خدمات باغبانی

  • اعزام فوری باغبان سیار
  • باغبانی اصولی و حرفه‌ای

هر خانه‌ای با یک یا چند گلدان سبز زیباتر می‌شود. گیاهان آپارتمانی حس تازگی و زنده بودن را همراه خود به خانه می‌آورند. به‌علاوه نگهداری از گیاهان و رسیدگی کردن به آنها برای بسیاری از افراد یک سرگرمی دلنشین هم محسوب می‌شود. اما اگر روزی گیاهی که با عشق به خانه خود آوردیم خراب شود احساس خیلی بدی پیدا می‌کنیم.

هرچند این اتفاق طبیعی است و گاهی باوجود تمام تلاش‌های ما رخ می‌دهد؛ اما اگر از نحوۀ نگهداری از گیاهان آپارتمانی آگاه باشیم، می‌توانیم تا حدی از بروز چنین حوادثی پیشگیری کنیم و گلدان‌هایی سبز و سالم داشته باشیم.

یک قدم تا خانه اید‌ه‌آل شما!

از مزایای حضور گل و گیاه در یک خانه ایده‌آل، ایجاد شدن فضایی باطراوات و آرامش‌بخش است. با این وجود اگر فکر می‌کنید توانایی رسیدگی به گیاهان را ندارید یا نگران خشک شدن گلدان‌هایتان هستید، نکات زیر را رعایت کنید. قبل از خواندن ادامه متن به‌خاطر داشته باشید: هر کسی می‌تواند از پس نگهداری چند گلدان خانگی بربیاید!

راهی برای کشف زمان آبیاری مناسب

با آبیاری درست و به‌موقع گیاهان می‌توان از بسیاری از خشک شدن‌ها و زرد شدن‌های ناگهانی جلوگیری کرد. در مورد آب دادن به گیاهان خانگی یک قانون کلی وجود دارد. وقتی به گیاه آب بدهید که سطح خاک آن به اندازۀ یک بندانگشت خشک باشد. یعنی اگر با دست خود کمی خاک را جابه‌جا کنید متوجه شوید که سطح خاک تا چند سانتی‌متر خشک است.

اگر این قانون کلی را برای هر گیاه تازه‌واردی که به خانه می‌آورید رعایت کنید، نیمی از مسیر نگهداری از گیاهان آپارتمانی را پیموده‌اید. بعد از چند وقت به طور ناخودآگاه یک تقویم آبیاری برای گیاه خود بدست می‌آورید. برای

مثال روزهای یکشنبه و چهارشنبه زمان آبیاری به گیاه شما خواهد بود. ممکن است لازم باشد با تغییر فصل میزان آبدهی را کمی تغییر بدهید. این را هم از خشک یا تر بودن خاک متوجه خواهید شد. گیاهان شما بعد از مدتی به آبیاری شما عادت می‌کنند، پس خیلی بهتر است که زمان‌های منظمی را به این کار اختصاص دهید. طبیعتاً احتمال این‌که آبیاری را فراموش کنید یا دو بار به گیاه خود آب بدهید کمتر می‌شود.

زمان آبیاری مناسب گیاه

راز موفقیت در مقدار آبدهی به گیاهان

صرف‌نظر از زمانی که به گلدان‌های خود آب می‌دهیم مقدار آب هم اهمیت دارد. میزان آبی که می‌دهید باید طوری باشد که مقداری آب در زیرگلدانی جمع شود. بهتر است آبیاری را به‌آرامی انجام دهید و آب را روی تمام سطح خاک بریزید به این ترتیب آب به تمام خاک نفوذ می‌کند و ریشه‌های گیاه کاملا سیراب می‌شوند.

کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها خشکی دوست هستند و به آب کمتری احتیاج دارند. در نقطه‌ مقابل گیاهان گلدار به آب بیشتری احتیاج دارند. وقتی گیاه تازه‌ای می‌خرید به میزان آب‌دوست بودن آن توجه کنید و میزان آبیاری را به نسبت این موضوع تنظیم کنید. می‌توانید روی سطح خاک یک لایه سنگ‌ریزه بریزید تا جلوی از دست رفتن رطوبت خاک را بگیرد.

شاید باور نکنید ولی یکی از شایع‌ترین عوامل از بین رفتن گیاهان در خانه‌ها آب دادن زیاد است. اگر بخواهیم بین آب دادن زیادی به گیاهان و خشک نگه داشتن آنها یکی را انتخاب کنیم، کمی تشنگی ضرر خیلی کمتری دارد تا غرق شدن در آب خیلی زیاد. پس تا جایی که می‌توانید از آب دادن زیاد به گیاهان خود خودداری کنید.

