نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)

نقاشی بدون بو برای خیلی از افراد، به خصوص کسانی که از ناراحتی‌های تنفسی رنج می‌برند و یا در زمان نقاشی خانه می‌خواهند در خانه حضور داشته باشند، اتفاقی شبیه به یک رویاست. بگذارید در همین ابتدا به شما بگوییم بوی آزاردهنده‌ای که هنگام نقاشی ساختمان در محیط به مشام می‌رسد به خاطر وجود مواد آلی فرّاری است که در رنگ وجود دارد. به خصوص اگر قصد دارید خانه را با رنگ روغنی یا نیمه‌روغنی نقاشی کنید، بوی رنگ حداقل برای چند هفته مهمان خانه شما خواهد بود.

اما رنگ روغنی، تنها رنگ ساختمانی موجود در بازار نیست. در ادامه با به بررسی انواع رنگ ها خواهیم پرداخت. هم رنگ بدون بو و هم رنگهای بو دار!

بهترین نوع رنگ برای نقاشی ساختمان چیست؟

ما در این راهنما درباره رنگ‌های نقاشی ساختمان حرف می‌زنیم. چه رنگ‌هایی که مخصوص نقاشی بدون بو و چه رنگ‌هایی که به بوی زننده‌شان معروف هستند! رنگ‌هایی که هر کدام مزایا و معایب خاصی دارند و در حدود قیمت‌های مختلفی جای می‌گیرند. بنابراین با مطالعه این راهنما می توانید بهترین و مناسب ترین رنگ را برای نقاشی ساختمان خود انتخاب کنید. همچنین اگر خودتان قصد دارید رنگ را تهیه کنید، بهتر است رنگ را به صورت کیلویی خریداری کنید. هزینه تمام شده آن نسبت به خرید قوطی‌های رنگ کمتر خواهد بود.

بهترین نوع رنگ برای نقاشی ساختمان

علت بوی رنگ ساختمان چیست؟

پیش از اینکه به بررسی انواع رنگ بدون بو برای دیوار بپردازیم، بهتر است با علت اصلی ایجاد بوی ناخوشایند پس از نقاشی ساختمان آشنا شویم. رنگهای ساختمانی در دمای معمولی به سرعت خشک می شوند. برای جلوگیری از این مسئله رنگها را با یک حلال مخصوص ترکیب می کنند. برای مثال رنگ روغن با تینر رقیق می شود و علت اصلی بوی آن همین حلال رنگ است.

بیشتر رنگهایی که با محصولات پتروشیمی همانند تینر رقیق می شوند همین مشکل را دارند. در این میان رنگهایی نیز هستند امکان رقیق کردن آنها با آب نیز وجود دارد. اصطلاحا به همین رنگها با حلال آب رنگ بدون بو می گوییم.

کدام رنگهای ساختمانی بدون بو هستند؟

بوی ناخوشایند پس از نقاشی ساختمان ممکن است تا روزها ماندگار باشد. حتی اگر تمامی در و پنجره ها را هم باز بگذارید، بو به سختی از بین می رود. به همین دلیل یکی از گزینه های اصلی برای بسیاری از افراد در نقاشی انتخاب رنگ بدون بو برای دیوار، سقف و سایر بخشهای ساختمان است.

در قسمت پیشین با علت بوی رنگها آشنا شدیم و دانستیم تنها رنگ بدون بو رنگهایی هستند که با آب رقیق می شوند. از جمله این رنگها می توان به انواع رنگ دیوار مولتی کالر بدون بو، رنگ آکریلیک، پلاستیک، رنگ بلکا و حتی رنگ روغنی بدون بو اشاره کرد. که در ادامه هریک از آنها را یک به یک مورد بررسی قرار خواهیم داد.

رنگ بدون بو

رنگ روغن و مزایای آن

رنگ روغنی احتیاج زیادی به توضیح و تعریف ندارد. رنگ معروفی که اکثر نقاش‌های ساختمانی توصیه می‌کنند اگر به دنبال یک رنگ مرغوب و با کیفیت هستید که هم قابل شستشو باشد و هم برای چند سال دوام داشته باشد، سراغش بروید. رنگ‌های روغنی هم کیفیت بالایی دارند، هم در طول زمان زرد نمی‌شوند و هم با انواع مواد شوینده قابل شستشو هستند. تنها نکته آزاردهنده زمان‌بر بودن خشک شدن رنگ و همان بوی زننده مخصوص رنگ‌های روغنی است. البته به تازگی رنگ روغنی بدون بو نیز در بازار موجود شده است شما را از بوی بد رنگ نجات خواهد داد.

از نظر هزینه نیز، رنگ‌های روغنی در دسته‌بندی رنگ‌های ساختمانی با قیمت متوسط قرار می‌گیرند. تنها ممکن است اجرت نقاش کمی گران‌تر باشد که آن هم به دلیل زیرسازی و زمان‌بر بودن نقاشی دیوار با رنگ‌ روغن است. به صورت کلی اگر به دنبال یک کار با کیفیت و به اصطلاح عُمری هستید، سختی نقاشی خانه با رنگ روغن را تحمل کنید و از نتیجه آن برای سال‌ها لذت ببرید.

رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک، ارزان‌ترین و اقتصادی‌ترین و از طرف دیگر کم‌دوام‌ترین رنگ ساختمانی است. به همین دلیل است که از رنگ‌های پلاستیکی عمدتا برای سقف خانه استفاده می‌شود. هنگام خانه‌تکانی به یاد داشته باشید به هیچ عنوان سقف خانه را با دستمال مرطوب یا مواد شوینده تمیز نکنید. یک گردگیری ساده به کمک دستمال پارچه‌ای یا سَری مخصوص جاروبرقی کافی است.

اجرای رنگ ساختمانی

رنگ آکریلیک برای نقاشی بدون بو

رنگ آکریلیک یکی از رنگ‌هایی است که از آن برای نقاشی بدون بو ساختمان استفاده می‌شود. بر خلاف رنگ روغن، رنگ آکریلیک بر پایه آب است و به همین دلیل خبری از بوی زننده رنگ نخواهد بود. اما به خاطر داشته باشید رنگ آکریلیک نیز بوی مخصوص به خودش را دارد. اما این بو به اندازه بوی رنگ‌های روغنی زننده و آزاردهنده نیست. تقریبا می‌توان گفت تمام مزایای رنگ روغن را داراست با این تفاوت که سریع خشک می‌شود. اما جلوه رنگ آکریلیک روی دیوار به اندازه رنگ روغن براق و درخشنده نخواهد بود.

از نظر قیمتی نیز می‌توان گفت رنگ آکریلیک هزینه‌ای مشابه با رنگ روغن دارد. البته دستمزد نقاش و هزینه رنگ آمیزی از رنگ روغن کمتر است. اگر بودجه محدودی دارید، برای دیوارها از رنگ آکریلیک استفاده کنید و سقف را با رنگ پلاستیک نقاشی کنید.

البته اگر می خواهید مزایا و معایب رنگ اکریلیک را بهتر و دقیق تر با یکدیگر مقایسه کنید ما پیش از این در آموزشی دیگر همه معایب و مزایای رنگ آکریلیک برای نقاشی ساختمان را برای شما توضیح داده ایم.

انواع رنگ دیوار مولتی کالر

نظرات کاربران نقاشی ساختمان

درخواست نقاش ساختمان

رنگ مولتی‌کالر هم برای نقاشی بدون بو مناسب است. رنگ مولتی‌کالر از انواع رنگ‌های بدون بو به حساب می‌آید اما از آن دست رنگ‌های ساختمانی نیست که بتوانید به راحتی برای هر دیواری از آن استفاده کنید. رنگ‌های مولتی‌کالر از رنگ‌های کاملا تزئینی و دکوراتیو هستند که به صورت لایه‌ی نهایی روی دیواری که با رنگ پلاستیک، آکریلیک و حتی رنگ روغن نقاشی شده، کار می‌شود. این رنگ‌ها به این دلیل مولتی‌کالر خطاب می‌شوند که پس از اجرا رگه‌های از رنگ‌های مختلف در بافت اصلی مشاهده می‌شود.

رنگ مولتی‌کالر

رنگ مولتی‌کالر با اسپری اجرا می‌شود تا الگویی از پیش تعیین شده از طرح‌ها در زمینه‌ای مشخص ایجاد می‌شود.

هرچند هزینه نقاشی با رنگ مولتی‌کالر چندان زیاد نیست اما عیب اصلی آن زمانی خودش را نشان می‌دهد که قصد دارید دیوار را دوباره نقاشی کنید. زیرسازی و آماده کردن دیواری که قبلا با رنگ‌های مولتی‌کالر نقاشی شده، به بتونه‌کاری و سنباده‌زنی زیادی نیاز دارد تا برجستگی‌های روی دیوار از بین بروند. همچنین این رنگ‌ها با آن‌که قابل شستشو هستند اما توصیه می‌شود در صورت نیاز با دستمال مرطوب به آرامی روی دیوار تمیز شود.

رنگ کنیتکس

رنگ کنیتکس جزء رنگ‌های بافت‌دار به حساب می‌آید. اجرای آن نیاز به زیرسازی ندارد اما نقاشی دیواری که قبلا با رنگ کنیتکس رنگ شده، کمی سخت خواهد بود و به زیرسازی نیاز خواهد داشت. رنگ‌های کنیتکس در سه نوع موجود هستند.

  • کنیتکس روغنی
  • کنیتکس پلاستیک
  • کنیتکس آکریلیک
رنگ کنیتکس

نمونه‌ای از رنگ کنیتکس برای نمای بیرونی ساختمان. پیشنهاد می‌شود برای نمای بیرونی از انواع روغنیِ کنیتکس استفاده شود.

