خدمات باغبانی

  • اعزام فوری باغبان سیار
  • باغبانی اصولی و حرفه‌ای

اگر باغ بزرگی برای کشاورزی ندارید و نمی توانید تاثیر باغبانی بر سلامت جسم و روح خود را حس کنید، زیاد نگران نباشید، زیرا می توانید در گلدان های کوچک خود در خانه سبزی پروش دهید و از لذت کشاورزی بهره مند شوید. البته سبزی کاری در منزل امروزه دیگر یک تفریح صرف نیست و بیشتر به یک نیاز تبدیل شده است. این امر به این جهت است که متاسفانه بسیاری از مزارع کاشت سبزی به شیوه های بهداشتی آبیاری نمی شوند و از همین رو استفاده از آنها توصیه نمی شود. و طبیعتا چه جایگزینی بهتر از سبزی های خانگی که به صورت ارگانیک تهیه می شوند؟

کاشت و برداشت سبزی در منزل البته خیلی هم کار ساده ای نیست و اگر قبلا این کار را نکرده باشید، احتمالا محصول خوبی به دست نخواهید آورد. از این رو بهتر است که قبل از آنکه به فکر کاشت سبزی در خانه خود بیفتید، حتما با مراحل اجرای آن آشنا شده باشید و نکاتی را که به بهره وری بهتر از محصول می انجامد، رعایت کنید. هدف از نگارش مطلب پیش رو، آشنایی شما با همین موارد است. پس اگر به طور جدی به فکر سبزی کاری در خانه خودتان افتاده اید و می خواهید از سبزی های ارگانیک خودتان استفاده کنید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

سبزی کاری در خانه

برای سبزی کاری در منزل چه موادی را باید تهیه کنیم؟

برای آنکه از امروز در خانه خودتان سبزی کشت کنید، وسایل خاصی نیاز ندارید. تنها کافی است برخی موارد معمول را که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، تهیه کنید و سپس به سراغ کشت بروید:

  • بذر سبزی؛ دقت کنید که بذرهایتان حتما سالم باشند. حتی با داشتن بهترین ابزارهای باغبانی، خاک حاصلخیز و کود مناسب، باز هم داشتن بذر سالم و مرغوب است که اهمیت اساسی دارد. برای آن‌ که از سالم بودن بذر اطمینان حاصل کنید، دو یا سه عدد از بذرهای خریداری شده را در پارچه‌ ای مرطوب قرار دهید و برای چند روز پارچه را با اسپری کردن آب، مرطوب نگه دارید. اگر در این زمان بذرها جوانه بزند، نشان‌ دهنده سالم بودن بذر است.
  • خاک استاندارد؛ خاک خوب یعنی خاکی که به خوبی زیر و رو شده باشد، به خوبی زهکشی شده باشد و برای کشت بذر سبزیجات رطوبت کافی داشته باشد. این خاک مناسب را می توانید از گل فروشی ها تهیه نمایید.
  • گلدان مناسب؛ حتی می توانید از ظروف بستنی لیوانی یا ظروف یک بار مصرف که سوراخ شده اند نیز استفاده کنید.
  • دستکش
  • آبپاش کوچک
  • بیلچه
  • الک

در کنار موارد بالا، پیش بینی یک فضای مناسب را قلم نیاندازید. بهتر است از قبل تصمیم بگیرید که می خواهید سبزی ها را در چه مکانی پرورش دهید. تراس و بالکن آپارتمان برای این کار یک انتخاب مناسب است. حتی در صورتی که خانه شما تراس ندارد، می توانید روی پنجره های آفتاب گیر حساب کنید.

نظرات کاربران خدمات باغبانی

درخواست باغبانی در محل

باغبانی ارگانیک

کاشت و برداشت سبزی در خانه از چه مراحلی تشکیل شده است؟

بعد از آنکه لوازم مورد نیاز کاشت سبزی را تهیه کردید، نوبت به کشت سبزی ها و رسیدگی به آنها می رسد. فرایند سبزی کاری در منزل از مراحل زیادی تشکیل شده است که اگر آنها را به دقت اجرا کنید، مطمئنا محصول خوبی را برداشت خواهید کرد. این مراحل به ترتیب در ادامه مطلب معرفی شده اند:

