نظافت منزل

  • نظافت در تهران و کرج
  • اعزام فوری نیروی ماهر

تا همین چند سال پیش که چیزی به نام پاک کننده های چند منظوره وجود نداشت، تنها اسپری‌های آبی‌رنگ شیشه پاک‌کن بودند که در تبلیغات تلویزیون و روزنامه‌ها خودنمایی می‌کردند. اما حالا تنوع اسپری‌ها و مواد شوینده به حدی زیاد شده است که برای نظافت هر وسیله و هر نوع لکه‌ای یک شوینده شیمیایی خاص در دسترس است. اما این پاک کننده های چند منظوره چه مزایا و معایبی دارند؟ در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با اسپری های همه کاره و عملکرد آنها آشنا شوید.

معایب استفاده از پاک کننده های چند منظوره بیشتر است یا مزایای آن؟

به هر حال، نمی‌توانیم تاثیر و اهمیت اسپری‌های همه‌کاره که به نظر می‌رسند برای نظافت تمام نقاط خانه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد را فراموش کنیم. اسپری‌هایی جادویی که از نظافت دیوار تا کانتر آشپزخانه و میز جلوی تلویزیون را می‌توانند به عهده بگیرند. شاید اهمیت این اسپری‌های همه‌کاره در ایام خانه تکانی دو چندان شوند. زمانی که با چند پیسِ ساده، روی سطح دیوار اسپری‌شان می‌کنیم و به کمک تِی یا دستمال پارچه‌ای نظافت دیوارها را در یک روز به پایان می‌رسانیم.

با این وجود ما در ادامه این مطلب از دوازده نقطه‌ از خانه که نمی‌توان با این اسپری‌ها تمیزشان کرد، پرده‌برداری می‌کنیم! پس با ما همراه باشید چرا که در کنار پرده‌برداری از زوایای پنهان و دوست‌نداشتنی این شوینده‌ها از راه‌حل‌های جایگزین نیز خواهیم گفت.

چه زمان هایی از پاک کننده های چند منظوره استفاده نکنیم؟

گاهی استفاده از اسپری های همه کاره به تنهایی برای نظافت کافی نیست و نباید وقت خود را با آنها تلف کنید. زیرا این پاک کننده های چند منظوره از جمله تمیزکننده های قوی نیستند. گاهی هم ترکیبات موجود در این اسپری ها می تواند به سطوح و وسایل شما آسیب برساند. با این حال از کجا متوجه شویم که پاک کننده های چند منظوره برای سطوحی مثل چوب مناسب هستند یا نه؟ نگران نباشید چرا که ما در ادامه این مطلب به شما آموزش می دهیم که چه زمان هایی باید دور استفاده از اسپری همه کاره را خط بکشید:

۱. نظافت سرویس‌های بهداشتی

ساده‌انگار نباشید! اسپری‌های همه‌کاره قرار نیست از پس نظافت تمام قسمت‌های خانه برآیند. به هر حال حتما دلیلی وجود دارد که برندهای مختلف اقدام به تولید شوینده‌های مخصوص نظافت سرویس‌های بهداشتی در سایزها و اندازه‌های مختلف می‌کنند. اسپری‌های همه‌کاره به اندازه شوینده‌ها و جرم‌گیرهای مخصوص سرویس‌های بهداشتی قوی و کارآمد نیستند و توانایی از بین بردن باکتری‌ها و آلودگی موجود در سرویس بهداشتی را ندارند. برای نظافت سرویس بهداشتی به یک شوینده مخصوص و قوی نیاز است که بتواند محیط را ضدعفونی، تمیز و خوشبو کند.

۲. نظافت وان و حمام

چه چیزی نظافت حمام، وان و دوش آب را سخت می‌کند؟ قطعا رسوبات آب و آهک که در گوشه و کنار دوش و وان به چشم می‌خورند. اسپری‌های همه‌کاره به هیچ عنوان گزینه‌های خوبی برای از بین بردن رسوبات آب نیستند. به غیر از رسوبات آب، بقایای صابون و شامپو که ممکن است روی دیوار یا کاشی‌های حمام ایجاد شوند هم با اسپری‌های همه‌کاره به خوبی تمیز نخواهند شد.

از بین نرفتن این رسوبات و بقایای مواد شوینده، علاوه بر تغییر ظاهر حمام، موجب ایجاد حساسیت‌های پوستی خواهد شد. به همین دلیل بهتر است مانند نظافت سرویس بهداشتی به جای استفاده از پاک کننده های چند منظوره از شوینده‌های مخصوص حمام و نظافت شیرآلات استفاده کنید.

