پاکسازی پوست بانوان

  • اعزام متخصص باتجربه
  • بهترین مواد اولیه

داشتن پوستی زیبا، شفاف و شاداب برای هر فردی از اهمیت بالایی برخوردار است. یک پوست با طراوت علاوه بر آنکه بر سلامت جسمانی فرد تاثیرگذار است، باعث می شود که اعتماد به نفش شخص افزایش پیدا کرده و در ارتباط با سایرین از قدرت بیشتری برخوردار باشد. پوستی انسان اما همیشه صاف و شفاف نبوده و در گذر زمان با توجه به فاکتورهای مختلفی، دستخوش تحولاتی می شود که شاید یکی از مهمترین آنها، ایجاد انواع لکه بر روی آن (به در قسمت پوست صورت) باشد.

لکه های ایجاد شده بر روی پوست صورت انواع مختلفی داشته و از بین بردن هر یک از آنها نیز راه و روش خود را دارد. در این میان، برطرف کردن لکه های قهوه ای صورت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا این لکه ها معمولا ظاهری ناخوشایند به فرد داده و موجب تیرگی پوست وی می شوند. البته این لکه ها عوارض جانبی خاصی ندارند، اما به دلیل همان کاهش جذابیت ظاهری اشخاص، در اغلب موارد به عنوان عاملی آزاردهنده شناسایی می شوند. خبر خوب اینکه از بین بردن این لکه ها امکان پذیر است و با انجام چند ترفند ساده اجرایی می شود. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا شما را با برخی از این ترفندها آشنا کنیم.

نحوه برطرف کردن لکه قهوه ای صورت

علت ایجاد لکه های قهوه ای روی پوست صورت چیست؟

به طور کلی رنگدانه های ملانین عامل اصلی ایجاد رنگ در پوست بدن هستند. در یک فرد طبیعی، انتشار این رنگدانه ها در تمامی قسمت های پوست به صورت یکسان صورت گرفته و از این جهت معمولا همه قسمت های پوست صورت و بدن از رنگ مشابهی برخوردار هستند. اما اگر به هر دلیلی در انتشار این رنگدانه ها اختلال ایجاد شود، برخی از این رنگدانه ها در نقطه ای خاص جمع شده و منجر به ایجاد لکه می شوند.

اما در رابطه با اینکه چه عواملی باعث این اختلال در عملکرد رنگدانه های ملانین می شوند (که خود منشا لکه های قهوه ای روی صورت است) می توان چند دلیل عمده را ذکر کرد که عبارتند از:

  • قرار گرفتن در زیر اشعه‌‌ های مضر نور خورشید
  • تغییرات هورمونی در دوران بارداری
  • مصرف برخی قرص های خاص
  • افزایش سن
  • ژنتیک و وراثت
  • تاثیرات منفی ناشی از متدهای درمانی خاص مانند رادیوتراپی

شیوع زیاد لکه های پوستی قهوه ای بر روی صورت باعث شده تا امروزه انواع و اقسام درمان ها برای برطرف کردن لکه های قهوه ای صورت پیشنهاد شود. البته همه این روش ها جوابگو نبوده و توصیه می شود که حتما با مشورت پزشک متخصص با این لکه ها مقابله کنید و تنها روش هایی را امتحان کنید که اثربخشی خود را ثابت کرده اند. در ادامه مطلب به برخی از این روش های اثربخش و مفید اشاره می کنیم.

علائم شکل گیری لکه های قهوه ای رنگ چه چیزهایی هستند؟

مانند هر نارسایی جسمانی دیگری، هر اندازه که سریع تر متوجه شکل گیری خال های قهوه ای رنگ روی پوست خود شوید، زودتر درمان را شروع خواهید کرد و احتمالا بهتر نتیجه می گیرید. در نتیجه آشنایی با علائم اولیه به وجود آمدن لکه های قهوه ای، می تواند در مقابله اثرگذار با آنها بسیار با اهمیت باشد. علائمی که اصلی ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • به وجود آمدن لکه هایی بسیار کوچک به رنگ قهوه ای روشن
  • شکل گیری لکه هایی قهوه ای رنگ و بدون درد
  • پدیدار شدن روی نقاطی که در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دارند

