شاید عجیب به نظر برسد، اما واقعیت این است که رنگ بدنه خودرو از جهاتی دقیقا مشابه با پوست انسان است. مثلا هر دو آنها بعد از آنکه مدت زمان زیادی در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند، آفتاب سوخته می شوند! احتمالا تا به حال تجربه آفتاب سوختگی پوستتان را بعد از سفری تفریحی به منطقه ای گرمسیری داشته اید و می دانید از چه چیزی صحبت می کنیم. این معضل برای خودرو نیز وجود دارد. یعنی اگر ماشین مدتی طولانی زیر نور آفتاب قرار بگیرد، اصطلاحا آفتاب سوخته می شود.

آفتاب سوختگی ماشین مشکلی جدی است. این معضل علاوه بر آنکه شفافیت رنگ خود را کم می کند، موجب زردی اش می شود و ظاهری زشت به آن می دهد، می تواند ارزش خودرو را نیز به شدت کاهش دهد. خبر خوب اما اینکه جلوگیری از آفتاب سوخنگی رنگ خودرو امکان پذیر است. و حتی در صورتی که ماشین آفتاب سوخته شد، می توان با انجام ترفندهایی این مشکل را برطرف کرد. اگر خودروی شما هم برایتان ارزش زیادی دارد و نمی خواهید در اثر آفتاب سوختگی قیمت آن با افتی جدی مواجه شود، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

رفع آفتاب سوختگی ماشین با نانو

آفتاب سوختگی اتومبیل به چه معنا است؟

به تابش مستقیم نور خورشید که باعث می شود بخش هایی از رنگ ماشین از بین رفته یا تغییر شکل دهند، آفتاب سوختگی گفته می شود. اشعه های مضر خورشید باعث وارد آمدن این آسیب می شود. این آسیب به این صورت است که رنگ‌ دانه‌ های موجود در رنگ بدنه اتومبیل اشعه ماورا بنفش را جذب کرده و سپس تغییر شکل می دهند. آفتاب سوختگی خودرو به طور ویژه برای خودروهایی که در مناطق کویری استفاده می شوند، به چشم می آید. این معضل متاسفانه منجر به کاهش قیمت خودرو می شود و از همین رو بهتر است با به کار بستن ترفندهایی، جلوی وقوع آن را گرفت.

چه راه هایی برای جلوگیری از آفتاب سوختگی ماشین وجود دارد؟

خبر خوب اینکه راه های بسیار زیادی مانند استفاده از کاور خودرو برای جلوگیری از آفتاب سوختگی ماشین وجود دارد. برخی از مهمترین این راه ها در ادامه این راهنما معرفی شده اند:

۱- خودرو را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید

بدیهی است که پارک خودرو در زیر سایه درختان و ساختمان ها و در جایی که از تابش مستقیم خورشید در امان باشد، بهترین راه برای جلوگیری از آفتاب سوختگی است. به همین منظور همیشه سعی کنید که خودرو را در پارکینگ مسقف پارک کنید.

۲- از کاور خودرو استفاده کنید

کاور ماشین در حکم یک ضد آفتاب خوب برای پوست انسان است. کاور که نسبتا گران قیمت بوده و منجر به زیبایی بیشتر خودرو نیز می شود، روشی بسیار مطمئن برای جلوگیری از سوختگی رنگ ماشین است. البته استفاده از انواع خاصی از کاورها (مثلا کاورهایی با طرح خاص یا کاورهای رنگی) نیاز به اخذ مجوز از پلیس راهنمایی و رانندگی دارد. این روش به خصوص برای خودروهای گران قیمت بسیار کاربردی است.

کاور خودرو

۳- اتومبیل خود را همیشه تمیز نگه دارید

خودروی شما همه روزه در معرض انواع آلودگی ها قرار دارد. از گرد و غبار گرفته، تا فضولات پرندگان و باران اسیدی، همگی می توانند به رنگ خودرو آسیب برسانند. به خصوص آنکه مدفوع پرندگان به شدت اسیدی بوده و باعث رنگ پریدگی خودرو می‌ شود. شستشوی به موقع بدنه ماشین می تواند تا حدود زیادی از این اتفاع جلوگیری کند.

۴- بر روی ماشین خود یک لایه نانو سرامیک بکشید

رفع آفتاب سوختگی خودرو با نانو شیوه ای بسیار رایج برای برگرداندن رنگ اصلی ماشین است. اما راه بهتر، استفاده از لایه سرامیکی نانو برای جلوگیری از نفوذ اشعه فرابنفش به رنگدانه های بدنه ماشین و رنگ پریدگی آن است. در این روش ابتدا رنگ خودرو در دو مرحله پولیش می‌ شود و سپس یک لایه نانو سرامیکی بر روی ماشین قرار می‌ گیرد.

