با فرارسیدن روزهای پایانی سال و شروع خانه تکانی، تمیز کردن قسمت های مختلف منزل نیز شروع می شود. یکی از مهم ترین قسمت هایی که در طول سال در معرض انواع آلودگی ها قرار می گیرد و می توان آن را جو کثیف ترین نقاط دانست فرش ها است. اما چطور باید برای نظافت فرش ها در منزل دست به کار شد؟ اول از همه لازم است بهترین مواد شوینده فرش را انتخاب کنید.

امروزه انواع مواد شوینده برای فرش ها وجود دارد که با رعایت تعدادی از نکات ایمنی خودتان نیز با این مواد می توانید فرش ها را تمیز کنید. با این حال پیش از انتخاب نوع شوینده لازم است به نوع فرش ها نیز توجه داشته باشید. به همین دلیل در ادامه این مقاله نحوه انتخاب شوینده متناسب با فرش را بررسی کرده و سپس ویژگی های یک شوینده خوب را مرور می کنیم.

در انتهای مقاله نیز لیستی از بهترین شوینده های فرش را برای شما معرفی خواهیم کرد. علاوه بر این دستورالعمل بهترین روش شستن فرش در منزل را نیز داریم. پس در ادامه این مقاله با اسپارد مگ همراه باشید!

چرا باید شوینده فرش را بر اساس نوع فرش انتخاب کرد؟

با پیشرفت علم و تکنولوژی امروزه مواد شوینده مختلفی برای شستشوی فرش تولید می شوند که شما را از قالیشویی ها بی نیاز می کنند. با این حال باید پیش از انتخاب بهترین شوینده فرش و دست به کار شدن برای شستشو به نوع الیاف فرش نیز توجه داشت. برخی از فرش های دستباف ممکن است در مقابل این مواد واکنش نشان دهند.

به طور کلی از جمله الیاف و موادی که در فرش ها استفاده می شود و ممکن است در مقابل برخی شوینده ها واکنش نشان دهد می توان به مواردی از جمله پشم، نخ، پنبه، ابریشم، پلی استر، پلاستیک، آکریلیک و تعدادی دیگر از مواد اشاره کرد. با توجه به اینکه هر یک این مواد در مقابل مواد شوینده شیمیایی و جذب آلودگی ممکن است واکنش متفاوتی نشان دهند باید در انتخاب شوینده فرش با دقت کامل عمل کنید.

به عبارتی اگر شوینده را متناسب با نوع فرش های خود انتخاب نکنید، ممکن است اتفاقات ناگواری مثل تغییر رنگ و یا از بین رفتن الیاف فرش منتظر شما باشد. پس اگر نمی خواهد فرش های خود را برای همیشه پس از شستشو کنار بگذارید و متحمل هزینه های سنگین شوید، شوینده ای را انتخاب کنید که علاوه بر قدرت لکه بری با نوع فرش نیز سازگار باشد.

