سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده

با گرم تر شدن هوا، سرویس کولر و رفع ایرادات احتمالی اش برای شروع فعالیت مجدد آن، امری ضروری است. سرویس کولر آبی از مراحل مختلفی تشکیل شده که یکی از مهمترین آنها بررسی کامل یاتاقان کولر، روغن کاری آن و حتی تعویض این قطعه است. یاتاقان کولر آبی مستقیما در قدرت خنک کنندگی کولر نقش ایفا کرده و اگر خشک شود و یا ایراد داشته باشد، منجر به ایجاد سر و صدای کولر آبی شده و عملکرد عادی دستگاه را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین آشنایی با نحوه تعویض یاتاقان کولر آبی یا سپردن آن به یک متخصص کاربلد برای بهبود عملکرد کولر آبی شما ضروری است.

اگر شما قصد دارید که خودتان یاتاقان های کولر را بررسی کنید، حتما باید از قبل آشنایی کاملی با نحوه تعویض یاتاقان کولر آبی داشته باشید. در غیر این صورت احتمال آنکه مشکل به صورت اساسی حل نشود و مجددا هزینه های زیادی به شما تحمیل شود، وجود دارد. گذشته از آن کار با کولر خطرات خاص خود را دارد و از این جهت حتما باید با اطلاعات کافی اجزای آن را بررسی نمایید. مطلب پیش رو در همین راستا نگارش شده و شما را با صفر تا صد روش تعویض یاتاقان کولر آبی آشنا می کند؛ با ما همراه باشید.

فراموش نکنید که می توانید استعلام قیمت سرویس کولر آبی را نیز از طریق اسپارد بگیرید و از جدیدترین نرخ سرویس کولر آبی مطلع شوید.

روش تعویض یاتاقان کولر آبی

یاتاقان کولر آبی چیست و چه کاربردی دارد؟

یاتاقان، از اصلی ترین قطعات کولر آبی است که به دلیل فعالیت زیاد در معرض فرسودگی قرار دارد. یاتاقان نیروی حرکتی را از پولی و تسمه به محور کولر منتقل کرده و از این طریق موجب چرخش پروانه می‌ شود. محل قرار گیری یاتاقان‌ ها در دو طرف محور مرکزی پروانه (شفت) است. یاتاقان در قدرت خنک کنندگی کولر نقشی اساسی ایفا می کند و در صورتی که دچار مشکل شود، عملکرد کل دستگاه مختل می شود.

این قطعه مهم خود از چند جزء کوچکتر تشکیل شده که عبارتند از:

  • درپوش روغن
  • بدنه
  • پوش گرافیتی
  • پیچ های نگهدارنده
  • ارتعاش گیر

یاتاقان چرا خراب می شود و چه اثراتی دارد؟

زمانی که به موقع به یاتاقان ها رسیدگی نکرده و هر چند وقت یک بار آنها را روغن کاری نکنید، احتمال خرابی آنها بالا می رود. توجه داشته باشید که بوشی که وسط یاتاقان قرار دارد، چرخان است تا بتواند پروانه را به حرکت درآورد. بنابراین اگر یاتاقان خشک کار کند، قطعه بوش آن از بین رفته و اصطلاحا خورد می شود. پروانه نیز کم کم ساییده می شود که خود منجر به تولید سر و صدای نابهنجار از کولر می شود.

نظرات کاربران سرویس کولر آبی

درخواست سرویس کولر آبی

در نتیجه کاملا واضح است که خرابی یاتاقان چه تاثیرات منفی ای بر عملکرد کولر آبی دارد. به واقع نقش یاتاقان در کولر آبی مشابه با نقش تسمه تایم در خودرو است. اگر به موقع به آن رسیدگی نشده و تعویض نشود، ممکن است کل عملکرد دستگاه با اختلال روبرو شده و هزینه بسیاری زیادی بر استفاده کننده تحمیل شود.

خرابی یاتاقان کولر آبی چه نشانه هایی دارد؟

وقتی که یاتاقان به موقع روغن کاری نشود، بعد از مدتی فرسوده شده و نیاز به تعویض پیدا می کند. با این وجود اما وقوع چند نشانه مشخص، آشکار می کنند که در یاتاقان مشکلی وجود دارد. برخی از این نشانه ها عبارتند از:

  • ایجاد سر و صدا در کولر آبی
  • خراب شدن محور پروانه
  • سخت و با فشار کار کردن پروانه
  • سوختن موتور کولر آبی
  • سر و صدای زیاد کولر آبی.
  • سخت و سفت کار کردن پروانه کولر آبی
  •  استشمام کردن بوی سوختگی
  • خراب شدن محور پروانه

طرز تعویض یاتاقان کولر آبی

آشنایی با نحوه تعویض یاتاقان کولر آبی

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، گاهی اوقات روغن کاری یاتاقان و یا تمیزکاری آن پاسخگو نیست و یاتاقان کهنه حتما باید تعویض شود. در این صورت لازم است با طرز تعویض یاتاقان کولر آبی آشنایی پیدا کرده و مراحل زیر به صورت گام به گام انجام دهید:

مرحله اول: آب و برق را قطع کنید

کولر آبی به دلیل آنکه همزمان از آب و برق در فعالیت خود استفاده می کند، خطرات بالقوه ای را برای تکنسین ایجاد می کند. از این رو قبل از هر چیزی جریان آب منتهی به کولر را ببندید و حتما برق را از منبع آن قطع کنید. به خاطر داشته باشید که: “اول ایمنی بعد کار”. در انجام این امر به هیچ عنوان کوتاهی نکنید.

