سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده

تصور کنید در یک شب زیبای تابستانی، در زیر باد خنک کولر نشسته اید و با لذت تمام مشغول انجام کاری هستید. اما صدای گاه و بیگاه کولر آبی آرامشتان را بهم زده و تمرکزتان را می گیرد. در این حالت دو راه حل دارید: اول آنکه کولر را خاموش کنید و گرمای هوا را به جان بخرید و دوم آنکه به فکر ریشه یابی مشکل و برطرف کردن آن باشید و از خود بپرسید چرا کولر صدا می دهد؟ طبیعتا تردیدی وجود ندارد که راهکار دوم بسیار منطقی تر است.

بسیاری از افراد تصور می کنند که صدای کولر آبی طبیعی است و نشان از کارکرد قدرتمند آن دارد! البته این تصور تا حدودی درست است و اکثر کولرهای آب اندکی صدا دارند. در نتیجه این افراد هیچ گاه از خود سوال نمی کنند که چرا کولر آبی صدا می دهد؟ واقعیت اما این است که صدای گوش خراش و غیر معمول کولر آبی در اکثر مواقع نشان از مشکلی جدی دارد. این صدا اگر از حد معینی بیشتر شده و آزاردهنده باشد، حتما باید رفع شود. در غیر این صورت ممکن است به کل دستگاه آسیب برسد و هزینه سنگینی به ساکنین منزل تحمیل شود. در ادامه این مطلب به بررسی علل ایجاد صدای کولر و روش های برطرف کردن آن پرداخته ایم.

راستی اگر می خواهید از به روزترین قیمت سرویس کولر آبی مطلع شوید می توانید از اسپارد استعلام بگیرید.

تعمیر کولر آبی

چرا کولر صدا می دهد؟ دلایل اصلی سر و صدای کولر آبی

صدای نابهنجار کولر آبی می تواند علت های بسیاری داشته باشد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

۱- خراب بودن یاتاقان

اصلی ترین دلیل سر و صدای کولر، همین خرابی و فرسودگی یاتاقان است. اگر یاتاقان خراب باشد و بلبرینگ های آن دچار مشکل شده باشند، به احتمال بسیار بالا سر و صدای نابهنجاری از کولری خواهید شنید. البته بزرگ شدن سوراخ یاتاقان نیز می تواند موجب سر و صدای کولر آبی شود.

۲- شل شدن پولی (فولی)

هر کولر آبی دو پولی (بزرگ و کوچک) دارد که موجب چرخش پروانه می شود. اگر این پولی ها به خوبی در جای خود قرار نگیرند و شل شوند، ایجادکننده سر و صدا خواهند بود.

۳- خراب بودن تسمه

نظرات کاربران سرویس کولر آبی

درخواست سرویس کولر آبی

یکی از مهمترین اجزای کولر آبی، تسمه کولر است که با انتقال انرژی موتور به پروانه، باد خنک را به کانال کولر هدایت می کند. اگر تسمه خراب شود و نخ آن بیرون بیاید، هنگام فعالیت موتور، به بدنه کولر برخورد می کند و سر و صدا تولید می شود. این عامل بسیار شایع است، اما صدای نسبتا کمی دارد.

۴- خوردگی بوشن موتور

این امکان وجود دارد که بوشن موتور کولر آبی (که پشت نگهدارنده تسمه قرار گرفته است) به دلایل مختلفی مثل سفت بودن تسمه و رطوبت بالا دچار خوردگی و آسیب شود. در این صورت بوشن پس از مدتی صدای بسیار زیادی تولید می کند که حتما باید نسبت به رفع آن اقدام کرد.

چرا پمپ کولر صدا می دهد

۵- تاب برداشتن پروانه

پروانه به کمک انرژی دریافتی از موتور (که توسط تسمه انجام می گیرد)، هوای خنک را به داخل کانال کولر هدایت می کند. این نقش مهم پروانه باعث شده تا کارکرد بسیار زیادی نیز داشته باشد و در معرض انواع آسیب ها قرار گیرد. یکی از این آسیب ها، تاب برداشتن پروانه است که سر و صدای بسیار زیادی ایجاد می کند. صدای تق تق و ضربات متناوب معمولا ناشی از مشکل در پروانه کولر هستند. البته به خاطر داشته باشید که مواردی مثل تراز نبودن کولر و کیفیت بد محور کولر، خرابی پروانه را تسریع می کنند.

۶- خشک بودن یاتاقان ها

یاتاقان از جمله اجزای متحرک کولر است و از این رو به طور مرتب باید روغن کاری شود تا هم عملکرد بهتری داشته باشد و هم سر و صدا به داخل ساختمان منتقل نکند. روغن کاری یاتاقان باعث نرم شدن بلبرینگ های آن نیز می شود و جلوی ایجاد صدا را می گیرد.

چرا پمپ کولر صدا می دهد؟

خرابی در پمپ کولر نیز ممکن است از جمله دلایلی باشد که منجر به ایجاد صدا در کولر می شود. خرابی در این جزء بسیار مهم کولر آبی علت های گوناگونی دارد. از جمله:

  • نرسیدن برق به پمپ
  • عدم روغن کاری واتر پمپ
  • استهلاک پره های واتر پمپ
  • نبود آب کافی در تشتک

بروز هر یک از عوامل بالا می تواند به پمپ دستگاه آسیب زده و علاوه بر ایجاد سر و صدا، عملکرد کولر آبی را با اختلال روبرو کند. برای برطرف کردن مشکلات پمپ کولر بهتر است ضمن اطمینان از رسیدن آب به پمپ، عوض کردن دوره ای پوشال ها و تمیز کردن درون تشتک، موضوع را حتما با متخصص این حوزه در میان بگذارید تا آسیب جدی به دستگاه شما وارد نشود.

