سرویس سمپاشی

  • تضمین قیمت منصفانه
  • متخصصین آموزش دیده

اگر تا به حال در خوابگاه های دانشجویی زندگی کرده باشید، حتما اسم ساس را شنیده اید. حشره ای موذی که مخصوصا در محیط های آلوده، شلوغ و بهم ریخته رشد پیدا می کند و خون انسان را می مکد. اما آیا این حشره خونخوار فقط در محیط خوابگاه، هتل و یا پادگان هان پیدا می شود؟ در پاسخ باید گفت اصلا اینطور نیست. متاسفانه این احتمال وجود دارد که به هر علتی، در خانه و محل خواب شما نیز ساس پیدا شود و آرامش را از زندگی تان سلب کند.

اگر به وجود ساس در منزل خود شک کرده اید، کافی است زمانی که از خواب بیدار می شوید، تخت خوابتان را خوب چک کنید. اگر روی ملحفه و پتوی خود قطرات خون بود، باید هرچه سریع تر به فکر مقابله با ساس ها بیفتید. اما اگر شرایط عادی بود و چیز خاصی مشاهده نکردید، می توانید زندگی عادی خود را ادامه دهید.

البته در صورت مواجهه با ساس قرار نیست زیاد نگران شوید. زیرا در این مطلب ۲۰ راه ساده برای از بین بردن ساس را به شما توضیح می دهیم که در هر صورت آمادگی روبرو شدن با این حشرات را داشته باشید.

راه های از بین بردن ساس در خانه

ساس چیست و چه حقایقی در مورد آن وجود دارد؟

ساس ها از خانواده حشرات هستند و مانند سایر موجودات هم نوعشان رشدی بسیار سریع در محیط های آلوده دارند. این موجودات بدنی صاف و به اندازه یک دانه سیب داشته و نمی توانند پرواز کنند. ساس ها معمولا در میان کالای خواب و داخل درزهای اشیاء چوبی رشد پیدا می کنند و از خون موجودات زنده و گرم (مثل انسان) تغذیه می کنند. متاسفانه ساس حشره ای بسیار خوش مسافرت است! یعنی به راحتی از مکانی به مکان دیگر منتقل می شود. از این رو علاوه بر خانه های کثیف، در تمیزترین ساختمان ها نیز پیدا می شوند، چرا که ممکن است به وسیله یک شیء آلوده به آنجا منتقل شده باشند.

بیشتر بخوانید: چگونه خانه را تمیز کنیم؟

این موجودات حشراتی روز گریز هستند و به همین خاطر بیشتر فعالیتشان از نیمه شب شروع شده و تا ساعت ۵ صبح ادامه دارد. طول عمر ساس ها معمولا تا چند ماه نیز می رسد و تا ۶۰ بدون هیچگونه غذایی می توانند زندگی کنند. تغذیه این حشرات موذی به این ترتیب است که ابتدا پوست میزبان را سوراخ می‌ کند و بعد بزاق خود را در آن تزریق می‌ کند. ساس از طریق این فرایند به راحتی می تواند خون میزبانش را بمکد. خوشبختانه وجود این حشرات معمولا ضرر مستقیمی برای انسان ندارد و بیماری ای ایجاد نمی کند. در واقع نقطه منفی اصلی ساس ها، به جای آنکه انتقال بیماری باشد، آزار و رنجشی است که به میزبان خود وارد می کند.

چه علائمی نشان می دهد که در خانه ساس دارید؟

قبل از آنکه بخواهید ساس ها را از بین ببرید، باید مطمئن شوید که آنها در خانه و محل خوابتان وجود دارند. برای این کار کافی است به محض مشاهده چند علامت مشخص مانند خارش پوست و قرمز شدن آن پس از بیداری که در ادامه توضیح می دهیم، نسبت به وجود ساس در منزلتان حساس شوید:

۱- خارش پوست و قرمز شدن آن بعد از بیدار شدن از خواب

اگر از خواب بیدار شدید و دیدید پوستتان قرمز شده و به خارش افتاده است، احتمالا با ساس ها درگیر شده اید. این خارش پوست و قرمزی البته در اثر وجود هر نوع حشره ای می تواند باشد. پس چطور می توان تشخیص داد که ساس ها منشا آن بوده اند و یا دیگر حشرات کم خطر پوست را گزیده اند؟ کافی است به سرعت لامپ اتاق را روشن کرده و محل خوابتان را بررسی نمایید، اگر گزیدگی ناشی از فعالیت ساس‌ ها باشد، به راحتی می توانید مشاهده شان کنید.

