تعمیر ماشین لباسشویی

  • عیب‌یابی و تعمیر دقیق
  • اعزام فوری سرویس‌کار

یکی از کارهای مهم در لیست نظافتی شب عید، خانه تکانی آشپزخانه و تمیز کردن لوازم برقی اعم از یخچال و ماشین ظرفشویی و لباسشویی است. نحوه شستشوی ماشین لباسشویی از نکات مهمی است که باید برای تکمیل کردن لیست نظافتی منزل یاد بگیرید.

تمیز کردن ماشین لباسشویی تنها برای نظافت و برق انداختن به آن نیست بلکه از خراب شدن آن نیز جلوگیری می کند. شما می توانید با استفاده از روش‌های زیر انواع ماشین لباسشویی شامل برندهای ایرانی و خارجی را به خوبی تمیز کنید. پس در ادامه این مقاله با بررسی نحوه شستشوی و ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی با ما همراه باشید.

نظافت ماشین لباسشویی در چند مرحله انجام می شود؟

به طور کلی می توان تمیز کردن ماشین لباسشویی را به دو دسته کلی شامل نظافت بیرونی و نظافت درونی اشاره کرد. معمولا همه نظافت بیرونی را به عنوان نحوه تمیز کردن لباسشویی درنظر می گیرند بدون اینکه به تمیز کردن سایر بخش‌ها توجه کنند.

برای مثال تنها تمیز کردن قسمت بیرونی، درب و دکمه‌ها با لکه‌بر و سایر انواع شوینده کافی نیست و باید تجهیزات داخلی ماشین لباسشویی نیز با روش‌های مخصوص تمیز شوند. این کار به از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی نیز کمک خواهد کرد.

نحوه شستشوی ماشین لباسشویی

 چرا تمیز کردن ماشین لباسشویی مهم است؟

بسیاری از افراد نظافت ماشین لباسشویی را چندان جدی نمی گیرند و صرفا به گردگیری و تمیز کردن قسمت‌های ظاهری آن اکتفا می کنند. هرچند این کار نیز ضروری است اما کافی نیست. در واقع هدف از تمیز کردن ماشین لباسشویی صرفا براق و درخشان کردن ظاهر آن نیست بلکه لازم است تجهیزات داخلی آن نیز بررسی شوند.

با نظافت این تجهیزات هم از بوی بد لباس‌ها و امکان رشد انواع قارچ و میکروب خلاص می شوید و هم از رسوب جرم در ماشین لباسشویی و خراب شدن آن جلوگیری می کنید. به همین دلیل باید با نحوه شستشوی ماشین لباسشویی آشنا شوید. پس برای از بین بردن بوی بد لباسها بهتر است مشکل را از ریشه حل کنید یعنی تمیز کردن ماشین لباسشویی!

راهنمای گام به گام نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی

مرحله اول: آماده کردن محلول شوینده

نظرات کاربران تعمیر ماشین لباسشویی

درخواست تعمیر ماشین لباسشویی

همان‌طور که برای شستشوی لباس‌ها به محلول شوینده نیاز خواهید داشت، برای تمیز کردن ماشین لباسشویی نیز باید محلول ویژه‌ای تهیه کنید. این محلول چیزی نیست جز ترکیب جوش شیرین و آب. پس از تهیه این محلول لازم است یک پیمانه سرکه نیز دم دست بگذارید. حالا می توانید بقیه مراحل اصلی از تمیز کردن ماشین لباسشویی را شروع کنید.

مرحله دوم: استفاده از محلول شوینده مخصوص

محلول آماده شده در مرحله پیشین را در محفظه مخصوص شوینده در ماشین لباسشویی بریزید. سپس درب ماشین لباسشویی را باز کرده و یک پیمانه سرکه‌ای را کنار گذاشته بودید داخل محفظه شستشوی لباس‌ها بریزید.

مرحله سوم: شروع برنامه شستشو

پس از این مراحل می توانید برنامه شستشو را در حالت نرمال و یا آب گرم تنظیم کنید. درب محفظه را ببندید تا شستشو شروع شود. زمان شستشو را نیز می توانید بر اساس میزان آلودگی ماشین لباسشویی خود مشخص کنید.

مرحله چهارم: تمیز کردن محفظه شستشوی لباس‌ها

بعد از اینکه برنامه شستشو به پایان رسید، درب ماشین لباسشویی را باز کنید و با استفاده از یک ابر و یا دستمال نرم داخل آن را تمیز کنید. در این مرحله ممکن است کپک یا رسوبات مختلف را مشاهده کنید. کلیه آن‌ها را با دستمال بردارید و دور تا دور ماشین لباسشویی را پد نمدار تمیز کنید.

تمیز کردن محفظه ماشین لباسشویی

مرحله پنجم: خشک شدن محفظه

یکی از دلایل رشد کپک در محفظه تاریک ماشین لباسشویی، خشک نشدن این محفظه است. برای جلوگیری از این اتفاق پس از انجام دادن مراحل بالا درب ماشین لباسشویی را باز بگذارید تا به صورت کامل هوا جریان پیدا کند و خشک شود. بهتر است آخرین مرحله از نحوه شستشوی ماشین لباسشویی را پس از هربار شستشوی لباس نیز انجام دهید.

