نظافت راه پله

  • نظافت اصولی و سریع
  • رعایت کامل نکات بهداشتی

یکی از مراحل اساسی در خدمات نظافت منزل، تمیز کردن راه پله است. باتوجه به اینکه راه پله ها بیشتر از دیگر نقاط داخلی واحدها در معرض گرد و غبار و آلودگی هستند باید نظافت آن را جدی تر پیگیری کرد. پس اگر تابحال به فکر نظافت راه پله منزل خود نبودید بهتر است با مراحل و ضرورت آن آشنا شوید.

برای این منظور در این مقاله ابتدا علت مهم بودن تمیز کردن راه پله را بررسی کرده و سپس لوازم مورد نیاز برای این کار را در یک لیست خواهیم آورد. پس از این موارد مراحل نظافت راه پله را نیز به صورت قدم به قدم مورد بررسی قرار خواهیم داد. با اسپارد مگ همراه باشید!

چرا باید تمیز کردن راه پله را جدی گرفت؟

موکت کردن کف و راه‌پله‌ها مزایای خودش را دارد. سطح نرم و راحت آن، سردی سنگ را از بین می‌برد. همچنین در فصل سرما، گرمای داخل خانه بیشتر حفظ می‌شود. اما با گذشت زمان، خاک و گرد و غبار به تدریج روی موکت می‌نشیند و به الیاف آن آسیب می‌زند.

اگر نظافت راه‌پله‌ها به موقع انجام نشود، موکت به محل تجمع باکتری‌ها و قارچ‌ها تبدیل می‌شود.
برای جلوگیری از همه این اتفاقات ناخوشایند، توصیه می‌کنیم هر چند هفته یکبار یا به صورت هفتگی راه‌پله را تمیز کنید. به یاد داشته باشید رسیدگی دائم و مرتب باعث می‌شود عمر فرش و موکت افزایش یابد و کیفیت هوای داخل خانه نیز بهبود پیدا کند.

تمیز کردن راه پله

بهترین روش شستشوی راه پله چیست؟

پیش از اینکه به بررسی روش شستن راه پله و مراحل مختلف تمیز کردن آن بپردازیم، بهتر است با اصطلاح رایج پولیش سنگهای راه پله آشنا شویم. در واقع روی های متعددی برای تمیز کردن سنگ راه پله وجود دارد که یکی از بهترین آن ها استفاده از خدمات کفسابی و پولیش پله ها است. البته این کار قواعد مخصوص خودش را دارد که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می شوید.

سنگ راه پله ها در اولین روزهای نصب مثل آینه برق می زنند و ظاهری بسیار خوشایندی دارند. با گذشت زمان معمولا این درخشندگی جای خود را به لکه های مختلف کدر و آلوده می دهد و دیگر چیزی از آن ظاهر پیشین و براق قابل رویت نیست. یکی از بهترین راه حل ها برای بازگرداندن ظاهر زیبای پیشین پولیش سنگها است.

نظرات کاربران نظافت راه پله

درخواست نظافت مشاعات

پولیش برای سنگ همانند استفاده از واکس برای تمیز کردن و برق انداختن روی کفش ها است. البته توجه داشته باشید که این کار در صوتی نتیجه مطلوب خواهد داشت که توسط افراد حرفه ای و خبره این حوزه انجام شود. زیرا در صورت رعایت برخی نکات ضروری نه تنها تمیز کردن راه پله با موفقیت به پایان نخواهد رسید، حتی ممکن است سنگها دچار آسیب نیز شوند.

