جای تردیدی وجود ندارد که تمیزی شیشه های عینک تا چه اندازه برای افراد عینکی اهمیت دارد. اگر شما هم عینکی باشید، احتمالا به خوبی متوجه می شوید که از چه چیزی صحبت می کنیم. شیشه ها و فریم عینک در طول روز در معرض انواع آلودگی ها قرار دارند و جای تعجبی وجود ندارد که در هر زمان که فرصت پیدا کنید، بخواهید دستی به آنها کشیده و تمیزشان کنید. با این حال تمیز کردن عینک در خیلی اوقات آنطور که می خواهید نتیجه نمی دهد.

در عین حال حتما افرادی را دیده اید که همیشه عینکی تمیز داشته و در هر لحظه که به عینکشان نگاه می کنید، از تمیزی شیشه های عینکشان به وجد می آیید! پس احتمالا برایتان این سوال پیش آمده که این اشخاص چطور عینک خود را تمیز می کنند که تا این حد درخشنده بوده و هیچ آلودگی یا خط و خشی ندارد؟ اگر در پی یافتن پاسخی برای این پرسش هستید و می خواهید از این به بعد عینکتان را با بهترین روش های ممکن تمیز کنید، تا انتهای این مطلب همراهمان باشید تا روش هایی فوق العاده در رابطه با تمیز کزدن عینک را بیان کنیم.

پاک کردن عینک

چرا تمیزی شیشه و فریم عینک اهمیت زیادی دارد؟

اگر از جمله افرادی باشید که زیاد از عینک استفاده می کنید و اصطلاحا همیشه آن را به چشم می زنید، حتما بارها و بارها با کثیفی زودهنگام شیشه های آن روبرو شده اید. عینک شما در طول روز در معرض انواع چربی ها، گرد و غبارها، مایعات مرطوب و مواردی از این دست قرار دارد و احتمال آلودگی آن بسیار بالا است. نکته ای که وجود دارد اینکه اگر عینک خود را به موقع تمیز نکنید، شیشه ها تار شده و دیدتان را با مشکل روبرو می سازد.

از سوی دیگر، به کار بردن روش های غیر استاندارد در هنگام تمیز کردن عینک، به شیشه های این وسیله آسیب وارد می کند و روی آنها خط و خش می اندازد. خط و خشی که روی شیشه های می افتد عملا برگشت ناپذیر است و به مرور زمان از کیفیت بینایی شما پشت عینک کم می کند. از این رو نه تنها نظافت عینک اهمیت بسیار بالایی دارد، بلکه استفاده از روش های استاندارد در هنگام نظافت نیز یک امر ضروری است.

بهترین روش تمیز کردن عینک چیست؟

راه های پاک کردن عینک بسیار زیاد هستند. حتی خیلی سرکه را که برای پاک کردن ظروف شیشه ای بسیار موثر است، پیشنهاد می دهند. از این میان اما یک روش به طور ویژه اثربخش بوده و در نظافت شیشه های عینک جادو می کند. در ادامه مطلب مراحل این روش را به ترتیب ذکر کرده ایم:

۱- دست هایتان را بشویید

قبل از اینکه شروع به تمیز کردن شیشه عینک های خود بکنید، با آب و صابون یا مایع ظرفشویی (یا مایع دستشویی) دست هایتان را کامل بشویید و آنها را از هر گونه آلودگی و چربی تمیز کنید. بدین ترتیب می توانید از انتقال آلودگی به شیشه های عینکتان جلوگیری کنید.

۲- عینک را با آب ولرم شستشو دهید

عینک شما قبل از شستشو گرد و غبار زیادی دارد، در نتیجه بهتر است که در آغاز کار آن را زیر آب ولرم با فشار متوسط بگیرید تا این ذرات غبار از روی آن پاک شوند. این کار به طور ویژه از ایجاد خش بر روی شیشه ی عینک جلوگیری می کند. در عین حال توجه کنید که به هیچ وجه از آب داغ استفاده نکند، زیرا می تواند به پوشش عدسی ها آسیب وارد کند.

