تعمیرات آبگرمکن

  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
  • اعزام فوری سرویس‌کار

آبگرمکن های ایستاده را می توان از رایج ترین انواع آبگرمکن دانست. این آبگرمکن در کنار مزایایی که برای کاربران فراهم می کند، ممکن است به دلایل مختلفی دچار مشکلاتی از جمله چکه کردن، رسوب کردن و مسائلی از این دست شود. برای تعمیر آبگرمکن نیز همانند تعمیر بسیار دیگر از لوازم لازم است با نکات کلیدی آشنا شده و سپس دست به کار شد.

به همین منظور در ادامه این مقاله ابتدا به صورت مختصر با نحوه کارکرد آبگرمکن های ایستاده آشنا شده و سپس نحوه تعمیر نشتی آبگرمکن را در ۵ قدم توضیح خواهیم داد. پس اگر شما نیز می خواهید تعمیر آبگرمکن را خودتان به عهده بگیرید، با اسپارد مگ همراه باشید!

آبگرمکن ایستاده چطور کار می کند؟

پیش از اینکه برای تعمیر آبگرمکن دست به کار شوید، آشنایی با نحوه کارکرد آن می تواند سرعت شما را در یادگیری تعمیرات و انجام آن افزایش دهد. در شروع، آب سرد از طریق لوله های ورودی آبگرمکن وارد مخزن آن می شود. سپس، یک لوله مخصوص در آبگرمکن آب سرد را به پایین مخزن می‌آورد تا گرم شود.

در آبگرمکن های برقی معمولا دو قسمت مهم الکتریکی وجود دارد؛ یکی در نزدیکی قسمت بالا و دیگری در نزدیکی قسمت پایین مخزن. این دو قسمت آب داخل مخزن را گرم می کنند. البته تعدادی از آبگرمک های ایستاده با گاز کار می کنند. در این نوع آبگرمکن ها مشعل شعله ای وجود دارد که این شعله کف مخزن آب را گرم می کند. سپس دود حاصل شده از طریق یک لوله نقره ای خارج می شود.

در نهایت در هر دو نوع آبگرمکن ایستاده برقی و گازی آب از طریق لوله خروجی از مخزن آبگرمکن خارج شده و وارد لوله کشی منزل شما می شود. حالا که به صورت مختصر با نحوه عملکرد آن آشنا شدیم می توانیم مراحل تعمیر آبگرمک ایستاده را مورد بررسی قرار دهیم.

آبگرمکن ایستاده چطور کار می کند؟

نحوه تعمیر آبگرمکن ایستاده سوراخ شده چگونه است؟

در تعمیرات آبگرمکن های ایستاده یکی از رایج ترین مشکلات نشتی آب است که معمولا به علت سوراخ شدن آبگرمکن رخ می دهد. در ادامه با خواندن مراحل عیب‌یابی ساده می توانید تعمیرات مورد نیاز را خودتان شروع کنید. البته همواره توجه داشته باشید که شاید تعمیر مشکل نشتی آب در آبگرمکن به سادگی تعمیراتی همانند رسوب گیری آبگرمکن بوتان در خانه نباشد. در نتیجه باید مهارت عملی بیشتری برای این کار داشت.

در هر صورت می توانید با قدم های زیر عیب یابی و تعمیرات اولیه را خودتان انجام دهید:

مرحله اول: از نشتی آب در آبگرمکن مطمئن شوید.

اکنون زمان آن است که منبع مشکل را بررسی کنیم. اول از همه باید مطمئن شوید که آیا بخشی از آبگرمکن سوراخ شده است یا خیر. از آنجایی که بدنه آبگرمکن بسیار گرم است اما در محلی در دمای اتاق یا حتی سردتر نگهداری می شود، می توان با خشک کردن بدنه آن محل نشتی را به راحتی پیدا کرد.

تنها کافی است بدنه آن را پاک کنید و ایجاد رطوبت روی آن را تماشا کنید. اگر رطوبت در قسمتی بیش از حد باشد، محل نشتی همانجاست. اگر نشتی مرطوب به قسمت زیرین آبگرمکن باشد نیز می توانید با قرار دادن یک دستمال یا حوله زیر آن محل نشتی را پیدا کنید.