۲- وجود لکه های قهوه ای تیره روی کالای خواب

اگر لکه های قهوه ای نسبتا بزرگی را روی پتو، ملحفه و یا روبالشتی خود دیدید، به سرعت به دنبال راه چاره باشید. زیرا این لکه های قهوه ای در اثر ادرار یا مدفوع ساس به وجود آمده اند و به خورد کالای خواب رفته اند.

۳- وجود ضایعات پوستی روی رختخواب

ساس از خون انسان تغذیه می کند و به همین خاطر پوست را نیش می زند. اگر دیدید که روی کالای خوابتان ضایعات پوستی بیضی شکل و قهوه ای رنگ از بدنتان وجود دارد، حتما به وجود ساس در منزل شک کنید.

طریقه از بین بردن ساس در منزل

از بین بردن ساس در خانه چه روش هایی دارد؟

راه های از بین بردن ساس در خانه تا حد زیادی به حجم و شدت تکثیر این موجودات بستگی دارد. در نتیجه در گام اول باید محل تکثیر این موجودات را به خوبی شناسایی کنید تا هم نسبت به حجم آنها آگاه شوید و هم بتوانید با انتخاب شیوه ای متناسب، به بهترین شکل با آنها مبارزه کنید. برای انجام این کار همه مکان هایی را که احساس می کنید ممکن است ساس در آنها وجود داشته باشد، بررسی کنید. سپس بر اساس دستورالعملی که در ادامه این مطلب نوشته ایم اقدامات لازم را انجام دهید.

به طور معمول اصلی ترین نقاط رشد ساس عبارتند از: داخل پتو و لحاف، گوشه و کنار ملحفه، روی روبالشتی، داخل درزها و شکاف های تختخواب، درون نقاط کور و تاریک اشیاء چوبی، طاقچه اتاق، انواع سرویس مبلمان، کنار کاغذ دیواری های کنده شده و محل زندگی حیوانات خانگی (به خصوص سگ).

بعد از آنکه محل تجمع ساس ها را پیدا کردید، ساده ترین راه این است که اشیاء آلوده را داخل یک محفظه بسته قرار داده و به بیرون از منزل انتقال دهید. اما همیشه هم کار اینقدر ساده نیست و ممکن است ساس در وسایلی پیدا شود که ارزش بالایی برایتان داشته باشند. در این حالت بهتر است به کمک روش هایی که در ادامه این راهنما توضیح می دهیم، با ساس ها مقابله کرده و آنها را از بین ببرید:

۱- سرکه سفید

نظرات کاربران سرویس سمپاشی

درخواست خدمات سمپاشی

برای از بین بردن ساس با سرکه کافی است مقداری محلول سرکه و آب درست کرده و آن را داخل یک بطری اسپری بریزید. سپس این ماده را روی هر نقطه ای که علائم ساس وجود دارد، اسپری کنید تا حشرات از بین بروند. این کار را آنقدر تکرار کنید که از تخم ریزی ساس ها نیز جلوگیری شود. استفاده از این محلول برای از بین بردن آفات کوچک بسیار موثر است.

۲- جاروبرقی

پیش تر از بین بردن ساس با سرکه را مورد بررسی قرار دادیم حالا می خواهیم یک روش ساده تر را برای شما شرح دهیم. یکی از ساده ترین روش ها برای نابود کردن ساس های موجود در منزل، استفاده از جاروبرقی است. کافی است در مرحله نخست جاروبرقی را در همه نقاط منزل (به خصوص نقاط مشکوک به وجود ساس) بکشید. قدرت مکش جارو باعث می شود که اکثر ساس ها از بین بروند.

