تعمیرات شوفاژ

  • اعزام فوری سرویس‌کار
  • ضمانت منصفانه‌ترین قیمت

رادیاتور به عنوان یکی از رایج‌ترین انواع سیستم‌های گرمایشی شناخته می‌شود که در بسیاری از ساختمان‌ها به ویژه آپارتمان‌های مسکونی کاربرد دارد. رادیاتورها در انواع مختلفی تولید شده و در بازار به فروش می‌رسند. رادیاتور نیز مانند سایر سیستم‌های تأسیسات مکانیکی در ساختمان‌ها به مرور زمان دچار ایراداتی می‌شود. هواگیری یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که برای رادیاتورها به وجود می‌آید. با عدم رسیدگی به این مشکلات ممکن است حتی آبگرمکن شما نیز دچار مشکل شود. بنابراین لازم است علاوه بر بررسی راهنمای عیب یابی آبگرمکن با مشکلات رادیاتور نیز آشنا شوید.

در این مقاله قصد داریم تا آموزش نحوه هواگیری رادیاتور را با هم مرور کنیم. تا انتها با ما همراه باشید. اما پیشنهاد می کنیم که اگر با آبگرمکن خانه خود مشکل دارید از خدمات سرویس آبگرمکن اسپارد بهره بگیرید.

منظور از هواگیری شوفاژ چیست؟

قبل از بررسی نحوه هواگیری رادیاتور، بد نیست بررسی کنیم که منظور از هواگیری شوفاژ چیست؟ برای پاسخ به این سؤال باید نگاهی به نحوه عملکرد شوفاژ بیندازیم. در ساختمان‌ها برای تولید آب گرم مورد نیاز سیستم‌های گرمایش از موتورخانه یا پکیج استفاده می‌شود. فارغ از اینکه کدامیک در یک ساختمان وجود دارد، آب گرم تولید شده، از طریق لوله‌کشی به رادیاتور منتقل می‌شود. سپس آب گرم درون رادیاتور به شیوه‌ای خاص (با توجه به نوع رادیاتور) به گردش در می‌آید. هوای اطراف در تماس با بدنه رادیاتور گرم می‌شود.

سپس آب گرم بعد از یک دور چرخیدن در رادیاتور توسط لوله‌های دیگری به سمت موتورخانه یا پکیج منتقل می‌شود. تداوم این چرخه باعث تولید گرما در محیط ساختمان می‌شود. گاهی اوقات ممکن است که در مسیر خطوط لوله کشی رادیاتور به دلیل افت فشار آب، هوا نفوذ کند. گیر افتادن هوا در مسیر لوله‌های شوفاژ مشکلاتی را به دنبال دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به بروز پدیده کاویتاسیون در لوله‌های شوفاژ اشاره کرد. این پدیده در وهلۀ اول به صورت سر و صدای زیاد در رادیاتور خود را نشان می‌دهد؛ اما در صورت تداوم موجب خوردگی لوله‌های شوفاژ می‌شود و عملاً شوفاژ را بلااستفاده می‌کند.

نحوه هواگیری شوفاژ

چرا رادیاتور نیاز به هواگیری دارد؟

نحوه هواگیری شوفاژ نسبتاً آسان است؛ اما متأسفانه بعضاً افراد نسبت به انجام این کار کوتاهی می‌کنند. به طور کلی در هر سال نیاز است که چند بار هواگیری شوفاژ اجرا شود. شاید این سؤال را مطرح کنید که در صورت عدم هواگیری رادیاتور چه مشکلی به وجود می‌آید؟ در مجموع مشکلات احتمالی که در اثر عدم هواگیری رادیاتور بروز می‌کنند، عبارت‌اند از:

  1. ایجاد سر و صدای زیاد در شوفاژ
  2. مسدود شدن مسیر آب در لوله‌های شوفاژ
  3. افت راندمان شدید شوفاژ
  4. خوردگی لوله‌های شوفاژ و نیاز به تعویض آن‌ها

آموزش نحوه هواگیری رادیاتور

در ادامه بحث لازم است به آموزش هواگیری رادیاتور شوفاژ بپردازیم. نحوه هواگیری شوفاژ خیلی پیچیده نیست. در نتیجه با کمی دقت و در اختیار داشتن ابزار لازم می‌توانید خود شما هم این کار را در منزل انجام دهید. نحوه هواگیری رادیاتور را در ادامه با ذکر ۶ گام ساده مطرح می‌کنیم.

۱. رادیاتورها را روشن کنید.

نظرات کاربران تعمیرات شوفاژ

درخواست تعمیرات شوفاژ

در گام اول باید تمام رادیاتورهای ساختمان را در مدار قرار دهید. هدف از این کار آن است که رادیاتورهایی که نیاز به هواگیری دارند را شناسایی کنید. بسته به تعداد و ابعاد رادیاتورها، باید بعد از روشن کردن آن‌ها چند دقیقه منتظر بمانید تا گرم شوند.