نشتی آب در آبگرمکن

مرحله دوم: برق آبگرمکن را قطع کنید.

پس از اینکه از نشتی آبگرمکن مطمئن شدید، قبل از شروع تعمیر آبگرمکن ایستاده باید فورا برق آن را قطع کنید. برای این کار تنها کافی است سوئیچ آبگرمک را در حالت خاموش قرار دهید تا از خطرات برق گرفتگی در امان باشید. اگر آبگرمکن ایستاده گازی داشته باشید نیز باید شیر گاز آبگرمکن را ببندید و سپس دست به کار شوید.

مرحله سوم: منبع آب سرد را قطع کنید.

پس از بستن ورودی انرژی برق و گاز نوبت به بستن شیر آب سرد ورودی به مخزن می رسد. معمولا دو لوله به قسمت بالای مخزن آبگرمکن ایستاده متصل است. در اکثر آبگرمکن ها شیر قطع آب نیز بر روی لوله ورودی منبع آب سرد قرار دارد. این دو لوله با نشانگر رنگ آبی و قرمز مشخص می شوند. حتی اگر این لوله ها رنگی نیز نباشند تنها با دست زدن به هر یک می توانید لوله آب سرد را از آب گرم تشخیص دهید.

در این مرحله تنها کافی است که شیر قطع روی لوله آب سرد ورودی را ببندید. اگر سوپاپ قطع کننده آب سرد به شکل چرخی باشد، باید شیر را تا جایی که می توانید در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. به این ترتیب آب سرد وارد مخزن نشده و می توانید تعمیر آبگرمکن ایستاده را شروع کنید.

تعمیر آبگرمکن ایستاده

مرحله چهارم: منبع نشت آب را پیدا کنید.

نظرات کاربران تعمیرات آبگرمکن

درخواست تعمیرات آبگرمکن

اگر به خاطر داشته باشید در مرحله اول تنها از وجود نشتی آب و سوراخ در آبگرمکن ایستاده اطمینان حاصل کردیم. حالا که برق، گاز و ورودی آب سرد را قطع کرده ایم، نوبت به پیدا کردن محل دقیق نشتی می رسد. برای این منظور سعی کنید محل تجمع آب را شناسایی کرده و آنجا را تمیز کنید. اگر تنها پس از چند دقیقه متوجه تجمع آب در همان مکان شدید، حالا می‌دانید که باید تعمیر آبگرمکن ایستاده را از کجا شروع کنید.

اگر متوجه نشت آب در قسمت بالای مخزن آبگرمکن خود شدید باید چه کرد؟ همانطور که پیش تر نیز اشاره شد در قسمت بالایی مخزن معمولا دو لوله ورودی آب گرم و سرد قرار دارد. این لوله‌ها آب را به مخزن می‌آورند تا گرم شود و سپس برای استفاده به لوله های آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام شما می‌ فرستند. اگر اتصالات لوله ها شل باشد نشتی اتفاق می افتد. در این صورت می توانید آنها را تنها با کمک آچار لوله سفت کنید.

یک احتمال رایج دیگر در نشتی آب در آبگرمکن ایستاده مربوط به شیر کاهش دما و فشار است که معمولا در قسمت پایین و یا کنار آبگرمکن قرار می گیرد. در واقع اگر آب در قسمت کناری آبگرمکن جمع شود می توان به راحتی به مشکل شیر فشار و دما یا همان شیر T&P پی برد.

البته این اتفاق برای حفظ ایمنی اتفاق می افتد و زمانی که فشار آبگرمک بیش از حد باشد با آزاد کردن آب فشار مخزن را کاهش می دهد. برای رفع این مشکل تنها کافی است از دمای آبگرمن مطمئن شده و صورت زیاد بودن آن را کاهش دهید.

تعمیر آبگرمکن ایستاده سوراخ شده

مرحله پنجم: آب نشتی را تمیز کنید.

