نماکاری ساختمان

  • طراحی و اجرای دقیق
  • مقاوم‌سازی اصولی

برای طراحی نما از سنگها و پوشش های متفاوتی استفاده می شود که یکی از بهترین آنها سنگ تراورتن است. وقتی از سنگ تراورتن صحبت می کنیم تنها به یک نوع از آن اشاره نداریم بلکه انواع مختلفی از سنگها را در نظر داریم.

سنگ تراورتن براساس محل تولید و فراوانی به انوع مختلفی تقسیم می شود که هریک را می توان در محیط هاب مختلف از جمله طراحی نمای ساختمان به کار برد. در این مقاله تعریفی از سنگ تراورتن را ارائه داده و انواع آن را بررسی خواهیم کرد. در نهایت نیز مزایا و معایب آن را نیز زیر دره بین قرار خواهیم داد.

پس در ادامه با اسپارد مگ همراه باشید!

سنگ تراورتن چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

سنگ تراورتن از انواع سنگهای تزئینی است که برای اولین بار در شهر تاریخی و باستانی تیبور یا همان تیولی امروزی در ایتالیا مورد استفاده قرار گرفته است. علت استفاده از این سنگ در امپراطوری های ایتالیایی در دوران باستان، نشان دادن استحکام و قدرت این امپراطوری است.

این سنگ بافت متخلخل و نواری شکل دارد و در رنگها و طرح های متنوع در بازار موجود است. علت تنوع زیاد انواع سنگ تراورتن مواد رسوبی این سنگها است. از آنجایی که بیشتر سنگهای تراورتن مقاومت سایشی پایینی دارند، مراحل تولید آنها آسان است.

شاید تصور کنید این مقاومت سایشی پایین نشان دهنده مقاومت کم این سنگها است اما باید اشاره کنیم که از سنگ تراورتن برای مکان هایی با تحمل زیاد مقاومت فشاری استفاده می شود.

سنگ تراورتن چیست

سنگ تراورتن چه کاربردهایی دارد؟

سنگ تراورتن از معادن مختلفی استخراج شده و با روشهای متنوعی فراوری می شود. همین موضوع باعث ازدیاد انواع این سنگ شده است. هریک از این سنگها در طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان های مختلف با کاربری های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه این مطلب بیشتر با انواع سنگ تراورتن و کاربردشان آشنا می شوید.

معمولا با توجه به میزان تخلل سنگ تراورتن می توان کاربرد آن را تشخیص داد. برای مثال سنگ هایی که تخلل کمتری دارند و در مقابل نفوذ رطوبت مقاومت بیشتری دارند، معمولا برای طراحی حمام، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و یا نمای بیرونی استفاده می شوند.

از آنجایی که بیشتر انواع این سنگها ویژگی بالا، یعنی نفوذ پذیری پایینی دارند، بهترین گزینه برای طراحی نما در مناطق سردسیر و با بارندگی زیاد هستند. در دکوراسیون داخلی نیز می توان این نوع از سنگهای تراورتن را در طراحی راه پله ها، کفپوش و قرنیز دیواری مورد استفاده قرار داد.

سنگ تراورتن با مرمر و گرانیت چه تفاوتی دارد؟

این سه سنگ را می توان از پرکاربردترین سنگها در طراحی نمای ساختمان ها دانست. در بین این سه سنگ مقاوم و مسحکم ترین گزینه سنگ گرانیت است. پایین ترین میزان استحکام نیز به سنگ مرمر تعلق دارد. در واقع سنگ تراورتن را می توان حد فاصل این دو مورد دانست. در ادامه به مقایسه این سنگ ها می پردازیم.

اما چرا استفاده از سنگ تراورتن رایج تر است؟ این سنگ با داشتن تخلخل و نفوذ مناسب دوغاب، در برابر واکنش های شیمیایی و تغییرات آب و هوایی مقاوم تر است. به همین دلیل می توان انواع سنگ تراورتن را در نماهای خارجی و محیط های داخلی ساختمان ها به کار برد.

مقایسه سنگ تراورتن با مرمر

انواع سنگ تراورتن براساس نحوه فراوری

یکی از روش های تقسیم بندی انواع سنگ تراورتن براساس نحوه فراوری و تولید آنها است که به طور کلی به ۴ دسته عمده زیر تقسیم می شود:

۱. سنگ تراورتن هوند

اگر می خواهید نحوه نظافت راه پله آسان تر شود می توانید از تراورتن هوند برای راه پله استفاده کنید. این سنگ ظاهری مات و یکدست دارد و نور را بازتاب نمی دهد. به این ترتیب می توان در فضای داخلی واحدها نیز از آن استفاده کرد.

۲. سنگ تراورتن صیقلی

نظرات کاربران نماکاری ساختمان

درخواست نماکاری ساختمان

همانطور که از نام آن نیز پیداست ظاهری براق و لوکس دارد. با داشتن خاصیت بازتاب نور می توانید از بهترین انتخاب ها برای نما ساختمان باشد.

۳. سنگ تراورتن تامبل

سنگ تامبل با داشتن ظاهری طبیعی بیشار برای دکوراسیون بخش هایی از فضای داخلی و یا خارجی ساختمان استفاده می شود.

۴. سنگ تراورتن براش

سنگ براش ظاهری شیک، متفاوت و روستیک دارد که آن را برای طراحی نمای ساختمان مناسب ساخته است.

انواع سنگ تراورتن

انواع سنگ تراورتن براساس محل قرارگیری معدن

در قسمت پیشین انواع سنگ تراورتن را براساس نحوه فراوری، تولید و ظاهر آنها پس از آماده سازی بررسی کردیم. حالا می خواهیم انواع این سنگها را براساس محل قرارگیری معدن و مکان استخراج آنها مورد بررسی قرار دهیم.

