نصب و تعمیر شیرآلات

  • اعزام فوری تعمیرکار
  • عیب‌یابی و تعمیر اصولی

حتی اگر شیرآلات منزل خود را به تازگی عوض کرده باشید نیز ممکن است در مدت زمانی کوتاه روی شیر و داخل اجزای مختلف آن رسوب و جرم تشکیل شود. سرعت تشکیل رسوب روی شیرآلات معمولا به عاملی به اسم سختی آب بستگی دارد. هر چقدر سختی آب بیشتر باشد احتمال تشکیل رسوب نیز بیشتر خواهد بود.

اما چاره کار چیست؟ چطور می توان رسوبات روی شیرها را تمیز کرده و از بین برد؟ برای رسیدن به بهترین پاسخ برای این سوال در ادامه این مقاله با بررسی موثرترین روش های رسوب زدایی شیرآلات همراه ما باشید. پس از بررسی نحوه رسوب زدایی تعدادی از نکات کلیدی برای جلوگیری از تشکیل رسوبات را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس با اسپارد مگ همراه باشید!

نشانه های وجود رسوب در شیرآلات چیست؟

به طور کلی می توان رسوبات را به دو دسته تقسیم کرد. یکی رسوبات روی شیرآلات و دیگری رسوب های جمع شده داخل اجزای مختلف شیرآلات. رسوبات روی سطوح را می توان به راحتی با چشم تشخیص داد اما رسوبات داخلی با چشم قابل دیدن نیستند. این نو رسوبات علائم دیگری دارند که ما را از وجود رسوب و جرم آگاه می کنند. مهمترین این نشانه ها عبارتند از:

۱- کاهش فشار آب

با تغییر دادن اهرم شیر آب باید میزان آب خروجی نیز تغییر کند. اگر اهرم را تغییر دهید اما میزان آب خروجی ثابت باشد، به احتمال زیاد رسوبات داخل شیر جمع شده است. پس اولین نشانه ای که می تواند شما را از وجود رسوب آگاه کند، کاهش فشار آب است. در ادامه نحوه رسوب زدایی شیرآلاتی که فشارشان افت کرده را بررسی خواهیم کرد.

۲- اختلال در سیستم گرمایشی

اگر این رسوبات فقط به شیرآلات محدود نباشند و کل لوله کشی خانه و یا محل کار را در بر بگیرند، به احتمال زیاد مشکل از لوله کشی است. در صورت بروز چنین مشکلی سیستم های گرمایشی در اثر گرم نشدن آب به علت وجو رسوبات دچار اختلال می شوند. برای از بین بردن رسوبات لوله کشی یک مجموعه نمی توان از روش های خانگی استفاده کرد و باید از متخصصین خدمات لوله کشی آب کمک گرفت!

نشانه های وجود رسوب در شیرآلات

بهترین مواد برای از بین بردن رسوبات شیرآلات چیست؟

وقتی در خصوص مواد لازم برای از بین بردن رسوب شیرآلات حرف می زنیم، منظورمان فقط شوینده های شیمیایی ویژه نیستند. بلکه مواد ساده و کم خطری را در نظر داریم که در هر خانه ای پیدا می شوند. مواردی از جمله سرکه، خمیر دندان، جوش شیرین، آبلیمو و الکل می توانند در از بین بردن رسوبات شیرآلات موثر باشند.

نظرات کاربران نصب و تعمیر شیرآلات

درخواست تعمیر شیرآلات

در ادامه نحوه استفاده از هر یک از آنها را برای از بین بردن رسوبات روی سطوح مورد بررسی قرار می دهیم:

۱) از بین بردن رسوب شیرآلات با سرکه

چه بخواهید شیشه پاک کن خانگی بسازید و چه بخواهید لکه روی سطوح را از بین ببرید، در هر صورت ب مقداری سرکه سفید یا سرک سیب نیاز خواهید داشت. برای از بین بردن رسوب شیرآلات نیز می توانید به راحتی از این ماده ارزان و بی خطر استفاده کنید. جالب است بدانید که سرکه با وجود داشتن خاصیت اسیدی هیچ آسیبی به شیرآلات وارد نمی کند بلکه فقط رسوبات را از بین می برد!

