سرویس کولر گازی

  • نصب و راه اندازی حرفه‌ای
  • اعزام فوری نصاب ماهر

امروزه کولرهای گازی با استقبال فراوانی روبرو شده و تا حد بسیار زیادی در خانه ها، شرکت ها و مغازه ها مشاهده می شوند. استفاده از این دستگاه به دلیل مزایای زیادی که دارد (از جمله قابلیت سرد و گرم کردن فضا، ایجاد سرما و گرمای مطبوع در محیط بسته و …) روز به روز افزایش پیدا کرده و همواره انواع جدیدی از آنها به بازار عرضه می شوند.

سرویس کولر گازی

کولرهای گازی از اجزای مختلفی مثل نظیر کندانسور، اوپراتور، فن، کمپرسور، و ماده مبرد (یا همان گاز کولر گازی و اسپلیت) تشکیل یافته اند که هر یک ساز و کار خاص خود را داشته و باید مطابق با دستورالعمل ویژه ای در موعد مقرر به آنها رسیدگی کرد. یکی از مهم ترین این اجزا اما همان گاز کولر است که در نحوه عملکرد کولر نقش به سزایی دارد. این ماده قابلیت دارد تا به سرعت از مایع به گاز و یا از گاز به مایع تبدیل شود.

به همین منظور نیاز است تا هر چند یک بار نسبت به شارژ گاز کولر گازی اقدام نمود (درست مانند شارژ گاز کولر خودرو) و در صورتی که در انجام این کار تاخیر به وجود آید، علاوه بر مواجه شدن با اشکال در فرآیند تبرید کولر، عملکرد آن نیز با چالش مواجه شده و استهلاک دستگاه بالا می رود. در رابطه با گاز کولر گازی اما انواع گاز در بازار وجود دارد که در مطلب پیش رو به تفصیل آنها را مورد بررسی قرار می دهیم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید؛ با ما همراه باشید.

انواع گاز کولر گازی

گازهای کولر گازی در که در بازار فعلی موجود باشند، تنوع زیادی داشته و برخی از مهم ترین آنها عبارتند از:

گاز R22

گاز R22 دارای ترکیب فرمولی HCFC است که به آن “هیدرو کلرو فلورو کربن” نیز گفته می‌ شود. این گاز مبرد به عنوان مشهورترین گاز کولرها، یخچال ها و … شناخته می شود و سال ها استفاده از آن بسیار رایج بوده است. استفاده از این گاز در سیستم های تهویه مطبوع بعد از سال ۲۰۱۰ و به دلیل اثراتی مخربی که بر روی محیط زیست و لایه اوزون داشت، متوقف شد، اما همچنان به صورت غیرقانونی در بسیاری کشورها و توسط بسیاری کمپانی ها که اتفاق مشهور نیز هستند تولید می شود.

استفاده از این گاز نسبتا ارزان بوده، اما علاوه بر اثرات نامطلوب زیست محیطی، به کار بردن آن روز به روز کم تر شده و در نتیجه برای تهیه آن در آینده به زحمت خواهید افتاد. در عین حال توجه داشته باشید که استفاده از این گاز تنها در زمانی کاربرد دارد که هیچ گازی در کولر وجود نداشته و یا کولر گازی نو باشد.

نظرات کاربران سرویس کولر گازی

درخواست تعمیر کولر گازی

شارژ گاز کولر

گاز R410A

این گاز امروزه پرکاربردترین گاز مورد استفاده در سیستم های تهویه مطبوع بوده و از گازهای مبرد فریونی ترکیب یافته است. نام علمی این گاز هیدرو فلوئورو کربن HFC است که آسیبی برای محیط زیست نداشته و دوست دار لایه اوزون نیز شناخته می شود. گاز R410A بیشتر برای کولر گازی اینورتر یا کم مصرف که از خاص ترین تکنولوژی های روز کولرهای گازی بهره می برند و یا برای کولرهای گازی پرتابل استفاده می‌ شود.

بهره وری این گاز بسیار بالا بوده و سرماسازی آن در حد مطلوبی قرار دارد. ضمن آنکه هوای تولیدی توسط آن سرمای بیشتری داشته و در عین حال دمای محیط را در مدت زمان به نسبت بیشتری (نسبت به R22) پایین نگه می دارد و از این رو استفاده از آن بسیار توصیه می شود.

گاز R12

این گاز به دلیل استفاده در انواع دستگاه های خنک کننده (مثل کولرهای گازی، چیلرها، کولرهای خودرو و …) بسیار شناخته شده است. گاز R12 ترکیبی از کلرودی فلورومتان یا CCL2F2 دارد و نسبت به آب و روغن حساسیت بالایی داشته و از این رو هنگام استفاده از آن باید احتیاط بیشتری داشت.

گاز R507

این مورد یکی از گازهایی است که نسل آنها به تدریج منقرض شده و امروزه بسیار کم کاربرد هستند. روغن متناسب با این گاز پلی استر یا poe بوده و به صورت کپسولی عرضه می شوند.

