نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)

اگر تا به حال فکر می کردید که نقاشان و کسانی در کار رنگ آمیزی اشیاء مختلف هستند، رنگ خام را بدون هیچ فوت و فنی مستقیم روی شیء می زنند، در اشتباه بوده اید! افراد حرفه ای معمولا قبل از آنکه وارد فرایند رنگ آمیزی شوند، رنگ را خوب آماده می کنند. این آماده کردن رنگ باید به نحوی صورت بگیرد که محصول در نهایت مطابق با سلیقه مشتری درآمده، رنگ به خوبی روی آن بنشیند و نمای ظاهری مناسبی پیدا کند. این دقیقا کاری است که انواع تینر انجام می دهد.

تینر که در اصل رقیق کننده رنگ نیز شناخته می شود، امروزه توسط اکثر نقاشان ساختمانی استفاده می شود. در واقع رنگ آمیزی بدون کمک گرفتن از تینر چندان خوب از کار در نیامده و از این رو تینر به جزئی جدانشدنی از فرایند رنگ آمیزی تبدیل شده است. پس جای تعجبی وجود ندارد که امروزه انواع تینر در مدل ها و با کیفیت های مختلف در بازار موجود هستند. اما اینکه کدام یک از انواع این محصولات مناسب کار شما می باشد، نیازمند آن است که با مدل های مختلف آن آشنا شده و کاربرد هر یک را بدانید. این مطلب در راستای آشنایی شما با همین موارد تهیه شده است؛ با ما تا انتها همراه باشید.

انواع تینر فوری

تینر چیست و دقیقا چه کاربردی دارد؟

تینر ماده‌ ای شیمیایی و صنعتی است که بر پایه مشتقات نفتی تولید می شود و حالت مایع دارد. تینر موجب رقیق شدن رنگ می شود و تغییراتی در ساختار رنگ ها ایجاد می کند (تغییراتی مثل زمان خشک شدن رنگ، قابلیت اسپری، ویسکوزینه رنگ و مواردی از این دست) که موجب می شوند عمل رنگ آمیزی به فرایندی ساده تر تبدیل گردد.

به طور کلی مهمترین کاربردهای انواع تینر را می توان در دسته های زیر جای داد:

  • رقیق سازی رنگ ها (آشنایی با نحوه رقیق سازی رنگ)
  • عدم ایجاد حباب در رنگ
  • کمک به یکنواختی رنگ آمیزی
  • تمیز کردن تجهیزات و ابزارهای نقاشی
  • چسبندگی بیشتر رنگ روی سطح رنگ آمیزی شده
  • جلوگیری از خشک و سفت شدن فوری رنگ روی سطح رنگ آمیزی شده

آشنایی با انواع تینر و مدل های مختلف آن

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، تینرها کاربردهای مختلفی داشته و بسته به آنکه روی چه سطحی مورد استفاده قرار می گیرند، به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند که مهمترین آنها عبارتند از:

۱- تینر فوری

تینر فوری به سرعت تبخیر می شود و از این رو به این نام مشهور شده است. از تینر فوری که پر فروش ترین تینر است، برای رقیق سازی رنگ‌ های هواخشک، رنگ‌ های سیلر، کیلر و  نیترو سلولزی استفاده می شود. تینرهای فوری خود به انواع مختلف ۱۰۰۰۰، ۱۲۰۰۰، ۱۵۰۰۰، ۲۰۰۰۰ و ۲۵۰۰۰ تقسیم می شود. تینر فوری بی رنگ است، بوی تندی دارد، غظت مواد نفتی در آن بالا است و به همین خاطر استشمام آن در فضای بسته توصیه نمی شود.

تینر رنگ

۲- تینر روغنی

نظرات کاربران نقاشی ساختمان

درخواست نقاش ساختمان

تینرهای روغنی به طور ویژه برای رنگ آمیزی دیوار ساختمان ها به کار می روند. این تینرها حلال رنگ های روغنی هستند و به طور میانگین، هر دو کیلو رنگ روغنی، به نیم کیلو تینر روغنی نیاز دارد. تینرهای روغنی نسبت به تینرهای فوری اشتعال زایی کمتری هم دارند.

۳- تینر کوره‌ ای

همانطور که از نام آن پیدا است، از این نوع تینر برای رقیق سازی رنگ های کوره ای استفاده می شود. تینر کوره ای اشتعال زایی بسیار زیادی دارد و از این رو در هنگام کار با آن باید تمام نکات ایمنی را رعایت کند. این نوع تینر نیز به مانند سایر انواع تینر به سرعت تبخیر می شود و رقیق کننده ای بسیار قدرتمند است.