برای استفاده از سرکه می توانید قدم های زیر را دنبال کنید:

  • محلولی از سرکه و آب بسازید.
  • یک پارچه نازک را در این محلول خیسانده و روی شیر را با آن بپوشانید.
  • ۳۰ دقیقه تا یک ساعت صبر کنید تا محلول به خوبی در رسوبات نفوذ کند.
  • سپس شیر را با یک اسفنج نرم و آب تمیز کنید. بهتر است رسوبات قوی را کمی بسابید تا سریع تر از بین بروند.

از بین بردن رسوب شیرآلات با سرکه

۲) خمیر دندان و رسوب زدایی شیرآلات

دیگر ماده ساده ای که می توانید برای از بین بردن رسوب شیر استفاده کنید خمیر دندان است. خمیر دندان در از بین بردن جرم و رسوباتی که به تازگی ایجاد شده اند بسیار موثر است اما شاید قدرت کافی برای تمیز کردن رسوبات قوی و قدیمی را نداشته باشد. برای رسوب زدایی شیرآلات با خمیر دندان کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

  • مقداری از خمیر دندان را روی شیر آلات اهرمی بمالید.
  • سپس با یک دستمال یا مسواک به خوبی آن را پخش کنید.
  • کمی صبر کنید تا رسوبات حل شده و از بین بروند.
  • حالا می توانید شیر را با آب گرم شسته و با دستمال پاک کنید. این شما و این شیرآلات براق و بدون رسوب و جرم!

۳) محلول جوش شیرین برای رسوب روی شیر

برخی مقداری جوش شیرین را روی شیرآلات ریخته و مستقیما می سابند. این کار نه تنها در از بین بردن رسوبات چندان موثر نخواهد بود بلکه ممکن است دانه های جوش شیرین به سطوح نیز آسیب برساند. به همین دلیل بهتر است جوش شیرین و مایع ظرفشویی را همراه با هم استفاده کنید. برای این منظور در قدم های زیر همراه ما باشید:

  • یک لیوان را از آب گرم پر کنید و به آن یک تا دو قاشق مایع ظرفشویی اضافه کنید.
  • یک اسفنج نرم را به این محلول آغشته کرده و به صورت دورانی روی شیرآلات بکشید.
  • حالا مقداری جوش شیرین را با چندین قطره آب ترکیب کنید تا خمیری از آن بدست بیاید.
  • مقداری از این خمیر را روی مسواک قرار داده و روی رسوبات بکشید.
  • کمی صبر کرده و سپس برای اتمام مراحل رسوب زدایی شیرآلات آن را با آب گرم بشویید.

۴) استفاده از آبلیمو برای رسوب روی شیرآلات

از بین بردن رسوب روی شیرآلات با آبلیمو بسیار راحت است. شما می توانید یک پارچه نازک را به آبلیمو آغشته کرده و روی شیر قرار دهید. اگر لیمو تازه داشته باشید، بهتر است آن را از وسط نصف کرده و روی رسوبات بکشید. به همین راحتی!

رسوب زدایی شیرآلات

۵) الکل، از بین برنده جرم و رسوبات

الکل به تنهایی نمی تواند رسوبات را به خوبی تمیز کند اما همراهی آن با سرکه می تواند از موثرترین روشهای رسوب زدایی شیرآلات باشد. البته نیاز نیست محلولی از این دو بسازید، تنها کافی است اول شیر را با سرکه تمیز کرده و سپس الکل را به کار ببرید. البته اگر سختی آب خیلی زیاد نبوده و رسوبات قوی نباشند می توانید یک پنبه را به الکل آغشته کرده و چندین بار روی شیر بکشید.

آیا می توان رسوب زدایی داخل شیرآلات را با مواد خانگی انجام داد؟

در قسمت پیشین موادی را معرفی کردیم که بیشتر در از بین بردن رسوب روی شیر موثر هستند حالا می خواهیم نحوه از بین بردن رسوب داخل شیرآلات را با یکدیگر بررسی کنیم. برای از بین بردن رسوب داخل شیرآلات لازم است هر قطعه را به صورت جداگانه تمیز کنیم. از بین بردن رسوب شیرآلات به تفکیک به شکل زیر است:

۱- تمیز کردن رسوب بدنه شیرآلات

برای از بین بردن رسوب و جرم دسته و تنه شیرآلات می توانید ۵ روشی که بالاتر بررسی شد را استفاده کنید. شما نیز می توانید از بین بردن رسوب را با جوش شیرین، الکل، لیمو و یا خمیر دندان تمیز کنید. اگر یک روش کارساز نبود از روش های دیگر جایگزین استفاده کنید.

