نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)

آیا تا به حال خانه خود را بازسازی کرده اید و دستی به سر و روی آن کشیده اید؟ اگر جوابتان مثبت است، احتمالا قبل از هر چیز به سراغ نقاشی دیوارها رفته اید. اگر هم در آینده نزدیک قصد دارید که منزل یا محل کارتان را نونوار کنید، حتما در فکر رنگ آمیزی ساختمان هستید. رنگ کردن دیوارها یکی از اصلی ترین مراحل در بازسازی منزل و اهمیت بالایی دارد. اما این فرایند خیلی هم ساده نبوده و باید برای آن مقدماتی را فراهم کرد. و چه چیزی مهمتر از آموزش بتونه کاری دیوار؟

معمولا دیوار ساختمان ها بعد از گذشت مدتی ترک بر می دارد و یا نم پس می دهد. علاوه بر آن اگر اهل ذوق و سلیقه باشید و خانه تان را مطابق با دکوراسیون مینیمال چیده باشید، احتمالا بر روی دیوار قاب ها و اشیاء زیادی را آویزان می کنید. آویزان کردن هر یک از این اشیاء به یک میخ نیاز دارد که مستقیم به دیوار فرو می رود و آن را سوراخ می کند.

پس حتما قبل از شروع نقاشی، باید این سوراخ ها را بپوشانید و سطح دیوار را یکدست و صاف کنید. دقیقا اینجا است که بتونه کاری دیوار به کمک شما می آید؛ بتونه کاری واقع زیرسازی سطحی که قرار است رنگ آمیزی شود را انجام می دهد. اگر می خواهید آموزش نحوه بتونه کاری ترک دیوار را مشاهده کنید، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

نحوه بتونه کاری دیوار

بتونه کاری چیست؟

بتونه ماده‌ای خمیری شکل و اغلب به رنگ قهوه‌ای روشن یا سفید است که در نقاشی ساختمان برای پوشاندن ترک‌خوردگی دیوار، آسیب‌هایی که بر اثر نم و رطوبت به دیوار وارد می‌شود و پر کردن جای میخ و پیچ در دیوار به کار می‌رود. بتونه را می‌توان با ترکیب پودر مل و روغن یا آب ساخت. به عمل کشیدن بتونه بر سطح دیوار، چوب و انواع رنگ روغن، پلاستیک و اکریلیک قبل از نقاشی را بتونه کاری می‌گویند. و خب همانطور که احتمالا تا به حال متوجه شدید، بتونه کاری یکی از مهمترین مراحل بنایی ساختمان است.

بتونه کاری با توجه به سطوح مدنظر و میزان آسیب ایجاد شده که ناشی از ترک یا نم زدگی یا فرورفتگی ناشی از سوراخ شدن دیوار باشد، صورت می گیرد. بر همین اساس درصد و نوع مواد اولیه استفاده شده بر اساس نوع بتونه کاری و سطوح مدنظر متفاوت است. و بدیهی است که یکی از مهمترین مراحل در این فرایند، انتخاب بتونه مناسب و تهیه آن با غلظتی مناسب است. در ادامه این مطلب چگونگی ساخت این ماده و آموزش بتونه کاری دیوار را برای شما آورده ایم.

بتونه کاری چیست

بتونه چه انواعی دارد و چگونه ساخته می شود؟

بتونه انواع مختلفی دارد و ساخت هر یک از انواع آن نیز متفاوت است. نوع بتونه با توجه به سطح مورد نظر برای رنگ آمیزی و نوع رنگ آمیزی متفاوت است. در ادامه این مطلب نحوه ساخت مهمترین بتونه های دیوار را آموزش داده ایم:

بتونه روغنی

از این بتونه برای دیوارهایی که رنگ آنها روغنی است، استفاده می شود. برای ساختن بتونه روغنی به رنگ روغنی براق به رنگ دلخواه (مثلا رنگ روغنی سبر)، پودر بتونه (مل)، روغن بتونه، تینر و آب نیاز دارید. بعد از تهیه این مواد، در یک سطل با اندازه متوسط مقداری رنگ روغنی براق بریزید و سپس با ملایمت پودر مل و روغن بتونه را به آن اضافه کنید. در مرحله بعد این مواد را با یکدیگر ترکیب کنید (می توانید از کاردک کمک بگیرید). در نهایت مقداری آب سرد به این ترکیب اضافه کنید تا بتونه روغنی چسبناک و سفت باشد.

