خشکشویی آنلاین

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • تحویل رایگان و سریع

احتمالا تا به حال این تجربه را داشته اید که گاهی اوقات به محض لمس کردن برخی اشیاء، یک شوک الکتریکی خفیف به بدنتان وارد شده باشد. شوکی که اصطلاحا جرقه خوانده می شود و در عمل مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی کند، اما به وجود آورنده حسی آزادهنده برای او است. حسی که ناشی از تجمع الکتریسیته ساکن در لباس های شخص است و به علت سایش دو لباس با بارهای مخالف (مثبت و منفی) به وجود می آید.

چنین اتفاقی البته در فصول سرد و خشک مثل زمستان بیشتر رخ می دهد (و شاید به همین خاطر باشد که فروش اسپری ضد الکتریسیته لباس در این فصل بسیار بالا می رود)، زیرا الکتریسیته ساکن روی لباس هایی از جنس پشم و الیاف مصنوعی بیشتر می نشیند و احتمال تجمع آن بعد از تماس لباس های متعدد با یکدیگر، بالاتر است. جدای از وارد آمدن شوک الکتریکی به بدن، چنین لباس هایی معمولا مدام به تن می چسبند و آزار مضاعفی را به فرد وارد می کنند. جلوگیری صد در صدی از تجمع الکتریسیته ساکن روی لباس امکان پذیر نیست، اما خوشبختانه امروز راه حل های متعددی برای کاهش وقوع این رخدادِ نه چندان دلپذیر وجود دارد که با به کار بستن آنها، تا حد امکان می توان از این اتفاق جلوگیری کرد. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا شما را با برخی از این ترفندها آشنا کنیم.

جرقه لباس

چطور الکتریسیته ساکن را از لباس از بین ببریم؟

احتمال شکل گیری الکتریسیته ساکن در بعضی نقاط بسیار بالا است. از جمله این مکان ها می توان به لباس های پشمی، لباس هایی با الیاف مصنوعی، بدن انسان، خودرو و برخی اشیاء منزل اشاره داشت. مقابله با الکتریسیته ساکن در هر یک از این محل ها ترفندهای خاص خود را داشته که ما در ادامه این راهنما به معرفی برخی از آنها می پردازیم:

۱- از بیکینگ پودر در شستن لباس ها استفاده کنید

بیکینگ پودر که به پودر قنادی نیز مشهور است، تنها در پخت کیک و شیرینی کاربرد نداشته و در رفع الکتریسیته ساکن لباس ها نیز موثر است. کافی است مقدار از این ماده را هنگام شستشو به ماشین لباسشویی اضافه کنید (بسته به حجم لباس ها، مقدار بیکینگ پودر را نیز مشخص کنید) تا الکتریسیته لباس ها تخلیه شده و علاوه بر آن نرم و لطیف شوند.

۲- محیط خانه را مرطوب نگه دارید

در فصل زمستان که اختلاف دمای داخل خانه با هوای بیرون زیاد است، احتمال شکل گیری الکتریسیته ساکن در اشیاء داخل منزل بالا می رود. در نتیجه با هر بار دست زدن به این وسایل، یک شوک الکتریکی به شما هم وارد می شود! برای جلوگیری از وقوع این اتفاق، بهتر است خانه را در زمستان همیشه مرطوب نگه دارید. در جهت انجام این کار، ترجیحا تعدادی گل و گیاه در منزل نگهداری کنید و یا مقداری آب را هر از گاهی روی شعله گاز قرار دهید تا بخار ناشی از آن، هوا را مرطوب کند و از به وجود آمدن الکتریسیته ساکن جلوگیری شود.

۳- چند قطره آب روی لباس های خود بپاشید

یکی از پیش پا افتاده ترین و ابتدایی ترین راه ها برای برطرف کردن الکتریسیته لباس ها (به خصوص لباس های پشمی و شلوار) پاشیدن مقداری آب روی لباس (به خصوص در هنگام اتو کردن لباس ها) است. این راه حل برای چند دقیقه تا چند ساعت کاملا موثر بوده و لباس را از هر گونه الکتریسیته عاری می کند.

نظرات کاربران خشکشویی آنلاین

درخواست خشکشویی

رفع برق لباس

۴- به لباس خود یک سنجاق قفلی وصل کنید

یک راه حل ساده دیگر برای تخلیه الکتریسیته ساکن تجمع یافته روی لباس ها، وصل کردن یک سنجاق قفلی به آن است. این سنجاق قفلی که می توانید روی درز شلوار یا داخل یقه پیراهن قرار بگیرد، موجب تخلیه الکتریسیته شده و از جرقه زدن و چسبیدن لباس به بدن جلوگیری می کند.

۵- استفاده از چوب لباسی فلزی برای لباس

وصل کردن لباس روی چوب لباسی فلزی یا قرار دادن آن ها روی یا زیر لباس ، در کاهش و تخلیه و از بین بردن الکتریسیته ساکن مو ، بدن و.. موثر است.

۶- از سرکه در شستشوی لباس ها استفاده کنید

سرکه سفید تنها منجر به پاک کردن لکه خون از لباس یا لکه چربی از لباس می شود و در بسیاری موارد الکتریسیته ساکن روی لباس ها را کاهش می دهد. کافی است به مخزن ماشین لباسشویی که پودر در آن قرار می گیرد، مقداری سرکه نیز اضافه کنید تا از تجمع الکتریسیته ساکن جلوگیری شود.

