سرویس پکیج

  • عیب‌یابی و تعمیر دقیق
  • اعزام فوری سرویس‌کار

یکی از اصلی ترین قطعات در تامین گرمایش محیط خانه به کمک پکیج، پمپ آن است. این بخش مهم از قطعات مختلفی تشکیل شده است و می تواند به دلایل مختلفی عملکرد صحیح خود را از دست دهد. در نتیجه نمی توان نحوه تعمیر پمپ پکیج را به شانس سپرد و لازم است از متخصصین حرفه ای کمک گرفت و یا با مراحل عیب یابی و تعمیر آن آشنا شد.

اگر شما نیز می خواهید با نحوه تعمیرات آن آشنا شوید، در ادامه با اسپارد مگ همراه باشید. در ابتدای مقاله نگاهی به کاربرد پمپ پکیج خواهیم داشت در ادامه علل خرابی و نحوه تعمیر آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

پمپ پکیج چیست و چه کاربردی دارد؟

با روی کار آمدن پکیج ها که دو وظیفه تامین آب گرم مصرفی و تامین گرمای محیط و مدار گرمایشی را به صورت همزمان برعهده دارند کم کم موتورخانه ها به دست فراموشی سپرده شدند. یکی از قطعات مهمی که در پکیج ها وجود دارد، پمپ پکیج است اما منظور از پمپ پکیج چیست؟ پمپ پکیج قطعه ای است که انرژی لازم برای حرکت آب گرم در رادیاتور ها است. به عبارتی به عدم افت فشار در مدار گرمایش رادیاتورها کمک می کند.

و اما چرا پمپ پکیج به عنوان یکی از قطعات کلیدی در انواع پکیج های دیواری شناخته می شود؟ بیایید از ابتدای ورود آب سرد به پکیح شروع کنیم. پس از اینکه آب سرد ورودی به آب گرم تبدیل شد، در لوله های رادیاتور و همینطور گرمایش از کف جاری می شود. آب به مرور گرمای خود را به محیط داده و سرد می شود. با سرد شدن مجدد باید به پکیج برگشته و گرم شود.

تمام این چرخه به کمک قطعه مهم پکیج یعنی پمپ صورت می گیرد. در نتیجه می توان اصلی ترین کاربردها و وظایف پمپ پکیج را به حرکت در آوردن آب گرم و جلوگیری از افت فشار در مدار گرمایش پکیج دانست. به عبارتی با کاهش فشار پمپ فشار مدار گرمایش را افزایش می دهد تا جریان آب به صورت یکنواخت شکل گرفته و محیط سرد نشود. با توجه به این موارد نباید تعمیر پمپ پکیج را پشت گوش انداخت.

پمپ پکیج چیست و چه کاربردی دارد؟

هر یک از قطعات پمپ پکیج چه وظایفی را به عهده دارند؟

برای اینکه بتوانید تعمیرات پمپ پکیج را به درستی انجام دهید، لازم است با هریک از قطعات آن نیز آشنا شوید. اجزای اصلی و فرعی پمپ عبارتند از:

  • روتور پمپ پکیج که همان پره های دور پمپ هستند و گردش آب در مدار پکیج را آسان تر می کنند.
  • استاتور پمپ پکیج یا همان سیم پیچ که وظیفه جریان الکتریسیته برای چرخش روتور یا پره های پمپ را برعهده دارد.
  • هوزینگ پمپ که قسمت مشکی رنگ و پلاستیکی پمپ را تشکیل می دهد و در قسمت پشت پمپ قرار دارد.