مرحله دوم: اجزای مزاحم را باز کنید

برای آنکه فضای لازم برای باز کردن یاتاقان را به دست آورید، نیاز است تا حتما برخی از اجزا را از قبل باز کنید. برای این کار پیچ های قاب های اطراف دستگاه را باز کرده و قاب ها را در بیاورید. سپس تسمه را باز کنید (با شل کردن پیچ موتور). در مرحله آخر با استفاده از یک آچار آلن، پیچ نگهدارنده پولی به محور پروانه را باز کنید و با کمک پولی کش آن را بیرون بیاورید.

مرحله سوم: یاتاقان را باز کنید

در مرحله سوم از آموزش تعویض یاتاقان کولر آبی باید به سراغ یاتاقان معیوب بروید. برای باز کردن یاتاقان، پیچ های نگهدارنده یاتاقان ها را باز کنید. سپس محور و پروانه را کمی بالا بیاورید و یاتاقان ها را از داخل محور خارج کنید.

آموزش تعویض یاتاقان کولر آبی

مرحله چهارم: محل قرارگیری یاتاقان را روغن کاری کنید

انچام این کار ضرورت ندارد، اما توصیه می شود که جهت عملکرد بهتر یاتاقان ها و افزایش دوام آن حتما قبل از نصب یاتاقان جدید، داخل یاتاقان ها و محل قرارگیری آن را به کمک روغن روانکاری محور آماده کنید.

مرحله پنجم: نصب یاتاقان جدید

ابتدا یک یاتاقان را در انتهای محور یک طرف کولر وارد کرده و پیچ های نگهدارنده آن را ببندید و بعد از آن یاتاقان بعدی را به طرف دیگر محور پروانه وارد کرده و به بستن پیچ های آن بر روی تکه گاه یاتاقان بر روی بدنه اقدام کنید.

مرحله ششم: سایر اجزا را به جای خود برگردانید و کولر را روشن کنید

در مرحله آخر طریق تعویض کولر آبی، تسمه پروانه را به دور پولی کوچک و سپس به دور پولی بزرگ چرخانده و با استفاده از پیچ تنظیم بر روی موتور میزان کشش تسمه را تنظیم کنید. در انتها قاب های اطراف کولر آبی را در جای قبلی خود قرار داده و جریان آب ورودی و برق دستگاه را وصل کنید تا کولر روشن شود.

چند نکته در رابطه با نحوه تعویض یاتاقان های کولر آبی

  • یاتاقان ها به سه دسته یاتاقان لغزشی، یاتاقان بلبرینگی و یاتاقان غلتشی تقسیم می شوند. در هنگام خرید یاتاقان های جدید باید به نوع یاتاقانی که در کولر آبی شما کار شده است دقت کنید.
  • ممکن است در صورت خرابی و یا خشکی یاتاقان به اجزای دیگر کولر از جمله محور پروانه و موتور دستگاه آسیب وارد شود. به همین خاطر سرویس دوره ای کولر، روغ کاری یاتاقان و روغن کاری موتور کولر آبی را به هیچ عنوان از یاد نبرید.
  • ریختن آب روی یاتاقان‌ ها موجب خرابی آنها می شود. در نتیجه هنگام سرویس دستگاه لوله‌ های آبریز را طوری تنظیم کنید که آب روی یاتاقان‌ نریزد.
  • در تنظیم تسمه دستگاه دقت کنید. زیرا اگر تسمه بیش از اندازه سفت باشد، به یاتاقان آسیب وارد می شود.
  • بهترین زمان برای روغن کاری یاتاقان ها قبل از فرا رسیدن فصل گرما و فعالیت مجدد کولر آبی است.
  • برای تزریق روغن به یاتاقان‌ دست و دلبار باشید و همه جا را خوب روغن کاری کنید تا روان کننده به محور نیز منتقل شود.

طریقه تعویض یاتاقان کولر آبی

حرف آخر اسپارد

همانطور که احتمالا متوجه شدید، نحوه تعویض یاتاقان کولر آبی چندان دشوار نبوده و با کمی مهارت قابل انجام است. با این وجود اما به دلیل خطراتی که کار با کولر دارد، توصیه می شود که سرویس دوره ای آن، رفع ایرادات و تعویض تمامی قطعاتش را به سرویسکار حرفه ای کولر آبی بسپارید تا مشکلات به صورت ریشه ای تر برطرف شده و سایر اجزای دستگاه آسیب نبینند. در پایان نیز خوشحال می شویم که تجربیات خود در رابطه با تعمیرات کولر و تعویض قطعات آن (از جمله یاتاقان ها) را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده
درخواست سرویس کولر آبی