سرویس بخاری گازی

  • عیب‌یابی و تعمیر دقیق
  • اعزام فوری سرویس‌کار

ترموکوپل یکی از بخش های اصلی انواع بخاری است که به عنوان دستگاه تنظیم دما و سنسور عمل می کند. یکی از قسمت های حیاتی ترموکوپل ترموستات است که به صورت اتوماتیک وظیفه روشن و خاموش و قطع و وصل کردن جریان را دارد به همین دلیل نیز نقش بسیار مهمی در ایمنی بخاری گازی و بخاری برقی بازی می کند اما چگونه؟

تصور کنید شعله بخاری (به ویژه بخاری گازی) در اثر وزش باد یا ریخته شدن غذا و مایعات روی شعله و یا هر دلیل دیگری خاموش شود. این مشکل ممکن است زمانی که شما بیرون از خانه هستید نیز اتفاق بیفتد. با بروز این مسئله همه جای محیط را گاز فراگرفته و احتمال آتش سوزی، انفجار و حتی خفتگی و مسمومیت بر اثر نشتی گاز نیز افزایش پیدا می کند.

اینجاست که ترموستات پا به عمل می گذارد! برای اینکه ایمنی در استفاده از وسایلی مثل بخاری گازی تامین شود، ترموکوپل به صورت خودکار پس از خاموش شدن شعله سرد شده و ترموستات نیز به صورت اتوماتیک جریان گاز را قطع می کند. با همین کارکرد از سایر حوادث ناشی از نشت گاز جلوگیری می شود. دقیقا به این دلیل لازم است تعمیر ترموستات بخاری گازی را جدی بگیرید.

علائم خرابی ترموستات بخاری چیست؟

برای روشن کردن بخاری لازم است چندین ثانیه دکمه فرمان یا جرقه زن آن را نگه دارید تا در نهایت شمعک بخاری روشن شود. با استفاده از همین شمعک می توانید به خرابی ترموستات پی ببرید. به عبارتی پیش از اینکه بروید سراغ تست ترموستات و یا تعمیر ترموستات بخاری گازی بهتر است همواره به دو نشانه ای که در ادامه توضیح خواهیم داد توجه داشته باشید. دو علامت اصلی خرابی ترموستات بخاری عبارتند از :

۱- روشن نشدن بخاری پس از شمعک

اگر شعله بخاری شما نیز پس از نگه داشتن جرقه زن و روشن شدن شمعک روشن نمی شود، به احتمال زیاد مشکل از ترموستات و ترموکوپل بخاری است. در ادامه روشی مطمئن را برای تست این مسئله برای شما معرفی خواهیم کرد.

۲- خاموش شدن بخاری

اگر بخاری را روشن می کنید و ناگهان به صورت خود به خودی خاموش می شود، علت اصلی خرابی ترموستات است. البته موارد دیگری غیر از ترموستات نیز می توانند باعث بروز این مشکل شوند. برای بررسی سایر موارد بهتر است به مقاله عیب یابی انواع بخاری گازی مراجعه کنید. در این مقاله می توانید عیب یابی سایر بخش های بخاری را نیز بیابید.

اگر با تست روشی که در ادامه توضیح خواهیم داد از مشکل ترموستات اطمینان حاصل کردید لازم است نسبت به تعمیر ترموستات بخاری گازی اقدام کنید. اولین قدم شما بررسی محل قرارگیری ترموکوپل و ترموستات است اگر سر ترموستات در قسمت شعله شمعک قرار نگرفته باشد، جریان الکتریسیته تولید نشده و ترموستات گرم نمی شود. به این ترتیب نیز بخاری گازی خاموش می شود.

علائم خرابی ترموستات بخاری

چطور از سلامت ترموستات مطمئن شویم؟

نظرات کاربران سرویس بخاری گازی

درخواست سرویس بخاری گازی

حتما با مطالعه قسمت پیشین این سوال نیز برای شما پیش آمده باشد که اگر ترموستات خراب شده باشد چطور خرابی آن را تشخیص دهیم؟ در پاسخ به این سوال یک راه حل ساده وجود دارد و آن تست کردن ترموستات است. بهتر است تست ترموستات را هر ساله در شروع روزهای سرد سال انجام دهید تا از ایمنی بخاری اطمینان حاصل کنید.

برای تست ترموستات تنها کافی است مراحل زیر را انجام دهید تا علاوه بر اطمینان از ایمنی و سلامت بخاری گازی از هزینه های ثانویه ناشی از تعمیر ترموستات بخاری نیز جلوگیری شود:

  • برای تست ترموستات و همینطور ترموکوپل لازم است ۲ تا کابل رابط انتهایی ترموکوپل را نزدیک به یک بلندگو وصل کنید.
  • پس از این مرحله دو طرف این سیم ها را به حدود ۳۰ ثانیه گرم کنید.
  • اگر صدای ضعیف تق تق که نشان دهنده جریان الکتریکی است از بلندگو شنیده شد، می توانید از سلامت ترموستات بخاری گازی خود مطمئن شوید.
  • در صورت شنیده نشدن هیچ صدایی از ترموستات لازم است از مراحل تعمیر ترموستات بخاری گازی را شروع کنید.

