نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)

امروزه استفاده از رنگ های غیر از سفید برای منازل، مغازه ها و شرکت ها افزایش پیدا کرده و بسیاری از افراد خواهان آن هستند تا با به دست آوردن یک ترکیب رنگی جذاب، فضایی شاید و البته همخوان را برای محل زندگی و کار خود فراهم آورند. در عین حال باید توجه داشت که برای دست یافتن به رنگ ترکیبی ایده آل باید تحقیق، مطالعه و تجربه کافی در مورد نحوه به کارگیری رنگ ها را داشته باشید. اینکه رنگ های خاصی مثل استخوانی، نسکافه ای، قهوه ای روشن، سبز یشمی و … چطور ساخته شده اند؟ و یا در ساخت این رنگ ها چه رنگ هایی ترکیب شده؟ در این مطلب قصد داریم شما را با ترکیب رنگ های ساختمانی و کاربرد رنگ در نقاشی ساختمان بیشتر آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

ساخت بهترین رنگ های ترکیبی نقاشی ساختمان چطور ممکن است؟

ترکیب رنگ نقاشی ساختمان همیشه با روال ساده انجام نمی شود و از ترکیب برخی از رنگ های مادر می توان رنگ هایی خاص و جذاب را به وجود آورد و در نقاشی ساختمان استفاده نمود. در واقع با ترکیب رنگ های ساختمانی ساده سبز، آبی، زرد، قرمز می توان به رنگ هایی زیبا و شگفت آمیز دست یافت.

استادکاران ماهر در نقاشی دیوار ساختمان با استاندارد ترکیب رنگ ها در نقاشی ساختمان به خوبی آشنایی دارند و با استفاده از میزان مناسب رنگ ها قادر به ساخت هر نوع رنگی هستند. در نتیجه توصیه ما این است که برای ترکیب رنگهای ساختمانی با یکدیگر و به دست آوردن رنگ مطلوب خود، حتما از کارشناسان این حوزه کمک بگیرید. در غیر این صورت اگر اصرار دارید که خود رنگ ها را ترکیب کرده تا به ایده آل ترین رنگی که در ذهن دارید برسید، حتما تا انتهای این مطلب همراهمان باشید!

ترکیب رنگ ساختمانی

جدول ترکیب رنگ ها

در جدول ترکیب رنگ ها، آنها را به سه دسته رنگ‌ های اصلی، فرعی و ترکیبی گروه‌ بندی می‌ کنند.

دسته اول، رنگ‌ های اصلی زرد، آبی و قرمز هستند. همانطور که احتمالا می دانید به این دلیل به آنها اصلی می‌ گویند که از ترکیب هیچ رنگ دیگری به وجود نیامده‌ اند و این رنگ‌ های دیگر هستند که از ترکیب این سه رنگ با هم به پدید آمده‌ اند.

دسته دوم که به آن‌ها فرعی می‌ گویند، رنگ‌ های بنفش، نارنجی و سبز هستند. رنگ‌ های فرعی از ترکیب رنگ‌ های اصلی با توناژهای مختلف به دست می‌ آیند.

دسته سوم نیز از ترکیب رنگ‌ های اصلی و فرعی با هم حاصل می‌ شوند و رنگ هایی بسیار خاص پدید می آورند که امروزه بسیار پر تقاضا هستند.

چه رنگ هایی با هم ست می شوند؟

همانطور که اشاره کردیم، رنگ ها در دکوراسیون داخلی منازل اهمیت فراوانی دارند و در نتیجه استقبال از رنگ های خاص که به خانه شادابی می بخشند، افزایش یافته است. اما متاسفانه بسیاری از افراد اطلاعی از روش صحیح ست کردن رنگ ها با یکدیگر ندارند و در نتیجه بعد از رنگ آمیزی با طرح هایی ناهمگون و غیر ست در خانه خود مواجه شده به سرعت پشیمان می شوند (پشیمانی وقتی کار از کار گذشته است!). دانستن نکاتی در زمینه هارمونی رنگ ها در دکوراسیون داخلی، پاسخ این سوال که در نقاشی چه رنگ هایی به هم می آیند را داده و به انتخاب شما در زمینه های مختلف از جمله ست کردن لباس، رنگ آمیزی ساختمان و دکوراسیون منزل کمک می کند. دانستن نکاتی که در ادامه این مطلب نوشته شده اند به صورت اصولی به شما کمک می کند تا رنگ های متفاوت را به بهترین شکل با یکدیگر ترکیب کنید.