سایر قسمت‌های اصلی ماشین لباسشویی را چطور تمیز کنیم؟

علاوه آشنایی با نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی، لازم است با نظافت سایر بخش‌ها همانند لاستیک‌ها، محفظه جاپودری و بقیه قسمت‌ها نیز آشنا شوید. برای تمیز کردن ماشین لباسشویی می توانید به تنهایی اقدام کنید یا از خدمات نظافت منزل نیز استفاده کنید.

در ادامه نحوه تمیز کردن استاندارد و اصولی هریک از این بخش‌ها را با شما درمیان خواهیم گذاشت.

مراحل تمیزکردن فیلتر ماشین لباسشویی

فیلتر ماشین لباسشویی همان قسمتی است که پرز، مو و سایر ذرات جداشده از لباس‌ها را به خود جذب می کند. به همین دلیل فیلتر کثیف‌ترین قسمت ماشین لباسشویی نامیده می شود. برای تمیز کردن این بخش باید مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. به صورت ماهانه فیلتر ماشین لباسشویی را خارج کنید.
  2. با استفاده از مسواک و مایع شوینده لباسشویی آن را تمیز کنید.
  3. فیلتر را آبکشی کنید.
  4. قسمت قرارگیری فیلتر را نیز تمیز کنید.

تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی

مراحل تمیزکردن لاستیک ماشین لباسشویی

لاستیک ماشین لباسشویی از قسمت‌هایی است که در صورت عدم توجه ممکن است در اثر رسوبات و کپک دچار پوسیدگی شود. پس لازم است نظافت آن را جدی بگیرید. برای تمیز کردن این قسمت ابدا لازم است یک تعداد از لوازم و مواد را دم دست خود داشته باشید. از جمله آن‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستکش لاستیکی
  • سرکه
  • دستمال مرطوب

سپس براساس مراحل زیر ماشین لباسشویی را تمیز کنید:

  1. مقداری سرکه را در آب گرم مخلوط کنید. این محلول ماده شوینده اصلی شما برای تمیز کردن لاستیک خواهد بود.
  2. با استفاده از دستمال آغشته به این محلول همه قسمت‌های لاستیک را تمیز کنید.
  3. پس از تمیز کردن همه قسمت‌های آن، با استفاده از دستمال تمیز و خشک دیگری آن را به صورت کامل خشک کنید تا هیچ محلولی داخل آن باقی نماند.

تمیز کردن ماشین لباسشویی

مراحل تمیزکردن قسمت جاپودری ماشین لباسشویی

ساده‌ترین قسمت تمیز کردن ماشین لباسشویی، نظافت و شستشوی محفظه آن است. برای این کار محفظه را خارج کنید و داخل آن را با یک مسواک آغشته به سرکه بشویید. سپس آبکشی کرده و مجدد در جای خود قرار دهید.

چطور ماشین لباسشویی را ضدعفونی کنیم؟

علاوه بر انواع روش‌های نظافتی لازم است حداقل هر شش ماه یکبار محفظه داخلی ماشین لباسشویی را نیز ضدعفونی کنید. معمولا برای ضدعفونی قسمت‌های مختلف منزل از وایتکس یا مایع سفیدکننده استفاده می شود. باید توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید از این ماده شیمیایی برای ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی استفاده کرد.

اما چه مواد جایگزین دیگری برای ضدعفونی کردن وجود دارد؟ دو مورد مجاز برای ضدعفونی ماشین لباسشویی در زیر آورده شده است:

ضدعفونی ماشین لباسشویی با محلول جوش شیرین و سرکه

اگر مدت زمان زیادی است که ماشین لباسشویی خود را تمیز نکرده‌اید ممکن است رسوب زیادی در تجهیزات درونی آن ایجاد شده باشد. این رسوبات علاوه بر آسیب زدن به عملکرد ماشین لباسشویی باعث ایجاد بوی بد در لباس‌ها نیز می شوند. برای از بین بردن این موارد می توانید از جوش شیرین و اسید سیتریک یا همان سرکه استفاده کنید.

کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ۲/۱ پیمانه جوش شیرین را داخل همین مقدار سرکه بریزید و مخلوط کنید.
  2. این محلول را درون محطفه شستشوی لباسشویی بریزید.
  3. لباسشویی به مدت سی دقیقه الی یک ساعت در دمای ۹۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید.

ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی

سخن پایانی!

تمیز کردن ماشین لباسشویی هم از نظر درخشندگی سطح آن و هم از لحاظ تمیز بودن محفظه داخلی آن حایز اهمیت است. حتی نظافت تجهیزات داخلی از قسمت‌های بیرونی ماشین لباسشویی نیز مهم‌تر است. شما نیز با بررسی نحوه شستشوی ماشین لباسشویی و راهنمای گام به گام بالا می توانید از بوی بد و هرگونه آلودگی داخل آن خلاص شوید.

شما از چه روش‌هایی برای تمیز کردن ماشین لباسشویی استفاده می کنید؟

تعمیر ماشین لباسشویی

  • عیب‌یابی و تعمیر دقیق
  • اعزام فوری سرویس‌کار
درخواست تعمیر ماشین لباسشویی