شاید این مرحله چندان مهم به نظر نرسد اما وجود مقدار زیادی آب در اطراف آبگرمکن می تواند به به وسایل و قطعات آن آسیب برساند و یا حشرات یا کپک ها را جذب کند! توجه داشته باشید که همواره با استفاده از خدمات سرویس آبگرمکن به صورت دوره ای می توانید از بروز همه این مشکلات و طی مراحل تعمیر آبگرمکن ایستاده رها شوید.

تعمیر نشتی آبگرمکن ایتساده

مرحله ششم: از ۳ روش تعمیر آبگرمکن ایستاده سوراخ شده استفاده کنید.

پس از عیب یابی در نهایت می رسیم به مهم ترین قسمت از تعمیرات آبگرمکن ایستاده با نشتی آب! برای حل این مشکل سه راه حل اصلی وجود دارد که عبارتند از:

۱- تعمیر آبگرمکن سوراخ شده با خمیر اپوکسی

این روش را می توان از جدید ترین متدهای تعمیر آبگرمکنی که نشتی آب دارد دانست. پیش از به کار بردن خمیر اپوکسی لازم است سطحی که سوراخ شده است را به خوبی سمباده بزنید. برای اینکه بتوانید مناسب ترین نوع سمباده را برای این کار پیدا کنید می توانید به مقاله “انواع سمباده و کاربرد هریک” مراجعه کنید.

پس از سمباده زنی مقداری از خمیر را برداشته و کمی ورز دهید. سپس تا فاصله ۴ سانتی متری اطراف سوراخ را با خمیر اپوکسی بپوشانید. کمی فرصت دهید تا خمیر سفت شود. سپس می توانید ورودی آب و برق یا گاز را نیز باز کنید.

۲- استفاده از ورق گالوانیزه برای جلوگیری از نشت آب در آبگرمکن های ایستاده

تعمیر آبگرمکن ایستاده با پیچ و ورق گالوانیزه معمولا برای سوراخ های وسیع تر مورد استفاده قرار می گیرد و برای ابعاد کوچک تر استفاده از خمیر اپوکسی کفایت می کند. برای استفاده از این روش ورق گالوانیزه را به اندازه قسمت سوراخ شده برش داده و آن را با پیچ وصل کنید. سپس اطراف این قسمت را به خوبی با چسب بپوشانید. معمولا ۵ تا ۶ ساعت زمان برای خشک شدن کامل چسب لازم است.

۳- تعمیر نشتی آبگرمکن با جوش زدن

استفاده از انواع جوشکاری برای از بین بردن نشتی در بسیاری از لوازم از جمله آبگرمکن ها بسیار رایج است و می توان آن را سنتی ترین روش در تعمیر آبگرمکن ایستاده دانست. این روش نیز با سمباده زنی و صاف کردن سطح موردنظر شروع می شود. سپس می توان با کمک جوشکاری قسمت سوراخ شده را به صورت کامل پوشاند و از نشتی مجدد جلوگیری کرد. البته با توجه به تخصصی بودن جوشکاری لازم است از افراد باتجربه برای این کار کمک بگیرید!

جوشکاری آبگرمکن

هزینه تعمیر آبگرمکن ایستاده چقدر است؟

برای تعمیر آبگرمکن شاید بتوانید تنها تا مرحله ۵ و قسمت های عیب یابی پیش بروید. زیرا ۳ نوع روش تعمیراتی شامل استفاده از خمیر اپوکسی، ورق گالوانیزه و جوشکاری در دسته کارهای کاملا تخصصی قرار می گیرند. همانطور که اشاره شد نیز بهتر است برای به انجام رساندن آنها از افراد متخصص کمک بگیرید.

اما چیزی که ممکن است شما را نگران کند هزینه تعمیر آبگرمکن است. برای اینکه علاوه بر دریافت بهترین خدما بتوانید مقرون به صرفه ترین هزینه را پرداخت کنید، می توانید سفارش خود را به صورت رایگان و از طریق اپلیکیشن یا وبسایت اسپارد ثبت کنید. پس از ثبت سفارش قیمت خدمات توسط متخصصین ما در استان تهران و البرز (کرج) اعلام شده و بر اساس روز و زمان موردنظر شما بهترین خدمات در محل ارائه می شود.

تعمیرات آبگرمکن

  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
  • اعزام فوری سرویس‌کار
درخواست تعمیرات آبگرمکن