مهم ترین قانون ست کردن رنگ ها با هم چیست؟

اولین مسئله ای که هر شخصی در زمان ست کردن رنگ ها با هم با آن مواجه خواهد شد، پیدا کردن رنگ مناسب برای اتاق های مختلف است. به هر حال اصول نقاشی ساختمان نکات خود را داشته و باید آنها را در به دست آوردن یک تم رنگی جذاب رعایت کرد. برای یافتن رنگ مورد علاقه و مناسب باید فضای منزل خود را به صورت کلی در نظر بگیرید و با اعتماد به احساس خود و با توجه به علایق، رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس به نکاتی که در ادامه برایتان نوشته ایم توجه کنید تا براساس سلیقه شخصی خود یک پالت رنگ ایده آل بسازید.

نکته ای که باید برای انتخاب رنگ مناسب مد نظر قرار دهید این است که هر رنگ در فضاهای گوناگون آثار متفاوتی دارد. به عنوان مثال رنگ های سبز و آبی به دلیل اینکه سبب ایجاد آرامش درونی در فرد می شوند، از نظر روانشناسی به عنوان رنگ مناسب اتاق خواب مناسب تر هستند و رنگ های ملایم و روشن بر حالات روحی کودک تاثیر مناسب تری داشته و از این رو برای اتاق وی توصیه می شوند. پس قبل از انتخاب رنگ، از تاثیراتی که رنگ ها بر روحیه انسان می گذارند، آگاه شوید.

دومین نکته در زمینه انتخاب رنگ این است که در صورتی که می خواهید فضای منزلتان بزرگ به نظر برسد، سعی کنید از رنگ های روشن استفاده کنید. البته نقاشی سه بعدی ساختمان نیز می تواند فضای داخل خانه را بزرگتر نشان دهد. با این وجود، برخی از افراد برای ایجاد فضایی گرم و صمیمی، ترجیح می دهند از رنگ های تیره استفاده کنند. یکی از محاسن استفاده از رنگ های تیره برای دیوار ها این است که ارتفاع سقف اتاق را بیشتر نشان داده و حس بدی را منتقل نمی کند. در هر صورت رنگ روشن برای آپارتمان های کوچک و رنگ تیره برای فضاهای بزرگ پیشنهاد می شود.

سومین نکته در رابطه با اینکه کدام رنگ ها در کنار هم زیبا هستند، در رابطه با استفاده از چند رنگ برای دیوار های اتاق است که می تواند به وسیع نشان دادن اتاق کمک کند. به طور مثال یک دیوار سبز و یک دیوار شیری رنگ باشد. چنین ترکیبی به بزرگ و البته شاداب نشان دادن فضا کمک می کند.

نکته دیگری که باید برای رنگ آمیزی دیوار ها مد نظر قرار دهید، رنگ تابلوها و وسایلی است که قصد دارید روی دیوار نصب کنید. سعی کنید رنگی را انتخاب کنید که بین رنگ تابلوها و نقاشی درون آن و رنگ دیوار ها هارمونی وجود داشته باشد. البته هارمونی میان رنگ قالب تابلو و رنگ دیوار نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

رنگ زرد ساختمان

نظرات کاربران نقاشی ساختمان

درخواست نقاش ساختمان

در ادامه چند ترکیب رنگی ست و مدرن را به شما معرفی می کنیم که می توانید در فضای اتاق و منزل خود از آنها استفاده نمایید:

  • خاکستری، سیاه و سبز؛ ترکیب رنگی شیک و با وقار
  • آبی و کرم؛ ترکیب رنگی ساده و در دسترس
  • خاکستری، صورتی و سبز؛ ترکیب رنگی ساده و در عین حال لاکچری
  • زرد قناری، سیاه و سفید؛  ترکیب رنگ پر تقاضا در اروپا
  • قهوه‌ای روشن و سفید؛ ترکیب رنگی همیشه جذاب، خواستنی و بدون ریسک