انتخاب شوینده برای فرش

چطور بهترین مواد شوینده فرش را انتخاب کنیم؟

همانطور که پیش تر نیز بررسی شد برای اینکه بتوانید شستن فرش در خانه را بدون دردسر به پایان برسانید، باید در انتخاب شوینده توجه کافی را داشته باشید. بهترین شوینده ها معمولا ویژگی های مشابهی دارند. از جمله ویژگی های آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مواد شوینده باید بو و رایحه مطلوبی داشته باشد تا بوی نامطلوب آلودگی ها از بین برود.
  • شوینده مناسظب باید علاوه بر کیفیت بالا قیمت مناسب و مقرون به صرفه ای نیز داشته باشد.
  • بهترین شوینده فرش شوینده ای است که به الیاف و بافت فرش آسیب نرساند و باعث پوسیدگی و خرابی فرش پس از شستشو نشود.
  • در انتخاب بهترین شوینده فرش لازم است به عدم ایجاد آلرژی و حساسیت در افراد نیز توجه داشته باشید.
  • شوینده ای مناسب است که مراحل شستشو و آبکشی آسانی داشته باشد.
  • بهترین شوینده ها علاوه بر استفاده دستی در تجهیزات پیشرفته قالیشویی کارخانه ای و یا قالیشویی در منزل نیز قابل استفاده هستند.
  • در انتخاب شوینده بهتر است به ویژگی از بین بردن انرژی الکتریسیته بر اثر استفاده از برس های شستشوی فرش توجه داشته باشد.
  • بهترین شوینده برای فرش باید خاصیت نرم کنندگی نیز داشته باشد.
  • شوینده مناسب برای تمیز کردن فرش ها نباید قلیایی و یا اسیدی باشد، بلکه باید Ph خنثی داشته باشد.
  • سازگاری با محیط زیست می تواند یک گزینه مثبت دیگر برای شوینده فرش محسوب شود.

چطور بهترین مواد شوینده فرش را انتخاب کنیم؟

استفاده از بهترین شوینده فرش چه مزایایی دارد؟

در قسمت های پیشین گفتیم که باید انتخاب شوینده بر اساس نوع فرش ها باشد. علاوه بر این ویژگی های بهترین شوینده ها را نیز مورد بررسی قرار دادیم. در نتیجه در خرید های بعدی خود می توانید با در نظر داشتن نکات بالا بهترین شوینده فرش را خریداری کنید. اما چرا به استفاده از شوینده هایی با ویژگی های پیش تر ذکر شده اصرار داریم؟ استفاده از چنین شوینده هایی چه مزایایی برای شما دارد؟ از جمله مهم ترین مزایای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با استفاده از شوینده های مناسب هیچ آسیبی به بافت فرش وارد نمی شود.
  • نه تنها رنگ فرش تغییر پیدا نمی کند، بلکه رنگ ها همانند روز اول درخشان تر به نظر می رسند.
  • درخشندگی و زیبایی فرش چندین برابر می شود.
  • همه آلودگی های موجود رد الیاف سطحی و داخلی فرش تمیز شده و از بین می روند.
  • الیاف فرش نرم تر شده و براق تر به نظر می رسد.
  • آبکشی فرش بسیار آسان و در چندین قدم انجام می شود بدون اینکه باعث پوسیدگی فرش شود.

بهترین شوینده فرش

انواع شوینده فرش کدام است؟

حالا که به بررسی نکات اولیه در خصوص انتخاب شوینده و ویژگی های بهترین مواد شوینده فرش پرداخیتم، نوبت به بررسی انواع شوینده می رسد. از جمله انواع شوینده های رایجی که می توانید برای نظافت و لکه بری فرش های خود استفاده کنید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- شامپو فرش

اولین و رایج ترین انتخاب بیشتر ما برای تمیز کردن فرش در منزل استفاده از شامپو فرش است. شامپو فرش یکی از ایده آل ترین گزینه ها برای شستشوی فرش در منزل است زیرا به صورت کاملا تخصصی برای نظافت فرش تولید شده است. در نتیجه پس از شستشو هیچ گونه آسیبی به فرش ها وارد نخواهد کرد. از طرفی برای نظافت انواع فرش های ماشینی و دستباف نیز قابل استفاده است.

با این حال برای تمیز کردن فرش با شامپو فرش نیز لازم است به نکات و دستورات روی محصول توجه داشت. برای مثال نباید شوینده را به صورت مستقیم روی فرش پخش کرد، بلکه باید از کف حاصل از شامپو فرش برای تمیز کردن فرش ها استفاده کرد. برای بررسی بیشتر می توانید به مقاله “نحوه شستشوی فرش با شامپو فرش” مراجعه کنید.