۳. تمیز کردن چوب

نظرات کاربران نظافت منزل

درخواست نیروی نظافت

هر چند ایده نظافت چوب و میز ناهار خوری بعد از صرف غذا با اسپری همه‌کاره، ساده و آسان به نظر می‌رسد، اما باید بدانید تمیز کردن چوب با هر نوع شوینده‌ مایعی توصیه نمی‌شود. چرا که باعث نفوذ آب و رطوبت به بافت چوب خواهد شد که در طولانی مدت به چوب آسیب خواهد زد. به همین دلیل بهترین راه برای نظافت میزهای چوبی، گردگیری‌ روزانه و یا استفاده از شوینده‌های مخصوص چوب و روغن جلای مخصوص چوب، به دفعات اندک است. اسپری‌های همه‌کاره و چند منظوره فقط قرار است گردگیری روزانه و نظافت عمومی را برای شما آسان‌تر کنند. هنوز هیچ شوینده‌‌ای در جهان وجود ندارد که بتواند از پس نظافتِ صحیح تمام قسمت‌های خانه برآید.

۴. نظافت آینه‌ها

نظافت روزانهٔ آینه‌های حمام و سرویس‌بهداشتی انکارناپذیر است. قطرات آب، اثر بخار حمام و گاهی آثار خمیردندان روی آینه اتفاقی آشنا برای خانه‌دارهایی‌ست که دوست دارند آینه‌شان همیشه برق بزند. تمیز کردن آینه با اسپری‌های همه‌کاره موجب می‌‌شود این لکه‌های دوست نداشتی آب و خمیردندان روی آینه ماندگار شوند و با مرور زمان لایه‌ای کدر از اسپری همه‌کاره روی سطح آینه ایجاد شود که از میزان شفافیت آینه کم می‌کند. پس همچنان مایع شیشه‌ پاک‌کن را برای تمیز کردن آینه‌ها پیشنهاد می‌کنیم. به همین دلیل خواندن نحوه ساخت یک شیشه پاک‌کن طبیعی را از دست ندهید!

۵. شستشوی پنجره‌ها

دقیقا به همان دلیلی که نباید برای تمیز کردن آینه‌ها از اسپری چند منظوره استفاده کنید، برای نظافت پنجره‌ها هم نباید سراغشان بروید. هر مایع شوینده‌ای غیر از مایع شیشه پاک‌کن ممکن حاوی انواع خاصی از روغن باشد که ممکن است بعد از شستن و خشک شدن پنجره، شیشه‌ای مات و پر از خط و خطوط داشته باشید.

۶. نظافت اجاق‌‌گاز داغ

به محض پایان پخت و پز سعی نکنید لکه‌های چربی و غذا را از روی صفحه اجاق‌گاز پاک کنید. مادامی که صفحه اجاق گاز هنوز داغ است، هم احتمال دارد دستتان بسوزد و هم آن‌که تمیز کردن صفحه داغ اجاق‌گاز با اسپری همه‌کاره باعث می‌شود به دلیل بالا بودن دما، مواد شیمیایی در هوا آزاد شوند که باعث ایجاد حساسیت و آلرژی می‌شوند.

۷. نظافت سطوح سنگی

دیدگاه‌های متفاوتی برای نظافت سطوح سنگی با مواد شوینده و اسپری‌های چند منظوره وجود دارد. دیدگاه اول این است که اگر سطح سنگی شما متخلخل و دارای منفذ است، نباید از مواد شوینده استفاده کنید. اما بیش‌تر سطوح سنگی مانند مرمر یا گرانیت غیرمتخلخل هستند و به این ترتیب به نظر می‌رسد نظافت این سطوح با مواد شوینده بلامانع باشد.

اما اکثر شیمیدان‌ها عقیده دارند با گذشت زمان، لایه محافظ سطوح سنگی از بین رفته و به این ترتیب آب و رطوبت به داخل سنگ نفوذ می‌کنند و باعث ایجاد لکه و یا لب‌پر شدن سنگ خواهند شد. به همین دلیل برای تمیز کردن سطوح سنگی حتما از شوینده‌های مخصوص این سطوح استفاده کنید.