روش برطرف کردن لکه های قهوه ای صورت؛ چه درمانی وجود دارد؟

نحوه برطرف کردن لکه قهوه ای صورت با کمک گرفتن از برخی مواد طبیعی به راحتی قابل انجام است، به شرط آنکه صبر و مداومت در پیاده کردن کار حتما در نظر گرفته شوند. برخی از مهمترین این مواد برای برطرف کردن لکه های قهوه ای صورت عبارتند از:

۱- آب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C است که در بسته شدن منافذ پوستی تاثیر بسزایی دارد. علاوه بر آن مقدار بالای لیکوپن موجود در گوجه‌ فرنگی منجر به روشن شدن لکه‌‌ های تیره می شود. در این روش کافی است که پوست صورت خود را (به ویژه محل هایی که لکه دارند) به گوجه فرنگی آغشته کرده و چند دقیقه ماساژ دهید. سپس مدتی صبر کنید تا مواد گوجه به خورد پوست بروند و خشک شوند. در نهایت صورتتان را بشویید. انجام این کار به مدت چند هفته باعث شفافیت بیشتر پوست و کمرنگ شدن لکه ها می شود.

آب گوجه فرنگی

۲- ماست

ماست به دلیل دارا بودن اسید لاکتیک، به طور ذاتی به شفافیت و درخشندگی بیشتر پوست کمک می کند. کارایی ماست در واقع در لایه برداری پوست مرده و جایگزینی آن با پوست باطراوت تر است. در این روش کافی است ماست را روی محل لکه ها بمالید و حدود نیم ساعت صبر کنید تا خشک شود. سپس محل را با آب سرد بشویید. البته هرچه که ماست بیشتر بر روی پوست باقی بماند، اثر بخشی اش بیشتر می شود.

همچنین می توانید از ترکیب دو قاشق غذاخوری ماست با یک قاشق غذاخوری آبلیموی طبیعی و تازه و یک قاشق غذاخوری بلغور جوی دو سر که پخته شده باشد، ترکیبی درست کنید که در رفع لکه های قهوه ای پوست بسیار معجزه آسا عمل می کند. این ترکیب خمیری مانند را روی پوست ماساژ دهید و بعد از مدتی با آب بشویید. توجه داشته باشید که اثربخشی هر دو روش فوق بعد از چندین هفته تکرار در انجام کار خود را نشان می دهند.

۳- آب پیاز

یکی از موثرترین روش ها در درمان لکه های قهوه ای پوست صورت، استفاده از آب پیاز است. پیاز خاصیت اسیدی داشته و موجب طراوت بیشتر پوست می شود. در این شیوه کافی است به کمک خوردکن، آب پیاز تازه (یا حتی آب سیر) را بگیرید. سپس یک پارچه یا پنبه تمیز را به داخل آن فرو کرده و روی پوست خود بمالید و چند دقیقه ای به حال خود بگذارید. انجام این روش در بازه میان مدت اثربخشی بسیار بالایی دارد.

۴- عسل

عسل نیز به مانند ماست خاصیت لایه برداری دارد و به شفافیت هرچه بیشتر پوست کمک می کند و در از بین بردن لکه های قهوه ای رنگ موثر است. در این روش باید یک قاشق چایخوری از عسل را روی لکه های صورت خوب بمالید و ماساژ دهید و بگذارید تا مدتی به حال خود باقی بمانند. بعد از حدود ۱۵ دقیقه صورت خود را خوب با آب سرد شستشو دهید. انجام مدام این عمل در عرض ۲ تا ۳ هفته تاثیراتش را نشان می دهد. (ضمن آنکه اضافه کردن زردچوبه به عسل، قدرت لکه بری این ماده را بیشتر نیز می کند).

۵- آب لیمو

شاید هیچ ماده ای به اندازه لیمو در طراوت بخشیدن به پوست و برطرف کردن لکه های قهوه ای صورت و پوست قدرتمند عمل نکند. در این روش کافی است آب لیمو ترش را خوب روی لکه های صورت بریزید و ماساژ دهید. سپس حدود ۳۰ دقیقه تا یک بگذارید روی صورت باقی بماند تا خشک شود. در نهایت محل را با آب سرد شستشو دهید. انجام این کار تا دو بار در روز نیز توصیه است. نتیجه این فرایند نیز معمولا در بازه زمانی بلندمدت تری خود را نشان می دهد (۲ تا ۳ ماه)، اما لکه های قهوه ای در اکثر موارد واقعا از بین می روند.