ترموستات بخاری گازی

علت آسیب دیدن ترموستات بخاری چیست؟

لازم است با دلیل خرابی ترموستات بخاری نیز آشنا شوید تا در صورت امکان از بروز آن جلوگیری کنید. عوامل مختلفی ممکن است باعث تخریب و آسیب دیدگی ترموستات شوند. برای مثال اگر بخاری را در سطحی صاف قرار ندهید و یا اگر بخاری گازی پس از اسباب کشی منزل در اثر جابه جایی ضربه دیده و یا دچار شکستگی شود، دچار مشکل خواهد شد.

از دیگر عواملی که باعث آسیب دیدن ترموستات می شوند می توان به قطع شدن پی در پی جریان گاز در اثر نصب نادرست و یا انشعابات گازی محل اشاره کرد. در نتیجه برای اینکه با دیگر نیاز به تعمیر ترموستات بخاری گازی نیاز نداشته باشید لازم است حین جابه جایی بخاری دقت کافی را داشته باشید. علاوه بر این بهتر است نصب بخاری گازی را به متخصصین بسپارید تا علاوه بر جلوگیری از خرابی ترموستات از بروز خطرات ناشی از نشت گاز نیز جلوگیری شود.

علت آسیب دیدن ترموستات بخاری

چطور ترموستات آسیب دیده را تعویض کنیم؟

حال اگر به هر دلیل ترموستات خراب شده و از کار افتاده باشد، چاره کار چیست؟ از آنجایی که تعمیر ترموستات در مواردی کار ساز نیست بهتر است نسبت به تعویض آن اقدام کنید. برای عوض کردن ترموستات آسیب دیده و نصب ترموستات جدید لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • پیش از اینکه دست به کار شوید حتما شیر ورودی گاز بخاری را ببندید. توجه داشته باشید شیر حتما محکم باشد و گاز نشت نداشته باشد.
  • حالا نوبت به باز کردن پیچ های ترموستات می رسد.
  • پیچ ها را نگه دارید و نصب ترموستات نو را شروع کنید.
  • ترموستات جدید را با دقت در محل ترموستات قدیمی قرار دهید.
  • سپس پیچ ها را در جای قبلی خود قرار داده و محکم کنید.
  • ورودی شیر گاز بخاری را روشن کرده و از سلامت ترموستات اطمینان حاصل کنید.

تعویض ترموستات

نحوه تشخیص خرابی ترموستات بخاری برقی چگونه است؟

ترموستات در بخاری برقی تاحدودی مشابه عملکرد ترموستات در بخاری گازی است با این تفاوت که این بار خبری از قطع و وصلی جریان گاز نیست. اصلی ترین کاربرد ترموستات در بخاری برقی مدت زمان روشن ماندن بخاری برق را تعیین می کند. البته برخلاف بخاری گازی از کار افتادن ترموستات در بخاری برقی زندگی ساکنین را تهدید نمی کند با این حال عملکرد درست آن می تواند دمای مطلوبی را برای شما ارائه کند.

از جمله علائم هشدار دهنده نیازمند تعمیر ترموستات بخاری برقی عبارت است از:

  • روشن شدن بخاری برقی اما هیچ گرمایی تولید نمی کند و یا گرمای آن خیلی کم است.
  • بخاری برقی روشن می شود اما بلافاصله مجدد خود به خود خاموش می شود.

تعمیر ترموستات بخاری برقی

بهترین روش تعمیر ترموستات بخاری چیست؟

تعمیر ترموستات بخاری گازی برخلاف تعویض آن مراحل پیچیده تری دارد. حتی اگر تا به حال با اجزای بخاری گازی و یا بخاری برقی آشنا نشده باشید به احتمال زیاد تعویض ترموستات نیز سخت به نظر خواهد رسید. برای اینکه بدون آسیب رساندن به سایر قطعات بخاری ترموستات را به درستی تعویض یا تعمیر کنید بهتر است از متخصصین حرفه ای و باتجربه کمک بگیرید.

برای اینکه بتوانید از تجربه متخصصین تعمیرات بخاری بهره مند شوید، تنها کافی است سفارش خود را به صورت رایگان در اپلیکیشن اسپارد ثبت کنید. پس از ثبت سفارش و مشخص کردن زمان و محل موردنظر خود برای انجام تعمیر ترموستات بخاری برقی و گازی متخصص با شما تماس گرفته و هزینه تعمیر بخاری را ارائه می کند. به همین راحتی هم می توانید از سلامت و عدم سلامت ترموستات اطمینان حاصل کرده و هم تعمیرات را به افراد حرفه ای بسپارید!

سرویس بخاری گازی

  • عیب‌یابی و تعمیر دقیق
  • اعزام فوری سرویس‌کار
درخواست سرویس بخاری گازی