آشنایی با مشکلات رایج و تعمیرات پمپ پکیج

در ادامه هر یک از مشکلات رایج پمپ پکیج و نحوه شناسایی آن را بررسی کرده و سپس علت بروز و در نهایت نحوه تعمیر آن را توضیح خواهیم داد. از جمله این مشکلات رایج، شناسایی، علت بروز و نحوه تعمیر آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- پمپ پکیج صداهای عجیب غریب می دهد

با شنیدن صداهای ناهنجار از پمپ پکیج ایران رادیاتور یا هر پکیج دیگری لازم است اول از همه منبع صدا را پیدا کنید. برای اینکه مطمئن شوید صدا از پمپ است گوش خود را در نزدیکی پمپ نگه دارید. در صورتی که منبع این صداها پمپ باشد برای علت بروز مشکل به دلایل زیر است:

  • رسوبات در پمپ پکیج جمع شده است.
  • پمپ پکیج به هواگیری نیاز دارد.
  • پروانه پمپ شکسته است.
  • فشار آب سرد ورودی پکیج کم است.

تعمیر پمپ پکیج ایران رادیاتور و رفع مشکل صداهای عجیب پمپ

برای تعمیر پمپ پکیج ناشی از مشکلات بالا تنها کافی است قدم های زیر را دنبال کنید. پیش از شروع تعمیرات یک پیچ گوشتی تخت و یک پارچه بردارید تا برای هواگیری پمپ آماده باشید. در ادامه:

  • برق پکیج را قطع کرده و قاب جلویی را باز کنید تا پمپ پکیج قابل مشاهده باشد.
  • روی بدنه پمپ یک پیچ هواگیری وجود دارد. آن را پیدا کرده و با نوک پیچ گوشتی به آرامی بچرخانید. حین انجام این کار پارچه را زیر پیچ هواگیری نگه دارید.
  • با پیچاندن پیچ آب همراه با هوا از پمپ خارج خواهد شد. در ادامه پیچ را مجددا بپرخانید تا کامل بسته شود. سپس پکیج را روشن کنید.

اگر با انجام این مراحل نیز صداهای بلند و ناخوشایند پمپ از بین نرفت، به احتمال زیاد مشکل از پروانه های پمپ است که باید توسط متخصص مربوطه تعویض شود.

تعمیر پمپ پکیج ایران رادیاتور

۲- با اینکه پکیج روشن است شوفاژها گرم نمی شوند

اگرشوفاژ ها سرد بوده و فشار آب گرم نیز کاهش پیدا کرده باشد، مشکل از عدم گردش آب در مدار گرمایش پکیج است. در نتیجه تشخیص گردش نکردن آب در مدار گرمایش را می توانید پس از روشن کردن پکیج با گذاشتن دست خود روی بدنه پمپ تشخیص دهید. اگر پمپ تاحدودی گرم باشد اما لرزش خفیفی نیز داشته باشد، مشکل از عدم چرخش پمپ و در نهایت عدم گردش آب در مدار گرمایش است.

این مشکل که به تعمیر پمپ پکیج نیاز دارد معمولا دو دلیل عمده دارد که عبارتند از:

  • یا پمپ پکیج هوا گرفته است.
  • و یا به علت جمع شدن رسوبات در پمپ، پروانه پمپ گیر کرده است.

نحوه تعمیر پمپ پکیج رسوب گرفته چگونه است؟

اول از همه به آرامی روی پمپ ضربه بزنید تا اگر پروانه به جای گیر کرده باشد، آزاد شده و بچرخد. اگر با این کار مشکل حل نشد، لازم است با باز کردن پیچ هواگیری نسبت به خارج کردن هوای داخل پمپ اقدام کنید.

۳- مسیر خروجی پمپ پکیج مسدود شده است

نظرات کاربران سرویس پکیج

درخواست سرویس پکیج

برای تشخیص مسدودی راه خروجی پمپ لازم است به نشانه هایی از جمله گرم نشدن کامل شوفاژها حتی در دمای بالا، سرد بودن کامل بدنه شوفاژها و فشار پایین آب گرم مصرفی در منزل توجه داشته باشید. همانند مشکل پیشین سعی کنید با زدن ضربه ای آرام پمپ را مجدد را بیندازید. اگر صدای کلیک کردن از پمپ شنیده شود به احتمال زیاد پروانه ای که آب را از پمپ خارج می کند شکسته است.

