می توانید کاربردی ترین گزینه را نسبت به نیاز های خود انتخاب نمایید.

رنگ آکریلیک با داشتن ویژگی های منحصر به فرد به یکی از رنگ های پرکاربرد در نقاشی ساختمان تبدیل شده است. در ادامه ابتدا تاریخچه مختصری از این رنگ را بررسی کرده و ترکیبات شیمیایی آن را مورد مطالعه قرار خواهیم داد. سپس به بیان مزایا و معایب این رنگ خواهیم پرداخت تا بهترین موارد استفاده از رنگ آکریلیک را متوجه شویم. پس در ادامه این مطلب با اسپارد مگ همراه باشید.

تاریخچه پیدایش رنگ آکریلیک

در سال های گذشته برای نقاشی ساختمان بیشتر از رنگ های پلاستیکی و رنگ روغنی استفاده می شد. رنگ آکریلیک نخستین بار در سال ۱۹۴۰ تولید شد. برای تولید این رنگ برای اولین بار از رزین درختان استفاده شده بود. در نخستین سال های تولید، رنگ آکریلیک به علت قابلیت تمیز شدن راحت لکه ها از سطح آن مورد توجه همه قرار گرفت.

رفته رفته با پیشرفت صنایع و تکنولوژی، در سال ۲۰۰۵ اصلاحاتی در شیوه تولید رنگ آکریلیک ایجاد شد. پیش از آن رنگ آکریلیک باعث تشدید بیماری های تنفسی می شد اما با اصلاحات صورت گرفته، آکریلیک تبدیل به رنگی سالم شد. چنانچه امروزه می دانیم رنگ آکریلیک رنگی دوستدار محیط زیست و سالم است.

رنگ آکریلیک چیست؟

رنگ آکریلیک چیست؟

در ترکیبات رنگ آکریلیک از نوعی پرایمر پلاستیکی استفاده شده است. این ترکیبات باعث ایجاد ویژگی ها و مزایای خاص در این رنگ شده و کاربرد آن در محیط های مختلف را افزایش داده است. در اوایل تولید، رنگ آکریلیک بیشتر در صنعت خودرو سازی و برای رنگ آمیزی ماشین ها مورد استفاده قرار گرفت. پس از گذشت چنیدن سال کاربرد های فراوانی نیز در رنگ آمیز ساختمان ها پیدا کرد. چنان چه امروزه از آن به عنوان جایگزینی برای رنگ روغنی استفاده می شود.

رنگ آکریلیک بر پایه آب یا حلال؟ مسئله این است!

یکی از بزرگترین مزایای رنگ آکریلیک دو گانه بودن آن است. یعنی بر حسب نیاز خود می توانید هم رنگ آکریلیک بر پایه آب پیدا کنید و هم رنگ آکریلیک بر پایه حلال های نفتی. هر یک از این دو مورد ویژگی های خاص خود را دارند که آن ها را برای استفاده در محیط های مختلف مناسب می سازد.

نظرات کاربران نقاشی ساختمان

درخواست نقاش ساختمان

رنگ اکریلیک ساختمان

برای مثال انواع بر پایه آب اصطلاحاً دوستدار محیط زیست نامیده می شوند، زیرا برای حل آن ها به هیچ مواد نفتی نیاز نداریم. در عوض رنگ های بر پایه آب خاصیت ضد آبی ندارند و به راحتی در آب حل می شوند. مزیت دیگر این نوع از رنگ آکریلیک قابلیت خشک شدن سریع آن است. رنگ های آکریلیک بر پایه آب معمولا با نام رنگ آکریلیک لاتکس نیز شناخته می شوند.

رنگ های آکریلیک بر پایه حلال های نفتی برخلاف نوع دیگر آن، قابلیت شستشو دارند؛ بنابراین اگر شستشوی محیط برای شما حایز اهمیت است باید این گزینه را انتخاب کنید. از معایب بر پایه حلال نفتی می توان به بوی بد و دیر خشک شدن آن اشاره کرد. به طور معمول برای نقاشی بیشتر رنگ های آکریلیک بر پایه آب ترجیح داده می شود؛ بنابراین در ادامه مزایا و معایب این نوع فراوان تر را بررسی خواهیم کرد.

انواع رنگ آکریلیک

تنوع بالای رنگ های آکریلیک باعث شده بتوان از آن ها برای نقاشی نقاط مختلف ساختمان استفاده کرد. در واقع تنواع بالا به شما این امکان را می دهد تا بر اساس نیاز و علایق خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. نکته حایز اهمیت در مورد انتخاب بهترین نوع رنگ آکریلیک ساختمان توجه به محل استفاده و دکوراسیون منزل است. انواع رنگ آکریلیک ساختمان عبارت اند از:

  • رنگ آکریلک ساختمان براق
  • رنگ آکریلیک نیمه براق
  • رنگ آکریلیک مات (غیر قابل شستشو و دارای مقاومت کمتر نسبت به سایر انواع رنگ آکریلیک)

مزایای استفاده از رنگ آکریلیک

اولین و مهم ترین مزیت رنگ های آکریلیک ماندگاری بالای آن ها است. برخلاف رنگ های پلاستیک و سایر رنگ های بر پایه آب، آکریلیک ها زود از بین نمی روند و دوام بالایی دارند با توجه به این می توان گفت که مقرون به صرفه نیز هستند زیرا نیاز نیست زود به زود نسبت به ترمیم آن ها اقدام کرد.