۸. نظافت کانتر آشپزخانه

تفاوتی ندارد، کانتر آشپزخانهٔ شما از هر جنسی که باشد، بهتر است از اسپری‌های چند منظوره برای نظافت آن استفاده نکنید. نظافت و تمیزی کانتر آشپزخانه به خصوص هنگام آشپزی کردن و قرار دادن مواد خام غذا نظیر سبزی، گوشت و… اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل بهتر است از شوینده‌ای استفاده کنید که قدرت پاک کنندگی بیش‌تری دارد. به عنوان مثال یک راهکار قوی‌تر برای پاک کردن چربی و آلودگی‌ها از کانتر آشپزخانه، استفاده از مایع ظرفشویی و آب گرم است.

۹. نظافت اسباب‌بازی‌ها

نظافت اسباب‌بازی کودکان از آن‌جایی اهمیت می‌یابد که خردسالان بخشی از دنیای پیرامونشان را با لمس کردن کشف می‌کنند. در این میان نباید از احتمال وارد کردن اسباب‌بازی‌ها به دهانشان غافل شد. به همین دلیل است که کیفیت و نوع رنگ‌های استفاده شده در اسباب‌بازی کودکان مهم است. برای نظافت و تمیز کردن اسباب‌بازی کودکان بهتر است تا حد امکان از مواد شوینده شیمیایی و اسپری‌های همه‌کاره اجتناب کنید. چرا که باعث ورود مواد شیمیایی مختلف به دهان و دستگاه گوارش کودکان می‌شود.
برای تمیز کردن اسباب‌بازی‌ها می‌توانید از آب گرم استفاده کنید و یا اگر قطعات آن قابل شستشو با ماشین ظرفشویی‌ست آن‌ها را در قسمتی قرار دهید که قاشق و چنگال‌ها را قرار می‌دهید و بعد از شستشو و خشک شدن کامل اسباب‌بازی‌ها، آن‌ها را در اختیار کودکتان قرار دهید.

۱۰. نظافت آکواریوم و ظرف غذای حیوانات خانگی

به دلیل همان حساسیت‌هایی که درباره نظافت و تمیز کردن اسباب‌بازی کودکان وجود دارد، نباید از مواد شوینده شیمیایی و اسپری‌های چند منظوره برای نظافت تنگ ماهی، آکواریوم و یا ظرف غذای حیوانات استفاده کنید. در صورتی که از شوینده‌های شیمیایی و اسپری‌های همه‌کاره برای نظافت این ظروف استفاده می‌کنید، کافی است بعد از شستشو با یک دستمال پارچه‌ای، ظرف را تمیز کنید.

۱۱. نظافت پرده و فرش

اسپری‌های شوینده تنها برای نظافت سطوح یک‌دست و غیرمتخلخل مناسب هستند. به همین دلیل نباید سراغ اسپری‌های همه‌کاره برای تمیز کردن سطوح پارچه‌ای مثل پرده و همچنین نظافت فرش رفت. چرا که رطوبت داخل بافت فرش و پرده باقی می‌ماند. خدمات پرده‌شویی و قالیشویی تنها روش مطمئنی است که می‌توان نظافت فرش را به آن طریق انجام داد.

۱۲. نظافت کاشی و سرامیک

برای تمیز کردن و برق انداختن کاشی‌های سرامیکی به جای استفاده از اسپری همه‌کاره بهتر است از شوینده‌های مخصوص حمام و دستشویی استفاده کنید. خلاف آن‌چه به نظر می‌رسد سطوح سرامیکی می‌توانند کاملا متخلخل باشند و مواد شیمیایی شوینده‌های نامناسب به آن آسیب بزنند.همچنین به جای ریختن مواد شوینده روی کاشی بهتر است به کمک دستمال و ماده شوینده، سطوح سرامیکی را تمیز کنید. شاید هم نیاز است از خدمات کفسابی و سنگسابی برای برق انداختن زمین استفاده کنید.

همان‌طور که گفتیم، هیچ فرمول و مایع شوینده‌ی جادویی‌ای وجود ندارد که بتواند از پس شستشوی تمام قسمت‌های خانه بربیاید. به همین دلیل در کنار استفاده از شوینده‌های مخصوص شیمیایی یا طبیعی برای نظافت خانه، شاید بد نباشد گاهی از کمک یک نیروی متخصص نظافت نیز کمک بگیرید و نظافت خانه را به دست متخصصی بسپارید که به خوبی از رمز و راز شوینده‌های مختلف و کاربرد آن‌ها خبر دارد.

نظافت منزل

  • نظافت در تهران و کرج
  • اعزام فوری نیروی ماهر
درخواست نیروی نظافت