سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده

شکی وجود ندارد که کولر آبی همچنان رایج ترین وسیله سرمایشی موجود در خانه های ایرانی ها است. این وسیله نسبتا پر استهلاک و بزرگ از قطعات مختلفی تشکیل شده که هر یک از وظیفه ای خاص را بر عهده دارند. سرویس به موقع هر یک از این اجزا بر عملکرد کلی کولر تاثیر داشته و اگر در انجام آن کوتاهی کنید، دستگاه با اختلال روبرو می شود و به تدریج از کار می افتد. بنابراین آموزش تعویض پروانه کولر آبی آن هم در آغاز فصل گرما ضروری به نظر می رسد.

پیش از هر چیز اشاره کنیم که می توانید استعلام قیمت سرویس کولر آبی را از اسپارد بگیرید و سپس نسبت به ثبت سفارش سرویس کولر در محل اقدام کنید.

از میان تمامی اجزای موجود در کولرهای آبی، پروانه کولر نقشی اساسی در فرایند خنک کنندگی دستگاه دارد. به این معنا که اگر پروانه از کار بیفتد یا به درستی کار نکند، کولر نمی تواند به خوبی خنک کند و بیشتر باد گرم و ضعیف را روانه فضای داخلی منزل می کند. این قطعه حتی در تولید صدای دستگاه نقش دارد و می تواند یکی از علل اصلی سر و صدای نابهنجار کولر باشد. از این رو تعویض پروانه کولر آبی به صورت منظم و رسیدگی دوره ای به آن از جمله اقداماتی است که حتما باید آن را در برنامه کاری خود قرار دهید. مطلب پیش رو را در همین راستا و در جهت آشنایی بیشتر شما با نحوه تعویض آن آماده کرده ایم؛ همراهمان باشید.

تعویض پروانه کولر آبی کوچک

پروانه کولر آبی چیست و چه نقشی را بر عهده دارد؟

اگر خوب به داخل کولر آبی خود نگاه کنید، در قسمت مرکزی آن، یک قطعه فلزی می‌ بینید که شبیه به حلزون است (به همین جهت به این بخش از کولر آبی حلزونی می‌ گویند). بخش حلزونی دارای محور مرکزی و یک قطعه فلزی شکل است که به دور این محور می چرخد. چرخش همین قطعه که به آن پروانه گفته می شود، باعث تولید باد خنک در کولر می شود. پروانه کولر آبی با چرخش مداوم خود باد تولید می کند، که این باد بعد از برخورد با پوشال ها یا پدهای سلولزی (که قاعدتا خیس بوده و در نتیجه سرد هستند) باد خنک خود را از طریق دهانه کولر به داخل کانال کولر منتقل می کند.

البته علاوه بر پروانه، قطعه دیگری به نام یاتاقان در دو طرف محور مرکزی پروانه وجود دارد، که علاوه بر نگهداری از محور پروانه، باعث انتقال نیروی ناشی از وزن و اصطکاک پروانه به بدنه کولر آبی می شود. در واقع می توان گفت که یاتاقان و پروانه به همراه دیگر مهمترین نقش را در تولید باد خنک دارند. در نتیجه برای آنکه همواره بهترین عملکرد را از کولر خود بگیرید، علاوه بر آشنایی با نحوه تعویض پروانه کولر آبی (که در ادامه می آید)، بهتر است که طرز کار یاتاقان و چگونگی تعویض یاقان کولر آبی را به خوبی بلد باشید.

پروانه کولر به چه دلیل خراب می شود و نشانه های آن چیست؟

نظرات کاربران سرویس کولر آبی

درخواست سرویس کولر آبی

پروانه طراحی ساده ای دارد و به راحتی می توان علت به وجود آمدن ایراداتش را متوجه شد. برخی از این دلایل عبارتند از:

  1. کیفیت پایین پروانه (حتما در هنگام خرید پروانه دقت کنید تا نمونه های بی کیفیت شما را به دردسر نیاندازند)
  2. خراب بودن یاتاقان
  3. تنظیم نبودن تسمه پروانه
  4. عدم تناسب و ضعف محور نگهدارنده نسبت به قدرت موتور الکتریکی
  5. تراز نبودن اجزای مختلف کولر آبی
  6. تاب برداشتن محور پروانه (به خصوص برای رفع صدای کولر آبی حتما این مشکل را بررسی کنید)

هر یک از این دلایل می توانند باعث شوند که پروانه با مشکل روبرو شده و عملکرد کلی آن مختل شود. به همین جهت است که به محض مشاهده هر یک از نشانه های خرابی پروانه، حتما باید آن را سرویس کرده و در صورت نیاز تعویض کنید. از جمله مهمترین نشانه و علائم مشکل در نحوه فعالیت پروانه کولر می توان به مطلوب نبودن باد کولر و شنیدن صداهای ناهنجار (جیر جیر مانند) از کولر اشاره کرد.