پولیش سنگ راه پله در چند مرحله انجام می شود؟

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، پولیش سنگ ها یک کار تخصصی است و در مراحل جداگانه ای انجام می شود. شما می توانید این مراحل را هم برای تمیز کردن راه پله داخل واحد ها و هم برای بیرون واحد مورد استفاده قرار دهید. حالا بیایید نگاهی به این مراحل بیندازیم:

  • کل کف راه پله ها با مواد شوینده تمیز شده و همه آلودگی ها از سطوح آن تمیز می شود.
  • لازم است سطوح شسته شده کاملا خشک شده و برای اجرای پولیش آماده شود.
  • پس از خشک کردن سطوح نوبت به پخش مواد پولیش روی راه پله می رسد.
  • برای سابیدن سطوح راه پله با مواد پولیش دستگاه مخصوص آن را روشن کرده و روی تمامی سطوح راه پله می کشند.
  • پس از اینکه همه سطح راه پله با ماشین پولیش سابیده شد، باید با استفاده از دستمالی مرطوب روی راه پله را تمیز کرده و مجدد سابید.
  • این شما و این راه پله براق و تمیز!

پولیش سنگ راه پله

تمیز کردن راه پله در چند قدم انجام می شود؟

در قسمت پیشین تنها به یکی از بهترین کارهای برای تمیز کردن راه پله اشاره کردیم. باید توجه داشته باشید که نظافت راه پله تنها به استفاده از پولیش برای سنگها محدود نمی شود بلکه لازم است برخی دیگر از مراحل را نیز در نظر داشت. مراحلی که در ادامه این راهنما نوشته ایم بیشتر برای راه پله های داخل واحد ها پیشنهاد می شود. برای آشنایی با این مراحل تکمیلی در اددامه این مقاله با ما همراه باشید.

زباله های بزرگ و دردسرساز را از راه خود بردارید!

قبل از آن‌که جاروبرقی را روشن کنید، هر وسیله‌ای که احساس می‌کنید باید جابه‌جا شود را از روی راه‌پله‌ها بردارید. گلدان‌های بزرگ کنار پله، کفش و دمپایی، اسباب‌بازی‌های بچه‌ها و هر شیئی که مکش آن توسط جاروبرقی به دستگاه آسیب وارد می‌کند. در همین مرحله می‌توانید نرده‌های کنار پله را هم تمیز کنید و دستمال بکشید.

جاروبرقی ساختمان را به کار بیندازید!

متاسفانه جاروبرقی‌های استاندارد که از آن برای نظافت خانه استفاده می‌کنیم، کارایی مناسب برای نظافت راه‌پله را ندارند. استفاده از این جاروها برای نظافت راه پله یکی از اشتباهات رایج نظافت منزل محسوب می شوند. یکی از معایب آن‌ها این است که بیش از حد بزرگ و سنگین هستند و ممکن است از روی پله ها سر بخورد. همچنین جابه جایی آنها نیز سخت است.

برای تمیز کردن پله‌ها بهتر است از یک جاروی شارژی و بدون سیم استفاده کنید. مدل‌های سبک‌تر جاروبرقی نیز انتخاب خوبی به نظر می‌رسند. بیشتر جاروبرقی‌ها چند سری مخصوص برای جارو زدن گوشه‌ی دیوارها و… دارند. این سری‌ها برای تمیز کردن راه‌پله بسیار کاربردی و مناسب هستند.

تمیز کردن راه پله در چند قدم

تمیز کردن راه پله را با جارو دستی ادامه دهید!

با یک جاروی دستی بلند، بدون آن که روی پله‌ها خم شوید شروع به گرفتن گرد و خاک و جارو زدن موکت کنید. معمولا گوشه‌های دیوار و پله محل تجمع گرد و خاک و آلودگی است. اگر حیوان خانگی دارید یا پله‌ها محل تردد دائم افراد است، از جارویی استفاده کنید که موهای زبر و محکمی داشته باشد.
برای جارو زدن از بالاترین پله شروع کنید و پایین بیاید. وقتی به پله آخر رسیدید به کمک یک خاک‌انداز گرد و غبار و آلودگی‌ها را جمع کنید. شاید آشنایی با بهترین اپلیکیشن خدمات منزل در این مرحله به شما کمک کند تا با درخواست یک نیروی متخصص نظافت کار خود را در این مرحله آسان کنید.