مزایای رنگ اکریلیک ساختمان

غیر از ترک نخوردن و مقامت بالا نکته دیگر در خصوص رنگ های آکریلیک، مقاومت در برابر نور خورشید است. برای مثال برخلاف رنگ های پلاستیکی می توانید از رنگ آکریلیک برای نقاشی دیوار های کنار پنجره که در معرض تابش مستقیم نور هستند نیز استفاده کنید. این ویژگی ها استفاده از رنگ آکریلیک در نما ساختمان را نیز ممکن کرده است. از دیگر مزایای رنگ آکریلیک ساختمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درخشش بالا و ایجاد سطوحی یکدست
  • غلظت بالا (این ویژگی باعث می شود مقدار کمتری از رنگ برای نقاشی استفاده شود.)
  • قابلیت اجرای آسان و سریع
  • بدون بوی بد
  • سازگار با محیط زیست
  • قابل اجرا روی سطوح مختلف
  • مقاومت بالا در برابر آسیب های مختلف از جمله ساییدگی
  • امکان ترمیم مجدد

معایب استفاده از رنگ آکریلیک

رنگ آکریلیک دیوار در کنار مزایایی بسیار، تعدادی معایب نیز به همراه دارد. بیایید نگاهی به آن ها بیندازیم:

معایب رنگ اکریلیک ساختمان

استفاده از قلمو در نقاشی رنگ آکریلیک مناسب نیست

برای نقاشی دیوار ها و سقف معمولا از غلتک استفاده می شود. فقط تعدادی از گوشه کنار ها باید به وسیله قلمو رنگ شود تا کار ظاهر بهتری داشته باشد. فرمول شیمیایی رنگ آکریلیک به گونه ای است که در صورت استفاده از قلمو، سطح کار و زیبایی آن افت پیدا می کند. در واقع استفاده از قلمو باعث رد افتادن روی سطوح می شود و ایجاد ظاهری ناخوشایند می شود.

درخشش کمتر رنگ آکریلیک نسبت به رنگ روغن

هر چند رنگ های آکریلیک نیز در انواع براق تولید می شوند اما درخشش آن ها به اندازه رنگ روغن نیست. پس اگر درخشش سطوح نقاشی شده در اولویت های شما قرار دارد، بهتر است نوع رنگ مورد نظر را تغییر دهید. علاوه بر این رنگ های درخشان تر به راحتی تمیز می شوند؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که نظافت رنگ آکریلیک نیز دشوار تر خواهد بود.

البته اگر می خواهید مزایا و معایب رنگ اکریلیک را بهتر و دقیق تر با یکدیگر مقایسه کنید ما پیش از این در آموزشی دیگر همه معایب و مزایای رنگ آکریلیک برای نقاشی ساختمان را برای شما توضیح داده ایم.

بهترین رنگ اکریلیک

با پیشرفت صنایع روز به روز بر تعداد تولید کنندگان انواع رنگ های ساختمانی در بازار افزود می شود. با توجه به این نمی توان یک برند ویژه را به عنوان بهترین رنگ آکریلیک معرفی کرد. از جمله این برندهای ایرانی و در عین حال مرغوب می توان به رنگ آکریلیک پلی تکس، اطلس، نیو کالر، سمند، کارن، شادان و … اشاره کرد.

بهترین رنگ اکریلیک ساختمان

در میان این برند ها، دو مورد از محبوب ترین و پرفروش ترین رنگ ها آکریلیک هستند. این دو برند عبارت اند از:

رنگ سحر

اگر به دنبال یکی از بهترین رنگ های موجود در بازار هستید، می توانید رنگ سحر را انتخاب کنید. این برند انواع مختلفی از رنگ های صنعتی و ساختمانی را تولید می کند. یکی از بهترین محصولات آن رنگ آکریلیک می باشد.

رنگ الوان

برند محبوب دیگر، رنگ الوان می باشد. این شرکت را می توان از قدیمی ترین و با سابقه ترین تولید کنندگان دانست. می توانید انواع مختلفی از رنگ های آکریلیک را در این شرکت پیدا کنید. رنگ الوان به علت تنوع زیاد و کیفیت بالای محصولات یکی از بهترین برند ها در تولید رنگ می باشد.

سخن پایانی!

رنگ آکریلیک ساختمان یکی از بهترین گزینه ها برای انواع کاربرد های و سلایق است. بر اساس علایق خود می توانید یکی از انواع براق، نیمه براق و یا مات این رنگ را انتخاب کنید. مزایای بسیار آن به شما این قابلیت را داده است که برای نقاشی محیط های مختلف بتوانید از رنگ آکریلیک استفاده کنید. هر چند همانند دیگر رنگ ها، این رنگ نیز معایبی را به همراه دارد اما هنوز هم در بنن بهترین رنگ های ساختمانی قرار می گیرد.

نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)
درخواست نقاش ساختمان