اما علت بروز این مشکل چیست؟ در آب معمولا ذرات ریزی وجود دارند. به مرور زمان ممکن است رسوبات و ذرات کوچک شن مانند آب در داخل پمپ رسوب کرده و باعث گرفتگی مسیر خروجی پمپ و یا شکستگی پروانه آن شوند.

نحوه تعمیر گرفتگی مسیر خروجی پمپ پکیج

برای حل مشکل بهتر است از متخصصین و خدمات تعمیر پکیج کمک بگیرید تا به سایر بخش های پمپ نیز آسیب وارد نشود. اصلی ترین راه حل برای حل این مشکل و تعمیر پمپ پکیج ایران رادیاتور یا دیگر برندها لازم است آب دستگاه و پمپ را کامل تخلیه کنید. سپس فیلتر ورودی پمپ پکیج را تمیز کرده و مجدد آن را راه بیندازید. استفاده از فیلتر پمپ رسوب گیر و استفاده دوره ای از سرویس پکیج می توانید از بروز این مشکل جلوگیری کند.

تعمیر پمپ پکیج

۴- پمپ پکیج ایران رادیاتور نشتی دارد

تشخیص نشتی خیلی ساده است. اگر دیدید که زیر پمپ پکیج آبریزی دارد باید برای حل این مشکل دست به کار شوید. دو علت اصلی نشتی پمپ پکیج خراب شدن اورینگ پمپ و یا از بین رفتن آب بند پمپ است. یک علت رایج دیگر نیز وجود دارد که معمولا برای پکیج های قدیمی اتفاق می افتد و آن پوسیدگی هوزینگ پمپ است.

یک احتمال دیگر نیز وجود دارد و آن خاموش بودن پکیج در طول فصل تابستان است. برای جلوگیری از بروز این اتفاق توصیه می شود هر چند وقت یکبار پکیج را روشن کنید. در ادامه با بررسی نحوه تعمیر پمپ پکیج ناشی از این مشکل با ما همراه باشید!

نحوه تعمیر نشتی پمپ پکیج

با توجه به علت نشتی نحوه تعمیرات پمپ پکیج ممکن است متفاوت باشد. برای مثال اگر نشتی آب در پمپ پکیج ناشی از شل شدن و یا از بین رفتن پیچ هواگیری باشد، تنها با ثفت کردن و یا تعویض آن مشکل رفع خواهد شد. اگر پیچ هواگیری سالم بود باید سایر بخش ها از جمله لوله ورودی، اورینگ ها، لوله خروجی و واشرهای پمپ بررسی شوند.

اگر علت بروز این مشکل ناشی از بین رفتن آب بند پکیج باشد و پس از تعویض واشر و اورینگ نیز نشتی پمپ حل نشود، احتمالا مشکل از هوزینگ پمپ است. در این صورت راهی جز تعویض پمپ وجود ندارد که جزو تعمیرات تخصصی محسوب می شود.

تعمیر نشتی پمپ پکیج

۵- سرعت گردش پمپ پکیج کاهش یافته است

یکی دیگر از دلایل به خوبی گرم نشدن رادیاتورها کاهش سرعت چرخش پمپ و در نتیجه آبدهی آن است که معمولا در اثر تنظیمات نادرست اتفاق می افتد. پمپ های پکیج کلیدی به اسم کلید تنظیم سرعت دارند که سرعت چرخش و آبدهی پمپ را تنظیم می کند. این کلید بین اعداد ۱ تا ۳ قابل تنظیم است. عدد ۳ بیشترین جریان آبدهی و ۱ کمترین میزان را نشان می دهد.

اگر به علت سهل انگاری عدد پمپ روی ۱ تنظیم شود سرعت گردش و آبدهی کاهش خواهد یافت. حل این مشکل بسیار ساده است؛ اگر جای کلید را نمی دانید باید از یک تعمیرکار پکیج کمک بگیرید. در غیر این صورت خودتان نیز می توانید با چرخاندن کلید آن را روی عدد بزرگتری تنظیم کنید.

