رفوگری فرش

  • دستباف و ماشینی
  • اعزام نیرو در تهران و کرج

فرش های دستبافی که قدمت زیادی دارند، بسیار ارزشمند هستند. با این حال به مرور زمان ممکن است دچار مشکلاتی شوند. برای مثال سوختگی جزئی فرش و یا پوسیدگی ریشه های از جمله اتفاقات رایجی است که ممکن است برای هر فرشی اتفاق بیفتد. با این حال با دانستن نکات ویژه می توان تعمیر فرش دستباف را در منزل بر عهده گرفته و این فرش های ارزشمند را نجات داد.

همین اتفاقات ممکن است برای فرش های ماشینی نیز پیش بیاید. می توانید همین فرش های را نیز با دنبال کردن مراحل تعمیرات فرش به خوبی تعمیر کرده و مجدد استفاده نمایید. اگر شما نیز می خواهید بدون صرف هزینه های زیاد و خرید فرش جدید، فرش های قدیمی خود را مجدد به زندگی برگردانید، در ادامه این مقاله با بررسی روش های رفوگری فرش ماشینی و دستباف در خانه با اسپارد مگ همراه باشید!

رفوگری یا ترمیم فرش چیست؟

رفوگری را می توان یک تخصص در زمینه فرش نیز دانست. هنرمندان رفوگر متخصصینی هستند که فرش های شما را بار دیگر برای استفاده مجدد آماده کرده و آنها را به حیات بر می گردانند. ترمیم فرش برای دو دسته از ایرادات و عیوب انجام می شود که عبارتند از:

  • عیب های جزئی مثل شیرازه دوزی، ریشه بافی، رفع چروکیدگی فرش و دیگر موارد جزئی را شامل می شود.
  • عیوب بزرگ مثل تعمیر پوسیدگی های گسترده انواع فرش و تعمیر سوختگی که به مرمت نیاز دارد.

تعمیر سوختگی های جزئی، پارگی جزئی، بیدزدگی، پوسیدگی های محدود در اثر رطوبت و لکه گرفتن فرش در دسته کارهای رفوگری قرار می گیرند. با آموزش مراحل بخصوص می توانید مشکلات جزئی را در منزل نیز رفع کرده و با کمک تعمیر فرش دستباف و ماشینی می توانید از صرف هزینه های بزرگ جلوگیری کنید.

رفوگری فرش چیست

برای تعمیر فرش دستباف و ماشینی به چه لوازمی نیاز خواهیم داشت؟

شاید برای پاک کردن لکه های کوچک و جزئی مثل پاک کردن لکه چای از روی فرش و یا پاک کردن لکه آبمیوه و حتی از بین بردن جای سوختگی فرش که جزئی است به لوازم بخصوصی نیاز نداشته باشید و بتوانید با مواد خانگی لکه های را تمیز کنید اما برای انجام رفوگری به صورت حرفه ای به ابزارهای ویژه ای نیاز خواهید داشت. که از جمله آنها می توان به مواردی از جمله درفش، انگشتانه، چاقوی بافت، موم، نخ و سوزن و انبردست مخصوص اشاره کرد.

توجه داشته باشید که برای ترمیم آسیب دیدگی بافت فرش لازم است نخ های هماهنگ با رنگهای قسمت آسیب دیده فرش را نیز تامین کنید. البته از آنجایی که چنین ترمیم هایی بسیار تخصصی هستند، یا باید آموزش ببینید و یا از خدمات رفوگری فرش آنلاین استفاده کنید. در غیر این صورت نه تنها قادر به تعمیر فرش نخواهید بود، بلکه حتی ممکن است بیشتر به آن آسیب بزنید.

لوازم مورد نیاز برای ترمیم فرش

نکاتی که باید پیش از تعمیر فرش در منزل بدانید!

نظرات کاربران رفوگری فرش

درخواست تعمیرات فرش

پیش از آماده کردن لوازم موردنیاز برای ترمیم فرش و دست به کار شدن به تعمیر فرش ماشینی و دستباف، لازم است با تعدادی از نکات اولیه آشنا شوید. از جمله مهم ترین این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیش از شروع ترمیم فرش آن را بشویید. برای این کار می توانید از خدمات خشکشویی فرش در منزل نیز کمک بگیرید.
  • با کمک لوازم از جمله سوزن و درفش گره های فرش در قسمت های آسیب دیده را باز کنید.
  • برای ترمیم آسیب دیدگی های وسیع به یک قاب چوبی نیاز خواهید داشت. بهتر است فرش را در این قاب محکم کنید تا چروکیدگی های آن از بین برود.
  • برای کارهایی مثل گره زنی و تارزنی از راهنمایی افراد متخصص استفاده کنید.

تعمیر فرش دستباف در منزل

چطور ترمیم و تعمیر فرش ماشینی و دستباف را در خانه انجام دهیم؟

اگر نتوانید لوازمی که پیش تر اشاره شد را تامین کنید می توانید با استفاده از لوازمی که در خانه دارید یک ترمیم کاملا ابتدایی و ساده روی فرش های خود انجام دهید. هر چند این نوع از تعمیر فرش دستباف و ماشینی در خانه انجام می شود اما می تواند بسیاری از مشکلات رایج فرش ها را برطرف کرده و برای استفاده مجدد و درخشیدن در منزل آماده سازد.

تنها کافی است مراحل زیر را دنبال کنید: (اگر هر یک از تعمیراتی که اشاره شده است نیاز نبود، وارد مرحله بعد شوید تا تعمیرات موردنیاز فرش خود را انجام دهید.)