۲. رادیاتورهای مشکل‌دار را شناسایی کنید

دو راه اصلی برای شناسایی رادیاتورهایی که نیاز به هواگیری دارند، پیش روی شماست:

  • به سطح رادیاتورها دست بزنید، اگر حرارت و دمای سطح آن‌ها یکنواخت نبود، احتمالاً نیاز به هواگیری دارند.
  • در رادیاتورهایی که سر و صدا ایجاد می‌کنند، هوا محبوس شده و باید آن را تخلیه کنید.

۳. رادیاتورها را خاموش کنید.

بعد از آنکه رادیاتورهای مشکل‌دار را شناسایی کردید، همه آن‌ها را از مدار خارج کنید. سپس صبر کنید تا کاملاً خنک شوند. در ادامه نحوه هواگیری رادیاتور را بررسی می‌کنیم.

۴. دریچه تخلیه رادیاتور را شناسایی کنید.

در گام بعدی باید به سراغ دریچه یا شیر تخلیه رادیاتور بروید. معمولاً این دریچه در قسمت گوشه بالایی رادیاتورها تعبیه می‌شود. ابتدا یه ظرف یا دستمال زیر این شیر قرار دهید. چرا که باز کردن آن باعث بیرون ریختن مقداری آب خواهد شد.

۵. دریچه رادیاتور را باز کنید

برای باز کردن دریچه رادیاتور، نیاز به پیچ‌های مخصوص هواگیری رادیاتور دارید. البته اگر کمی حوصله به خرج دهید امکان باز کردن این دریچه با آچار فرانسه نیز وجود دارد. با چرخاندن دریچه در جهت خلاف عقربه‌های ساعت، باز می‌شود. خروج هوا از رادیاتور به همراه صدای خاصی است که می‌توانید به راحتی آن را حس کنید. به محض خالی شدن هوای موجود در رادیاتور، آب درون لوله‌ها جای هوا را می‌گیرد. بلافاصله با چرخاندن پیچ در جهت عقربه‌های ساعت باید دریچه را ببندید.

۶. فشار کاری دیگ بخار یا پکیج را بررسی کنید.

تا اینجا نحوه هواگیری رادیاتور را بررسی کردیم. در گام بعدی باید به سراغ چک کردن فشار کاری دیگ بخار (در صورت استفاده از موتورخانه) یا پکیچ بروید. چون این امکان وجود دارد که بعد از هواگیری تنظیمات فشار کاری آن‌ها بر هم بخورد. فشار بین ۱ تا ۲ بار مناسب است و در صورتی که کمتر یا بیشتر از این بازه باشد، نیاز به تنظیم مجدد دارد.

آموزش نحوه هواگیری رادیاتور

چند نکته در خصوص نحوه هواگیری رادیاتور

تا اینجا با نحوه هواگیری رادیاتور آشنا شدیم. همان طور که مشاهده کردید، این فرآیند چندان پیچیده نیست و خودتان نیز در منزل می‌توانید آن را انجام دهید. چند نکته در خصوص نحوه هواگیری شوفاژ وجود دارد که در اینجا به همه آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • در حالت عادی در هر سال دو بار (قبل و بعد از فصل سرما) شوفاژها را هواگیری کنید.
  • در زمان داغ بودن شوفاژ به هیچ عنوان کار هواگیری را انجام ندهید. این کار صرفاً باعث ورود هوای اضافی به درون لوله‌ها می‌شود.
  • برای تست مؤثر بودن فرآیند هواگیری، دریچه رادیاتور را بسته و آن را روشن کنید. اگر پس از چند دقیقه رادیاتور به صورت یکنواخت و بدون سر و صدا گرم شود، کار خود را به درستی انجام داده‌اید.

چند نکته در خصوص نحوه هواگیری رادیاتور

کلام پایانی

در این مقاله به آموزش نحوه هواگیری رادیاتور پرداختیم. اسپارد با گرد هم آوردن تعدادی از بهترین متخصصان تأسیسات مکانیکی آماده است تا در زمینه تعمیرات و نگهداری انواع سیستم‌های سرمایش و گرمایش از جمله رایاتور شوفاژ در خدمت شما عزیزان باشد. فقط کافیست سفارش خود را در اسپارد ثبت کرده و مشکل خود را در میان بگذارید. کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن در محل شما حاضر شده و اقدامات لازم برای تعمیرات سیستم‌های سرمایش و گرمایش را انجام می‌دهند.

تعمیرات شوفاژ

  • اعزام فوری سرویس‌کار
  • ضمانت منصفانه‌ترین قیمت
درخواست تعمیرات شوفاژ