۶- آلوئه ورا

نظرات کاربران پاکسازی پوست بانوان

درخواست پاکسازی پوست

گیاه آلوئه ورا بدون تردید یکی از موثرترین مواد برای ترمیم هر نوع نارسایی پوستی است. احتمالا تبلیغ های تلویزیونی این گیاه که به خواص درمانی آن برای پوست اشاره می شود، مشاهده کرده اید. هرچند که این گونه تبلیغات معمولا با اغراق همراه هستند و بیش از اندازه اثرات آلوئه ورا را بزرگ نمایی می کنند، اما به نوعی از واقعیت های درمانی این گیاه معجزه آسا برای پوست حکایت دارند و خواص آلوئه ورا برای پوست صورت را بازگو می کنند. آلوئه ورا حاوی پلی ساکارید است و باعث ایجاد سلول‌‌ های جدید در پوست، شفایت حداکثری پوست و درمان لکه های قهوه ای روی صورت می شود.

در این روش، مقداری آلوئه ورای تازه (یا عصاره آلوئه ورا که به صورت ژل مانند در داروخانه ها به فروش می رسند) را در محل لکه ها بمالید و بگذارید حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه روی آن باقی بماند. سپس صورتتان را با آب سرد بشویید. انجام روزانه این عمل (ترجیحا دو بار در روز) باعث می شود تا پس از یک ماه لکه ها بهبود پیدا کرده و پوست شفافیت خود را بازیابد.

آلوئه ورا

۷- سرکه سیب

سرکه سیب صرفا خوشمزه نیست! و خواص درمانی زیادی دارد که یکی از آنها، از بین بردن لکه های قهوه ای روی پوست صورت است. در این روش کافی است سرکه سیب را به نسبت های کاملا مساوی با آب ولرم و عسل ترکیب کنید و روی محل لکه های قهوه ای رنگ بمالید. بگذارید این ترکیب حدود ۱۵ دقیقه بر روی پوست صورت باقی بماند. سپس محل را با آب سرد شستشو دهید. انجام روزانه این کار به کم رنگ شدن لکه های قهوه ای رنگ کمک می کند.

۸- توت فرنگی

توت فرنگیِ تازه در هر فصلی در دسترس نیست و از این رو انجام این روش که اتفاقا بسیار موثر است، تنها در مواقع خاصی از سال امکان پذیر است. در این روش باید مقداری عسل را با حدود ۵ عدد توت فرنگی تازه خوب مخلوط کنید تا ترکیب خمیری مانند عسل و توت فرنگی به دست بیاید. این ترکیب را حدود یک ساعت بر روی پوست خود بمالید و سپس با آب ولرمِ مایل به گرم پوست را بشویید. انجام روزانه این کار به درمان پوست کمک می کند.

۹- روغن کرچک

روغن کرچک مملو از ویتامین E است و به همین علت خواص درمانی بسیار بالایی برای پوست صورت دارد و در واقع نوعی سفیدکننده طبیعی برای پوست به حساب می رود. در این روش روزانه دو بار (ترجیحا یک بار اول صبح و یک بار هم آخر شب) یک عدد پنه که به چند قطره روغن کرچک آغشته شده باشد را روی لکه های قهوه ای رنگ پوست خود بمالید و چند دقیقه خوب ماساژ دهید. سپس اجازه دهید تا روغن ۳ تا ۴ ساعت روی پوست باقی بماند تا به عمق بافت آن نفوذ کند. تاثیرات این روش بعد از مدتی خود را به خوبی نشان خواهند داد.

روغن کرچک

۱۰- سفیده تخم مرغ

آنزیم های موجود در سفیده تخم مرغ باعث شفافیت بیشتر پوست، روشن شدن آن، یکدست شدن رنگ پوست و در نهایت برطرف کردن لکه های قهوه ای صورت می شوند. در این روش ابتدا سفیده و زرده تخم مرغ را جدا کنید تا سفیده به صورت مجزا آماده آن باشد که به پوست صورت اضافه شود. در مرحله بعذ=د سفیده تخم مرغ را روی پوست خود بمالید و مدتی صبر کنید و اجازه دهید که کاملا خشک شود. در آخر پس آنکه سفیده کاملا خشک شد و به خورد پوست رفت، صورتتان را با آب سرد بشویید. استفاده از این ترکیب یک یا دو بار در هفته توصیه می شود و بعد از حدود یک ماه اثرات خود را نشان می دهد. توصیه می کنیم که به هیچ عنوان بیش از این مقدار از آن استفاده نکنید.