۶- پمپ پکیج یکسره شده است

در حالت عادی پمپ پکیج به صورت یکسره کار نمی کند بلکه هنگام روشن کردن شیر آب گرم مصرفی و یا روشن کردن سیستم گرمایشی مثل شوفاژها فعال می شود. البته یکسره شدن پمپ در برخی موارد طبیعی است. اگر پکیج ایران رادیاتور از نوع دو مبدله داشته باشید و آن را در وضعیت زمستانی قرار دهید پمپ پکیج یکسره کار خواهد کرد. در غیر این صورت باید نسبت به تعمیر پمپ پکیج ایران رادیاتور اقدام کنید.

و اما علت یکسره کار کردن پمپ چیست؟ علت این مشکل می توانید به یکی از دلایل تنظیم نادرست کلید سرعت چرخش پمپ و یا خرابی برد الکترونیک پکیج باشد. برای تعمیر پمپ پکیج که یکسره کار می کند و مشکل از کلید سرعت چرخش نیست، باید برد را تعمیر و یا تعویض کرد.

۷- پمپ پکیج روشن نمی شود

برای اینکه از روشن نشدن پمپ پکیج مطمئن شوید، دست خود را روی پمپ بگذارید. اگر پمپ لرزش خفیفی داشته باشد یعنی روشن است. در این حالت باید مقداری گرما نیز حس کنید. در غیر این صورت پمپ روشن نیست. علت روشن نشدن پمپ می تواند تنها به علت وصل نشدن پکیج به برق باشد. اگر پکیج به برق وصل و شعله نیز روشن شده بود، علت کار نکردن پمپ در ارتباط با سیم پیچ پمپ است.

برای تعمیر پمپ پکیج و روشن کردن آن لازم است سیم پیچ بررسی شود. از آنجایی که این کار تخصصی است بهتر است از خدمات تخصصی تعمیر پکیج کمک بگیرید.

علت روشن نشدن پمپ پکیج چیست

۸- پمپ پکیج به درستی نصب نشده است

درست نصب نشدن پمپ پکیج را می توان از گرم نشدن رادیاتور ها دانست. اگر پمپ طبق دستورالعمل نوشته شده روی پکیج و به خوبی نصب نشود، به کل کار نکرده و شوفاژها نیز گرم نخواهند شد. برای رفع این مشکل تنها کافی است پمپ را از روی پکیج بازکرده و بار دیگر طبق دستورالعمل به شیوه اصولی آن را نصب کرد.

با کلیک روی مقاله “علت گرم نکردن آبگرمکن چیست؟” در مورد علل گرم نکردن پکیج و آبگرمن می توانید بیشتر مطالعه کنید!

۹- شافت پمپ پکیج گیر کرده

باز هم اولین نشانه در صورت گیر کردن شافت پمپ نیز گرم نشدن آب و نبود گرمایش در رادیاتورها است. برای تشخیض گیر کردن شافت تنها کافی است دست خود را روی پمپ بگذارید. اگر گرمای زیاد و بیش از حدی احساس کنید یعنی مشکل از شافت پمپ است. اگر نمی دانید شافت در کدام قسمت پمپ قرار می گیرد، باید طبق دستورالعمل زیر پیش بروید:

  • ابتدا قاب جلویی پکیج را باز کنید.
  • سپس جای پمپ پکیج را پیدا کنید. در انتهای پمپ شکاف باریکی قابل مشاهده خواهد بود.
  • یک پیچ گوشتی دوسو را داخل شکاف قرار داده و با چرخاندن آن را باز کنید.
  • اگر پیچ گوشتی به راحتی بچرخد یعنی شافت آزاد است در غیر این صورت یعنی شافت گیر کرده است. علت گیر کردن شافت معمولا اصطکاک زیاد بین قطعات داخلی پمپ و یا عدم سرویس به موقع پکیج است.

