خدمات برقکاری

  • متخصصین آموزش دیده
  • تضمین قیمت منصفانه

شیارزن از جمله وسایل برقی است که به منظور ایجاد برش و شیار در داخل دیوار به کار می رود. مخصوصا برای انجام اموری مثل برق کشی ساختمان، استفاده از شیارزن بسیار کاربردی است. به کمک این وسیله است که سیم های برق را می توان به شکلی از داخل دیوار رد کرد که هیچ چیزی از آن معلوم نباشد و دیوار ساختمان ظاهر زیبای خود را حفظ کند. همچنین حفر برش روی دیوار به منظور کار گذاشتن لوله ها در داخل دیوارهای ساختمان، به کمک ابزار شیارزن انجام می گیرد.

جالب اینجا است که علی رغم کارایی متنوع شیارزن، هنوز خیلی افراد با این دستگاه به طور کامل آشنایی ندارند و تنها اسم آن را شنیده اند. به همین خاطر در این مطلب بر آن شدیم تا کمی بیشتر در مورد شیارزن توضیح دهیم و بهترین شیارزن دیوار را به شما معرفی کنیم. پس اگر علاقه دارید با این ابزار به طور کامل آشنا شوید و بتوانید شیارزن مناسبی را خریداری نمایید، تا انتها با ما همراه باشید.

انواع شیارزن دیوار

شیارزن دیوار چیست؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، شیارزن ابزاری است که برای ایجاد شیار، حفره و برش های عمیق و سریع درون دیوار به کار می رود. از این دستگاه مخصوصا برای کارگذاشتن لوله‌ ها در داخل دیوار و کف ساختمان استفاده می‌ شود. در واقع فضای لازم درون دیوارها برای جای گذاری سیم ها و کابل ها به وسیله شیارزن ایجاد می شود. اغراق نیست اگر بگوییم بسیاری از کارهای تاسیساتی و انواع برق‌ کاری ساختمانی با استفاده از این ابزار انجام می‌ شود. برقکاری ساختمان به کمک این دستگاه ساده تر صورت می گیرد و به همین خاطر میزان اجرت و نرخ اتحادیه برقکاران تهران نیز در مجموع کاهش پیدا می کند. در نتیجه شناخت این ابزار برای هر فردی که قصد دارد امور تاسیساتی خانه را انجام بدهد ضروری است.

شیارزن از چه اجزائی تشکیل شده است؟

شیارزن ها انواع مختلفی دارند و هر یک از آنها امکانات و ویژگی های مخصوص به خود را دارند. در نتیجه برخی از اجزا خاص همان مدل هستند و در دیگر مدل ها پیدا نمی شود. اما چند بخش از شیارزن که کارکرد اصلی را در این ابزار بر عهده دارند، در همه انواع شیارزن یافت می شوند و بین تمامی آنها مشترکند. این اجزا عبارتند از:

  • موتورهای الکتریکی
  • بلبرینگ
  • گیربکس
  • صفحه گرانیت‌بر
  • دسته D شکل
  • کلید ضد غبار
  • یک یا دو تیغه

نکته: اینکه گفته می شود شیارزن دو تیغه یا تک تیغه است، به مکانیزم کارکرد آن بستگی دارد. تفاوت این دو مکانیزم این است که شیارزن های دو تیغ قابلیت تنظیم ابعاد برش را دارند و کاربر می تواند برش ها را در اندازه و ابعاد دلخواه ایجاد کنند. در حالی که شیارزن های یک تیغ این قابلیت را ندارند. خیلی از شیارزن ها برای آنکه دقت ایجاد شیار درون دیوار بیشتری داشته باشند، لیزر هم دارند. حتی برخی از شیارزن های دو تیغه و تک تیغه از قابلیت جمع آوری گرد و خاک حین انجام فرایند نیز برخوردارند.

شیارزن ها چه انواعی دارند؟

دستگاه های شیارزن بر اساس کاربرد خود به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که مهمترین آنها عبارتند از:

۱- شیارزن دیوار

نظرات کاربران خدمات برقکاری

درخواست برقکار

این نوع شیارزن ها از جمله پر استفاده ترین انواع این دستگاه به شمار می روند. شیارزن های دیوار از لحاظ ابعاد، کمی از شیارزن کف کوچکتر هستند، اما از لحاظ مکانیزم، هر دو نوع یک تیغه و دو تیغه را دارند. از شیارزن های دیوار اغلب برای کارگذاری لوله در دیوار استفاده می شود.

۲- شیارزن برق کشی

شیارزن های برق کشی دقت و قدرت بالایی دارند و برای ایجاد حفره به منظور جاسازی سیم های برق کشی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه ها بر روی خطوط علامت کشی شده شکاف ایجاد می کنند و یکی از ابزار اصلی برقکاران به شمار می روند. 

شیارزن دیوار چیست

۳- شیارزن باغبانی

از شیارزن باغبانی برای کار گذاشتن لوله های آب در کنار زمین باغبانی استفاده می شود. همچنین این ابزار هنگام علامت گذاری جهت کاشت محصول باغی نیز کارایی دارد. در هر حال استفاده از این ابزار نسبتا جدید است و هنوز خیلی از کشاورزان از وجود آن بی خبرند.