آب دادن به کاکتوس ها

اهمیت خاک گیاهان خانگی

اگر گلدان شما به صورتی است که آب خیلی راحت به داخل خاک آن نفوذ نمی‌کند و بعد از آبیاری زیرگلدانی گیاه خیس نمی‌شود، احتمالاً خاک گیاه شما سنگین است. به این ترتیب آب داخل خاک باقی می‌ماند و احتمال لجنی شدن و بروز کپک و قارچ در خاک زیاد می‌شود. یکی از اصول نگهداری از گیاهان آپارتمانی توجه به خاک آنها است.

اگر خاک گیاه شما خیلی سنگین است و آب را رد نمی‌کند، باید خاک آن را با خاک سبک و مناسب عوض کنید. امروزه خاک‌های بسته‌بندی هم وجود دارند که برای گیاهان مختلف مناسب‌سازی شده‌اند. تعویض خاک گلدان کار چندان سختی نیست. اما حتی اگر خودتان نمی‌خواهید این کار را بکنید، خدمات باغبانی در منزل اسپارد آماده ارائه خدمت به شما است.

در نقطه مقابل خاک سنگین، خاک خیلی سبک قرار می‌گیرد که اصلاً آب و رطوبت را نگه نمی‌دارد. اگر خاک زیادی سبک باشد هم برای گیاهان مناسب نیست و باید تعویض شود. البته نوع خاک به نوع گیاه هم بستگی دارد، برای مثال کاکتوس‌ها به خاک ماسه‌ای با تخلخل بالا احتیاج دارند که بسیار سبک است.

نحوه عوض کردن خاک گلدان

گلدان را دست کم نگیرید!

نظرات کاربران خدمات باغبانی

درخواست باغبانی در محل

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود آب زیادی داخل خاک گلدان باقی بماند زه‌کشی اشتباه در کف گلدان است. زه‌کشی به روش‌هایی گفته می‌شود که آب اضافی را از دسترس ریشه گلدان دور می‌کنند. به این ترتیب ریشه پوسیده نمی‌شود و از بیماری‌های قارچی جلوگیری می‌شود.

یک راه برای زه‌کشی مناسب استفاده از خاک مناسب است. می‌توانید در کف گلدان از ماسه درشت یا سنگ‌ریزه استفاده کنید. به این ترتیب آب اضافی راحت‌تر رد شده و از سوراخ کف گلدان خارج می‌شود.

شرایط گلدان هم برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی مهم است. برای مثال گرفتگی سوراخ کف گلدان یکی دیگر از دلایل رد نشدن آب است. به همین دلیل کف گلدان باید چندین سوراخ وجود داشته باشد و سوراخ‌ها آنقدر بزرگ باشند که آب را رد کنند.

نوع گلدان هم باید متناسب با گیاه انتخاب شود. برای مثال اگر گیاه شما آب‌دوست است از گلدان سفالی لعاب‌دار استفاده کنید که رطوبت بیشتری در خود نگه می‌دارد. اما برای کاکتوس‌ها گلدان سفالی بدون لعاب را انتخاب بهتری است.

علاوه بر اینها اگر گیاه شما بزرگ شده و قرار است گلدان آن را تعویض کنید. اندازه آن را تنها یک سایز بزرگ‌تر کنید. اگر گلدانی که انتخاب می‌کنید برای گیاه زیادی بزرگ باشد، ریشه‌های گیاه خیلی رشد می‌کند در حالیکه قسمت‌های سبز آن رشد کمی دارد. با انتخاب سایز مناسب هم گیاه تحت فشار قرار نگرفته و رشد مناسبی خواهد داشت.

تاثیر اندازه گلدان بر رشد گیاه

مکان گلدان مهم است

گلدان را جایی قرار دهید که نه خیلی گرم باشد و نه خیلی سرد. همچنین گلدان نباید روبه‌روی دریچه کولر یا کنار بخاری و شومینه قرار بگیرد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که برگ‌های گیاه هم درست مانند پوست انسان می‌توانند دچار آفتاب سوختگی شوند. پس اگر گیاه در معرض تابش نور خورشید است و برگ‌های آن قهوه‌ای شده‌است، مکان گیاه را به جایی تغییر دهید که در معرض تابش غیرمستقیم آفتاب باشد.