عینک پاک کن

۳- مایع شوینده مناسب را روی شیشه های عینک بریزید

بر روی شیشه های عینک خود چند قطره مایع شوینده (مایع ظرفشویی یا دستشویی) بریزید. البته مایع ظرفشویی معمولا غلظت بیشتری دارد و اگر از این ماده استفاده می کنید، حتی یک قطره نیز کفایت می کند.

۴- شیشه های عینک را به آرامی ماساژ دهید

با انگشتان خود به آرامی هر دو شیشه عینکتان را به مدت چند ثانیه ماساژ دهید تا مایع شوینده به همه قسمت های آنها برسد. به خصوص از گوشه های عدسی عینک که می تواند محل تجمع چربی و ذرات گرد و غبار باشد، غافل نشوید.

۵- شیشه های عینک خود را آبکشی کنید

بعد از شستشوی عینک نوبت به آبکشی آنها می رسد. در اینجا باید به طور کامل شیشه های عینک را با آب ولرم آبکشی کنید. دقت کنید که هیچ مایع شوینده بر روی سطح عدسی ها باقی نماند، زیرا خود این شوینده ها می توانند لکه ایجاد کنند.

۶- شیشه های عینک را به آرامی تکان دهید

در مرحله به آرامی عینک خود را تکان دهید تا ذرات آب از آن جدا شود. تا جایی که می توانید این کار را تکرار کنید تا همه قطرات آب از روی عینک پاک شوند.

۷- عدسی های عینکتان را با یک دستمال مناسب خشک کنید

در آخرین مرحله و بعد از آنکه عینکتان را به خوبی تمیز کردید، به کمک یک دستمال نرم و بدون پرز شیشه ها و فریم آن را خوب خشک کنید تا لکه ای روی آنها باقی نماند.

تمیز کردن عینک طبی

چطور شیشه عینک را به طور حرفه ای تمیز کنیم؟

  • اولین قانون برای تمیز کردن لکه‌ های جزئی در طول روز این است که همیشه پارچه میکروفایبر نرم (که یک عینک پاک کن عالی است و برای شستشو با مواد نانو نیز بسیار کاربردی است) به همراه داشته باشید. در قدم بعدی به توصیه هایی که در ادامه مطلب نوشته ایم توجه کنید.
  • هرگز برای پاک کردن عینک از آمونیاک یا مواد شوینده شامل سفید کننده استفاده نکنید. همچنین استفاده از شیشه پاک کن‌ ها و سرکه نیز توصیه نمی‌شود. این مواد کاور لنز عینک را از بین می برند.
  • توجه کنید که دستمالی که عینکتان را با آن خشک می کنید، باید کاملا تمیز باشد و هیچ گرد و غباری نداشته باشد. ذرات گرد و خاک می توانند خش های متعددی را بر روی شیشه های عینک ایجاد کنند.
  • اگر تا کنون با گوشه لباستان عینک را تمیز می کردید، همین امروز آن را متوقف کنید. زیرا الیاف لباس ساینده هستند و روی شیشه خط می اندازند.
  • برای تمیز کردن عینک از دستمال کاغذی نیز استفاده نکنید. چون علاوه بر جا گذاشتن پرز روی عینک، شیشه را خش دار می‌کند.
  • در پایان مراحل تمیز کردن عینک طبی، مطمئن شوید که مایع ظرفشویی به طور کامل از روی لنزها پاک شده باشد، در غیر این صورت احتمال لکه شدن شیشه ها وجود دارد.
  • برای تمیز کردن بخش‌ های کوچک عینک که خیلی در دسترس نیستند (مثل پدهای بینی) از مسواک استفاده کنید. البته مراقب باشید که دندانه ‌های مسواک با عدسی عینک برخورد پیدا نکند و روی آن خش ایجاد نکنند.

تمیز کردن شیشه عینک

حرف آخر اسپارد

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، روش های بسیار زیادی برای تمیز کردن عینک وجود دارد که ما به بهترین آنها اشاره کردیم. با این وجود خوشحال می شویم تا اگر شما راه حل های دیگری را امتحان کرده و به نتیجه رسیده اید، در بخش نظرات همین مطلب با ما در میان بگذارید تا افراد بیشتری از جامعه عینکی ها بتوانند از آن بهره ببرند.