ممکن است با یک لحظه غفلت موبایلتان از دستتان پرت شده و نقش بر زمین شود. پس از این اتفاق ناگوار، صفحه موبایل دچار شکستگی خواهد شد. این شکستگی یا مربوط به صفحه ال سی دی است و یا تاچ گوشی. می دانید تفاوت این دو مورد در چیست؟ در واقع اگر ندانید که مشکل شکستگی و آسیب مربوط که کدامیک از این دو قسمت است، کارتان کمی سخت خواهد بود.

پس لازم است تفاوت تاچ و ال سی دی را بدانید و بتوانید آن را تشخیص دهید. در ادامه این مطلب ابتدا صفحات مختلف موبایل را بررسی کرده و سپس به بیان تفاوت های تاچ گوشی با ال سی دی خواهیم پرداخت. پس در ادامه این مقاله با اسپارد مگ همراه باشید.

تفاوت قسمت تاچ و ال سی دی گوشی در چیست؟

تفاوت تاچ و ال سی دی

در انواع گوشی های اندوریدی و IOS و همین طور در انواع تبلت ها، صفحه نمایش از سه قسمت مجزا تشکیل می شود. این سه قسمت عبارت اند از:

  • ال سی دی صفحه
  • تاچ یا صفحه لمسی (دیجیتایزر)
  • گلس یا صفحه شیشه ای

به علت تنوع در صفحه های مختلف گوشی شاید تشخیص شکستگی و آسیب کمی دشوار شود. برای از بین بردن این دشواری کافی است جایگاه هر یک از این صفحه ها را بدانید. اولین لایه روی موبایل که ضخامتی حدود ۱ میلی متر دارد، قسمت گلس یا صفحه شیشه ای است. این قسمت در بالایی ترین لایه از صفحه گوشی قرار می گیرد و در صورت هر گونه آسیب و شکستگی می توان نسبت به تعویض آن اقدام کرد. در قسمت بعدی که زیر گلس قرار می گیرد تاچ یا صفحه لمسی قرار دارد که ما در ادامه این راهنما به معرفی آن پرداخته ایم.

همانطور که گفتیم قسمت بعدی که در زیر گلس قرار می گیرد، تاچ، صفحه لمسی یا همان دیجیتایزر نام دارد. این لایه در ترکیب با گلس، برخورد نوک انگشت شما به صفحه نمایش را تشخیص می دهد. در صورتی که صفحه نمایش شما یک جا ثابت مانده و با هیچ گونه ضربه یا لمس تغییر نمی کند، حتما مشکل از تاچ گوشی است. در این صورت لازم است که صفحه تاچ را عوض کنید. متاسفانه تاچ متصل به صفحه شیشه ای و در صورت تعویض تاچ باید گلس را نیز عوض کنید.

سومین و آخرین لایه از صفحه نماشی موبایل که در زیر تاچ گوشی قرار می گیرد. ال سی دی نام دارد که مخفف عبارت Liquid Crystal Display است. در واقع LCD را می توان صفحه نمایش کریستال مایع نیز نامید. در ادامه هر یک از این قسمت ها را به تنهایی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

گلس یا صفحه شیشه ای گوشی چیست؟

گلس چیست

گلس قسمتی از صفحه موبایل است که با قرار گرفتن در لایه اول بیشترین تماس را با انگشتان ما دارد. این قسمت در صورت آسیب دیدن و شکستگی به راحتی قابل تعویض است بدون اینکه نیاز به باز شدن گوشی باشد. در اولین موبایل های لمسی عرضه شده در بازار، برای این قسمت از صفحه نمایش از پلاستیک و یا آکریلیک استفاده می کردند.

صفحه هایی از این جنس مقاوم نبودند و در مقابل خط و خش به سرعت آسیب می دیدند. به مرور که استفاده از گلس بیشتر رواج پیدا کرد، انواع نانو و مستحکم آن نیز به بازار عرضه شد. هر گونه آسیب به گلس را می توان با چشم غیر مسلح نیز به راحتی تشخیص داد. آیا روی گوشی شما نیز ترک های بزرگ به شکل تار عنکبوتی ایجاد شده است؟ پس حتما گلس گوشی آسیب دیده است. اگر علاوه بر ترک های گسترده، هیچ عمل و برنامه ای نیز قابل اجرا نیست، به احتمال زیاد مشکل از خرابی ال سی دی است.

تاچ یا صفحه نمایش لمسی چیست؟

تاچ گوشی جیست؟

با پیدایش صفحات نمایش لمسی صنعت تکنولوژی به کلی تغییر کرد. دیگر نیاز نبود کاربران برای ارتباط با صفحه نمایش از موس و یا دکمه ها استفاده کنند. یک ضربه و لمس برای تعامل با صفحه نمایشی و برنامه های مختلف آن کافی است. همه این ها در سایه پیدایش تاچ یا صفحه لمسی پدید آمد.

اولین صفحه نمایش لمسی توسط مهندس دانمارکی در سال ۱۹۷۷ طراحی شد. این طراحی زمینه ساز پیدایش صفحه های نمایش در لوازم الکتریکی مختلف در سال ۱۹۸۵ جمعی از دانشمندان دانشگاه تورنتو، برای توسعه صفحه نمایش لمسی یه جای حسگرهای نوری، تعدادی خازن به کار بردند. چنان چه امروزه شاهد استفاده گسترده از تاچ پد ها در گوشی ها، تبلت ها، لپتاپ ها و … هستیم.