آموزش ساخت و ترکیب رنگ برای نقاشی ساختمان

همانطور که گفتیم، رنگ های ترکیبی از طریق ترکیب یافتن رنگ های اصلی و فرعی شکل می گیرند و تنوع بسیار بالایی دارند. در ادامه نحوه دست یافتن به برخی از پرطرفدارترین رنگ های ترکیبی را شرح داده ایم:

ترکیب رنگ نسکافه‌ ای

برای ساخت رنگ نسکافه‌ای به رنگ‌های سفید و مادر رنگ های گل ماشی، قرمز و مشکی نیاز داریم. یک کیلو از رنگ سفید را با نصف قاشق مرباخوری قرمز و یک قاشق غذاخوری گل ماشی و چند قطره از رنگ مشکی ترکیب کنید و خوب هم زنید تا رنگ نسکافه ای مورد نظر به دست آید.

رنگ نسکافه‌ ای روشن یا تیره

برای روشن‌تر و یا تیره‌ تر شدن رنگ نسکافه‌ ای به ترتیب میزان استفاده از مادر رنگ را کمتر و یا بیشتر کنید تا به رنگ ایده‌ آل برسید.

رنگ استخوانی

برای ساخت رنگ استخوانی باید رنگ گل ماشی و مشکی را با رنگ سفید و زرد ترکیب کرد. دو قطره از رنگ مشکی را با پنج قطره رنگ گل ماشی در ۴ کیلو رنگ سفید اضافه کنید. کمی هم رنگ زرد برای به دست آوردن رنگ استخوانی زنده تر می‌ توان به آن افزود.
اگر میزان رنگ مشکی به گل ماشی بیشتر شود رنگ متمایل به طوسی شده و در صورتی که از رنگ گل ماشی بیشتر استفاده کنید رنگ کرمی را به دست خواهید آورد.

رنگ یاسی

برای ساخت رنگ یاسی (میان بنفش و صورتی) کافی است مقداری رنگ سفید، قرمز و آبی را ترکیب نمایید. در صورت لزوم می توان مقداری کمی رنگ زرد هم به آن اضافه کرد. اگر مقدار رنگ قرمز از آبی بیشتر باشد رنگ یاسی متمایل به صورتی و اگر رنگ آبی از قرمز بیشتر شود رنگ یاسی متمایل به بنفش خواهد شد.

رنگ صدفی

رنگ صدفی از جمله رنگ‌ های لوکس و لاکچری در نقاشی ساختمان است که جلوه‌ های بسیار زیبایی را به نمای بیرونی و داخلی ساختمان ارائه خواهد کرد. می توان رنگ صدفی را با رنگ نسکافه‌ ای، عاجی، سفید، توسی و غیره به کاربرد و طرح های فاخری را در ساختمان به وجود آورد. برای ساخت رنگ صدفی کافی است مقداری روغن جلا را در سطل بریزید و به آن پودر صدفی بیافزایید.

رنگ قهوه‌ ای

برای ساخت رنگ قهوه‌ای باید رنگ‌ های گل ماشی، قرمز و سیاه را با هم ترکیب کنید. در ترکیب رنگ‌ ها به ترتیب ابتدا گل ماشی و قرمز مخلوط می‌ شوند و پس از آن رنگ مشکی به آن‌ ها افزوده می‌ شود. هر چه میزان رنگ مشکی بیشتر شود رنگ قهوه ای تیره یا کاکائویی به دست خواهید آورد. به همین ترتیب اگر میزان رنگ گل ماشی بیشتر شود رنگ قهوه ای روشن و اگر قرمز در ترکیب رنگ قهوه‌ای بیشتر استفاده شود رنگ حاصله قهوه‌ ای جگری خواهد شد.

رنگ سبز زیتونی

رنگ سبز به طور کلی از ترکیب آبی و زرد شکل می گیرد. اما رنگ های ترکیبی سبز هر کدام داستان خود را دارند. به طور مثال برای ساخت رنگ سبز زیتونی کافی است رنگ گل ماشی را با آبی ترکیب کنید و خوب هم زنید تا رنگ سبز زیتونی به دست آید.

رنگ سبز پسته‌ ای

سبز پسته‌ای به نوعی همان رنگ سبز روشن است که از ترکیب مادر رنگ سبز با سفید به دست می‌آید. هر چه مقدار رنگ سفید بیشتر شود رنگ سبز روشن تر خواهد شد.