چطور می توان از ایجاد لکه های قهوه ای روی صورت جلوگیری کرد؟

درست است که درمان و برطرف کردن لکه های قهوه ای صورت راه و روش های فراوانی دارد که هم در خانه قابل انجام هستند و هم در موارد خاص زیرنظر پزشک متخصص صورت می پذیرند، اما همواره گفته اند که “پیشگیری بهتر از درمان است”. این جمله به طور ویژه در رابطه با انواع نارسایی های پوستی مثل لکه های قهوه ای صدق می کند. یعنی با به کار بستن چند ترفند ساده می توان تا حد امکان از شکل گیری این لکه ها جلوگیری کرد تا دیگر نیازی به انجام روش های درمانی نباشد. برخی از این ترفندها عبارتند از:

۱- ترجیحا در سایه قرار بگیرید

نور آفتاب یکی از بهترین منابع تامین ویتامین D است، اما در عین حال قرارگیری بیش از اندازه در آن می تواند مضرات بسیار زیادی را برای انسان در پی بیاورد که یکی از آنها لکه های قهوه ای روی پوست است. در نتیجه توصیه می شود که افراد (به ویژه کسانی که مستعد ابتلا به امراض پوستی هستند) از قرار گرفتن طولانی مدت در زیر نور آفتاب حتما اجتناب کنند و تا جایی که می توانند به دنبال سایه بروند.

۲- از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

کرم ضد آفتاب بهترین محصول برای مقابله با اشعه های مضر خورشید است و در از بین بردن لکه های صورت موثر است. این کرم ها معمولا حاوی فاکتورهای محافظت در برابر نور خورشید (SPF) هستند که پوست را در مقابل پرتوهای فرابنفش محاظفت می کنند. فراموش نکنید که پرتوهای فرابنفش بسیار قدرتمند بوده و به راحتی از ابر و شیشه می گذرند و مستقیما به پوست انسان برخورد می کنند. از این رو استفاده روزانه از ضد آفتاب ها (به خصوص برای مردمی که در مناطق آفتاب خیر زندگی می کنند) توصیه می شود.

ضد آفتاب برای پوست

۳- از لباس های پوشیده بهره بگیرید

برای جلوگیری از لکه های پیریِ پوست، ترجیحا لباس‌ های پوشیده و محاظفت کننده مانند کلاه، شلوار و پیراهن‌ های آستین بلند بپوشید. این البسه به محافظت پوست شما در برابر اشعه فرابنفش (UV) خورشید کمک می‌ کنند.

به جز روش های خانگی، چه روش هایی برای درمان لکه های قهوه ای وجود دارد؟

در اغلب موارد، به کار بستن یک یا چند روش از میان مواردی که بالاتر توضیح دادیم، در از بین بردن و یا کم رنگ کردن لکه های قهوه ای رنگ روی پوست صورت موثرند. با این وجود اما برخی از لکه های قدیمی به سادگی از روی پوست پاک نشده و به همین خاطر بسیاری از اشخاصی که به این لکه ها مبتلا هستند، ترجیح می دهند که از روش های پزشکی خاص برای مقابله با لکه های روی صورت استفاده کنند. متد پزشکی مرتبط البته در اغلب موارد زودبازده تر بوده، اما معمولا عوارض جانبی بیشتری دارند و در عین حال پر هزینه تر هستند. برخی از مهمترین این روش ها عبارتند از:

۱- لایه برداری شیمیایی

در این روش همانطور که از نامش پیدا است، پزشک به کمک محلول شیمیایی مخصوص اقدام به برداشتن لایه بیرونی پوست می نماید. این ترفند باعث می شود که لکه های روی صورت از بین رفته و یا حداقل کم رنگ تر شوند. لایه پوست جدید طبیعتا شفافیت بیشتری دارد و لکه ها را کمتر نشان می دهد.

۲- تکنولوژی IPL

تکنولوژی IPL که به عکس برداری از پوست نیز مشهور است، وضعیت رنگدانه های پوست را سر و سامان داده و به یکسان نمودن رنگ آن کمک می کند. این روش به طور ویژه برای نارسایی هایی پوستی که روی صورت وجود دارند، کارآمد است.