در میان انواع مختلف کنیتکس، کنیتکس پلاستیک و آکریلیک بوی زننده رنگ را ندارند. به‌خاطر داشته باشید کنیتکس پلاستیک در برابر آب و رطوبت مقاوم نیست و اگر قصد دارید فضای داخلی خانه را با کنیتکس رنگ کنید، بهتر است سراغ انواع آکریلیکی آن بروید.

رنگ استخری

همان‌طور که از نامش پیداست از این رنگ‌ها برای نقاشی استخر استفاده می‌شود و به همین دلیل مقاومت بسیار زیادی دربرابر آب، رطوبت و عوامل جوی دارد. از نظر هزینه‌ای نیز در دسته‌بندی رنگ‌هایی با هزینه متوسط به بالا محسوب می‌شوند.

رنگ نانو

رنگ‌های نانو به رنگ‌های دوستدار محیط زیست اطلاق می‌شود. رنگ‌های نانو بر پایه آب هستند و در برابر رطوبت، کپک و قارچ مقاوم‌اند. همچنین عایق حرارتی هستند و تا چهل درصد از هزینه‌های گرمایشی خانه کم می‌کند. اما به خاطر داشته باشید این رنگ‌ها جزء رنگ‌های گران‌قیمت ساختمانی به حساب می‌آید. این رنگ به نوعی جایگزین ایزوگام می‌تواند باشد و به رنگ‌های عایق نانو معروف هستند. به همین دلیل بیشتر برای نمای ساختمان از رنگ نانو استفاده می‌شود.

رنگ بدون بو برای دیوار

رنگ پیکوکالر (رنگ کامپیوتری)

رنگ‌های پیکوکالر در واقع همان رنگ‌های آکریلیک و بر پایه آب هستند که رنگ آن به صورت دقیق توسط کامپیوتر پردازش می‌شود. بنابراین اگر برای نقاشی خانه رنگ خاصی را در نظر دارید می‌توانید از رنگ‌های پیکوکالر استفاده کنید. بعضی فروشگاه‌های رنگ این امکان را فراهم کرده‌اند که می‌توانید رنگ مورد نظرتان را به کمک کامپیوتر بسازید یا نمونه رنگ را همراه خود داشته باشید و در نهایت همان رنگ را در مقدار و اندازه دلخواه تحویل بگیرید. مزایا و معایب این نوع رنگ همانند رنگ‌‌های آکریلیک است.

به خاطر داشته باشید رنگ‌های بر پایه آب یا رنگ‌های آکریلیک، رنگ‌های بدون بو نیستند. بلکه نقاشی بدون بو به معنای نقاشی خانه با استفاده از رنگ‌هایی بدون بوی نامطبوع و زننده است.

برای نقاشی بدون بو سراغ چه رنگی برویم؟

اگر با مطالعه این راهنما به خوبی انواع رنگ برای نقاشی ساختمان را بشناسید، متوجه می شوید که در صدر لیست بدبوترین رنگ‌های ساختمانی، رنگ‌های روغنی و نیمه روغنی قرار دارند. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید بوی رنگ روغنی را تحمل کنید اما در عین حال می‌خواهید دیوارها با کیفیتی مشابه با رنگ روغن، نقاشی شوند بهترین کار آن است که سراغ رنگ‌های جایگزینی که در ادامه معرفی کرده ایم بروید.

رنگ های آکریلیک یا رنگ‌های پیکوکالر همان‌طور که گفتیم قرار نیست کاملا بدون بو باشند، اما بوی آن در حدی است که هم قابل تحمل است و هم از آن‌جایی که اجرای ساده‌تری دارند و سریع خشک می‌شوند، بوی رنگ در زمان کوتاهی از بین خواهد رفت.

برای نقاشی بدون بو سراغ چه رنگی برویم

به خاطر داشته باشید رنگ‌های ساختمانی که بر پایه آب هستند، بوی نامطبوع و زننده رنگ را ندارند. پس قبل از انتخاب رنگ، به این نکات توجه کنید:

  • آیا رنگی که انتخاب کرده‌اید بر پایه آب است یا خیر؟
  • آیا رنگی که انتخاب کرده‌اید قابل شستشو است یا خیر؟ اگر قابل شستشو است، تنها نسبت به آب مقاوم است یا با مواد شوینده نیز می‌توان سطح را تمیز کرد؟
  • رنگی که انتخاب کرده‌اید، چقدر روی دیوار یا نمای ساختمان دوام خواهد داشت؟
  • بافت رنگ پس از اجرا به چه صورت خواهد بود؟
  • برای اجرای رنگ به زیرسازی نیاز است یا خیر؟

با در نظر گرفتن پاسخ این سوالات، انتخاب بهتر و عاقلانه‌‌ای خواهید داشت. اگر قصد دارید با رنگ‌های بر پایه آب نقاشی بدون بو را تجربه کنید از نقاش‌های کاربلد اسپارد کمک بگیرید. سرویس نقاشی اسپارد تا آخرین قطره رنگ همراه شماست!

نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)
درخواست نقاش ساختمان