انواع شوینده فرش کدام است؟

۲- شوینده مخصوص قالیشویی

از دیگر مواردی که در دسته بهترین مواد شوینده فرش تخصصی قرار می گیرد، پودرهای مخصوص قالیشویی است. این پودرها با داشتن فرمولاسیون ویژه قدرت براق کنندگی، تمیز کنندگی و چربی زدایی بسیار خوبی دارند. یکی از ترکیبات اصلی این پودرها کلر است که در شستشوی فرش کاربرد بسیاری دارد.

۳- پودر لباسشویی

از دیگر گزینه های رایج در خانه تکانی برای نظافت فرش ها در منزل استفاده از پودر لباسشویی است. استفاده از پودر لباسشویی یک روش سنتی است با این حال قدرت پاک کنندگی مطلوبی دارد. با این حال نمی توان آن را از جمله بهترین مواد شوینده فرش های دستباف دانست اما می توانید از این شوینده با مقدار کم برای شستشوی فرش های ماشینی استفاده کنید.

۴- سایر مواد شوینده خانگی و طبیعی

از دیگر مواد شوینده خانگی که برای شستشوی فرش ها استفاده می شود می توان به مایع ظرفشویی و پودر صابون و مواردی از این دست اشاره کرد. هر چند هر یک از این مواد قدرت پاک کنندگی بالا و مزایای مطلوب دیگری دارند اما ممکن است به برخی از الیاف فرش ها آسیب برسانند. به همین دلیل نیز برای اطمینان بیشتر لازم است مواد شوینده خانیگ و طبیعی را ابتدا روی قسمت پشتی فرش تست کنید.

تعدادی از مواد طبیعی نیز وجود دارند که برای لکه بری مناسب هستند. به عبارتی اگر نمی خواهید برای کل فرش از خدمات قالیشوی ممتاز استفاده کنید، می توانید با استفاده از یان مواد طبیعی لکه های کوچک روی فرش های را از بین ببرید. از جمله این مواد و ترکیبات طبیعی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جوش شیرین
  • آمونیاک
  • آب اکسیژنه
  • آب داغ و سرکه

البته باید توجه داشته باشید که استفاده از این مواد باید به میزان بسیار کم و براساس دستوالعمل های ویژه باشد. با این حال نیز ممکن است برخی از فرش ها در برابر این مواد مقاومتی نداشته باشند ویا از بین رفتن لکه، الیاف فرش نیز از بین رود. به همین دلیل لازم است ریسک استفاده از این مواد را نیز همواره در نظر داشته باشید.

مواد شوینده خانگی برای فرش

بهترین روش شستشوی فرش در منزل چیست؟

در قسمت های پیشین با انتخاب بهترین مواد شوینده فرش آشنا شدیم. ویژگی های بهترین شوینده را بررسی کرده و لیستی از شوینده های مطلوب برای تمیز کردن فرش ها در منزل را نیز مرور کردیم. باید توجه داشته باشید شستشوی غیر تخصصی فرش می تواند همواره ریسک هایی را به همراه داشته باشد. از آنجایی که به ریسک انداختن دارایی ارزشمندی مثل فرش کاری عاقلانه نیست، بهتر است با دیگر روش های مطلوب آشنا شوید.

اولین روش یک روش سنتی است؛ کمک گرفتن از کارخانه های قالیشویی ممتاز. البته با این حال استفاده از خدمات قالیشویی نیز می تواند معایبی داشته باشد. از جمله معایب آن می توان به صرف زمان زیاد اشاره کرد. اگر سرعت و کیفیت خدمات برای شما در اولویت است می توانیداز خدمات خشکشویی قالی در منزل استفاده کنید.

برای دریافت هزینه خشکشویی فرش می توانید سفارش خود را به صورت رایگان در اسپارد ثبت کرده و از بهترین خدمات متخصصین ما در منزل استفاده کنید. این بار دیگر نیاز نیست فرش های خود را به قالیشویی بفرستید، بلکه قالیشویی برای فرش های شما در منزل حاضر می شود!