نظرات کاربران نقاشی ساختمان

درخواست نقاش ساختمان

طریقه بتونه کاری دیوار

بتونه آکریلیک

این بتونه کار رنگ آمیزی را آسان تر کرده و چسبندگی رنگ به سطح دیوار را بیشتر می کند. بتونه آکریلیک بر پایه آب است و هیچ گاه در فضاهای باز (مثلا حیاط ساختمان) مورد استفاده قرار نمی گیرد. بتونه آکریلیک به سرعت خشک می شود، رنگ روی دیوار را مقاوم تر می کند و کشش بالایی دارد. برای ساخت این بتونه مقداری رنگ آکریلیک را به مقداری مل اضافه کرده و با هم ترکیب کنید تا ترکیب سفت شود. البته این نوع بتونه را به راحتی می توان از فروشگاه های سطح شهر تهیه کرد.

بتونه پلاستیک

این نوع بتونه همانطور که از اسمش پیدا است، برای دیوارهایی با رنگ پلاستیک مناسب است. برای ساخت بتونه پلاستیک مقداری رنگ پلاستیک و پودر بتونه تهیه کنید. سپس آنها را در یک ظرف بریزید و با هم ترکیب کنید. و خب بتونه شما به همین سادگی آماده است! البته اگر چسبندگی بتونه برای پوشاندن درزهای دیوار مناسب نیست، می توانید مقداری چسب چوب در رنگ پلاستیک اضافه کنید.

برای بتونه زدن دیوار به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

حتی اگر با بهترین روش بتونه کاری دیوار نیز آشنا باشید بدون تجهیزات ضروری نمی توانید کار خود را آغاز کنید. از آنجا که بتونه کاری ریزه کاری های زیادی دارد، لوازم مورد استفاده برای اجرای آن نیز غالبا ظریف هستند. از جمله این لوازم می توان به مواردی که در ادامه نوشته ایم اشاره کرد:

  • کاغذ سنباده و سنگ سنباده
  • کاردک
  • مقداری آب و ظرف مخصوص
  • یک تکه پارچه

لوازم بتونه کاری

نحوه بتونه کاری دیوار به چه صورت است؟

البته بتونه کاری روی هر سطحی انجام می شود (مثلا بتونه کاری روی چوب یا کناف بسیار رایج است)، اما دیوارهای گچی همچنان به عنوان اصلی ترین سطوح برای هرگونه بتونه کاری شناخته می شوند. بهترین زمان‌ها برای بتونه‌کاری دیوار پس از خشک شدن رنگ‌آمیزی اولیه دیوار است. در این هنگام با کمک بتونه می‌توانید ریزترین درزها و فرورفتگی‌های دیوار را بپوشانید.

اگر به دنبال آموزش بتونه کاری دیوار هستید بهتر است بدانید که طریقه بتونه کاری دیوار بسیار ساده است؛ ابتدا باید وسایل مورد نیاز، یعنی کاردک، کاغذ سنباده، سنگ سنباده، یک تکه پارچه و قدری آب را تهیه کنید. سپس مراحل بتونه کار دیوار را مطابق با ترتیب زیر انجام دهید:

  1. در مرحله نخست با کمک کاردک و سنگ سنباده، تمام برجستگی‌ ها و اضافاتی که بر روی دیوار ایجاد شده اند (در اثر نم یا فرسودگی) را بتراشید.
  2. قبل از شروع فرایند، حتما باید دیوار را تمیز کنید. به این منظور به کمک یک پارچه نرم و نم دار، سطح دیوار را از هرگونه آلودگی، دوده، چربی و گرد و غبار پاک کنید.
  3. در این مرحله دیوار را یک دست رنگ (رنگ اولیه) بزنید. سپس اجازه دهید رنگ یک شب بماند روی دیوار بماند تا خشک شود. در نهایت بتونه‌ کاری را آغاز کنید.
  4. اولین لایه بتونه را با کاردک در جهت عمودی و از پایین به بالا به درزهای دیوار بزنید. سپس اجازه دهید بتونه به مدت ۶ ساعت دست‌ نخورده باقی بماند تا کاملا خشک شود (در این مدت اصلا ارتباط و تماسی با دیوار نداشته باشید).
  5. پس از خشک شدن لایه اول بتونه، به‌ آرامی با کاغذ سنباده روی آن بکشید تا سطح آدیوار و بتونه کاملا یکدست شود.
  6. در صورتی که دیوار همچنان صاف و یکنواخت نشده است، لایه دوم بتونه را دقیقا مطابق دستورالعمل لایه اول بر روی دیوار بزنید.

نحوه بتونه کاری دیوار

چند نکته در رابطه با نحوه بتونه کاری دیوار

  • درصد و نوع مواد اولیه استفاده شده برای ساخت بتونه بر اساس نوع بتونه کاری و سطوح مدنظر متفاوت است. هرچه آسیب های دیوار بیشتر باشد، غلظت بتونه افزایش می یابد.
  • دیوارهایی که خرابی زیادی دارند، به بتونه کاری اساسی نیاز دارند. فرایندی که بر قیمت نقاشی ساختمان تاثیر می گذارد.
  • برای اینکه نقاشی یکدست و مطلوبی داشته باشید، بعد از بتونه کاری، سمباده بزنید.
  • در هنگام بتونه کاری و نقاشی برای جلوگیری از کثیف شدن پریزها، وسایل و کف زمین، یک پارچه روی آنها بیندازید.
  • اگر دیوارها نم زده اند و به این خاطر می خواهید بتونه کاری کنید، حتما قبل از شروع فرایند علت نم زدگی دیوار را بررسی کنید.

مراحل بتونه کاری دیوار

بتونه کاری دیوار چه مزایایی دارد؟

پیش از اینکه نحوه بتونه کاری ترک دیوار و مراحل آن را بررسی کنیم، بهتر است با مزایای آن آشنا شویم. اصلا علت ضرورت بتونه دیوار پیش از شروع نقاشی ساختمان چیست؟ چه ویژگی هایی باعث شده انتخاب بهترین روش بتونه کاری دیوار اهمیت زیادی بیابد؟

در ادامه فهرستی از مهم ترین مزایای بتونه کاری قابل مشاهده است:

  • در مقابل رطوبت و آب از دیوار و پوشش روی آن محافظت می کند.
  • بتونه زدن دیوار در افزایش طول عمر رنگ تاثیرگذار است.
  • استحکام دیوار را افزایش می دهد.
  • ظاهری صاف و یکدست به دیوار و نقاشی روی آن و یا پوشش کاغذ دیواری می بخشد.
  • با بتونه دیوار می توان ظاهری صاف و براق به آنها بخشید.
  • از پوسته شدن پوشش های رنگی و همین طور کاغذ دیواری های گران قیمت جلوگیری می کند.

بهترین روش بتونه کاری دیوار چیست؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، بتونه کاری دیوار یکی از مراحل اصلی رنگ آمیزی ساختمان است، به طوری که بدون بتونه کاری عملا نمی توان انتظار یک نقاشی بی نقص و حرفه ای را داشت. بتونه کاری نیز معمولا توسط نقاش های ساختمانی صورت می گیرد و هزینه آن نیز در مجموع فرایند محاسبه می شود. همواره کم ریسک ترین و بهترین گزینه استفاده از خدمات تخصصی است. ما در اسپارد خدمات تخصصی بتونه کاری را برای شما ارائه می کنیم. تنها کافی است سفارش خود را در اسپارد ثبت کنید تا متخصصین خبره ما در زمان مقرر به نقاط مختلف استان تهران و البرز مراجعه کنند! هزینه بنایی ساختمان را نیز می توانید پس از ثبت سفارش رایگان دریافت نمایید.

بنایی ساختمان

  • مناسب‌ترین قیمت
  • اتمام سریع کار