رنگ سبز کاهویی

رنگ زرد و رنگ آبی در کنار هم می‌ توانند رنگ سبز کاهویی را به وجود آورند.

رنگ سبز خانه

رنگ سبز فیروزه ای

اگر میزان رنگ زرد ترکیبی با رنگ آبی کم تر از آبی باشد، به رنگی نهایی سبز فیروزه‌ ای خواهید رسید.

رنگ بلوطی (شکلاتی)

برای ساخت رنگ بلوطی می‌ توان مقداری از رنگ سبز را با رنگ قرمز مخلوط کرد تا به رنگ شکلاتی یا بلوطی رسید.

رنگ گلبهی

می‌ توان رنگ سفید را با مادر رنگ‌ های گل ماشی و قرمز ترکیب نمود و به رنگ گلبهی یا مرجانی مورد نظر رسید.

رنگ کالباسی

برای ساخت رنگ کالباسی کافی است مقداری رنگ سفید را با مقدار کمی رنگ زرد و قرمز ترکیب نمایید.

رنگ شامپاینی

برای ساخت رنگ شامپاینی کافی است رنگ های زرد، نارنجی و پرتغالی را با یکدیگر ترکیب نمایید.

رنگ پرتغالی

برای ساخت رنگ پرتغالی می‌توان رنگ زرد و قرمز را ترکیب کرد و به رنگ پرتغالی یا همان نارنجی دست یافت.

رنگ گردویی

رنگ گردویی میان قهوه ای و سرخ است و با ترکیب رنگ‌ های گل ماشی، قرمز، زرد و سیاه می توان به ترکیب رنگ گردویی رسید.

رنگ صورتی

برای ساخت رنگ صورتی، رنگ سفید و مادر رنگ قرمز را به هم ترکیب کنید. این ترکیب رنگ با یک کیلو رنگ سفید و یک قاشق مربا خوری رنگ قرمز انجام می شود. میزان رنگ قرمز را زیاده از حد نکنید چراکه رنگ را از حالت صورتی به قرمز کمر رنگ تبدیل خواهید کرد. در صورتی که قرمز بیش از حد مورد نظر شد برای کم رنگ شدن به آن رنگ سفید اضافه کنید تا رنگ را به سطح ایده آل خود برسانید.

رنگ طوسی روشن

برای تولید رنگ طوسی روشن می توان مقدار زیادی رنگ سفید را با مقدار کمی مشکی و آبی نمود. چهار کیلو رنگ سفید همراه با یک قاشق مرباخوری رنگ مشکی و چند قطره رنگ آبی، رنگ طوسی روشن را می دهد.

رنگ آمیزی ساختمان

چند ترفند مهم برای ترکیب رنگ ساختمان

  • یکی از نکات مهمی که باید در هنگام درست کردن رنگ به آن دقت شود، مهارت بیننده در تشخیص رنگ ها است. شما باید تشخیص دهید که رنگ مورد پسندتان مثلا مقداری زرد دارد یا نارنجی سبز دارد یا آبی. معمولا این کار از افراد کم تجربه ساخته نیست و نیاز به گرفتن مشورت از یک نقاش احساس می شود.
    از رو همانطور که گفتیم پیشنهاد ما این است که به یکی از رنگ فروشی های معتبر شهر مراجعه نموده و از او بخواهید تا طبق نمونه رنگ شما برای شما مقداری رنگ بسازد. بسیاری از رنگ فروشی ها مجهز به دستگاه های کامپیوتری هستند که کالیته رنگی آنها در همه دنیا یکسان بوده و می توانند با دقت بالایی هر نمونه رنگی را بسازند. در عین حال نقاشان حرفه ای ساختمان نیز از این توانایی برخوردارند.
  • رنگ ها را به آرامی و با دقت با یکدیگر ترکیب کنید تا تمامی حجم رنگ به یک شکل و یک رنگ نهایی درآیند و قسمتی از آن تیره و قسمتی روشن نشوند.
  • همیشه توصیه شده است که از مقدار کمی رنگ شروع کنید تا در صورت اشتباه متضرر نشوید. سعی کنید اول ترکیب رنگ های اصلی را به دست بیاورید و سپس شروع به ساختن رنگ کنید.
  • سعی کنید جنس رنگ به کار رفته در همه دیوارهای ساختمان یکسان باشد. به طور مثال در همه جا از رنگ آکریلیک استفاده شده باشد.
  • برای تست رنگ قطره ای از رنگ درست شده را کنار نمونه خود قرار دهید و سعی کنید تشخیص دهید چه رنگی کم است و یا غلظت کدام رنگ ها مناسب نیست با آزمودن ترکیبات مختلف می توانید به نتیجه دلخواه برسید.
  • سعی کنید همیشه برای بدست آوردن رنگ های روشن، حجم بیشتر رنگ خود را روشن انتخاب کنید و با افزودن مقدار کافی رنگ تیره، رنگ روشن دلخواه خود را بدست آورید. 
  • هنگام ترکیب کردن نباید رنگ را زیاد مخلوط کرد زیرا این کار باعث کدر شدن رنگ می شود و شفافیت و زیبایی رنگ از بین می رود. برای امر ترکیب کردن رنگ همانطور که در آموزش رنگ امیزی ساختمان به آن اشاره شد، از کاردک کمک بگیرید.

