نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)

لکه‌های زرد روی دیوار با ظاهر بدی که دارند، یکی از آزاردهنده‌ترین لکه‌هایی هستند که هرکدام از ما ممکن است روی دیوار خانه خود ببینیم. اما این لکه‌ها از کجا آمده‌اند و چطور می‌توانیم در کمترین زمان و با صرف کمترین هزینه از شر آنها خلاص شویم؟ به‌وجودآمدن این لکه‌ها دلایل مختلفی دارد. بهتر است دلیل پدیدار شدن لکه‌ها را بدانیم و عامل ایجاد آنها را از بین ببریم تا بعد از مدتی دوباره سروکله‌شان پیدا نشود. اما از بین بردن زردی گچ دیوار ترفندها و تکنیک‌های خاصی دارد که با یادگیری آنها می‌توانید به‌راحتی دیوار خود را تمیز کنید.

لکه بدشکل و زرد رنگ روی دیوار از کجا آمده است؟

اگر قصد رنگ کردن و گچ کاری دیوارهای منزل خود را دارید، باید به یک نکته توجه کنید. گچ دیوار باید خشک باشد. خشک نشدن گچ یکی از عوامل به‌وجودآمدن لکه روی دیوار است. بنابراین بعد از گچ‌کاری پنجره‌ها را باز بگذارید و در صورت لزوم از یک وسیله گرمایشی استفاده کنید تا گچ دیوار کاملاً خشک شود و لازم نباشد بعداً برای از بین بردن زردی گچ دیوار کاری کنید. در ادامه این راهنما بیشتر با علت زرد شدن دیوار و روش های از بین بردن این زردی آشنا می شوید.

کیفیت گچی که استفاده می‌کنید هم در زرد شدن آن مؤثر است. احتمال زرد شدن گچ‌هایی که مقادیر زیادی مواد شیمیایی انیدرید دارند، بسیار بیشتر است. بنابراین بهتر است در جاهایی که به روی کار و سطح دیوار نزدیک‌تر هستند از چنین گچ‌هایی استفاده نکنید.

اما برای بسیاری از ما پیش آمده که مدت‌ها بعد از تمام شدن گچ‌کاری لکه‌های زرد را روی دیوار تشخیص داده‌ایم. در این صورت احتمال دارد رطوبت عامل اصلی ایجاد لکه باشد. اگر در بالاترین طبقه ساختمان هستید و روی سقف شما لکه ایجاد شده، برای تشخیص علت نم دیوار بهتر است به پشت بام سر بزنید. همچنین ممکن است داخل دیوار یا در سقف یک لوله آب ترکیده باشد و به سقف نم داده باشد.

البته دلایل دیگری هم برای زرد شدن دیوار وجود دارد. برای مثال وقتی یک تابلو یا ساعت برای مدت طولانی روی دیوار نصب باشد، لکه‌ای روی دیوار به جا می‌گذارد. همچنین ممکن است در آشپزخانه و نزدیکی گاز لکه‌های زرد ناشی از روغن و چربی غذا پدیدار شود. دود سیگار هم می‌تواند عاملی برای ایجاد لکه‌های زرد روی دیوار و سقف باشد.

از بین بردن زردی گچ دیوار

گام اول در از بین بردن زردی گچ دیوار چیست؟

لکه‌های ناشی از رطوبت بر روی دیوار معمولاً در ابتدا به رنگ روشن هستند و پس از مدتی پررنگ‌تر می‌شوند. رسیدگی به این لکه‌ها در زمان درست بسیار مهم است، زیرا از بین بردن زردی گچ دیوار در ابتدا راحت‌تر است. به‌علاوه بعد از چند وقت ممکن است متوجه شوید روی لکه‌ها کپک تشکیل شده؛ در این زمان حتی ممکن است سلامتی شما به خطر بیفتد. پس به محض دیدن لکه‌ها طبق دستورالعملی که در ادامه این راهنما نوشته ایم برای برطرف کردن آن اقدام کنید.

نظرات کاربران نقاشی ساختمان

درخواست نقاش ساختمان

اما گام اول در از بین بردن زردی گچ دیوار، پیدا کردن دلیل پدیدار شدن لکه‌ها است. اگر شما در یک شهر با رطوبت بالا، مثلاً در شمال ایران، زندگی می‌کنید احتمال دارد به دلیل رطوبت زیاد این لکه‌ها را بیشتر ببینید. اما پدیدار شدن این لکه‌ها در شهرهای دیگر هم ممکن است و باید علت آن را بررسی کنید.