اسپری ضد الکتریسیته لباس چه تاثیری در برطرف کردن الکتریسیته دارد؟

به جرئت می توان گفت که امروزه دیگر برای از بین بردن هر مشکلی (چه مشکل ساده باشد و چه پیچیده)، راه حلی در قالب یک محصول اختصاصی وجود دارد. از بین بردن الکتریسیته ساکن لباس ها و اشیاء نیز علاوه بر روش های بالا، به کمک ماده ای به نام اسپری ضد الکتریسیته لباس امکان پذیر است. همانطور که از اسم این محصول پیدا است، اسپری ضد الکتریسیته به تخلیه الکتریسیته ساکن از روی اشیاء مستعد (مثل لباس های پشمی و فرش) منجر می شود.

بسیاری از شرکت های قالیبافی و حتی برخی از برندهای خاص تولید پوشاک نیز به صورت اشانتیون همراه با محصولات خود، این اسپری ها را نیز به مشتریان هدیه می دهند تا با استفاده از آنها، تخلیه الکتریسیته صورت گرفته و شوک الکتریکی به فرد وارد نشود. البته طرز تهیه این ماده چندان دشوار نبوده و در خانه نیز به راحتی می توان آن را درست کرد. برای انجام این کار کافی است به نسبت برابر مایع نرم کننده و آب ولرم را درون یک آب پاش بریزید و خوب به هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند. سپس محلول به دست آمده را روی فرش و موکت و لباس اسپری کنید تا الکتریسیته ساکنِ موجود روی آنها تخلیه شود.

از بین بردن برق لباس

البته برخی دیگر از انواع اسپری وجود دارند که از اتیل الکل و آب تشکیل یافته اند. این محلول الکتریسیته را به صورت بسیار بلند مدت از روی سطح لباس ها برطرف می کند و به دلیل خاصی خاص الکل، لباس سریع خشک شده و به خود بو نمی گیرد. این اسپری ها البته برخی اوقات واکنش آلرژیک برای افراد ایجاد می کنند و از همین رو باید ابتدا کمی از آنها را تست کرد و در صورتی که نکته منفی ای به وجود نیامد، می توان در مقدار بالاتر از آنها استفاده کرد.

آیا اسپری ضد الکتریسیته جهت جلوگیری از چسبیدن لباس ها بدن موثر است؟

علاوه بر بحث شوک الکتریکی و ایجاد جرقه هنگام لمس اشیاء، یکی از مشکلات الکتریسیته ساکن، چسبیدن لباس به بدن (به خصوص در فصل زمستان) است. برای از بین بردن این نوع الکتریسیته ساکن که حس بسیار ناخوشایندی را بر فرد ایجاد می کند، چندین راه مانند استفاده از اسپری ضد الکتریسیته وجود دارد که ما در ادامه این راهنما آنها را معرفی و مقایسه کرده ایم.

از جمله این راه ها می توان به اضافه کردن سرکه سیب به پودر ماشین لباسشویی، استفاده از نرم کننده در مرحله آب کشی لباس ها و استفاده از حوله مرطوب در حین خشک کردن لباس ها توسط خشک کن ماشین لباسشویی است.

با این وجود اما اسپری ضد الکتریسیته لباس ها در از بین بردن الکتریسیته ساکن بر روی شلوار و پوشاک زمستانی تاثیر بسیار شگرفی دارد. کافی است مقداری از این محلول روی لباس اسپری شود تا انرژی آن به طور کلی در یک نقطه تخلیه شود. بعد از آن خواهید دیدید که لباس ها به هیچ عنوان به بدن نچسبیده و موجب آزار آن نمی شوند.

چند نکته در رابطه با از بین بردن الکتریسیته ساکن لباس ها

  • لباس هایی ساخته شده با الیاف مصنوعی، پشم و چرم مصنوعی بیش از سایر لباس ها الکتریسیته ساکن را در خود نگه می دارند. از این رو ترجیحا از لباس های نخی و ساخته شده با الیاف طبیعی استفاده کنید تا کمتر در آنها الکتریسیته به وجود بیاید.
  • خشکی پوست یکی از عوامل ایجاد الکتریسیته است. در نتیجه همواره پوست خود را مرطوب نگه دارید.
  • همراه داشتن یک جسم فلزی باعث می شود که الکتریسیته لباس گرفته شده و حتی در مدت زمان طولانی نیز هیچ جرقه ای به وجود نیاید.
  • توصیه می شود که هنگام جمع آوری لباس خشک شده آن را تکان دهید تا الکتریسیته ساکن آن تخلیه شود.
  • کشیدن آهن ربا روی لباس باعث تخیه الکتریسیته آن می شود.
  • به یاد داشته باشید که وقتی الکتریسیته ساکن در بخشی از بدن وجود داشته باشد، لمس اجسام توسط هر بخشی از بدن موجب جرق می شود. برای تخلیه بدن خود می توانید بخش هایی مثل کف دست و آرنج را روی سطح دیوار بتنی بکشید تا از ایجاد جرق جلوگیری شود.

رفع جرقه لباس

حرف آخر اسپارد

تجمع الکتریسیته ساکن روی لباس و جرقه زدن به محض لمس اجسام مختلف دیگر یک مشکل بدون راه حل نیست و به کمک برخی از مواد خانگی و اسپری ضد الکتریسیته لباس به راحتی می توان از شر آن خلاص شد. بالاتر برخی از راه حل ها و ترفندهای مقابله با این مشکل را توضیح دادیم، اما طبیعتا یکی از بهترین راهکارها، استفاده از خدمات خشکشویی است که منجر به کاهش الکتریسیته ساکن لباس در بازه های بلندمدت تر می شود. مثل همیشه نیز در بخش کامنت ها منتظر شما هستیم تا اگر تجربه ای در این زمینه داشته اید، حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید.

خشکشویی آنلاین

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • تحویل رایگان و سریع
درخواست خشکشویی