ال سی دی گوشی چیست؟

ال سی دی های گوشی معمولا از سه لایه پلاستیکی، پلیمری و شیشه ای تشکیل می شوند. این لایه ها با قرار گیری روی هم کار های منحصر بفردی را انجام می دهند که منجر به عملکرد با کیفیت صفحه نمایش موبایل می شود. نور پس زمینه گوشی را دیده اید؟ همین نور سفید در پس زمینه توسط لایه های ال سی دی زیرین برای نشان داده شدن تصاویر به کار می رود.

ال سی دی انواع مختلفی دارد و خرابی هر یک با روش مجزایی تعمیر می شود. بر خلاف تعویض گلس، در تعویض و یا تعمیر ال سی دی، گوشی باید باز شود. کار نکردن صفحه نمایش و ایجاد شدن نقطه سیاه در تصویر می تواند نشان دهنده آسیب دیدن ال سی دی گوشی باشد.

تشخیص شکستگی تاچ و ال سی دی گوشی چطور ممکن است؟

صفحه نمایش گوشی شما هم دچار آسیب و شکستگی شده است؟ نمی دانید مشکل از ال سی دی است و یا تاچ آن؟ اگر پاسخ شما نیز بله است، همراه ما باشید تا تفاوت شکستگی تاچ و ال سی دی را با یکدیگر بررسی کنیم. البته ما پیش از این در یک مقاله جامع توضیح داده ایم که در مواقع شکستن ال سی دی یا ترک خوردن آن چه کنیم. با این وجود از نوع شکستگی و علائم مختلف می توان نوع آسیب گوشی را تشخیص داد. بر اساس انواع آسیب ممکن است با سه اتفاق که در ادامه توضیح داده ایم مواجه شوید:

۱. تاچ و ال سی دی با وجود شکستگی به خوبی کار می کند

اگر شکستگی بزرگ مانند تار عنکبوت روی گوشی شما ظاهر شده است، به احتمال زیاد شکستگی مربوط به گلس است. برای اطمینان از این فرضیه به طور کامل قسمت های مختلف صفحه نمایش را لمس کنید تا ببینید به خوبی کار می کند یا خیر. اگر تاچ و رنگ های صفحه نمایش با وجود شکستگی کار می کند، مطمئن باشید که مشکل مربوط به شکستگی گلس است که به راحتی قابل تعویض می باشد.

برای اطمینان از شکستگی گلس در گوشی های سامسونگ و تعدادی از گوشی های اندرویدی، می توانید کد *#۰*# را وارد کنید تا از سالم بودن ال سی دی و تاچ گوشی اطمینان حاصل کنید.

۲. تاچ گوشی هیچ عملکردی ندارد اما صفحه نمایش کار می کند

تعویض تاچ گوشی

در برخی موارد ممکن است صفحه نمایش بدون هیچ آسیب خاصی تصاویر را نشان دهد اما تاچ کار نکند. اگر با لمس هر قسمت از صفحه نمایش هیچ عملکردی روی صفحه نمایش نمایان نشد، تاچ گوشی شما آسیب دیده است. در این نوع از آسیب احتمالا ضربه شدید تری به موبایل وارد شده و قسمت های زیر گلس یا همان تاچ دچار مشکل شده است.

حتی در بعضی از موارد ممکن است گوشی شما از دستتان بیفتد و بدون اینکه کوچک ترین خشی روی آن ایجاد شود، تاچ از کار بیفتد. در این صورت نیز مشکل از آسیب تاچ است و نه قسمت هایی مثل گلس گوشی.

۳. خط های سفید و سیاه روی صفحه دیده می شوند

آسیب به ال سی دی گوشی

اگر رنگ های صفحه نمایش تغییر کنند و یا خطوط سفید و مشکی روی آن دیده شود، یعنی آسیب جدی به گوشی شما وارد شده است. با وارد شدن فشار و یا ضربه شدید است که لایه سوم صفحه نمایش گوشی، یعنی ال سی دی دچار مشکل می شود. معمولا ال سی دی قابلیت تعمیر ندارد و باید یک ال سی دی جدید روی گوشی نصب شود.

به مسائل فنی علاقمند هستید؟ در اسپارد مگ در خصوص خرید باتری انواع خودرو بخوانید

نکته مهم در مراقبت از تاچ و ال سی دی گوشی

مطمئنا هیچ کسی دوست ندارد برای تعمیر گوشی و یا تعویض قطعات آن، هزینه های گزاف پرداخت کند. برای جلوگیری از آسب های جدی و صرفه جویی در هزینه ها، حتما باید از محافظ های صفحه نمایش استفاده کنید. محافظ ها انواع متنوعی دارند. در ساخت محافظ های قدیمی از طلق یا پلاستیک استفاده می شد که غیر از خط و خش در مقابل سایر آسیب ها هیچ مقاومتی نداشتند.

جدیدترین نوع از محافظ ها حالت ارتجاعی دارند و در مقابل انواع آسیب و ضربات به خوبی از تاچ و ال سی دی گوشی شما محافظت خواهند کرد. با تهیه محافظ های مخصوص گوشی خود، از ال سی دی موبایل مراقبت کنید.

مراقبت از تاچ و ال سی دی

سخن پایانی!

در ابتدا به بررسی تفاوت تاچ و ال سی دی پرداختیم و دانستیم که کدام از لایه های مختلف صفحه نمایش هستند. تاچ لایه سطحی گوشی است و ال سی دی در لایه زیرین آن قرار دارد. ال سی دی معمولا در ضربات شدید دچار مشکل می شود و باید هزینه زیادی برای تعویض آن پرداخت کرد. برای جلوگیری از این مسائل بهتر است از محافظ های صفحه نمایش استفاده کنید.