در هنگام خرید شیارزن باید به چه نکاتی توجه کرد؟

برای خرید وسایلی اینچنینی، توصیه می کنیم که حتما یک راهنمای خرید ابزار برقی کشی به همراه داشته باشید. در این گونه راهنماها معمولا به فاکتورهای زیر برای شناسایی بهترین ابزار اشاره می شود:

  1. قدرت؛ هرچه قدرت و توان دستگاه بیشتر باشد روی سطوح بیشتری می تواند حفره ایجاد کند (مثلا روی دیوار بتنی) و البته قیمت بالاتری هم دارد.
  2. سرعت؛ برخی شیارزن ها وزن زیادی دارند و به همین خاطر مهم است سرعت ایجاد برش توسط آنها بالا باشد.
  3. دقت؛ برخی ابزارها به نشانگر لیزری مجهز هستند که دقت کار را در زمان ایجاد برش بالاتر می برد.
  4. قطر صفحه برش؛ سایز و ابعاد شیارزن تأثیر مستقیمی در قطر صفحه برش دستگاه دارد. صفحات برش ۱۲۵ و ۱۵۰ میلی متری بسیار رایج و پرکاربرد هستند و از آن ها برای کارهای ساختمانی استفاده می شود. بزرگترین سایز این صفحات برش به قطر ۲۳۰ میلی متر می باشد. توجه داشته باشید که انتخاب قطر به عمق شیار و متریال شما بستگی دارد.
  5. محفظه گرد و غبار؛ اگر شیارزن محفظه گرد و غبار داشته باشد، جلوی ورود خاک به داخل دستگاه را می گیرد و از این راه طول عمر آن را افزایش می دهد. بهتر است این گارد محافظ از جنس آلومینیوم باشد.
  6. ارگونومی مناسب؛ شیارزن باید جای دست راحتی داشته باشد و کاربر بتواند به سادگی از آن استفاده کند. از همین رو طراحی استاندارد آن اهمیت زیادی دارد.

بهترین شیارزن دیوار کدام است؟

حالا که با شیارزن آشنا شدید و کارایی آن را شناختید، وقت آن رسیده که چند برند محبوب شیارزن را به شما معرفی کنیم تا بتوانید با اطلاعات کامل بهترین شیارزن دیوار را برای خود تهیه نمایید:

۱- شیارزن رونیکس

رونیکس از جمله مشهورترین تولیدکنندگان شیارزن های دو تیغه است که به کیفیت بالای محصولاتش مشهور است. استفاده آسان، سرعت عمل بالا، دقت در ایجاد شیار و استفاده کمتر از نیروی انسانی از جمله مهمترین مزایای شیارزن های رونیکس است. اگر با قیمت نسبتا بالای محصولات رونیکس مشکلی ندارید، می توانید شیارزن های این برند را به عنوان گزینه اول خود در نظر داشته باشید.

شیارزن رونیکس

۲- شیارزن دی ال تی سی

یکی دیگر از شیارزن های مشهور بازار، شیارزن های دی ال تی سی هستند. محصولات دی ال تی سی به کیفیت بالا، قدرت مناسب و دوام بلندمدت مشهورند. امکانات شیارزن های دی ال تی سی نیز متنوع است و اگر می خواهید یک محصول بسیار خوب با قیمتی معقول تر نسبت به شیارزن های رونیکس تهیه کنید، دی ال تی سی یک انتخاب مناسب است.

۳- شیارزن پوکا

اگر به دنبال شیارزنی مناسب برای ایجاد برش در ام دی اف، سرامیک، چوب و انواع فلزات می گردید، شیارزن پوکا یک گزینه قابل توجه است. شیارزن پوکا خوش دست است و امکانات قابل قبولی هم دارد.

شیارزن پوکا

نکته: تنوع برندهای تولیدی دستگاه های شیارزن بالا است و ما در بالا تنها به سه برند مشهور این ابزارآلات اشاره کردیم. برندهایی مثل بوش، کرون، متابو، آنکور و … از دیگر تولیدکنندگان شیارزن هستند که البته نسبت به نمونه های بالا با استقبال کمتری در بازار مواجه شده اند.

چند نکته ایمنی که هنگام کار با شیارزن باید به آنها توجه کنید

  • توصیه می شود که قبل از استفاده از دستگاه، حتما از دستکش ایمنی و عینک محافظ استفاده کنید.
  • اگر شیارزن مورد استفاده شما محفظه جذب گرد و غبار ندارد، ماسک به صورت خود بزنید و سطح کار را قبل از برش با پاشیدن آب خیس کنید.
  • موقع کار با دستگاه فشار زیادی به آن وارد نکنید تا عملکرد آن تحت تاثیر قرار نگیرد.
  • حتما دقت کنید که هنگام کار با شیارزن، حرکت تیغه مخالف حرکت کاربر باشد. مثلا در صورتی که حرکت شما از پایین به بالا است، تیغه باید در خلاف عقربه های ساعت حرکت کند.
  • اگر شیارزن امکاناتی مثل کلید تعویض دیسک یا محافظ استارت مجدد ندارد، حتما مطمئن شوید که دستگاه هنگام تعویض تیغه خاموش است.

آیا استفاده از شیارزن برای انجام فرایند برق کشی ضروری است؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، یکی از مهمترین کاربردهای شیارزن، ایجاد برش بر روی دیوار به منظور پنهان کردن سیم ها برق داخل آن است. با این حال خیلی از برقکاران بدون استفاده از این دستگاه کار خود را پیش می برند و همین مسئله باعث می شود که سیم های برق به خوبی داخل دیوار قرار نگیرند و منظره زشتی بوجود بیاید. برای جلوگیری از بروز این مسئله، پیشنهاد می کنیم حتما از برقکار خود بخواهید که در انجام کار خود از شیارزن استفاده کند. متخصصین اسپارد در همین راستا آماده اند تا کلیه خدمات برقکاری ساختمان شما را با استفاده از بهترین شیارزن دیوار و به صورت کاملا حرفه ای به انجام برسانند. کافی است سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت کنید تا نزدیکترین متخصص در محل شما حاضر شده و فرایند کاری خود را آغاز کند.

لوله کشی گاز

  • تعمیر و عیب یابی دقیق
  • اعزام سریع متخصص