چه راه هایی برای از بین بردن صدای کولر وجود دارد؟

باید توجه داشته باشید که برطرف کردن سر و صدای کولر ارتباط مستقیمی با علت ایجاد آن صدا دارد. در نتیجه اولین قدم در فرایند رفع صدای کولر آبی، پیدا کردن دلیل ایجاد سر و صدا است. بعد از یافتن دلیل، نوبت به ارائه راهکار و عملی کردن آن راهکارها می رسد. برخی از اصلی ترین راه حل ها در رفع صدای کولر آبی عبارتند از:

۱- روغن کاری یاتاقان ها

خشک بودن و زنگ زدگی یاتاقان ها از مهمترین دلایل ایجاد سر و صدا در کولر هستند. در نتیجه روغن کاری به موقع این اجزا باعث می شود تا صدای کولر برطرف شده و عملکرد آن نیز بهبود پیدا کند. روغن کاری یاتاقان ها بخشی از روغن کاری موتور کولر آبی است و دشوار خاصی ندارد. به طور کلی توصیه می شود که حتما قبل از شروع به کار کولر در فصل گرم سال، یاتان ها را روغن کاری کنید.

سرویس کولر آبی

۲- رفع مشکل پولی ها (فولی ها)

در این روش کافی است تسمه کولر را در بیاورید، پیچ‌ های آن را سفت کنید، و دوباره آن را جا بیندازید. البته اگر پولی زیاد از حد گشاد شده بود، باید آن را با یک پولی نو جایگزین کنید. بهترین برندهای کولر آبی کمتر با این مشکل مواجه می شوند؛ از این رو هنگام خرید کولر حتما با آگاهی کامل اقدام کنید.

۳- تعویض تسمه خراب

تسمه معمولا بعد از مدت مشخصی کار فرسوده می شود. در اینگونه مواقع بهتر است بدون فوت وقت تسمه را عوض کنید (تسمه کولر کم اهمیت تر از تسمه خودرو نیست!). اگر تسمه زودتر از موعد فرسوده می شود، شل یا سفت بودن آن و همچنین عملکرد پولی را حتما بررسی کنید.

۴- تعویض بوشن ها

رفع ایراد بوشن و تعویض آن کار ساده ای نبوده و توصیه می شود که انجام آن را حتما به متخصص این حوزه بسپارید.

۵- تعویض پروانه تاب برداشته

پروانه ای که تاب برداشته باشد، صدای بسیار زیادی ایجاد می کند. برای رفع این صدا کافی است که آب کولر را به یک طرف بکشید و پیچ پروانه را کاملا سفت کنید. سپس این کار را برای طرف دیگر انجام دهید تا سر و صدای ناشی از پروانه به حداقل برسد. البته راه حل مطمئن تر، تعویض پروانه با نمونه جدید است.

چند نکته در مورد سر و صدای ایجاد شده توسط کولر

  • کار با کولر نیازمند رعایت حداکثری نکات ایمنی است. در نتیجه هیچ گاه جانب احتیاط را رها نکرده و همیشه مراقب جریان الکتریسیته موجود در دستگاه باشید.
  • اگر صدای جیر جیر از کولر آبی شنیدید، احتمالا یاتاقان های دستگاه مشکل پیدا کرده اند. آنها را کمی روغن کاری کنید تا صدا برطرف شود.
  • به طور کلی به یاد داشته باشید که در بیشتر موارد، منشا ایجاد سر و صدا در کولر، یاتاقان ها هستند. در نتیجه اول آنها را بررسی کنید.
  • صدای تق تق معمولا مرتبط با تاب برداشتن پروانه یا شل شدن یکی از قطعات است. در اینگونه مواقع همه اجزای دستگاه را بررسی کنید تا علت ایچاد صدا را متوجه شوید.
  • تسمه یکی از مهمترین اجزای کولر است و نمونه های بی کیفیت آن صدای زیادی ایجاد کرده و سریعا خراب می شوند. در نتیجه ترجیحا تسمه های باکیفیت را خریداری نمایید.
  • سرویس دوره ای کولر آبی تا حد زیادی از ایجاد صداهای نابهنجار در کولر جلوگیری کرده و عملکرد دستگاه را نیز بهبود می بخشد.
  • به یاد داشته باشید که برخی اوقات صدای تولید شده توسط کولر مستقیما از خود موتور ناشی می شود. در اینگونه موارد بهتر است کار را به متخصص این حوزه بسپارید.

حرف آخر اسپارد

در مطلب فوق سعی کنیم که توضیح دهیم چرا کولر صدا می دهد و چگونه می توان این صدا را برطرف کرد. در اکثر موارد با انجام موارد فوق، مشکل از بین می رود و سر و صدای کولر کاهش می یابد. با این وجود اما برخی اوقات مشکل اساسی تر بوده و به انجام خدمات سرویس کولر آبی نیاز است تا ایراد ریشه یابی شده و به صورت اصولی رفع شود. در نهایت نیز مثل همیشه خوشحال می شویم تا تجربیات خود از کار با کولر آبی و رفع صدای آن را در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده
درخواست سرویس کولر آبی