در مرحله بعدی با استفاده از یک برس، تخم ساس‌ ها را از مکان های کور خانه که جارو به آنها دسترسی ندارد (مثل درز تخت و گوشه و کنار ملحفه) بردارید. در نهایت برای بار دوم منزل را جارو بکشید و محیط تان را از هر حشره ای پاکسازی کنید.

علائم ساس در رختخواب

۳- ژل سیلیکا

ابتدا این ژل را از فروشگاه های مخصوص تهیه کنید. سپس سیلیکا را له کنید و آن را در مکان‌ های آلوده استعمال کنید (هر نقطه ای که حس می کنید ساس در آن وجود دارد). در صورت انجام این کار پس از مدتی مشاهده خواهید کرد که دیگر ساسی در منزلتان وجود ندارد، زیرا این حشرات در ژل سیلیکا گیر می‌ کنند، آب بدنشان را از دست می‌ دهند و در نهایت از بین می روند.

۴- گرمای بسیار زیاد

ساس ها به دمای بالا حساسیت دارند و در مقابل آن واکنش نشان می دهند. به طوری که دمای بیش از ۴۵ درجه معمولا آنها را بسیار ضعیف می کند و جلوی تکثیرشان را می گیرد. دمای بالاتر از ۶۰ درجه نیز به سرعت آنها را نابود می کند. حتما می پرسید که چطور می توان در محیط منزل چنین دمایی را ایجاد کرد؟ در پاسخ باید گفت در درجه اول می توانید وسایل ساس زده تان (مثل پتو و ملحفه) را درون ماشین لباسشویی بیندارید تا ساس ها در دمای بالا از بین بروند. راه حل بهتر اما استفاده از دستگاه بخارشویی برای نابودی این حشرات است. همانطور که در مطلب نظافت پرده با بخارشو مشاهده کردید، این دستگاه از قدرت گرمای بسیار بالا برای تمیز کردن اجسام مختلف بهره می گیرد.

۵- سرمای بسیار زیاد

در کنار حرارت بالا، سرمای بسیار زیاد نیز برای ساس ها کشنده است. البته نابود کردن ساس با سرما کمی سخت تر است و به روزها زمان نیاز دارد. در این روش باید اجسامی را که ساس زده شده یا در آنها تخم ریزی شده است، درون فریزر قرار داد. معمولا بعد از سپری ۴ روز دمای کمتر -۱۸ درجه هر ساسی از بین می رود.

۶- حشره کش ها

طریقه از بین بردن ساس در منزل به کمک حشره کش ها بسیار ساده است. گردهای حشره‌ کش به پوست سخت بیرونی ساس صدمه وارد می‌ کنند و از این طریق موجب مرگ آنها می شوند. حشره کش ها که تقریبا برای مقابله با هر حشره مزاحمی کاربرد دارند، دسترسی شما را به نقاط کور خانه مثل درزهای دیوار و نقاط توخالی اشیاء چوبی فراهم می کنند. فقط در هنگام خرید حشره کش ها حتما توجه کنید که مجوز لازم را داشته باشند و روی آنها حتما کلمه‌ ساس درج شده باشد، چون بعضی از حشره‌کش‌ ها برای مقابله با ساس ساخته نشده اند.

راه از بین بردن ساس در خانه

۷- الکل

الکل نیز مانند سرکه در کشتن ساس ها نسبتا موثر است. در این روش مقداری الکل را در محل تجمع ساس های اسپری کنید. البته به دلیل تبخیر سریع الکل، باید این کار را چندین بار انجام دهید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.  ضمن آنکه بهترین نوع الکل برای این هدف، الکل ایزوپروپیل ۹۹٪ می باشد.

۸- خاک دیاتومه

خاک دیاتومه که از بقایای جلبک ها به دست می آید، یک آفت کش طبیعی و بسیار قدرتمند است. برای مقابله با ساس ها مقداری از این خاک را در اطراف اتاق، چارچوب ورودی و کناره های پنجره ها بپاشید. این خاک دشمن واقعی ساس ها است و در سریع ترین زمان ممکن آنها را از بین می برد و تا مدت ها منزلتان را نسبت به این حشرات ایمن می کند. البته توصیه می شود که هنگام استفاده از این ماده حتما از ماسک و دستکش استفاده نمایید.