اگر ایزوگام کاری پشت بام به خوبی انجام نشده باشد دردسر بزرگی برایتان ایجاد خواهد شد. درنتیجه ایزوگامی که نشتی دارد یا لوله‌ای در دیوار سوراخ شده، اول باید تعمیر شود تا علت اصلی مشکل برطرف کنار برود. اما در صورتی که مشکل جدی وجود ندارد و مقدار لکه‌ها کم است می‌توانید راهکارهای خانگی را برای از بین بردن آنها پیاده کنید. بنابراین حتما باید تشخیص ایزوگام خوب از بد را بلد باشید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

نکته: به یاد داشته باشید راهکارهایی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم برای از بین بردن زردی گچ دیوار هستند. اگر سقف یا دیوار شما از مواد دیگری مانند چوب ساخته شده است، باید راهکارهای متناسب با آن را در پیش بگیرید.

از بین بردن زردی گچ دیوار

این شما و این ۹ ترفند از بین بردن زردی گچ دیوار!

ترفند اول: مایع ظرفشویی

این روش برای پاک کردن لکه‌های ناشی از دود سیگار و چربی مناسب است. برای پاک کردن لکه‌ها به این روش دو قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی را با یک قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و با یک اسفنج یا پارچه نرم به دیوار بکشید. سپس با یک دستمال تمیز آن را پاک کنید. به جز مایع ظرف‌شویی محلول سرکه هم که در بالا توضیح دادیم در پاک کردن لکه‌های حاصل از دود سیگار مؤثر است.

مایع ظرفشویی برای از بین بردن زردی گچ دیوار

ترفند دوم: ترکیب سرکه و آب

دیوار نم کشیده و مرطوب محل بسیار خوبی برای رشد انواع قارچ است. احتمال وجود کپک و قارچ در لکه‌هایی که رنگ تیره‌ای دارند بسیار زیاد است. اگر با چنین مشکلی روبه‌رو شدید سرکه به شما کمک خواهد کرد. کافی است یک قاشق غذاخوری سرکه را در یک پیمانه آب حل کنید و با یک اسفنج یا پارچه نرم روی دیوار بکشید.

برای اینکه دیگر دچار مشکل کپک‌زدگی دیوار نشوید سعی کنید منزل شما همیشه تهویه خوبی داشته باشد. به‌علاوه هرگز روی محل کپک‌زده را با کاغذدیواری یا تابلو نپوشانید. این کار باعث می‌شود جریان هوا کم شده و رشد قارچ‌ها تسریع شود.

ترفند سوم: ترکیب جوش شیرین و آب

یکی دیگر از مواد ضدعفونی کننده طبیعی جوش شیرین است. برای استفاده از جوش شیرین هم مانند سرکه یک قاشق غذاخوری از آن را داخل یک پیمانه آب حل کنید و بر روی لکه‌ها بکشید. از آنجایی که جوش شیرین رطوبت را به خود جذب می‌کند و خاصیت ضدعفونی کننده دارد، می‌تواند در از بین بردن زردی گچ دیوار مؤثر باشد.

ترفند چهارم: استفاده از مایع سفیدکننده

سفیدکننده‌ها از قدرتمندترین مواد برای از بین بردن لکه‌هایی هستند که بر روی دیوارهای سفید شکل می‌گیرند. برای از بین بردن زردی گچ دیوار با سفیدکننده ابتدا یک پیمانه سفیدکننده را در یک سطل آب حل کنید تا رقیق شود. سپس با یک اسفنج محلول آب و سفیدکننده را بر روی لکه بکشید. اگر لکه تازه ایجاد شده و کم باشد، ممکن است با یک بار تمیزکاری از بین برود. در مورد لکه‌های سرسخت‌تر باید چند بار دیگر هم این کار را تکرار کنید.

ترفند پنجم: بخارشو

یکی از راه‌های بسیار خوب برای از بین بردن رد تابلو و ساعت روی دیوار استفاده از بخار شو است. اگر اثر به‌جامانده از تابلو خیلی زیاد نباشد می‌توانید با کمک بخارشو و کمی محلول شوینده آن را از بین ببرید.

روش از بین بردن زردی دیوار

ترفند ششم: ترکیب بوراکس و سرکه

اگر تا امروز با بوراکس آشنا نشده‌اید وقتش رسیده که این ضدعفونی کننده نسبتاً ارزان و کم‌ضرر را بشناسید. از بوراکس در صنایع مختلف برای نابود کردن قارچ‌ها استفاده می‌شود. شما هم می‌توانید دو قاشق بوراکس را در یک چهارم لیوان سرکه حل کنید و با محلول به‌دست‌آمده به جنگ با لکه‌های حاصل از نم دیوار بروید. همچنین می‌توانید از ترکیب بوراکس با آب داغ برای از بین بردن زردی گچ دیوار استفاده کنید.

