خشکشویی فرش در محل

  • بدون نیاز به آبکشی
  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت

شستشوی موکت در نگاه اول دردسرساز به نظر می‌ رسد، مخصوصا اگر به کفپوش خانه چسبیده باشد. به همین دلیل انجام کارهایی مانند جارو زدن هفتگی موکت یا تمیز کردن لکه‌ ها به محض ایجادشان کمک می‌ کند موکت شما برای مدت زمان بیشتری تمیز و عاری از گرد و غبار بماند. اما همان‌ طور که می‌ دانید، باز هم زمانی فرا می‌ رسد که موکت‌ های شما به شستشو نیاز خواهند داشت. یکی از ساده‌ ترین راه‌ های شستن موکت در منزل، شستشو به کمک بخارشوی است. دستگاهی با بهره گیری از آن به راحتی می توان نسبت به نظافت موکت اقدام نمود، اما مشکل اینجا است که ممکن است همه آن را در خانه نداشته باشند.

در چنین مواردی است که نیاز به شستشوی موکت در منزل با حداقل امکانات به یک چالش تبدیل می شود. مطلب پیش رو در جهت پاسخ به همین نیاز نگارش شده است؛ اینکه می توان با صرف کم ترین هزینه و ابتدایی ترین امکانات، به بهترین شکل نسبت به نظافت موکت های خانه اقدام کرد. با ما همراه باشید.

موکت خانه شما چسبیده به کف پوش است یا جدا می شود؟

در وهله اول برای شستشوی موکت باید باید توجه کنید که موکت به زمین چسبیده یا جدا است؟ این موضوع برای شستشو مهم است. زیرا نحوه شستشوی موکت چسبیده به زمین و موکت های جدا متفاوت است و اساسا پیشنهاد می شود که برای موکت های چسبیده به زمین یا راه پله ها حتما از خدمات قالیشویی معتبر استفاده شود.

شستن موکت در منزل

چگونه موکت را تمیز کنیم؟

برای آنکه نسبت به شستشوی موکت ها با حداقل امکانات در خانه اقدام نماییم (بدون استفاده از وسایل مکانیزه)، چندین راه وجود دارد که ما در ادامه این مطلب شما را با بهترین روش های شستن موکت در منزل مانند تمیز کردن موکت با جوش شیرین آشنا می کنیم:

تمیز کردن موکت با استفاده از شامپو فرش

شستن فرش با شامپو فرش روش رایجی است که همه حداقل یکبار آن را امتحان کرده اند. خوشبختانه این روش آسان برای نظافت موکت نیز کاربرد دارد. با توجه به جنس موکتی که دارید، باید شامپو فرش مناسبی را تهیه کنید. موکت‌ ها از الیاف گوناگونی تهیه و تولید می‌ شوند. بنابراین ابتدا مطمئن شوید که شامپو انتخابی شما با الیاف موکت‌ هایتان سازگار بوده و آسیبی به آنها نمی‌ رساند. انتخاب شامپویی که در ترکیب آن کمترین میزان از مواد شیمیایی، جوهر نمک و اسیدی به کار رفته باشد مناسب‌ تر است.

بعد از آنکه از کیفیت شامپو فرش تهیه شده مطمئن شدید، نوبت به شستشوی موکت می رسد (البته پیش از استفاده از شامپو حتما توضیحات و دستورالعمل استفاده از آن را بخوانید تا به رنگ‌ها و الیاف موکت آسیبی نرسد و همچنان موکتی زیبا با پرزهایی نرم داشته باشید).

نظرات کاربران خشکشویی فرش در محل

درخواست خشکشویی فرش

در ابتدا مقداری از شامپو را با آب مخلوط کنید و سپس اسفنج تمیزی را به کف حاصل از شامپو آغشته و آن را روی سطح موکت بکشید تا لکه‌ ها و کثیفی ها از بین بروند. سپس با یک دستمال پارچه‌ ای از جنس کتان نم و آلودگی روی موکت را بگیرید. دستمال را هر از گاهی با یک دستمال جدید و خشک تعویض کنید. پس از اینکه کل سطح موکت را با شامپو تمیز کردید، اجازه بدهید خشک شود. دقت داشته باشید که برای جلوگیری از لکه‌ شدن موکت بهتر است قبل از خشک شدن کامل، از راه رفتن و نشستن روی آن خودداری کنید.

نظافت موکت با استفاده از سرکه

درست است که با امکانات کم خانگی قادر به بخارشویی موکت خود نیستید، اما هنوز هم می‌توانید موکت خود را به خوبی تمیز کرده و درخشندگی موکت خود را بازیابی کنید. در این روش تمام آنچه نیاز دارید، یک سطل، یک فرچه تمیز، مقداری سرکه سفید و کمی استقامت در انجام کار است. دستور تهیه تمیزکننده خانگی موکت هم به صورت زیر است

  • یک چهارم فنجان سرکه سفید
  • آب گرم (یا ولرم)
  • یک سطل برای ترکیب کردن مواد

شستن موکت در خانه

برای شروع، سطل را با آب گرم و ۴/۱ فنجان سرکه سفید پر کنید. سپس فرچه را برداشته و به محلول آب و سرکه آغشته کنید. میزان محلولی که روی فرچه قرار می‌ گیرد باید به‌ گونه‌ ای باشد تا موکت کمی مرطوب شود، اما کاملا خیس نشود (پس حواستان باشد که فرچه رو زیاد درون سطل نگه ندارید، طوری که قطره های محلول از آن بچکد!). سپس موکت را با محلول تمیزکننده به‌ خوبی بشویید. در اینجا نوبت به آبکشی می رسد. یک پارچه یا حوله بدون پرز را به آب آغشته کرده و به صورت لوله ای مانند، آن را بر روی موکت بکشید. پس از آبکشی کامل موکت با استفاده از حوله مرطوب، نوبت به خشک کردن موکت می‌ رسد. برای کمک به تسریع خشک شدن موکت، می‌ توانید از یک پنکه استفاده کنید.