تعویض محور پروانه کولر آبی

تعویض پروانه کولر آبی به چه صورت انجام می شود؟

بعد از آنکه مطمئن شدید پروانه کولرتان مشکل دارد و علت آن را نیز بررسی کردید، باید پروانه قدیمی را با یک نمونه نو و سالم جایگزین کنید. روش تعویض پروانه نیاز به تجربه بالایی دارد و از این رو قبل از هر چیز پیشنهاد می کنیم که برای تعویض پروانه کولر آبی کوچک یا بزرگ خود حتما از متخصص این حوزه کمک بگیرید. اما اگر حتما اصرار دارید که خودتان این کار را انجام دهید، مراحل زیر را به دقت طی کنید تا نتیجه مطلوب حاصل شود:

  1. در مرحله اول حتما جریان برق را کاملا قطع کنید. انجام این کار اهمیت بسیاری دارد و تا مطمئن نشدید که برق کاملا قطع نشده، به هیچ عنوان کار را شروع نکنید.
  2. به کمک یک پیچ گوشتی مناسب، پیچ های قاب اطراف بدنه کولر را باز کنید تا به قطعات داخلی دستگاه دسترسی داشته باشید.
  3. در این مرحله صفحه نگهدارنده جلوی پروانه را بردارید تا به راحتی بتوانید پروانه را مشاهده کرده و آن را تعویض کنید.
  4. تسمه پروانه را به آهستگی و با دقت باز کرده و از جای خود خارج کنید (ترجیحا از دستکش محافظ استفاده کنید).
  5. با استفاده از آچار مخصوص، پیچ‌ های دو سر محور پروانه را باز کنید و فولی (پولی) را با کمک آچار آلن، از قسمت مربوطه خارج کنید.
  6. در نهایت به دقت محور و پروانه را از جایگاه خود باز کرده و بعد از آنکه مشکل را برطرف کردید و یا آنکه پروانه تازه ای خریدید، محور و پروانه جدید را در سر جای خود سوار کنید (دقت کنید که پروانه جدید را به صورتی در محفظه قرار دهید که پره ها حتما به سمت پایین باشد؛ درست مثل حالت ابتدایی)

تعمیر و یا تعویض محور پروانه کولر آبی چگونه است؟

نام دیگر محور پروانه، شفت کولر است. در نتیجه اگر این اصطلاح را جایی شنیدید، زیاد تعجب نکنید. این قطعه در تعامل با پروانه کار می کند و در عین حال حساسیت زیادی دارد. به طوری که بسیاری اوقات مشکل از خود قطعه پروانه نبوده و با تعویض شفت می توان مشکل خنک کنندگی و تولید صدای نابهنجار را رفع کرد. برای جایگزین کردن شفت کولر، مراحلی که در ادامه مطلب نوشته ایم را به ترتیب انجام دهید:

  1. با یک پیچ گوشتی مناسب پیچ های فولی (پولی) کولر را باز کنید و سپس به کمک فولی کش، آن را خارج کنید (منظور از پولی، قطعه ای است که تسمه کولر روی آن سوار می شود).
  2. در مرحله بعد به سراغ باز کردن پیچ هایی بروید که روی پروانه قرار دارد و همه آنها را جدا کنید.
  3. سپس پیچ های یاتاقان را برای باز شدن راحت شفت کولر کمی شل کنید و با چرخاندن شفت، این قطعه را از جای خود خارج کنید.
  4. شفت جدید را سر جایش سوار کنید و مطمئن شوید خوب جا افتاده باشد.
  5. مجدد تمامی پیچ هایی را که باز کردید در سر جای خود ببندید.

نحوه تعویض پروانه کولر آبی

حرف آخر اسپارد

اگر می خواهید که کولرتان همیشه عملکرد مطلوبی داشته باشد و دوام آن افزایش پیدا کند، به هیچ عنوان سرویس دوره ای آن را فراموش نکنید. هیچ چیز به اندازه سرویس منظم و به موقع در بهبود کارکرد دستگاه نقش ندارد. کافی است به کمک یک سرویسکار کولر آبی که در این زمینه تجربه و مهارت کافی دارد، قطعات کولر خود را بررسی کرده و هر اشکالی را در اسرع وقت برطرف کنید. پروانه کولر هم از این قاعده مستثنی نیست و به عنوان یک قطعه پر کاربرد و همیشه فعال، همواره در معرض انواع آسیب ها قرار دارد. از این رو بد نیست هر از گاهی آن را بررسی کرده و به کمک دستورالعمل هایی که بالاتر ذکر کردیم، تعویض پروانه کولر آبی را خودتان (و یا سرویسکار) انجام دهید.

سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده
درخواست سرویس کولر آبی