۱- ابتدا فرش ها را برای رفو در منزل آماده کنید.

برای این منظور فرش های را در محلی قرار دهید تا دسترسی کامل به همه بخش های آن وجود داشته باشد. برای مثال مبل و یا میز ها را از روی فرش بردارید. در ادامه روی فرش را به خوبی جارو بکشید تا هیچ گرد و خاک و مواد غذایی روی آن باقی نماند.

۲- لکه مواد غذایی روی فرش ها را تمیز کنید.

در دومین مرحله پس از جمع کردن خورده های مواد غذایی، لازم است لکه های خوراکی ها را نیز از روی فرش تمیز کنید. برای این منظور می توانید با استفاده از ۱ لیوان سرکه و ۱ لیوان آب یک محلول درست کرده و اسفنج تمیزی را در آن آغشته کنید. سپس با کمک آن لکه مواد غذایی را از بین ببرید.

البته ممکن است لکه های خشک شده و سرسخت چربی به این راحتی از بین نروند. اول از همه این لکه ها را به آرامی با کاردک بردارید. سپس مقداری نشاسته ذرت و یا پودر بچه روی آنها بپاشید. حدود ۳ تا ۴ ساعت صبر کنید تا به خوبی اثر کند. سپس فرش را دوباره با جاروبرقی تمیز کنید. اگر دوباره لکه ای باقی مانده بود از این بار سرکه را با آب داغ ترکیب کنید و به سایر مراحل تعمیر فرش دستباف را ادامه دهید.

تمیز کردن فرش قبل از رفوگری

۳- فرورفتگی های فرش را تعمیر کنید.

ممکن است در قسمت هایی از فرش در اثر سوختگی با زغال و یا سیگار فرورفتگی و سوراخ های کوچکی ایجاد شده باشد. اول از سعی کنید با بریدن الباف سوخته، سوختگی را پنهان کنید. سپس برای پر کردن قسمت فرورفته، مقداری چسب داخل آن ریخته و سپس با کمی کاموای هم رنگ قسمت آسیب دیده آن را پر کنید. پس از اینکه چسب به خوبی خشک شد، برای یکدست کردن فرش الیاف اضافی کاموا را با یک قیچی کوچک ببرید تا فرش ظاهری تمیز و نو داشته باشد.

علاوه بر فرورفتگی در اثر سوختگی ممکن است پایه مبل نیز حفره هایی را روی فرش ایجاد کند. برای رفع این مشکل یک قطعه یخ را روی قسمت فرورفته قرار دهید. صبر کنید تا به خوبی دوب شود. پس از ذوب شدن یخ با استفاده از یک برس، قسمت هایی که فرورفته اند را به طرف بالا شانه کنید. به همین راحتی تعمیر فرش دستباف در خانه امکان پذیر است.

ترمیم الیاف فرش

۴- بوی بد فرش را از بین ببرید.

اگر فرشی را مدتی بدون استفاده در انباری رها کرده باشید، در بهترین حالت اگر دچار بیدزدگی هم نشود حتما بوی ماندگی ناخوشایندی خواهد گرفت. برای رفع چنین مشکلی یک راه حل ساده پیش رو دارید. تنها کافی است مقداری جوش شیرین را به صورت یکدست و با استفاده از الک روی فرش خود پخش کنید.

یک روز صبر کنید تا جوش شیرین بوی بد فرش را از بین ببرد. سپس با جاروبرقی دانه های جوش شیرین را از روی فرش جارو کنید. توجه داشته باشید که برای استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن بوی بد فرش، باید فرش کاملا خشک بوده و هیچ رطوبتی نداشته باشد.

از بین بردن بوی بد فرش

۵- به الیاف فرش زیبایی مثل روز اول ببخشید.

به مرور زمان ممکن است الیاف و پرزهای فرش حالت ایستاده خود را از دست بدهند. از آنجایی که بیشتری زیبایی فرش به الیاف و پرزهای آن است، می توان در مراحل تعمیر فرش دستباف و ماشینی در منزل نیز به این موارد پرداخت. برای این مشکل می توانید یک پارچه مرطوب روی فرش قرار دهید. سپس بدون اینکه اتو با فرش برخورد کند در دمایی پایین فرش را اتو کنید تا الیاف خم شده به حالت اول خود برگردند.

بهترین روش تعمیر انواع فرش دستباف و ماشینی چیست؟

در این مقاله به بررسی مراحل مختلف ترمیم فرش در منزل پرداختیم با این حال باید توجه داشت که هر یک از این مراحل ریسک هایی را به دنبال دارند. بخصوص برای تعمیر فرش های ارزشمند و گرانبها بهتر است به جای روش های خانگی از روش های تخصصی رفوگری فرش استفاده کنید.

اما چگونه؟ برای این منظور می توانید سفارش خود را به صورت آنلاین در وبسایت و یا اپلیکیشن خدمات منزل اسپارد ثبت کنید. پس از ثبت سفارش برحسب نوع تعمیرات می توانید قیمت رفوگری فرش را از متخصصین حرفه ای اسپارد در استان تهران و البرز (کرج) دریافت کنید.

در نهایت بهترین خدمات حرفه ای رفوگری از جمله ترمیم سوختگی، تعمیر ریشه فرش، بیدزدگی، مشکلات تغییر رنگ فرش و بسیاری موارد دیگر برای انواع فرش های دستباف و ماشینی شما ارائه می شود.

رفوگری فرش

  • دستباف و ماشینی
  • اعزام نیرو در تهران و کرج
درخواست تعمیرات فرش