۴- تینر اپوکسی

این تینر رقیق کننده رنگ های اپوکسی است. قدرت رقیق کنندگی و میزان حلالیت این تینر بسیار بالا است و از این رو قیمت نسبتا گران تری نیز دارد. این تینرها از ایجاد حباب و برآمدگی هنگام رنگ آمیزی جلوگیری می کنند و سرعت تبخیر متوسطی (نسبت به سایر انواع تینر) دارند.

۵- تینر ترافیکی

حتما تا به حال کارگرانی را دیده اید که در حال رنگ آمیزی جدول های خیابان و یا میله های قرار گرفته در کناره های پل ها و بزرگراه ها هستند. این رنگ آمیزی به کمک رنگ های صنعتی مخصوص صورت می گیرد. تینر ترافیکی برای همین رنگ ها کاربرد دارد و در رقیق شدن آنها بسیار موثر است.

۶- تینر پلی اورتان صنعتی

از این تینر برای رقیق سازی رنگ های پلی یورتان استفاده می شود. رنگ های پلی اورتان از جمله رنگ هایی با مصارف صنعتی بالا هستند و سرعت بالایی در خشک شدن دارند. به همین جهت حتما  باید از تینری  مخصوص برای رقیق سازی آنها استفاده کرد. تینر پلی اورتان دقیقا به همین منظور ساخته شده است.

تینر فوری

۷- تینر پلی اورتان اتومبیلی

رنگی که بر روی خودرو زده می شود، حتما باید رقیق شود. تینر پلی اورتان اتومبیل به همین منظور تولید می شود و با قدرت حلالیت بالایی که دارد، باعث جذب بهتر رنگ و یکنواخت شدن آن روی سطح خودرو می شود. این تینر به نسبت اشتعال زایی کمتری دارد و گازهای سمی ملایم تری متصاعد می کند.

هنگام خرید تینر باید به چه نکاتی توجه کرد؟

توجه داشته باشید که کیفیت رنگ آمیزی و نتیجه ای که به دست می آید، ارتباط مستقیمی با کیفیت تینر و مشخصات آن دارد. هر تینر به منظور خاصی تولید شده، به میزان خاصی قابلیت رقیق کنندگی دارد و فقط برای رنگ های مشخصی کاربرد دارد. از این رو در هنگام خرید انواع تینر باید به تمامی مشخصات آن دقت کرد تا هزینه اضافی به رنگ کننده تحمیل نشود. برخی از این مشخصه ها عبارتند از:

  • قدرت رقیق کنندگی (یا همان میزان حلالیت که بر چسبندگی رنگ تاثیر دارد)
  • سرعت خشک شدن (سرعت خشک شدن یا همان تبخیر، مدتی که باید منتظر بمانید تا رنگ روی شیء خشک شود را نشان می دهد)
  • نقطه اشتعال
  • رنگ های مناسب با آن
  • میزان رطوبت
  • میزان صافی سطح (که بر رنگ آمیزی یکنواخت تاثیر دارد)
  • درصد مواد غیر فرار

هنگام کار با تینر فوری چه نکات ایمنی ای را باید رعایت کرد؟

تینر یک حلال صنعتی بر پایه مشتقات نفتی است. از این رو هنگام کار با آن باید مراقب بود و حتما نکات ایمنی را رعایت کرد. از جمله این نکات عبارتند از:

  • حتما از وسایل محافظتی مثل عینک و به خصوص دستکش استفاده کنید.
  • تینر از طریق پوست جذب بدن می شود و تنفس آن در فضای بسته برای بدن آسیب زا است. در نتیجه ترجیحا در فضای باز از آن استفاده کنید.
  • تینر مانند سایر مشتقات نفتی به شدت آتش زا است. از این رو ترجیحا آن را در مکان های با حرارت بالا قرار ندهید.
  • حتما برای نگهداری از تینر از ظروف در بسته استفاده کنید.
  • تینر را ترجیحا در محل هایی که گیاهان وجود دارند نریزید.
  • تینر را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

تینر برای رنگ

حرف آخر اسپارد

اگر تا اینجای مطلب را خوانده باشید، حتما متوجه شده اید که تینر تا چه اندازه در کیفیت یک رنگ آمیزی موثر است. تفاوتی نمی کند که خودتان قصد داشته باشید که بخشی از خانه (یا اشیاء داخل آن) را رنگ بکنید، و یا اینکه از خدمات نقاشی ساختمان بهره می برید؛ بلکه انواع تینر به عنوان ابزاری مطمئن حتما باید در کنار شما حضور داشته باشند. محصولی که البته در خرید آن باید دقت زیادی داشته باشید و با اطلاع قبلی اقدام کنید. در انتها خوشحال می شویم که در اگر تجربه ای در رابطه با استفاده از تینر در هنگام رنگ آمیزی داشته اید، حتما در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)
درخواست نقاش ساختمان