  1. درون گلدانی که تهیه کرده اید، تا ارتفاع حداقل ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر خاک الک شده و مناسب بریزید و مرطوبش کنید.
  2. خاک را به کمک بیلچه زیر و رو کنید تا آماده کشت شود.
  3. روی خاک هر گلدان ۱۰ عدد بذر سبزی ای که علاقه دارید و خوب آنها را خیس داده اید، بپاشید و خوب آنها را پخش کنید (مثلا جعفری،ریجان یا گشنیز).
  4. پس از کشت، روی بذرها یک لایه نازک از خاک بریزید (دقت کنید که خاک اضافه شده زیاد نباشد تا بذها خفه نشوند).
  5. در ابتدای رشد بذرها، برای آنکه بخواهید آنها را آبیاری کنید، یک روزنامه یا گونی روی گلدان پهن کنید (طوری که سطح خاک را یپوشاند)، سپس با آبپاش شروع به آبیاری کنید.
  6. پس از مدتی روزنامه را بردارید و به صورت مستقیم به گیاه آب دهید و گلدان را در معرض نور بگذارید. توجه کنید که سبزی ها با نور بیشتر بهتر رشد می کنند .
  7. حدود دو تا سه هفته بعد کود دهی را آغاز کنید. کود دهی با کود طبیعی بهترین راهکار است، اما می توانید از کود شیمیایی نیز با رعایت دستورالعمل های آن استفاده نمایید.
  8. اگر همه چیز به صورت مطلوب پیش رود و آبیاری و کود دهی شما مطابق با استانداردهای لازم باشید، حدود دو تا سه هفته دیگر (بعد از کود دهی) می توانید محصول را برداشت کنید و از آنها لذت ببرید.

کشت سبزیجات خانگی

برای مبارزه با آفت ها باید چه اقداماتی را انجام دهیم؟

کاشت سبزی در خانه یک مشکل اساسی با خود به همراه دارد که همان رشد انواع آفات گیاهی است. دقت کنید که اصلا نباید از سموم شیمایی استفاده کنید، زیرا کشت شما کاملا ارگانیک بوده و نمی خواهید به خلوص آن آسیبی وارد شود. البته راه های دیگری نیز برای جلوگیری از رشد شته ها و آفات در سبزیجات خانگی وجود دارد که در ادامه به معرفی أنها می پردازیم.

مثلا نگه داشتن یک گلدان سبزی جعفری یا همیشه بهار درکنار گلدان سبزیجات باعث می شود تا حدود ۶۰ درصد از احتمال آفت زدگی گیاه کاسته شود. همچنین برای مقابله با این مشکل و جلوگیری از آفت زدن سبزی هایتان، می توانید مقداری آب را با الکل مخلوط کنید و هر چند مرتبه یک بار روی سبزی ها بپاشید تا در صورت حمله رشد شته ها در داخل سبزی ها، به سرعت از بین بروند.

چند نکته در رابطه با کاشت انواع سبزیجات در منزل

  • هنگام کاشت سبزیجات، بذرها را حتما ردیفی بکارید تا بعدا کنترل علف‌ های هرز، وجین و برداشت محصول راحت‌ تر انجام شود.
  • برای باغبانی در منزل، سراغ کودهای گیاهی و طبیعی بروید و از کودهای شیمیایی تا جای ممکن استفاده نکنید (تا محصولتان ارگانیک باقی بماند). حتی تفاله چای خشک، خاکستر چوب و پودر استخوان هم به عنوان کود ارگانیک کاربرد دارند.
  • بذرها را حتما روی سطح خاک بپاشید. و دقت کنید که بیش از اندازه به عمق خاک نروند، زیرا در این صورت رشد پیدا نمی کنند.
  • اگر فضای کافی برای قرار دادن گلدان روی زمین ندارید (که اکثر آپارتمان های امروزی با این مشکل مواجه هستند) از سبدهای مخصوص پرورش گیاه استفاده کنید. این سبدها را در جایی که نور کافی وجود دارد آویزان کنید و در آن سبزی کشت کنید.
  • توصیه می کنیم که حتما از سیستم آبیاری قطره ای برای آبیاری سبزی هایتان استفاده کنید.

پرورش سبزی

حرف آخر اسپارد

باغبانی در منزل تفریحی جذاب و مفید است و به خصوص وقتی با کشت سبزیجات همراه باشد، لذتی دو چندان دارد. سبزیجاتی که در خانه‌ تان کشت می‌ دهید هم طعم و عطر بهتری دارند و هم سالم‌ ترند. برای سبزی کاری در منزل از کودهای شیمیایی یا آفت‌ کش‌ های سمی استفاده نکرده اید و مطمئن هستید که همه چیز کاملا بهداشتی و سالم است. از همین رو است که توصیه می کنیم اگر تا به حال تجربه باغبانی در منزل نداشته‌ اید، مقدمات کار را از یک باغبان حرفه‌ ای سوال کنید. مطمئنا سبزی‌ هایی که خودتان کشت کنید و حاصل دسترنج خودتان باشند، مزه دیگری دارند!

خدمات باغبانی

  • اعزام فوری باغبان سیار
  • باغبانی اصولی و حرفه‌ای
درخواست باغبانی در محل