۲- از بین بردن رسوب پرلاتور یا سر شیر

قسمتی از شیر که آب از آن خارج می شود، پرلاتور یا سر شیر نام دارد. اما وظیفه این بخش چیست؟ پرلاتور آب و هوا را با هم ترکیب می کند تا آب با فشار مناسبی از شیر خارج شود. این بخش علاوه بر تنظیم فشار در مصرف بهینه انرژی نیز موثر است. پرلاتور از نظر ساختار شکل توری مانندی دارد که با گذشت زمان و در اثر سختی آب ممکن است رسوب بگیرد.

برای از بین بردن رسوب و جرم جمع شده در قسمت توری پرلاتور می توانید قدم های زیر را دنبال کنید:

  • پرلاتور معمولا در قسمتی به اسم بوش پرلاتور قرار گرفته و در قسمت سر علم نصب می شود. شما باید ابتدا بوش پرلاتور را با آچار باز کنید تا به خود پرلاتور دسترسی داشته باشید.
  • پرلاتور را خارج کرده و با استفاده از یک مسواک رسوبات روی آن را تمیز کرده و زیر فشار آب نگه دارید.
  • اگر رسوب زدایی شیرآلات تنها با مسواک امکان پذیر نبود، پرلاتور را به مدت ۱ تا ۲ ساعت داخل محلولی از آب و سرکه قرار دهید. همینطور می توانید بدون باز کردن بوش پرلاتور کیسه ای از همین محلول را دور شیر بپیچید تا به بخش های داخلی آن نفوذ کند.
  • سپس آن را آبکشی کرده و در جای خود قرار دهید.

رسوب زدایی داخل شیرآلات

رسوب زدایی شکاف بین قطعات شیرآلات

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد علاوه بر سطوح رسوب زدایی داخل شیرآلات نیز حایز اهمیت است. یکی از محل هایی که رسوبات زیادی در آن جمع می شود، قسمت زیریت شیر یا همان محل نصب آن روی سینک یا روشویی است. برای از بین بردن رسوبات این قسمت به صورت زیر عمل کنید:

  • به اندازه ۳۰ سانتی متر از یک نخ دندان را جدا کرده و آن را داخل سرکه سفید قرار دهید.
  • پس از اینکه نخ دندان به سرکه آغشته شد، آن را لابه لای درزهای شیر همانند قسمت نصب آن بکشید.
  • حالا شیر را به خوبی آبکشی کرده و باقیمانده رسوبات را با مسواک تمیز کنید.

نکاتی که باید در هنگام رسوب زدایی شیرآلات توجه داشته باشید!

  • به هیچ عنوان از شوینده های بسیار قوی همانند مایع سفید کننده برای از بین بردن جرم شیرآلات اهرمی استفاده نکنید. این کار نه تنها جرم و رسوب را از بین نخواهد برد، بلکه باعث سیاه شدن شیرها نیز می شود.
  • در صورت امکان شیرآلات را به صورت روزانه با مقداری صابون و یک اسفنج نرم تمیز کنید تا رسوب زیادی روی آن ها ایجاد نشود. با این کار دیگر نیاز نیست به دنبال روشهای مختلف رسوب زدایی باشید!
  • اگر شیرآلاتی از جنس برنج و مس و به رنگ های مختلف دارید، بهتر است از مواد اسیدی برای از بین بردن رسوبات استفاده نکنید. در صورت استفاده نیز این موارد اسیدی باید به سرعت شسته شوند.

چگونه رسوب داخل شیرالات را پاک کنیم

اگر رسوب شیرآلات از بین نرفت چکار کنیم؟

در مواردی ممکن است رسوبات به گونه ای سخت شده باشند که با هیچ یک از روش های بالا نتوانید آنها را از بین ببرید. معمولا شیرآلات قدیمی همین مشکل را دارند. در صورت مواجه با چنین مسئله ای لازم است به سراغ حرفه ای ها بروید و از متخصصین خدمات تعمیر و تعویض شیرآلات کمک بگیرید.

برای این منظور می توانید تنها با یک کلیک و وارد کردن اطلاعات شیرآلات خود هزینه نصب شیرآلات و تعمیر آن را از متخصصین حرفه ای اسپارد در تهران و کرج دریافت کنید! پس همین امروز سفارش خود را ثبت کنید تا در اسرع وقت با شیرآلات کهنه و رسوب گرفته خداحافظی کنید!

لوله کشی آب

  • ثبت درخواست آنلاین
  • اعزام فوری متخصص