برای تعمیر پمپ پکیج و آزاد کردن شافت راهی غیر از تعویض پمپ و قطعات آن وجود ندارد. به همین دلیل نیز لازم است سرویس دوره ای پکیج را فراموش نکنید!

۱۰- پروانه پمپ پکیج شکسته است

اگر به خاطر داشته باشید در بررسی قطعات پمپ به پروانه و اهمیت آن برای گردش آب در مدار گرمایش اشاره کردیم. تشخیص شکستگی پروانه پمپ ساده است و تنها با گوش سپردن به پمپ پکیج می توان آن را تشخیص داد. پس گوش خود را در نزدیکی پمپ پکیج نگه دارید. اگر صدای کلیک کردن و یا تق تق شنیدید یعنی پروانه ها شکسته اند و صدایی که می شنوید صدای گردش قطعات شکسته شده پروانه در داخل پمپ است.

اما علت شکستن پروانه چیست؟ پروانه پمپ ممکن است به علت ورود ذرات خارجی و یا رسوبات شکسته شود. همینطور این اتفاق با طول عمر پمپ نیز در ارتباط است و استفاده طولانی مدت می توانید به خرابی و شکستگی پروانه پمپ پکیج بینجامد. در صورت بروز چنین مشکلی راهی جز تعویض پروانه و یا پمپ ندارید.

تعمیر شکستگی پمپ پکیج

۱۱- روتور پمپ پکیج مشکل دارد

در پاراگراف قبلی به بررسی پروانه های شکسته پمپ پرداختیم. زمانی روتور نیز نیاز به تعمیرات دارد که پروانه ها شکسته باشند. برای تعمیر پمپ پکیج و روتور آن باید قدم های زیر را دنیال کنید:

  • ابتدا درب جلویی پکیج را باز کرده و پمپ را پیدا کنید.
  • سپس پیچ های روی بدنه پمپ را به آرامی باز کنید.
  • پس از باز کردن پیچ ها، درپوش روی پمپ را برداشته و روتور پمپ را بیرون بیاورید.
  • اگر روتور در معرض رسوبات قرار گرفته باشد، خشک شده و نخواهید چرخید. در این صورت باید آن را تعویض کرد.
  • اگر پره های روتور سالم بوده و نشکسته باشند، می توانید با کمک یک سوزن قفلی به دقت رسوبات را از روتور جدا کنید.
  • اگر همچنان روتور خشک بود، مقداری مایع ظرفشویی روی آن بریزید و با دست بچرخانید.
  • در نهایت روتور را تمیز کرده و در جای قبلی خود محکم ببندید.

هزینه تعمیر پمپ پکیج چقدر است؟

در این مقاله با اهمیت پمپ در پکیج، نحوه کارکرد و قطعات آن آشنا شدیم. سپس مشکلات پمپ و نحوه تعمیر هریک را نیز بررسی کردیم. اگر به خاطر داشته باشید در میان تعمیرات مختلف پمپ، برخی از تعمیرات به نیروی متخصص نیاز داشتند. برای مثال اگر پمپ نیاز به تعویض قطعات داشته باشد، بهتر است از تعمیرکار پکیج کمک بگیرید.

اما هزینه تعمیر پکیج چقدر است؟ اگر شما نیز نگران هزینه های بالا و غیر استاندارد تعمیرات پمپ پکیج در منزل هستید، این بار سفارش تعمیرات خود را به صورت رایگان در اسپارد ثبت کنید. پس از اینکه مراحل ثبت سفارش را طی کردید، متخصص با شما تماس گرفته و قیمت تعمیرات را اعلام کند. به این ترتیب می توانید هزینه را پیش از تعمیرات دریافت کنید. در ادامه بهترین خدمات تخصصی تعمیر پکیج منتظر شماست!

سرویس پکیج

  • عیب‌یابی و تعمیر دقیق
  • اعزام فوری سرویس‌کار
درخواست سرویس پکیج