۹- قارچ بوریا باسینا

یک راه از بین بردن ساس در خانه استفاده ماده طبیعی قارچ بوریاباسیانا است. برای استفاده مقداری از این قارچ را را روی کف زمین، ملحفه، تشک ها و یا روی درز مبلمان ها و وسایل چوبی تان اسپری کنید. این کار را چند بار و در روزهای مختلف انجام دهید تا به تدریج اثراتش را نشان دهد.

۱۰- آویشن

آویشن خواص زیادی دارد که از یکی از جالب ترین آنها، همین قابلیت حشره کشی است. در این روش کافی است برگ آویشن تازه را در زیر مبل یا تختواب قرار دهید تا ساس ها به تدریج کشته شوند. همچنین می توانید چوب آویشن را در اتاق بسوزانید تا ساس ها با سرعت بیشتری نابود شوند.

۱۱- سشوار

اگر خیلی سریع می خواهید ساس خانگی را از بین ببرید، از نزدیک ترین سشواری که دم دستتان است استفاده کنید. برای این کار سشوار را در داغ ترین حالت خود قرار دهید و قدرت آن را در حالت ماکزیمم قرار دهید. ساس ها در این شرایط از محل شما دور می شوند، اما به احتمال زیاد به زودی باز خواهند گشت. در نتیجه بهتر است در کنار استفاده از سشوار، از سایر روش های از بین ساس در خانه نیز استفاده کنید.

ساس در تختخواب

۱۲- بوریک اسید

از بین بردن ساس در خانه به کمک بوریک اسید نیز کاملا شدنی است. کافی است مقداری از این اسید را روی محل ها مشکوک اسپری کنید تا پس از مدتی حشرات از بین بروند. البته در صورتی که حجم ساس ها بسیار زیاد شده باشد، استفاده از این روش عملا بی فایده است.

۱۳- گوگرد

برای نابودی ساس ها می توانید از گوگرد نیز استفاده کنید، اما باید حتما دقت کنید که قبل از شروع اقدامات احتیاطی را انجام دهید. زیرا استفاده از گوگرد در فضای بسته می تواند برای ساکنین خانه دردسرساز شود. در هر صورت اگر تصمیم گرفتید برای نابودی ساس ها از این شیوه استفاده کنید، ابتدا منزلتان را از هرگونه مواد قابل اشتعال مثل پرده، فرش و میز چوبی، مبلمان و میز تلویزیون خالی کنید. سپس یک ظرف فلزی را با مواد آتش‌ زا مثل نفت و یا ژل آتش زا در مرحله بعد مقداری خاک گوگرد در ظرف ریخته و آن را آتش بزنید. سپس محل را به سرعت ترک کنید و تا ۲۴ الی ۴۸ ساعت به خانه برنگردید. زمانی هم که برگشتید، حتما در خانه را باز بگذارید و سیستم تهویه هوا را روشن کنید.

۱۴- پودر زردچوبه

در پودر زردچوبه یک ماده شیمیایی به نام کورکومین وجود دارد که خواص ضد میکروبی داشته و برای از بین بردن ساس در منزل بسیار موثر است. در این روش پودر را در روزهای متوالی روی نقاط ساس زده بپاشید تا حشرات به تدریج از بین بروند.

۱۵- روغن درخت چای

یکی دیگر از روش های مقابله با ساس در منزل، استفاده از ماده پر فایده روغن درخت چای است. در این شیوه حدود ۲۰ تا ۳۰ قطره از روغن را درون یک بطری اسپری دار بریزید. سپس بطری را خوب تکان دهید و آن ترکیب مخلوط شده را به تمامی نقاطی که برای رشد ساس مستعد هستند، اسپری کنید. به یاد داشته باشید که روغن درخت چای علاوه قدرت بالا در از بین بردن ساس، برای درمان خارش جای گزیدگی ساس هم بسیار مفید است.