بار دیگر جاروبرقی را به کار بیندازید!

حالا نوبت به مرحله اصلی و پایانی می‌رسد. جاروبرقی را روشن کنید و باز هم از بالاترین پله، کار نظافت را آغاز کنید. لبه‌های پله و گوشه‌های دیوار را به کمک سری مخصوص جاروبرقی چند بار تمیز کنید. چرا که گرد و غبار و آلودگی‌ها بیشتر در این نقاط جمع می‌شوند. جهت حرکت جارو روی سطح باید از بالا به پایین باشد.

تبریک می‌گوییم! نظافت راه‌پله به پایان رسید. هرچند تمیز کردن پله‌ها کار سخت و زمان‌بری به نظر می‌رسد اما اگر به موقع انجام نشود، برای تمیز شدن موکت روی پله‌ها ناچار خواهید شد از خدمات قالیشویی یا شستشوی موکت در محل استفاده کنید. البته پیشنهاد می‌کنیم از این خدمات به صورت سالانه برای یک نظافت کلی و اساسی استفاده کنید.

روش شستن راه پله

چطور روی راه پله مرمر برق بیندازیم؟

فرقی نمی کند هدفتان از خواندن این مقاله تمیز کردن راه پله داخلی واحد باشد یا راه پله بیرونی ساختمان مسکونی، تجاری و … در هر صورت ممکن است بخواهید علاوه بر تمیز کردن روی راه پله را حسابی برق بندازید. برق انداختن روی دیگر سنگها معمولا نتیجه چندانی نخواهد داشت اما اگر سنگ راه پله شما نیز از جنس مرمر است باید با مراحلی که در ادامه این مطلب برای ایجاد ظاهری براق روی پله ها نوشته ایم آشنا شوید:

  • پله ها را به خوبی بشویید.
  • با استفاده از پارچه ای آغشته به گازوئیل سطح سنگ مرمر را بسابید تا همه خطوط و سفیدی های روی مرمر از بین برود.
  • اگر گازوئیل جواب نداد می توانید از خمیر تربانتین نیز برای تمیز کردن راه پله مرمر استفاده کنید.
  • بهتر است برای استفاده از این مواد نکات روی محصول مورد استفاده را بررسی کنید. البته بهترین کار کمک گرفتن از افراد متخصص برای تمیز کردن راه پله است.

شستشوی راه پله

راه حل برطرف کردن ترک سنگ مرمر

در حین تمیز کردن راه پله ممکن است با ترک های ایجاد شده روی سنگها نیز روبرو شوید. برای از بین بردن این ترک ها باید چه کرد؟ یکی از بهترین راه حل ها استفاده از پودر اکسید قلع است. با به کار بردن این ترکیب از روش های تخصصی سنگسابی نیز بی نیاز خواهید شد.

البته برای سنگ مرمر سفید می توانید مخلوطی از آبلیمو و نمک نیز استفاده کرده و روی سطح ترک برداشته از سنگ بمالید. پس از خشک شدن این ترکیب می توانید با چند قطره روغن زیتون روی سنگ برق بیندازید.

سخن پایانی اسپارد!

در این مقاله مراحل و مواد لازم برای تمیز کردن راه پله ها را بررسی کردیم. در ابتدای مقاله به پولیش سنگ نیز اشاره کردیم. می توانید این روش را برای شستشوی راه پله های داخل و خارج واحد نیز استفاده کنید. علاوه بر این موارد اگر مایل باشید حسابی روی سنگ راه پله برق بیندازید می توانید مراحل تکمیلی اشاره شده در بالا را نیز مورد استفاده قرار دهید.

شما از چه روش هایی برای تمیز کردن راه پله کمک می گیرید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید!

نظافت راه پله

  • نظافت اصولی و سریع
  • رعایت کامل نکات بهداشتی
درخواست نظافت مشاعات