در انتها برای آشنایی شما با ترکیب رنگ ها در نقاشی ساختمان و چگونگی تشکیل یافتن انواع رنگ های فرعی و ترکیبی پرطرفدار، فرمول رنگی آنها را آورده ایم:

  • آبی + قرمز = بنفش
  • آبی + سبز = آبی زنگالی
  • زرد + قرمز = نارنجی
  • آبی + زرد = سبز
  • سبز + قرمز = فندقی
  • زرد + سبز = سبز روشن
  • سفید + کمی آبی = آبی آسمانی
  • سفید + کمی قرمز = صورتی ملایم
  • سفید + کمی مشکلی = فیلی
  • سفید + مقدار زیادی مشکی = طوسی سیر
  • سفید + کمی لاجورد = سفید مخصوص سقف
  • نارنجی پررنگ + سفید = گلبهی
  • سفید + کمی گل ماش = استخوانی روشن
  • سفید + قهوه ای = شکلاتی
  • سفید + کمی قهوه ای = کرم
  • سفید + کمی زرد = شیری
  • زردی + کمی سفید = لیمویی
  • آبی + سیاه = سرمه ای
  • زرد + کمی آبی = فسفری
  • سبز تیره + کمی زرد = سبز مغز پسته ای
  • سبز چمنی + کمی سیاه = سبز لجنی
  • سبز روشن + سیاه = سبز یشمی
  • نارنجی + زرد + قرمز = پرتقالی
  • آبی + قرمز = سرخابی
  • قهوه ای روشن + سیاه = قهوه ای سیر
  • مشکی + قرمز + زرد = قهوه ای
  • قرمز + سیاه = زرشکی
  • آبی + زرد + سفید = ارغوانی
  • آبی روشن + سیاه = آبی نفتی
  • زرد + کمی نارنجی = زرد پررنگ
  • بنفش روشن + سیاه = بادمجانی
  • آبی روشن + کمی قرمز = یاسی
  • پودر طلایی + روغن جلا = طلایی
  • پودر نقره ای + روغن جلا = نقره ای
  • نارنجی پررنگ + کمی یشمی = مسی
  • آبی تیره + نقره ای + کمی سبز = نقره آبی

رنگ سفید اتاق نشیمن

حرف آخر اسپارد

اهمیت همنشینی رنگ ها کنار یکدیگر و ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی ساختمان بر کسی پوشیده نیست و از این رو هر فردی قصد دارد بهترین رنگ ها را برای دیوار منزل خود انتخاب کند. با این وجود اما به دست آوردن رنگ موردنظر، مطابق با آنچه که در ژورنال های پر زرق و برق می بینید، کار ساده ای نبوده و توصیه می شود تا انجام این کار را به یک فرد کاربلد بسپارید تا از صرف هزینه مجدد جلوگیری شود.

برای این منظور می توانید روی خدمات نقاشی ساختمان اسپارد که از مرحله مشاوره برای انتخاب رنگ تا انجام نقاشی منزل شما در کنارتان است، حساب باز کنید.

نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)
درخواست نقاش ساختمان