۱۶- روغن اسطوخودوس و روغن نعنا

روغن اسطوخودوس و روغن نعنا یکی از مهلک ترین سم ها برای ساس می باشد. کافی است ۱۵ قطره روغن اسطوخودوس را با ۱۵ قطره روغن نعناع ترکیب کنید. این ترکیب را داخل یک بطری کنید و آن را خوب بهم بریزید. سپس محتویات این بطری را در محل های آسیب دیده اسپری کنید تا اثر خود را ظرف مدت کوتاهی نشان دهند.

۱۷- فلفل کاین

می دانیم فلفل کاین در هر منزلی پیدا نمی شود، اما به هر حال استفاده از این ترکیب نیز برای از بین بردن ساس در خانه بسیار موثر است. در این روش مقداری از فلفل کاین با زنجبیل و پونه کوهی ترکیب کنید و آنها را چند دقیقه بجوشانید. سپس ترکیب این مواد را از صافی رد کنید در یک بطری اسپری‌ دار بریزید و آن را روی مناطق آلوده اسپری کنید. این محلول بوی خاصی تولید می کند که موجب مرگ ساس می شود.

ساس زدگی در خانه

۱۸- پودر تالک

یک راه ساده برای از بین بردن ساس لابه لای تشک، مبلمان و ملحفه ها استفاده از پودر تالک است. برای خلاص شدن از ساس خانگی مقداری از این پودر را در گوشه و کنار تاریک و نقاط حساس بریزید. بعد از بین رفتن ساس می توانید به راحتی با جاروبرقی این پودر را تمیز کنید.

۱۹- بخارشوی

روش از بین بردن ساس با جاروبرقی و سشوار را پیش تر بررسی کردیم. اگر در منزل بخارشوی داشته باشید استفاده از آن را به شما پیشنهاد می کنیم. برای این منظور بخارشوی را روی دمای ۵۴ درجه سانتی گراد یا همان ۱۳۰ درجه فارنهایت قرار دهید.
پس از تنظیم دمای بخارشوی آن را روی مبلمان، پرده ها، چارچوب تخت، روی فرش، موکت و کف زمین بگیرید. این دمای بالا به راحتی ساس خانگی را از بین خواهد برد.

۲۰- جوش شیرین

نمونه دیگری از درمان های خانگی برای خلاص شدن از شر ساس، جوش شیرین است. این ماده با از بین بردن رطوبت، حشرات را کم آب می کند. روش از بین بردن ساس در منزل بسیار ساده است تنها کافی است یک لایه از جوش شیرین را روی قسمت های مشکوک از منزل بپاشید. قبل جارو کشیدن اجازه دهید جوش شیرین به مدت یک هفته بماند تا ساس خانگی به طور کامل از بین برود.

چطور می توان از تکثیر ساس در خانه جلوگیری کرد؟

هر اندازه که بتوانید از تکثیر و رشد ساس ها جلوگیری کنید، در از بین بردن آنها نیز کار ساده تری خواهید داشت. به خصوص معضل شیوع ساس در خانه ها از جمله مسائلی است که به راحتی قابل پیشگیری بوده و با رعایت چند نکته نسبتا ساده مانند پوشاندن تخت و تشک با کاور مخصوص می توانید تا حدود زیادی از ورود ساس به محل زندگی تان جلوگیری کنید. در ادامه این مطلب ۸ روش ساده برای جلوگیری از تکثیر ساس در خانه را به شما معرفی کرده ایم:

  • می توانید تخت و تشک خود را با کاورهای مخصوصی بپوشانید تا ساس نتواند در آنجا تخم ریزی داشته باشد
  • بعد از بازگشت از سفر، به هیچ عنوان چمدانتان را روی تختخوابتان نگذارید. زیرا همانطور که گفتید ساس به راحتی از محلی به محل دیگر منتقل می شود. در این صورت ساس چسبیده به چمدانتان به راحتی وارد درزهای تختخواب شده و مشکلاتتان شروع می شود
  • لباس هایی که با آنها سفر کرده اید را  از سایر لباس‌ های خود جدا کنید و هرچه سریع‌ تر آنها را با آب داغ بشویید
  • ساس ها در محیط های بهم ریخته و شلوغ فرصت بیشتری برای رشد دارند. در نتیجه تا جایی که می توانید منظم باشید و وسایلتان را به شیوه ای صحیح در کنار یکدیگر قرار دهید
  • اگر وسیله دست دومی را برای منزلتان خریداری کرده اید، قبل از ورود آنها به داخل خانه حتما به خوبی بررسی شان کنید تا ساس نداشته باشند
  • ترجیحا کالای خواب خود را (بالشت، پتو، لحاف، ملحفه، تخت، روبالشتی و …) به هیچ عنوان به صورت دسته دوم تهیه نکنید
  • ساس فقط مخصوص تختخواب نیست و در هر محیط دیگری نیز می تواند رشد کند. نیمکت های رستوران، میزهای مدرسه و دانشگاه، روی کامپیوترهای محل کار، لابلای کتاب ها در کتابخانه ها، گوشه و کنار صندلی ها، تخت بیمارستان و پرده های منزل و هر محیط دیگری برای تکثیر ساس مستعد هستند
  • درزها و سوراخ های روی دیوار با پر کنید. برای انجام این کار می‌ توانید از مواد مخصوص و خمیرهای درزگیر استفاده کنید

متخصصین حشره کشی و دفع آفت چطور ساس ها را از بین می برند؟

از بین بردن ساس در خانه کار چندان ساده ای نیست. بسیاری از افراد به این کار علاقه ای ندارند و یا اینکه نمی توانند به شیوه ای صحیح آن را اجرا کنند. البته ممکن است حجم و شدت تکثیر ساس ها به حدی باشد که هیچ یک از روش های بالا جواب نداده و مجبور شوید که به متخصص حشره کشی مراجعه کنید. اما این متخصصین چه ترفندهایی را به کار می گیرند و از چه وسایلی استفاده می کنند که می توانند به راحتی همه ساس ها را نابود کنند؟

ساس در منزل

در پاسخ باید گفت که این افراد نیز در ابتدا تلاش می کنند که روش های طبیعی و سبک تر دفع ساس را به کار بگیرند. چنانچه این روش ها جواب ندادند، آنها به سراغ سم های مخصوص رفته و کار خود را انجام می دهند. برخی از این سم های مخصوص عبارتند از:

  • پیرترین (pyrethrins) و پیرتروئید (pyrethroids)؛ مرسوم ترین سم ها برای مقابله با ساس
  • کاربامات (Carbamates)
  • پیرول
  • سیلیکات؛ این حشره کش خاک دیاتومه دارد

متخصصین آفت کشی با استفاده از یکی از سموم بالا (اگر روش های خانگی مرسوم جواب نداد) به سادگی قادر خواهند بود که هر ساسی را از بین ببرند. در نتیجه اگر می خواهید که ساس های منزل یا محل کارتان را به شیوه ای اساسی نابود کنید، حتما از خدمات سمپاشی ساختمان این افراد استفاده نمایید.

بهترین روش از بین بردن ساس در منزل چیست؟

واقعیت این است که ساس ها آنقدر که به نظر می آیند ترسناک نیستند. آنها به هیچ عنوان باعث بیماری نمی شوند و آلودگی خاصی را به محیط منزلتان منتقل نمی کنند. تنها مشکلاشان (که البته مشکل کمی هم نیست) ایجاد آزار و اذیت برای انسان است. ساس ها ظرف مدت کوتاهی پوستتان را به خارش می اندازند، از خونتان تغذیه می کنند، موجب قرمزی بدن می شوند و احتمالا واکنش های آلرژیک ایجاد می کنند.

اگر با این موجودات روبرو شدید بهترین و سریع ترین اقدامی که می توانید انجام دهید کمک گرفتن از خدمات سمپاشی اسپارد است. برای استفاده از این خدمات تنها کافی است در چند قدم کوتاه سفارش خود را در اسپارد ثبت کنید!

سرویس سمپاشی

  • تضمین قیمت منصفانه
  • متخصصین آموزش دیده
درخواست خدمات سمپاشی