گاز R502

یکی دیگر از گازهایی که طرفداران محیط زیست به شدت از آن ناراضی هستند، همین گاز می باشد. به همین جهت استفاده از گاز R502 امروزه کاهش چشمگیری داشته، اما همچنان در بازار یافت می شود. البته این نوع گاز بیشتر مورد استفاده در یخ ساز و یخچال بوده و کم تر برای سیستم های تهویه مطبوع به کار می رود، با این وجود اما برندهای مختلفی در بازار نسبت به تولید این گاز به صورت کپسولی و برای کولرهای گازی اقدام می نمایند.

گاز R11

بیشترین کاربرد گاز کولر R11  برای استفاده در چیلرها می‌باشد. ضمن آنکه با توجه به این مورد که گاز R11 اشتعال پذیری نداشته و سمی نیست، ایمنی بالاتری نسبت به سایر انواع گاز کولر دارد، اما همچنان کاربرد کم تری نسبت به برخی گازها مثل R22 و R410A دارد.

شارژ گاز کولر گازی

بهترین نوع گاز مورد استفاده برای کولر کدام است؟

ما در ابتدای این مطلب به بررسی انواع گازهای مورد استفاده در کولر پرداختیم و در عین حال ذکر کردیم که دو نوع گاز R22 و R410A نسبت سایر انواع گاز پر استفاده تر هستند. از این رو انتخاب گاز کولر شما معمولا بین این دو گزینه صورت گرفت؛ دو گازی که هر یک نسبت به یکدیگر مزایای خاص خود را دارند. اما پاسخ به این سوال که کدام گاز برای کولر مناسب تر است را می توانید به طور کامل در ادامه این راهنما بخوانید.

توصیه ما استفاده از گاز R410A می باشد. این گاز دوستدار محیط زیست بوده، گرمای کم تری را به هوا متصاعد می کند و سرمای مطبوع تر و قدرت بیشتری با به داخل ساختمان می فرستد و مورد تائید بسیاری از کمپانی های مطرح این حوزه است. جدای از آن، گاز R410A به نسبت کم تر نیاز به شارژ دارد، خوردگی و سایش کم تری دارد، ریسک خراب شدن کمپرسور کولر گازی (به دلیل دمای بالا) با این گاز کم تر بوده و آنتالپی آن نیز بالاتر است. گاز R22 البته قیمت کم تری دارد، اما همانطور که گفته شد استانداردهای زیست محیطی را نداشته و به تدریج استفاده از آن کم رنگ تر خواهد شد.

هزینه سرویس کولر گازی

بهترین مارک کولر گازی کدام است؟

در سیستم‌ های سرمایشی اولیه معمولا از آب یا آمونیاک به عنوان سیال مبرد استفاده می‌ شد. اما با پیشرفت تکنولوژی و جهت بهبود عملکرد سیستم های تهویه مطبوع هوا، گازهای فریونی جایگزین موارد قدیمی شدند. گازهای فریونی نیز به دلیل مشکلات زیست محیطی خیلی زود با محدودیت‌ هایی روبرو شد (بالاتر توضیح دادیم)  و بدین ترتیب شرکت‌های تولید کننده بیشترین توان خود را برای تولید گازهای مبرد آزمایشگاهی گذاشته اند. گازهایی که سازگاری بهتری با محیط زیست دارند و عملکرد آن‌ها نیز در سیکل‌ های تبریدی بهتر است.

در همین راستا امروزه کمپانی‌ های بسیاری در سرتاسر جهان وجود دارند که انواع گازهای مبرد را تولید می‌ کنند و به بازار عرضه می کنند. با این وجود اما دغدغه همیشگی خریداران انتخاب بهترین محصول از میان ده ها محصول مشابه است. در این رابطه باید عنوان کنیم که جدای از بحث نوع گاز خریداری شده، پیشنهاد می کنیم از برندهای مطرحی که در ادامه معرفی شده اند خرید کنید.

کمپانی های مطرحی مثل رفرون، آلفا، مکزیکم، ایسکون، کولیب و … وجود دارند که معمولا محصولات بسیار باکیفیتی را وارد بازار می کنند و اعتبار بالایی نیز بین خریداران بهترین نوع گاز کولر که R410A است دارند. البته انتخاب بین برندهای گاز کولر گازی که از آنها نام بردیم بیشتر به نظر مشتری بستگی داشته و فاکتورهایی مثل قیمت، گارانتی و … را در آنها باید مورد نظر قرار داد.

گاز کولر گازی

حرف آخر اسپارد

شناخت انواع مدل های گاز در کولرهای گازی و آشنایی با برندهای مطرح در این حوزه تنها بخشی از فرآیند شارژ گاز کولرهای گازی است. بخش مهم تر این پروسه اما عملیاتی کردن آن می باشد که به دلیل پیچیدگی های کار توصیه می شود حتما از متخصصین سرویس کولر گازی کمک گرفته شود تا این فرآیند به بهترین وجه به سرانجام برسد.

سرویس کولر گازی

  • نصب و راه اندازی حرفه‌ای
  • اعزام فوری نصاب ماهر
درخواست تعمیر کولر گازی