چطور می توان آفتاب سوختگی خودرو را رفع کرد؟

خوشبختانه راهکارهای مطمئنی برای ترمیم آفتاب سوختگی خودرو وجود دارد که در اغلب موارد جوابگو هستند. اگر شما هم مانند بسیاری افراد دیگر نتوانستید از آفتاب سوختگی ماشینتان جلوگیری کنید و ترفندهای فوق را اجرا نکردید، دو راه حل برای از بین بردن آفتاب سوختگی اتومبیل پیش رو دارید که در ادامه این مطلب به شما معرفی می شوند:

  • رفع آفتاب سوختگی ماشین در خانه
  • رفع آفتاب سوختگی ماشین توسط متخصص

بله؛ شاید عجیب به نظر برسد، اما مثل نقاشی ساختمان که توسط افراد آماتور نیز انجام می شود، آفتاب سوختگی ماشین را در خانه هم می توان ترمیم کرد. البته شکی وجود ندارد که رفع آفتاب سوختگی ماشین با نانو که توسط متخصص این حوزه انجام می شود، مطمئن تر بوده و معمولا اثربخشی بیشتری دارد، اما اگر به هر دلیل به متخصص رنگ خودرو دسترسی ندارید و یا اینکه نمی خواهید هزینه زیادی انجام دهید، می توانید خودتان در منزل با اجرای ترفندهایی آفتاب سوختگی اتومبیلتان را رفع کنید.

برطرف کردن آفتاب سوختگی ماشین

مراحل برطرف کردن آفتاب سوختگی ماشین در منزل

اگر اصرار دارید که حتما خودتان آفتاب سوختگی خودرویتان را ترمیم کنید، باید مراحل زیر را به ترتیب و با دقت بالا انجام دهید تا نتیجه مطلوب به دست بیاید:

مرحله اول: خودرو را کاملا بشویید

طبیعتا اولین مرحله در فرایند برگرداندن رنگ خودرو، تمیز کردن کامل بدنه است. توجه داشته باشید که وجود هرگونه آلودگی یا گرد و خاک ممکن است این فرایند را با اختلال مواجه کند. پیشنهاد می شود که با استفاده از آب و صابون (یا پودر مخصوص) بدنه را کاملا شستشو دهید و در نهایت به کمک پارچه میکروفایبر سطح ماشین را خشک کنید.

مرحله دوم: نقاط رنگ سوخته را سنباده‌ کشی کنید

سنباده کشی مخصوص خودروهایی است که آفتاب سوختگی آنها بسیار شدید است. در نتیجه اگر ماشین شما به تازگی آفتاب سوخته شده و مشکل آن سطحی است، نیاز به انجام این مرحله ندارید. در غیر این صورت به کمک یک سنباده دانه درشت فرایند سنباده‌کشی را انجام دهید. سنباده را درون آب فرو کنید و سپس آن را به آرامی به نقاط مورد نظر کشیده و تا حد امکان بدنه را برای رنگ جدید آماده کنید.

مرحله سوم: از مایع ضد زنگ استفاده کنید

مقداری از مایع ضد زنگ که مخصوص رنگ خودروی شما باشد را روی یک ابر اسفنجی ریخته و به صورت دورانی این ماده را به دور تا دور خودرو بزنید تا کل بدنه ماشین با مایع ضد زنگ پوشش داده شود. البته مقدار این ماده نباید زیاد باشد و صرفا بدنه را باید مرطوب کند.

مرحله چهارم: بدنه خودرو را پولیش کنید

بعد از این که مراحل بالا را به اتمام رسید و نقاط آفتاب سوخته، تمیز و سنباده کشیده شدند، نوبت به پولیش کردن می رسد. در فرایند پولیش کردن کافی است مقدار کمی مواد پولیش را روی یک ابر اسفنجی بریزید و به آرامی نقاط آفتاب سوخته را پولیش کنید. ابر اسفنجی یا دستمال را با حرکت دورانی بر روی سطح خودرو کشیده و آنقدر ادامه دهید تا نتیجه مدنظرتان به دست بیاید.

مرحله پنجم: برای حفاظت از رنگ بدنه اقدامات لازم را انجام دهید

حالا فرایند ترمیم رنگ خودرو تقریبا به اتمام رسیده و کافی است اقدامات محافظتی را برای جلوگیری از آفتاب سوختگی مجدد اتومبیل انجام دهید. برای این کار می توانید بدنه ماشین را به کمک یک حوله مایکروفایبر واکس بزنید یا اینکه از کاور خودرو استفاده نمایید. البته همانطور که بالاتر گفتیم، بهترین راهکار استفاده از پوشش سرامیکی نانو است که مطمئن ترین محافظ رنگ اتومبیل در مقابل نور آفتاب است.

رفع آفتاب سوختگی خودرو

حرف آخر اسپارد

رنگ خودرو ظاهر اتومبیل را شکل می دهد و از این جهت کیفیت و شفافیت آن تاثیر زیادی بر ارزش خودرو دارد. در نتیجه تا جایی که می توانید جلوی آفتاب سوختگی خودرو را بگیرید. اما اگر خودروی شما به هر دلیلی آفتاب سوخته شد، پیشنهاد ما این است که بدون معطلی از یک متخصص کمک بگیرید تا ماشین شما از ظاهر نیفتد و قیمت آن با افتی جدی مواجه نشود. در پایان نیز خوشحال می شویم که اگر تجربه ای در رابطه با رفع آفتاب سوختگی خودرو در منزل یا توسط افراد حرفه ای را داشته اید، در بخش نظرات همین مطلب با ما در میان بگذارید.