۳- لیزر درمانی

لیزر درمانی معمولا به صورت سرپایی در مطب پزشک انجام می گیرد و در طی آن رنگدانه هایی که با پخش غیر طبیعی موجب به وجود آوردن لکه های قهوه ای روی صورت شده اند، از بین می روند. در این روش لکه‌ های قهوه‌ ای (رنگدانه ها) با تعدادی از لیزرهای مختلف مانند لیزر پالسی نور و لیزر سوئیچ شده‌ Q درمان می ‎شوند. این لیزرها دقت بسیاری دارند و در عین در محو کردن اثر لکه ها بسیار موثر عمل می کنند.

لیزر درمانی برای پوست صورت

۴- میکرودرم

این روش که پیلینگ مکانیکی نیز نامیده می شود، امروزه بسیار پرطرفدار بوده و در درمان بیماری های پوستی و رفع لکه های صورت و پیری آن بسیار موثر است. در این روش پوست شفاف جایگزین پوست قدیمی تر شده و تولید کلاژن‌ باعث ضخیم تر شدن پوست جدید و افزایش مقاومت آن می شود.

چند نکته در رابطه با درمان برطرف کردن لکه های قهوه ای صورت

  • بین ساعت ۱۰ تا ۱۵ (۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر) معمولا تابش نور خورشید شدت بالایی داشته و اشعه های مضر آن در بالاترین حد به سطح پوست می رسند. از این رو بهتر است که در این ساعات کمتر در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرید.
  • استفاده بیش از اندازه از حمام های آفتاب، سولاریوم و خدمات برنزه کردن پوست، احتمال شکل گیری لکه های قهوه ای را تشدید می کنند. از این رو در بهره مندی از چنین سرویس هایی حتما اعتدال را رعایت کنید.
  • افرادی که پوست روشن و سفیدتری دارند، بیش از سایرین در معرض آن هستند که روی پوست صورتشان لکه های قهوه ای رنگ به وجود بیاید. از این رو رعایت نکات پیشگیرانه از سوی این افراد ضرورت بیشتری دارد.
  • صورت، پشت دست ها، ساعد و بازوها بیش از سایر نقاط بدن دچار لکه های قهوه ای رنگ می شوند. در نتیجه در صورت امکان حتما بر روی این نقاط بدن از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید.
  • در روند درمان و برطرف کردن لکه های قهوه ای رنگ روی پوست صورت حتما صبور باشید. روش های درمانی معمولا اثرات خود را بر روی لایه های عمیق تر لکه گذاشته و به تدریج به سطح پوست می رسند و نتیجه خود را آشکار می کنند. از این رو در انجام روش های درمانی حتما پشتکار داشته باشید.

حرف آخر اسپارد

همانطور که بالاتر گفتیم، خوشبخانه برطرف کردن لکه های قهوه ای صورت کار چندان دشواری نبوده و با به کار بستن چند ترفند ساده قابل انجام است. با این وجود اما باید توجه داشت که پوست اشخاص در رابطه با بعضی مواد واکنش نشان داده و احتمال دارد نسبت به آنها حساسیت داشته باشد. از این رو مشورت با پزشک متخصص در رابطه با از بین بردن این لکه ها به طور جد توصیه می شود.

در آخر نیز این نکته را به یاد داشته باشید که لکه های قهوه ای (یا لکه های پیری، یا لکه های آفتاب سوختگی و یا هر اسم دیگری که روی آنها گذاشته شود) یک شبه به وجود نمی آیند که یک شبه از بین بروند. از این رو انجام روش های درمان گیاهی که در این مطلب توضیح دادیم، به مداومت و پشتکار نیاز دارد. این روش ها هر یک به نوبه خود تاثیرگذارند، با این وجود اما می توان ترکیبی از آنها را به طور همزمان به کار بست تا بتوان از آن طریق احتمال موفقیت را افزایش داد. مثل همیشه نیز در بخش کامنت ها منتظر شما هستیم تا اگر در این زمینه تجربه ویژه ای دارید، حتما با ما در میان بگذارید.

پاکسازی پوست آقایان

  • پاکسازی اصولی و حرفه‌ای
  • بهترین مواد اولیه