ترفند هفتم: روغن درخت چای

روغن درخت چای هم از پاک‌کننده‌های طبیعی و بی‌ضرر است. شاید در ظاهر به نظر نرسد اما روغن چای یک پاک‌کننده قوی برای نابود کردن قارچ و کپک است. می‌توانید یک قاشق روغن چای را در یک پیمانه آب حل کنید و بر روی لکه‌ها بکشید.

 ترفند هشتم: پودر ماشین لباس‌شویی بدون آنزیم

پودرهای ماشین لباس‌شویی از قدرت تمیزکنندگی بسیار زیادی برخوردارند. به همین دلیل می‌توانید از این پودرها هم در مبارزه با لکه‌های روی دیوار و قارچ‌ها استفاده کنید. برای این کار مانند موارد قبلی کمی پودر را در یک پیمانه آب حل کرده و با یک دستمال تمیز یا اسفنج بر روی لکه‌ها بکشید.

ترفند نهم: سنباده‌کشی

این ترفند، آخرین راهکار خانگی برای از بین بردن زردی گچ دیوار است. اگر تمام موارد بالا را امتحان کردید و باز هم به نتیجه دلخواه نرسیدید، عمق لکه‌های روی دیوار بیشتر از این حرف‌هاست. بنابراین برای حل مشکل، یک سنباده تهیه کنید و دیوار را تا جایی که لکه‌ها محو شوند سنباده بکشید. حالا با کمی رنگ ضد آب محل مورد نظر را دوباره رنگ کنید.

نکات مهمی که باید قبل از پاک کردن لکه‌ها بدانید

  • در صورتی که می‌خواهید از مواد شوینده و سفیدکننده برای پاک کردن لکه‌ها استفاده کنید، حتماً ابتدا کمی از مواد را روی قسمت کوچکی از دیوار که دیده نمی‌شود امتحان کنید. زیرا ممکن است ترکیبات شیمیایی با مواد دیوار واکنش دهند و آن را بیش از پیش خراب کنند.
  • موقع کار با مواد شیمیایی حتماً از ماسک، دستکش و عینک استفاده کنید و یک پنجره را در نزدیکی خود باز بگذارید. زیرا مواد شوینده بسیار قدرتمند هستند و در برخورد با پوست یا چشم باعث حساسیت، سوزش و مشکلات جدی سلامت می‌شوند. به‌علاوه این مواد گازهای سمی تولید می‌کنند که بسیار زیان‌آور است.
  • از دستمال سفید و تمیز برای پاک کردن دیوار استفاده کنید. دستمال رنگی یا کثیف ممکن است به دیوار رنگ دهد.
  • سعی کنید در مراحل از بین بردن زردی گچ دیوار خیلی دیوارها را خیس نکنید. زیرا خیس شدن زیاد باعث ترک خوردن رنگ و ایجاد حباب در آن می‌شود.
  • اگر دائماً لکه‌های روی دیوار را پاک می‌کنید و آنها دوباره ظاهر می‌شوند، حتماً با یک کارشناس مشورت کنید تا مشکل را از ریشه پیدا کرده و از بین ببرید.

سمباده کشی برای گچ زرد شده

آخرین راه برای رهایی از دیوارهای زرد چیست؟

راهکارهای بالا در از بین بردن زردی گچ دیوار مؤثر هستند. اما گاهی لکه‌های روز دیوار آن‌قدر سمج هستند که به‌راحتی و با راهکارهای بالا برطرف نمی‌شوند. در این صورت احتمالاً مجبور خواهید بود دیوار خانه خود را لایه‌برداری و دوباره رنگ کنید. خودتان هم می‌توانید یک لایه گچ را بتراشید و دیوار را از نو گچ‌کاری کنید.

سپس صبر کنید تا گچ کاملاً خشک شود و روی آن را رنگ کنید. اما شاید ترجیح بدهید که کار را به کاردان بسپارید و از یک نقاش حرفه‌ای یا گچ کار برای این کار کمک بگیرید.

از بین بردن زردی گچ

سخن پایانی اسپارد!

تابه‌حال  از راهکارهای ارائه شده را برای برطرف کردن لکه‌های ناشی از نم دیوار یا لکه‌های دود و چربی امتحان کرده‌اید؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید و اگر راهکار دیگری برای از بین بردن زردی گچ دیوار بلدید در قسمت نظرات بنویسید تا از آن بهره‌مند شویم.

گچ کاری ساختمان

  • اعزام گچ کار ماهر
  • مناسب‌ترین قیمت