تمیز کردن موکت با استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین یک محصول معجزه‌ آسا است که می‌ تواند برای همه چیز، از پخت و پز گرفته تا شستشوی موکت در منزل، استفاده شود (قبلا در مطالب مختلفی به تاثیرات مثبت جوش شیرین در نظافت وسایل مختلف خانه مثل شستشوی لیوان شیشه ای اشاره کرده ایم). علاوه بر آن جوش شیرین یک راه حل ارزان است که با محیط ‌زیست نیز سازگار بوده و با لکه‌ ها و بوی نامطبوع موکت مقابله می‌کند.

شستشوی موکت در منزل با استفاده از جوش شیرین بسیار ساده است. کافی است مقدار زیادی جوش شیرین را روی تمام سطح موکت (یا محل لکه) بپاشید. این ماده مانند سایر پاک‌ کننده‌ های خانگی عمل کرده و بدون آسیب زدن به الیاف موکت، لکه‌ ها و بوی نامطبوع آن را از بین می‌ برد. سپس موکت را با آب ولرم به آرامی بشویید و بگذارید تا در محل با فضای آزاد خشک شود. بعد از خشک شدن موکت، با استفاده از جاروبرقی جوش‌ شیرین را از روی موکت جارو کنید.

نظافت موکت با استفاده از آبلیمو، ماست و پودر ماشین لباسشویی

اگر چای شما بر روی موکت ریخت نگران نباشید، چراکه لکه‌ های حاصل از چای و قهوه را می‌ توان با ماست تمیز کرد. برای انجام این کار کافی است کمی ماست را روی سطح لکه مورد نظر بریزید و پس از چند دقیقه آن را با یک قاشق جمع کنید؛ سپس با دستمال پارچه‎‌ای محل لکه را کاملا خشک کنید.

همچنین اگر لکه روی موکت بر اثر ادویه ایجاد شده است، کمی آبلیمو را با آب مخلوط کنید و آن را با دستمال روی لکه بکشید تا پاک شود. ممکن است پارافین شمع روی موکت چکیده باشد. در اینجا ابتدا با چاقو لکه شمع را بردارید سپس یک تکه کاغذ روغنی یا دستمال روی محل لکه قرار دهید؛ سپس اتوی گرم را روی سطح چندبار حرکت دهید تا پارافین باقی‌مانده در الیاف موکت جذب کاغذ یا دستمال شود.

علاوه بر آن توجه داشته باشید که بخش‌ هایی از موکت که در حاشیه دیوار قرار دارند بیشتر از فضاهای دیگر کثیف می‌ شوند. برای نظافت این قسمت ها از موکت ابتدا آنها را جاروبرقی بکشید؛ سپس از مخلوط آب و مقداری پودر لباس‌شویی و یک اسفنج یا فرچه نرم استفاده کنید تا آلودگی‌ ها و لکه‌ ها از بین بروند. در نهایت با یک دستمال پارچه‌ای محل شستشو را خشک کنید.

چند نکته برای نظافت آسان موکت

  • تمامی موکت ها از الیاف مصنوعی ساخته می شوند. و بهتر است برای شستشوی موکت از شامپو فرش استفاده شود.
  • قبل از آغاز شستشو، به خوبی سطح موکت را جارو کنید تا سطح آن یکنواخت شده و گرد و غبار و پرز اضافی جذب آن شوند.
  • بهتر است برای شستشو از آب ولرم یا گرم استفاده کنید. دقت کنید که آب جوش نباشد.
  • برای شستشوی موکت در منزل به هیچ وجه از مواد دارای کلر (مثل وایتکس) استفاده نکنید.
  • همواره موکت را در جهت خواب الیاف آن بشویید.

شستن موکت در خانه

موکت شویی با استفاده از روش های مکانیزه چه مزایایی دارد؟

شستن موکت در منزل با استفاده از وسایل مکانیزه و صنعتی نیز امکان پذیر بوده و حتی با کیفیت بهتری انجام می پذیرد. از جمله وسایلی که می توانند به این فرآیند کمک نمایند، دستگاه پولیشر و جاروبرقی صنعتی، دستگاه موکت شوی اسپری مکش، دستگاه موکت شویی برسی و موکت شویی با بخار می باشند هستند که معمولا کلیه فرآیندهای پرز و غبار زدایی، شستشو و خشک کردن موکت را با هم انجام می دهند. با وجود این همانطور که در ابتدای مطلب ذکر شد، استفاده از این وسایل برای همه امکان پذیر نبوده و بهره گرفتن از روش های خانگی ساده تر می تواند هزینه کم تری را به شوینده خانه دار تحمیل نماید.

حرف آخر اسپارد

مطابق با آنچه که در این مطلب روشن شد، شستن موکت در منزل علی رغم آنکه در ابتدای امر کاری دشوار به حساب می آید، اما به راحتی و با چند ترفند ساده که در آنها از وسایل و مواد موجود در هر خانه ای استفاده می شود، امکان پذیر است. با این وجود اما نظافت برخی از انواع موکت (مثل شستن موکت چسبیده به کف پوش) و یا موکت هایی که به واسطه رفت و آمد زیاد، آلودگی به عمق الیاف آنها نفوذ کرده (مثل موکت هایی که در پای درب منازل پهن می شوند) نیازمند کار حرفه ای خدمات نظافت منزل است که با بهترین کیفیت در محل شما اقدام به شستشوی موکت می کنند.

نظافت منزل

  • نظافت در تهران و کرج
  • اعزام فوری نیروی ماهر