ترفندهای کوددهی به‌موقع و مناسب

زمان و شیوه کوددهی به گیاهان نیز مانند آبیاری آنها به شرایط هر گیاه، سن و سال، سرعت رشد و محیط آن بستگی دارد اما به طور کل می‌توان گفت در نگهداری از گیاهان خانگی معمولاً فصل بهار و تابستان که گیاهان به‌سرعت رشد می‌کنند زمان مناسب‌تری برای کود دادن به آنها است.

در پاییز و زمستان حتی گیاهان همیشه سبز رشد کمی دارند و در نتیجه نیاز آنها به کود کمتر می‌شود. بنابراین در فصل زمستان غلظت کودها را برای گیاهان زینتی خود کم کنید.

به یاد داشته باشید کود زیاد باعث سوختن ریشۀ گیاه می‌شود، پس نباید در استفاده از کودها زیاده‌روی کرد. اما برای برخی گیاهان مانند بنفشه آفریقایی می‌توان یک برنامه کوددهی همیشگی ماهانه را در نظر گرفت. اگر فرد منظمی هستید و دوست دارید چنین برنامه‌ای را برای گیاه خود در نظر بگیرید از نصف مقادیری که کارخانه‌های تولید کود روی بسته‌بندی خود پیشنهاد کرده‌اند، استفاده کنید تا مشکلی برای گیاه شما پیش نیاید.

کوددهی به گیاهان آپارتمانی

گیاهان بیشتر، زندگی بهتر

اگر به نگهداری از گیاهان آپارتمانی علاقه دارید حتماً نحوه تکثیر آنها را هم یاد بگیرید. تکثیر برخی گیاهان مانند بنفشه آفریقایی بسیار ساده است. کافی است یک برگ سالم را از گیاه جدا کنید و در یک خاک مرطوب قرار دهید. اگر در کنار گیاه اصلی، یک گیاه کوچک‌تر به وجود آمد آن را جدا کرده و در یک گلدان تازه قرار دهید.

اگر گیاهی که تکثیر می‌کنید قرار است در آب ریشه بدهد، از آب بدون کلر و املاح معدنی استفاده کنید و اگر در خاک ریشه می‌دهد، خاک مناسبی را انتخاب کنید. اصولاً گیاهانی که تازه قلمه‌زده شده‌اند یا در خاک قرار گرفته‌اند به مراقبت بیشتری احتیاج دارد. می‌توانید برای تکثیر بهتر از هورمون رشد نیز استفاده کنید تا شانس موفقیت شما را افزایش یابد.

البته تکثیر گیاهان آپارتمانی همیشه موفقیت‌آمیز نیست. ممکن است در بار اول موفق نشوید، اما ناامید نشوید، می‌توانید با صبر و حوصله این کار را یاد بگیرید و گیاهان خود را بیشتر کنید و حتی به دیگران هم هدیه بدهید.

“نحوه مراقبت از گیاهان مصنوعی را در مقاله مراقبت از گل مصنوعی مطالعه کنید!”

تگثیر گل و گیاه آپارتمانی

صبر و حوصله، درس گیاهان به ما

اگر گلدان اول شما خراب شد، نباید ناامید شوید. نگهداری از گیاهان آپارتمانی به صبوری و توجه زیادی احتیاج دارد. ممکن است گاهی برخی از گیاهان خود را از دست بدهید اما با کمی تمرین یاد می‌گیرید که چطور از گیاهان خود مراقبت کنید و به مرور خانه خود را پر از گیاهان سبز و شاداب می‌کنید.

دربارۀ هر گیاه تازه‌ای که می‌خرید، تحقیق کنید و روش‌های صحیح نگهداری از آن را بیاموزید. کم‌کم با روش‌های تکثیر گیاهان، تعویض خاک و تعویض گلدان هم آشنا شوید. کودها و خاک‌های مختلف را به‌تدریج بشناسید تا خودتان از پس تمام کارهای مربوط به گیاهان خود بر بیایید. برای اینکه نگران نباشید از یک گیاه مقاوم و ساده شروع کنید تا تجربه و اعتماد به‌نفس بیشتری پیدا کنید.

تجربۀ شما در نحوه نگهداری از گیاهان خانگی چطور بوده است؟ آیا در این مسیر موفق بوده‌اید؟

خدمات باغبانی

  • اعزام فوری باغبان سیار
  • باغبانی اصولی و حرفه‌ای
درخواست باغبانی در محل