سنگ تراورتن عباس آباد

حتما سنگهای سفید رنگ تراورتن را بارها دیده اید. این سنگها که از نظر زیبایی بسیار شهرت دارند، سنگ تراورتن عباس آباد نامیده می شوند. خواصی همانند چسبندگی قوی و ساب پذیری بالا باعث شده این سنگ از بهترین گزینه ها برای استفاده در نمای ساختمان باشد.

امروزه سنگ تراورتن عباس آباد از پر استفاده ترین سنگها در طراحی نمای ساختمان و فضاهای بیرونی است.

سنگ تراورتن تکاب

از دیگر انواع سنگ تراورتن نما است که کاربرد بسیار بالایی در طراحی فضای بیرونی ساختمان ها دارد. این سنگ معمولا در سنگهای قهوه‌ای، مشکی و کرم استخراج می شود. علاوه بر رنگهای جذاب، سنگ تراورتن تکاب بافت موج دار و خاصی نیز دارد. البته انواع ساده این سنگ نیز در بازار موجود است.

سنگ تراورتن حاجی آباد

گزینه دیگر طراحان نمای بیرونی و محوطه ساختمان، سنگ تراورتن حاجی آباد است که از محل استخراج آن برگرفته شده است. اگر به دنبال طیف های روشنی از قهوه ای و کرم باشید باید بروید سراغ این سنگ زیرا در رنگهای کرم روشن و شکلاتی عرضه می شود.

این سنگ علاوه بر تنوع رنگ، در طرح های متنوع نیز عرضه می شود. از جمله طرح های پرکاربرد آن می توان به طرح چرمی، موج دار و سنگ گیوتن اشاره کرد. همین ویژگی جذاب کاربرد این سنگ را از نما فراتر برده است، چنانچه امروزه به عنوان کفپوش نیز از آن استفاده می شود.

سنگ تراورتن حاجی آباد نسبت به سایر انواع سنگ تراورتن تخلخل کمتری دارد. همین موضوع باعث کاهش هزینه شستشوی نمای ساختمان های مزین شده به این سنگ خواهد شد.

سنگ تراورتن حاجی آباد

 سنگ تراورتن آب گرم محلات

معمولا برای طراحی دکوراسیون داخلی منازل از این سنگ استفاده می شود. علت این کاربرد را می توان به رنگ خاص سنگ آب محلات نسبت داد. این سنگ در طیف های جذاب کرم و زیتونی استخراج شده و تلفیق می گردد. ترکیب این دو رنگ از بهترین گزینه ها برای استفاده در دکوراسیون داخلی است.

 سنگ تراورتن آتش کوه

و اما می رسیم به آخرین گزینه از انواع سنگ تراورتن، یعنی سنگ آتش کوه! این سنگ در اسامی سنگ امداد، سنگ سفید محلات و شهاب سنگ نیز شناخته می شود. سنگ آتش کوه در رنگ سفید و همراه با موج های زیبا و منظم استخراج می گردد. با داشتن ویژگی ساب پذیری بالا در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار محبوب است.

سایر نکات مهم درخصوص سنگ تراورتن

سنگ تراورتن نیز همانند سایر انواع سنگها مزایا و معایبی را به همراه داد. تنها کافی است که با شناسایی این موارد سنگ تراورتن را در بهترین محل ممکن به کار ببرید. برای این منظور در ادامه به بررسی نکاتی چند درخصوص انواع سنگ تراورتن نما خواهیم پرداخت:

  • بیشتر انواع سنگهای تراورتن قیمت مناسبی دارند. تنها تعدادی از رنگهای خاص از این سنگها گران قیمت هستند.
  • سنگ تراورتن با داشتن بافتی شیک و لوکس می تواند بهترین گزینه برای ساختمان های مختلف با کاربری های متفاوت باشد.
  • باتوجه به طبیعی بودن رنگ این نوع از سنگها دیگر نیاز نیست نگران کمرنگ شدن آنها و آسیب دیدن رنگ نمای ساختمان باشید.
  • تراورتن معمولا دیرتر از انواع سنگها گرم می شود در نتیجه مدت بیشتری را در اقلیم های گرم، خنک می ماند. همین ویژگی این سنگ را برای مناطق گرمسیر و حتی کناره استخر و محیط های مرطوب مناسب ساخته است.
  • سنگ تراورتن با داشتن بافت متخلخل در برابر لغزش مقاومت بالایی دارد.
  • یکی از اصلی ترین معایب این سنگها احتمال خرد شدگی آنها در اثر نفوذ آب است.
  • اگر به دنبال سنگی با رنگ یکنواخت هستید، عدم یکنواختی رنگ سنگ تراورتن می تواند برای شما از معایب آن محسوب شود.

سخن پایانی اسپارد!

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد انواع سنگ تراورتن برای طراحی نما و فضای بیرونی استفاده می شوند. هرچند می توان انواعی از آنها را برای طراحی دکوراسیون داخلی نیز به کار برد. بهتر است پیش از انتخاب این نوع سنگ با متخصصین این حوزه مشورت کرده و راهنمایی لازم را برای انتخاب بهترین نوع سنگ تراورتن دریافت کنید! همچنین پیشنهاد می کنیم اگر در فکر طراحی نما و فضای بیرونی منزل خود هستید با کاربرد سنگ لایم استون در نما آشنا شوید.

نماکاری ساختمان

  • طراحی و اجرای دقیق
  • مقاوم‌سازی اصولی
درخواست نماکاری ساختمان